Emne: Sonos - Squeezebox ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
zmilet Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 28 April 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle her på hifi4all
Jeg står og er ved at renovere hus, og er kommet dertil hvor jeg gerne vil have noget lyd/video rundt i de forskellige rum. I den forbindelse har jeg kigget lidt på Sonos systemet, samt Squeezebox, men jeg kunne gidt tænke mig at få nogle konkrete forskelle at vide på disse 2 systemer, altså forskelle skåret ud i pap. Måske en som har prøvet begge systemer har tid og tålmodighed til at skrive om, og forklare lidt om systemerne, plusser og minuser.
Er også interesseret i andre forslag.
Håbede på at jeg kunne få det at virke på denne måde:
Afspille lyd i køkken, hvilken som helst lydkilde, som afvikles på et par aktive HT, med inputs vælger samt volume kontrol.
Afspille lyd som ovenstående, dog bare i 2 badeværelser, med indbygnings HT i loft, passiv eller aktiv.
Afspille lyd og video fra PC til Soveværelse.
Afspille lyd og video fra PC til Stue
Spille andre signalkilder, såsom multiout på min Denon AVC-A1D, og fra hjemmestudie.
Afspille fra lyd og video fra NAS - Thecus 5200BR
Håber der var et par stykker der var friske, og havde lyst til at hjælpe mig lidt på vej, med hensyn til køb af produkter, osv.
Har som sagt kigget selv på Sonos, Squeezebox, D-link dsm-520 mediaplayer
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 28 April 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, jeg starter med nogle spørgsmål til dig:) Du nævner flere gange video. Det udelukker umiddelbart løsninger baseret alene på Sonos eller Squeezebox. Er musik/video lige vigtige ? Måske kunne du specificere om det evt. skal være en alt-i-en løsning, eller om det godt må være to adskilte systemer til video/musik? Er der et budget eller no limit? Skal lyd/billede være high-end, eller gennemsnitlig?
Og måske lidt om dine forventninger. Er du fex frisk på at installere linux på en xbox, eller mythtv, eller skal det være en mere "købe-færdig" løsning?
vh Bjørn
|
| Til top |
|
| |
zmilet Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjørn
Jeg ved at det nok bliver nød til at være 2 systemer, men det er også ok, men det kunne være der var lavet nogle systemer, som kunne som Sonos og D-link dsm520 i et produkt ???
Men ellers havde jeg forestillet mig:
Sonos i Køkken samt i de 2 badeværelser, idet de nok bliver brugt mest i det daglige.
En D-link dsm-520 i Stue samt i soveværelse, idet de mest bliver brugt at se film i.
Lyden må godt være rimelig, men behøver ikke være high-end i køkken og bad, det skal jo bare fungere som baggrundsstøj 
Kender ikke mulighederne i Xbox og mythtv???
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan se du ikke har fået ret mange svar. Måske var det en ide at kigge forbi de to produkters fora,
forums.slimdevices.com og forums.sonos.com
hvis du ikke allerede har gjort det. Ellers vil jeg sige at det er lidt som at sammenligne æble og pærer. Har selv Logitech's produkter og ville aldrig anskaffe mig Sonos (har kun prøvet at lege med den i HFK), andre mener omvendt.
Evt. kom med nogle konkrete krav du har. Så kan folk nemmere svare på om de to produkter Sonos og Squeezebox kan opfyldet disse krav.
|
| Til top |
|
| |
bhp12 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
jeg kan se du ikke har fået ret mange svar. Måske var det en ide at kigge forbi de to produkters fora,
hvis du ikke allerede har gjort det. Ellers vil jeg sige at det er lidt som at sammenligne æble og pærer. Har selv Logitech's produkter og ville aldrig anskaffe mig Sonos (har kun prøvet at lege med den i HFK), andre mener omvendt.
Evt. kom med nogle konkrete krav du har. Så kan folk nemmere svare på om de to produkter Sonos og Squeezebox kan opfyldet disse krav.
|
|
|
Nu begrunder du ikke lige hvorfor du aldrig vil anskaffe dig Sonos.... Er dog enig med dig i at det er 2 meget forskellige systemer.
zmilet skrev:
Hej alle her på hifi4all
Jeg står og er ved at renovere hus, og er kommet dertil hvor jeg
gerne vil have noget lyd/video rundt i de forskellige rum. I den
forbindelse har jeg kigget lidt på Sonos systemet, samt Squeezebox, men
jeg kunne gidt tænke mig at få nogle konkrete forskelle at vide på
disse 2 systemer, altså forskelle skåret ud i pap. Måske en som har
prøvet begge systemer har tid og tålmodighed til at skrive om, og
forklare lidt om systemerne, plusser og minuser.
Afspille lyd i køkken, hvilken som helst lydkilde, som afvikles på et par aktive HT, med inputs vælger samt volume kontrol.
Afspille lyd som ovenstående, dog bare i 2 badeværelser, med indbygnings HT i loft, passiv eller aktiv.
Spille andre signalkilder, såsom multiout på min Denon AVC-A1D, og fra hjemmestudie.
Håber der var et par stykker der var friske, og havde lyst til at hjælpe mig lidt på vej, med hensyn til køb af produkter, osv.
Har som sagt kigget selv på Sonos, Squeezebox, D-link dsm-520 mediaplayer |
|
|
Sonos er utroligt nemt at have med at gøre, jeg vil mene at enhver der kan betjene en fjernbetjening vil føle sig hjemme med en Sonos, du kan derudover få aktive enheder (m. forstærker) hvilket betyder at du kan lave en fuldstændig skjult istallation. Squeezebox er meget fleksibel, jeg mener at det er et mere "nørdet" produkt, både i installation og betjening. Det er dog en økonomisk mere tilgængelig løsning. Du skal være opmærksom på at både Sonos og Squeezebox er rene audioløsninger.
|
| Til top |
|
| |
zmilet Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
|
|
|
Jeg har prøvet at læse lidt på de forskellige forums, men synes ikke jeg kan finde en rigtig besrivelse omkring forskellende på Squeezebox og Sonos, og det er netop hvad jeg søger.
Er lidt svært at forklare hvad mine krav er, skal bare have noget lyd ud i køkkenet, samt Bad, enten fra PC eller min NAS (Thecus 5200), det ville da også være dejligt hvis jeg kunne afspille min f.eks. CD, som står inde i stuen sammen med mit Hifi-anlæg der.
Nogle forskelle jeg kan se er, at Sonos har ekstra input, dvs. at jeg kan tilstlutte andet udstyr dertil at Sonos laves med forstærker i boxen, så man slipper for seperat forstærker.
Ellers søger jeg bare en beskrivelse af forskelene på disse produkter, eller hvis der er andre muligheder, kom med nogle forslag +er og -er.
|
| Til top |
|
| |
zmilet Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhp12 skrev:
bhaagensen skrev:
|
|
|
Nu begrunder du ikke lige hvorfor du aldrig vil anskaffe dig Sonos.... Er dog enig med dig i at det er 2 meget forskellige systemer.
zmilet skrev:
|
Hej alle her på hifi4all
Jeg står og er ved at renovere hus, og er kommet dertil hvor jeg gerne vil have noget lyd/video rundt i de forskellige rum. I den forbindelse har jeg kigget lidt på Sonos systemet, samt Squeezebox, men jeg kunne gidt tænke mig at få nogle konkrete forskelle at vide på disse 2 systemer, altså forskelle skåret ud i pap. Måske en som har prøvet begge systemer har tid og tålmodighed til at skrive om, og forklare lidt om systemerne, plusser og minuser.
Har som sagt kigget selv på Sonos, Squeezebox, D-link dsm-520 mediaplayer
|
|
|
Sonos er utroligt nemt at have med at gøre, jeg vil mene at enhver der kan betjene en fjernbetjening vil føle sig hjemme med en Sonos, du kan derudover få aktive enheder (m. forstærker) hvilket betyder at du kan lave en fuldstændig skjult istallation.
Squeezebox er meget fleksibel, jeg mener at det er et mere "nørdet" produkt, både i installation og betjening. Det er dog en økonomisk mere tilgængelig løsning.
Du skal være opmærksom på at både Sonos og Squeezebox er rene audioløsninger.
|
|
|
Jeg har også hørt at Sonos skulle være nemt at bruge, og at det bare kører.
Det er jo så netop også meningen at der skal trækkes kabler osv. skjult, så derfor et klart + til Sonos for box med indbygget forstærker.
Jeg har også læst at Squeezebox, skulle være mere fleksibel, men forstår ikke hvordan, og hvad man skulle kunne ud over det Sonos også kan. Ved godt det open Source, men hvad gør det helt nøjagtig ???
Jeg ved godt at de kun er lydsystem, dertil har jeg kigget på D-link dsm520, til at tage sig af video overførsel, men i Køkken og Bad, skal der kun være lyd.
Andre forslag er selvfølgelig velkomne.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
zmilet skrev:
Jeg har også læst at Squeezebox, skulle være mere fleksibel, men forstår ikke hvordan, og hvad man skulle kunne ud over det Sonos også kan. Ved godt det open Source, men hvad gør det helt nøjagtig ??? |
|
|
Fleksibilitetet kommer fra at SB er open source og benytter sig af almindeligt trådløst netværk. Det gør at enhver som har lyst (og evner) kan ændre i det software som systemet er baseret på. Det kan fex. være at man ønsker en extra funktionalitet. Sådanne udvidelser laves tit af en 3. part, altså ikke Logitech ansatte. Hvis du er ukendt med begrebet er det måske lidt vanskeligt at se hvad betydning det kan have, derfor prøver jeg at give nogle eksempler. -SB kan kontrolleres fra hvilken som helst web-browser. Der er en standard bruger-grænseflade, men mange har af forskellige grunde ønsket en anden, og har derfor lavet forskellige 3. parts versioner. Nogle er specielt beregnet til små tablet pc'er, eller til touch-skærme, eller til små enheder som mobiltelefoner. SqueezeCenter kan generere en almindelig mp3-stream. Har selv anvendt denne samt mobil-grænsefladen til at streame til min mobil. En af de bedre er beregnet til ipod touch/iphone. Demo se: http://youtube.com/watch?v=Mjq7LxhOTk0-SoftSqueeze er en afspiller som kører på pc'er. Oprindelig 3. parts udvidelse. -Der findes nogle 3. parts udvidelser som gør at man kan organisere sit musik efter andet end de almindelig brugte kunstner, album etc. Fex. bitrate, selvlavede tags etc. Samme udvidelser kan bruges til at ændre på struktur af menuer etc. -... + meget andet. Der skal siges at nogle af disse ting kræver en lille smule fedten-rundt-med. Det er formendlig lidt af grunden til at Sonos betragtes som nemmere at have med at gøre end Squeezebox. Mht. til det med skjult installation kan det sagtens lade sig gøre med den nye Duet. Det er i hvert fald igen grund til at have Receiveren stående fremme; det er bare en lille sort box. Det hele styres fra den grafiske controller. Forstærker kræves dog stadig, men aktive højtalare, eller en lille t-amp kan efter hvad jeg har hørt anvendes med gode resultater: http://www.amazon.com/Sonic-Impact-15-Watt-Portable-Amplifie r/dp/B00009W44B Her er to mere eller mindre tilfældigt valgte tråde fra SD forumet som måske kan være interessante. Et kritisk: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=2 Mindre kritisk, men den bliver lidt useriøs på det tidspunkt. http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=47145 Håber det hjælper.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|