Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital lyd bedre end analogt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej!

Måske et dumt spørgsmål MEN:

Har fået erhvervet mig et logitech z-5500 digital & soundblaster audigy 2 ZS notebook, som jeg har tilsluttet til bærbaren.

Indtil videre kører jeg analogt signal med direkte tilslutning med de 3 farvede minijack stik, men så så jeg at for at få RIGTIG DTS/Dolby surround 5.1 skal det køre gennem digitalt.

Så har jeg fundet et kabelt til dette, som har toslink - minijack som der så skal gøre tricket me den digitale lyd i både film og musik/spil.

Mit spørgsmål er så: Vil musik primært lyde meget bedre med et digital lydspor end et analogt?

Det digitale PCM stereo kan sende i 24 bit 96 khz hvorimod en std cd er inspillet med 44,1 & 16 bit, så der må vel være en verden til forskel selv i mp3 numrene?

Håber i kan hjæple :) Plejer i at være gode til

Mvh

Max

Til top Vis Jalle2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jalle2

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for der er nogle ting du har misforstået. Der er ikke forskel på surround'en om det er en DAC i lydkortet eller højttalersættet der decoder, men lydkvaliteten KAN være forskellig. (Ikke sikkert du kan høre det på højttalere i den klasse) Selve den lyd der kommer ud af hver højttaler er bestemt af lydteknikeren der har lavet filmen/computerspillet og den information ryger altid ud til de samme højttalere.

Analogt lydspor i en computer? Hvor ville du dog finde det? Det er altsammen digitalt.

Nej! Dine MP3'er bliver ikke spor bedre af dit lydkort kan decode lyd i 24 bit og 96 khz. Der er ikke en skid lyd der er lagt i så høj kvalitet alligevel.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår helt præcist hvad du spørger om.

Men du kan med fordel anvende digital PCM output til dit musik, hvis du anvender ASIO samtiddigt.
Film afspilling er også en fordel at køre gennem et coaxial eller optisk kabel til din decoder.

Mine udtalelser er baceret på mine egne erfarringer med z-5500 digital, har selv haft et sæt i mine unge dage.

Mit spørgsmål er så: Vil musik primært lyde meget bedre med et digital lydspor end et analogt?

Jeg tror at du mente om hvorvidt analog eller digital output var bedst?

Og husk så lige på at du højst sandsynlig IKKE kan køre suroundsound i spil gennem digital kablerne.
Der bliver du nødt til at bruge de 3 minijack stik.

Skriv til mig hvis du vil have lidt hjælp.

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Dan R. hansen:

Ja præcis d jeg mener. Om digital eller analog output er bedst. Kan nok tænke mig til d er digital, men om der bare er en hørbar forskel?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jalle2 skrev:

Dan R. hansen:

Ja præcis d jeg mener. Om digital eller analog output er bedst. Kan nok tænke mig til d er digital, men om der bare er en hørbar forskel?

det finder du nok lettest ud af ved at høre på det selv

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Er det meste musik i dag, ikke indspillet digital for så er det jo lige meget om det så er udgivet i digital eller analog form ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det er overhovedet ikke et spørgsmål om hvordan musikken er indspillet, det er et spørgsmål om hvordan man får konverteret den digitale lyd til analog lyd med det mindst mulige kvalitetstab.

Spørgsmålet er om den bedste DAC (Digital til Analog Converter), sidder i dit lydkort eller i din Logitech unit... Og hvis ikke du direkte ved hvilket DAC-chipset der sidder i lydkortet og højttalerne, så er du nødt til at lytte dig frem...

Ergo: Hvis DAC'en på lydkortet er BEDRE end DAC'en i din Logitech-unit, så er det bedst at bruge analog overførsel og dermed lade lydkortets DAC konvertere den digitale lyd til analog lyd.

Derimod, hvis DAC'en på lydkortet er RINGERE end DAC'en i din Logitech-unit, så er det bedst at bruge digital overførsel og dermed lade Logitech'ens DAC konvertere den digitale lyd til analog lyd.

Jeg har f.eks. altid brugt analog overførsel mellem cd-afspiller og forstærker i mine hifi-setups, for jeg har altid kunnet høre en meget mere højopløst, åben, ægte og meget mere dynamisk lyd i mine setups, hvor jeg tit har oplevet at digital lyd kan komme til at lyde noget mere udynamisk, flad og uden luft...

Men det er som sagt erfaringer ud fra mine egne setups, og jeg er ret sikker på at der er nogen der oplevet det modsatte på deres setups...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Spørgsmålet er om den bedste DAC (Digital til Analog Converter), sidder i dit lydkort eller i din Logitech unit... Og hvis ikke du direkte ved hvilket DAC-chipset der sidder i lydkortet og højttalerne, så er du nødt til at lytte dig frem...

Ergo: Hvis DAC'en på lydkortet er BEDRE end DAC'en i din Logitech-unit, så er det bedst at bruge analog overførsel og dermed lade lydkortets DAC konvertere den digitale lyd til analog lyd.

Derimod, hvis DAC'en på lydkortet er RINGERE end DAC'en i din Logitech-unit, så er det bedst at bruge digital overførsel og dermed lade Logitech'ens DAC konvertere den digitale lyd til analog lyd.

Lige præcis.

Uanset hvad, kan jeg klart anbefale dig at Anvende ASIO, når du afspiller musik.

ASIO er i meget letforklaret træk, en mulighed for at køre uden om windows mixeren, hvorved man opnår bedre lydkvalitet.

Musik afspilleren snakker mere eller mindre direkte med lydkortet, i steddet for at gå igennem windows mixeren som vil processesere lyden, med forringening til følge.

Dette er dog meget firkantet forklaret, der er jo ingen grund til at blive for tekniske.

Hovedsagen er at det VIRKER!

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hehe okay. Det var svar nok!  tak drenge

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hvad er det lige præcis ASIO gør? Jeg synes ikke jeg kan få det til at fungere.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes