Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Varm Lyngdorf forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Galanda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig lidt over at min Lyngdorf digitale forstærker SDAI 2175 bliver ret varm ved brug.

Er det normalt? Mindes at have læst i en del anmeldelser at den skulle køre køligt.

Føles som om den er en 50-70 grader på ydersiden ved konstant brug. Nu er det lidt svært at vurdere men i hvert fald væsentligt mere end håndlun.

Den bliver også godt varm selvom jeg ikke sender signal igennem.

Hvad er jeres erfaringer og kan det være fejl på den?

Mvh.

Galanda

Til top Vis Galanda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Galanda

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Min blev aldrig varmere end håndlun. Selv efter længere tids brug. Er det en TacT eller Lyngdorf?

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej Galanda

Jeg kører med både Lyngdorf SDAI og SDA 2175 (bi-amping), og min SDAI bliver også håndlun. Den er i hvert fald mærkbart varmere end SDAéren.

Hmmm.... Og hvofor så det? Jo, jeg tror at det er forforstærkerdelen der kører "high-bias/klasse A halløj", og dermed gør at den er noget varmere end SDAéren.
Hvis man kigger under hjelmen på såvel SDA som SDAI så sidder selve udgangstrinnet (hvis man ellers kan kalde det dét i en PWM baseret forstærker) bagerst til venstre i kabinettet, og min SDAI bliver mest varm foran i midten. Derfor tror jeg det er forforstærkerdelen.
Kan dog slet ikke relatere til de grader du snakker om. Så får man jo næsten brændsår af at røre ved den!!!

Hvor meget luft har du omkring den?

Mvh. Friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman

Galanda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 04:32 | IP-adresse registreret  

Den står på en enkelt-stående hylde med en CD-afspiller oven på, der er helt frit til siderne. 1 cm meller forstærker og CD-afspiller.

Den bliver umiddelbart lige varm over det hele.

Den virker så-men, så man kan vel dårligt sende den til reparation på baggrund af at være "varm". Jeg er dog selvfølgeligt bekymret for holdbarheden af den under den temperatur.

Måske man skulle tortur-teste den en smule med noget hardcore metal? :-)

Skal nævnes at jeg ikke spiller max højt på den, højest op til volume 85 da mine højtalere ikke kan klare mere. Til gengæld står den tændt mange timer af gangen ofte da den bliver brugt megen til lyd fra film fra PC og TV.

@AM-E der står Lyngdorf på den. Købt brugt men skulle ikke være mere end max 1 år gammel.

Mvh.

Eksplicit

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Varmen kan nemt akkumulere under CD-afspilleren. Prøv og bytte om på dem så forstærkeren står øverst. 1cm er ikke meget!

Jeg har 4-5cm luft over forstærkeren og åbent både for og bag. (egentlig heller ikke ret meget, men nok til at den kun bliver håndlun)

Tror ikke det hjælper at tortur-teste den. I hvert fald ikke hvis det er forforstærkerdelen der udgør problemet. Iøvrigt er det langt de færreste PWM baserede forstærkere der bliver yderligere varme ved høj belastning. Husk på at de fleste har en effektivitet på 85-95%. Dermed er det jo meget lidt energi der går tabt i udgangstrinnet i form af varme.

Det begynder jo først at blive rigtig sjovt omkring 85 Ej, jeg spiller gerne så det lyder realistisk, som hvis det skulle opleves live. Så noget ved middelstyrke og rock/heavy meget højt!(90+) Det afhænger af musikken.

Såfremt dine speakers har mulighed for det, skulle du prøve et trin på. Jeg troede at det var mere eller mindre ligegyldigt, men tro mig, der sker ting og sager! Det gør sig iøvrigt gældende med stort set alt grej.... (min erfaring, og ikke nødvendigvis fakta. Man skal jo passe på med hvad man skriver her inde)

Mvh. Friman

Galanda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Har lavet lidt forsøg.

Noget kunne tyde på at Lyngdorfen bygger betydeligt mere varme op når jeg har indgang aktiv fra min PC (Sound Blaster X-fi Music kort)

Hvad kan forklaringen på det være? Når der bare er "tomt" signal er der ikke umiddelbart megen hørbar støj, skal skrue højt op og øret 5 cm fra diskant før jeg kan høre en diskret hvæsen.

Uden at lægge ord i mund på nogen, for jeg er langt fra ekspert; så har jeg 2 teorier:

1: Min PC afgiver noget højt støj som er uden for hørbart område der stresser forstærkeren ekstremt?

2: Strømforskelle stresser forstærkeren. Den og PC er fra to forskellige væg-strømstik og jeg har ikke fået købt skille-strafo endnu.

Hvad tror I?

Galanda

@Friman

Hvad vil forforstærker gøre? Som sagt kan mine højtalere ikke tage mere power end max 90 :-)

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hvis din forstærker sluttes direkte til din PC gennem lydkortet, skal du altid have en skilletrafo. Om det kan hjælpe på dine problemer, ved jeg ikke, men du undgår i hvert fald at ende med en beskadiget forstærker.
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Dine egne forslag vedrørende hvorfor forstærkeren bliver varm kan være relevante. Den klart bedste måde at hive musik fra computeren er ved optisk output, så hvis din computer har et sådan output og din CD-afspiller(processeor/surround-halløj e.lign.) har en tilsvarende indgang vil det være optimalt. På den måde isolerer man produkterne rent elektrisk fra hinanden.
Gode eksterne lydkort med egen strømforsyning bør dog ikke give samme problemer, som indbyggede lydkort som "lever" af computerens strømforsyning.

Men skilletrafoen kan da også være en mulighed....

Tror du misforstod mig ang. ekstra effekt. Jeg har en SDAI magen til din. Den agerer forforstærker og effekt til diskant/mellemtone. Jeg kører så pre-out ned i SDAéren og lader den trække basserne. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke højttalere du spiller på, men min erfaring er at de fleste opsætninger kan drage fordel af at man kører bi-amping. Altså en stereoeffekt til toppen og en til bunden.
Der er flere fordele foruden den ekstra effekt. Forstærkerne arbejder i snævrere frekvensområder og belastes dermed mindre. Du stresser forstærkerne mindre ved selv høje lydtryk, da de skal afsætte mindre effekt for at opnå samme lydstyrke. Du har dobbelt så stor strømkapacitet osv. Under alle omstændigheder så giver det en langt mere magtfuld gengivelse med mere "sort" baggrund. Dynamikken bliver langt bedre såvel mikro som makro. Perspektiv og ikke mindst opløsningen bliver bedre. Der kommer ligesom mere hul igennem, og det er ligegyldigt om du spiller højt eller lavt.....

Jeg kører selv med et sæt BW 804S, og de er egentlig ikke besværlig kost for en forstærker. Har drevet dem fint med en Trends TA 10.1 (den spiller faktisk forrygende godt til pengene:-) og andre små forstærkere. Så man burde jo mene at der var effekt nok i sådan en Lyngdorf. Men uanset om højtaleren er en svær belastning eller ej, så har jeg kunnet høre større eller mindre forbedringer i samtlige setups hvor det er prøvet!
Det ville så være nærliggende at påstå at Lyngdorfen er en strømsvag og ringe forstærker siden den drager så stor fordel af at være 2 om samme job, men det er efter min mening ingenlunde tilfældet. Jeg har været med at prøve det i flere forskellige sammenhænge, og med langt dyrere grej, og der har været forbedringer i alle tilfælde!

Mvh. Friman

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Friman må jeg af nysgerrighed spørge om du bruger nogle "filtre" inden effektforstærkeren (aktivt delefilter eller hvad det nu er man bruger)?

Du skriver at hver effektforstærker arbejder i snævrere frekvens-områder, men for at opnå dette resultat, skal man da ikke have et delefilter sat på inden effektforstærkeren?

Beklager hvis jeg spørger dumt, men der er jo kun en måde at blive klogere på
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 04:29 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hvis din forstærker sluttes direkte til din PC gennem lydkortet, skal du altid have en skilletrafo.

Hvis alt er jordforbundet (som computerudstyr er beregnet til), er der absolut ingen problemer med en direkte forbindelse. Jeg har heller ingen problemer uden jordforbindelse - bare 115V på stel

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 20 Juli 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Friman må jeg af nysgerrighed spørge om du bruger nogle "filtre" inden effektforstærkeren (aktivt delefilter eller hvad det nu er man bruger)?

Du skriver at hver effektforstærker arbejder i snævrere frekvens-områder, men for at opnå dette resultat, skal man da ikke have et delefilter sat på inden effektforstærkeren?

Beklager hvis jeg spørger dumt, men der er jo kun en måde at blive klogere på

Du kan have ret så langt at de selvfølgelig får tilført signal for hele frekvensområdet, men der afsættes kun energi til diskant/mellemtone fra den ene, og bas fra den anden.
Dermed mindre arbejdsområde set i forhold til at én skulle dække det hele...

Men jo, hvis man skulle sikre arbejdsopdelingen totalt, så burde man have filtret ind i kæden inden forstærkerne... Har aldirg rodet med aktiv deling, så kan ikke rigtig kommentere på det. Har hørt et par systemer med det, og de lød fint, men kan kke rigtig sætte noget i forhold, da jeg kun hørte det med aktive deling....

Hvad er dine erfaringer med aktiv deling...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

jamen, burde aktiv deling i teorien ikke virke bedre? Forstærkerne skal ikke bruge "unødigt" strøm, som igen bare filtreres fra i højttaleren. Det ville vel lette arbejdet både for forstærker og højttaler?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror helt sikkert at det ville være det optimale, "problemet" er blot at det er noget besværligere end "bare" at have 2 stk effektklodser....

Derudover mener jeg heller ikke at det er helt billigt...!
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Galanda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 05:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror aktiv deling muligvis kan laves med modellen højere; 2200 der er ren digital?

Ved i hvert fald at der kan laves aktiv deling fra forstærkeren højtalere/subwoffer imellem på den.

Jeg vil overveje at opgradere senere med en SDA effekt-enhed men først skal der købes nye højtalere.

Jeg ved strømforskellen er et problem for mig, på min tidligere forstærker kom der heftig støj når jeg sluttede stik til PC-udgang. Med den nye er jeg påpasselig med kun at tilslutte når enhederne er lukkede, så ingen forvrængede lyde..... men det kan så muligvis stadigt være problem under brug?

Vil købe skilletrafo ASAP.

Galanda

P.S

Synes det er noget fu.... crap at Lyngdorf render rundt og laver et eller andet prestige 2 mil. Kr anlæg. I steden for skulle han masse-producere noget ordentligt digital-forstærkning til folket.

Som teknologien er til stede burde det ikke være noget problem at give ægte hi-fi forstærkere til alle for 3000 Kr.

Det kommer også, bare et spørsmål om hvem der først får sat stor nok produktion og salg op.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Det er vist rigtigt at det kan laves med en 2200 - men den er trods alt heller ikke helt billig 

Hvad angår tilslutning af pc - har du prøvet en skilletrafo for at se om det løser problemet?

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jamen, burde aktiv deling i teorien ikke virke bedre? Forstærkerne skal ikke bruge "unødigt" strøm, som igen bare filtreres fra i højttaleren. Det ville vel lette arbejdet både for forstærker og højttaler?

Jo, aktiv deling ville virke bedre. Som du selv påpeger så kommer forstærkerne til at arbejde i isolerede og dedikerede frekvensområder. Det vil lette arbejdet for forstærkerne, men højtalerne bliver jo ikke yderliger belastet?
Dog vil der stadig være fordele ved at have 2 forstærkere om 1 sæt højtalere, forud for én forstæker om ét sæt højtalere. Det er da logik! Dobbelt så stor strømkapacitet om samme arbejde er da og foretrække!

Mvh. Friman

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
brasch skrev:

Jo, aktiv deling ville virke bedre. Som du selv påpeger så kommer forstærkerne til at arbejde i isolerede og dedikerede frekvensområder. Det vil lette arbejdet for forstærkerne, men højtalerne bliver jo ikke yderliger belastet?

mht højttalerne tænker jeg på det passive delefilter der sidder i. Jeg går ud fra at det bliver varmt og kan brænde af ved for meget effekt?? Om det så gør nogen forskel hvilken frekvens det har aner jeg ikke (tanken bag det er lidt at delen til de høje frekvenser ikke skal sortere noget fra og derfor ikke laver noget?).

Friman skrev:
Dog vil der stadig være fordele ved at have 2 forstærkere om 1 sæt højtalere, forud for én forstæker om ét sæt højtalere. Det er da logik! Dobbelt så stor strømkapacitet om samme arbejde er da og foretrække!

Mvh. Friman

det er jeg ikke uenig med dig i

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Galanda skrev:

..snip..

Synes det er noget fu.... crap at Lyngdorf render rundt og laver et eller andet prestige 2 mil. Kr anlæg. I steden for skulle han masse-producere noget ordentligt digital-forstærkning til folket.

Som teknologien er til stede burde det ikke være noget problem at give ægte hi-fi forstærkere til alle for 3000 Kr.

Hvorfor skulle Lyngdorf dog det Galanda.. det er jo forretning, og han tjener jo fint med nuværende niveau. Selvfølgelig kan der laves godt udstyr til kr. 3000 - komponenter + løn koster næsten intet. Moral er ikke forretning, og så længe folk betaler, så er der jo ingen grund til ændring

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Dine egne forslag vedrørende hvorfor forstærkeren bliver varm kan være relevante. Den klart bedste måde at hive musik fra computeren er ved optisk output, så hvis din computer har et sådan output og din CD-afspiller(processeor/surround-halløj e.lign.) har en tilsvarende indgang vil det være optimalt. På den måde isolerer man produkterne rent elektrisk fra hinanden.
Gode eksterne lydkort med egen strømforsyning bør dog ikke give samme problemer, som indbyggede lydkort som "lever" af computerens strømforsyning.

Men skilletrafoen kan da også være en mulighed....

Mvh. Friman

Siger du dermed at optisk output er klart bedre end coax, som jo også er digitalt? Det må du da gerne begrunde yderligere.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Siger du dermed at optisk output er klart bedre end coax, som jo også er digitalt? Det må du da gerne begrunde yderligere.

I forbindelse medPC afspilning, så er optisk det perfekte valg. Du får de to ting galvanisk adskilt, og undgår således alle de negative ting fra pc'en strømbærende og støjfyldte kredsløb.

Lige på nær vedPC brug, er det dog en bred opfattelse, at netop COAX muligheden er den mest vellydende.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes