Forfatter |
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter en salgsnedgang på 25% sidste år,spår
flere at CDen er ved at dø...er der mon ikke
noget om det? Hvad siger I ?
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
efter en salgsnedgang på 25% sidste år,spår
flere at CDen er ved at dø...er der mon ikke
noget om det? Hvad siger I ? |
|
|
Det tror jeg ikke, men jeg fornemmer at du har hørt samme indslag i radioen som mig. Det var primært "rockmusikken" der havde fået problemer, for de som hører denne musik-genre, vil åbenbart helst downloade eet eller to numre fra nettet, i stedet for at købe et helt "album". Jeg tror ikke det samme købs-mønster gør sig gældende for blues, jazz mm., men det vil tiden jo vise. __________________
|
Til top |
|
|
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg køber stadig cd'er, men jeg ville hellere downloade min musik i 88,2/96 khz i 24 bit flac-format.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tvivlsomt, den skal nok også være på markedet om 20 år, men salget finder et lavere leje.
Hvis jeg ser på min musiklytning er det helt overvejende CDer, med vinyl som et hyggeligt og nostalgisk supplement. CDen er lydmæssigt og betjeningsmæssigt LPen overlegen for LPerne er sjældent fejlfrie og nærmest aldrig under 15 år.
Jeg kunne aldrig overveje at spille mine CDer (og LPer) over på en harddisk, for så at høre det herfra. Der er stor livskvalitet i at stå foran pladesamlingen, man har samlet igennem rigtig mange år og overveje hvad man kunne tænke sig at høre. Derfor skal den nok overleve, men for hitliste døgnfluer blive den nok mindre aktuel. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimC skrev:
Jeg køber stadig cd'er, men jeg ville hellere downloade min musik i 88,2/96 khz i 24 bit flac-format. |
|
|
Nu er det jo langtfra sikkert at det musik man kan downloade, er noget jeg gider høre på, så indtil videre er det "niche-produktion" efter min mening. Jeg tror nu det fysiske medie fortsætter længe endnu. Hvad var det nu man sagde om vinyl-pladerne for ca. 10 år siden ? Og hvordan gik det lige ? __________________
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant sted at oprette tråden...  "Long live the CD!"
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen mellem Cd og vinyl er nok at i modsætning til vinyl, kan CD'en overføres direkte til det andet medie uden tab og med potentielt bedre lyd til følge. Vinylen er der jo ingen reel erstatning for i et nemmere format, det er der i CD'ens tilfælde og derfor vil overgangen måske gå hurtigere fra CD til lydfil end den gjorde fra Vinyl til CD. Desuden behøver man jo ikke købe nyt musik for at overgå fra CD til det nye "format". 
(Fyttet til "Digital")
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg køber ca. 5 LP'er for hver CD/SACD plade. Har aldrig downloadet musik.
Tror CD'en "forsvinder"* før LP'en!
* får samme marginale status som LP har i dag. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det store fald skyldes at der er mange i hifi verdenen som skifter til LP.
Jeg tror bestemt ikke cd'en dør, der er jo stadivæk tusindvis af familier som køber cd'er.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
kimC skrev:
Jeg køber stadig cd'er, men jeg ville hellere downloade min musik i 88,2/96 khz i 24 bit flac-format. |
|
|
Nu er det jo langtfra sikkert at det musik man kan downloade, er noget jeg gider høre på, så indtil videre er det "niche-produktion" efter min mening. Jeg tror nu det fysiske medie fortsætter længe endnu. Hvad var det nu man sagde om vinyl-pladerne for ca. 10 år siden ? Og hvordan gik det lige ?
|
|
|
Du mener vel: " Hvad var det nu man sagde om vinyl-pladerne for ca. 25 år siden"? Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
interfacelift skrev:
Jeg tror det store fald skyldes at der er mange i hifi verdenen som skifter til LP.
Jeg tror bestemt ikke cd'en dør, der er jo stadivæk tusindvis af familier som køber cd'er. |
|
|
Jeg tvivler på at Hifi verdenen er stor nok til at gøre udslaget... Det er nok nærmere "pøblen" der køber via iTunes og lign. da det er muligt kun at købe de hits man er ude efter, fremfor at købe en CD med 2-3 gode sange eller en compilation-CD
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Tvivlsomt, den skal nok også være på markedet om 20 år, men salget finder et lavere leje.
Hvis jeg ser på min musiklytning er det helt overvejende CDer, med vinyl som et hyggeligt og nostalgisk supplement. CDen er lydmæssigt og betjeningsmæssigt LPen overlegen for LPerne er sjældent fejlfrie og nærmest aldrig under 15 år.
Jeg kunne aldrig overveje at spille mine CDer (og LPer) over på en harddisk, for så at høre det herfra. Der er stor livskvalitet i at stå foran pladesamlingen, man har samlet igennem rigtig mange år og overveje hvad man kunne tænke sig at høre. Derfor skal den nok overleve, men for hitliste døgnfluer blive den nok mindre aktuel. |
|
|
Betjeningsmæssigt er CD'en naturligvis LP'en overlegen. Lydmæssigt stiller det sig, efter min mening, ganske anderledes. Selvfølgelig er det stærkt afhængigt af hvilket udstyr der afspilles på. CD'ernes "Perfect Sound Forever" har sandelig ladet vente på sig... Hvad mener du med: " LPerne er sjældent fejlfrie og nærmest aldrig under 15 år"? Jeg kan ikke lige regne ud hvad du mener... Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om CD'en er ved at dø, bestemmer vi vel selv langt hen af vejen. Sålænge vi køber dem og det kan betale sig at producere dem vil de være på markedet.
Download er overhovedet ikke mig om det så er i super opløsning. Jeg vil ha' et fysisk medie og et flot cover. __________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Kalle_dk skrev:
kimC skrev:
|
|
Nu er det jo langtfra sikkert at det musik man kan downloade, er noget jeg gider høre på, så indtil videre er det "niche-produktion" efter min mening. Jeg tror nu det fysiske medie fortsætter længe endnu. Hvad var det nu man sagde om vinyl-pladerne for ca. 10 år siden ? Og hvordan gik det lige ?
|
|
|
Du mener vel: "Hvad var det nu man sagde om vinyl-pladerne for ca. 25 år siden"?
Mvh. Niels
|
|
|
Jeg tror du har ret, Niels. Tiden går hurtigere og hurtigere jo ældre man bliver, og jeg ville jo nødigt overdrive  __________________
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvalitet vil altid overleve. Måske kun for de få udvalgte? Men så kan man jo melde sig ind i den klub
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Kvalitet vil altid overleve. Måske kun for de få udvalgte? Men så kan man jo melde sig ind i den klub |
|
|
Selvfølgelig kan du det!  Der er hundreder af millioner af fysiske lydbærende medier ude i verden. Så der er stadig guf i vente for de udvalgte... Det største problem er i virkeligheden at der ikke er timer nok i døgnet til (helt frit) at gå på opdagelse i al den musik der findes. Og det er jo det samme med bøger! Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LP lever CD er død
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hermann. skrev:
Jeg kunne aldrig overveje at spille mine CDer (og LPer) over på en harddisk, for så at høre det herfra. Der er stor livskvalitet i at stå foran pladesamlingen, man har samlet igennem rigtig mange år og overveje hvad man kunne tænke sig at høre. Derfor skal den nok overleve, men for hitliste døgnfluer blive den nok mindre aktuel.
|
|
|
Betjeningsmæssigt er CD'en naturligvis LP'en overlegen. Lydmæssigt stiller det sig, efter min mening, ganske anderledes. Selvfølgelig er det stærkt afhængigt af hvilket udstyr der afspilles på. CD'ernes "Perfect Sound Forever" har sandelig ladet vente på sig...
Hvad mener du med: "LPerne er sjældent fejlfrie og nærmest aldrig under 15 år"? Jeg kan ikke lige regne ud hvad du mener...
Mvh. Niels
|
|
|
Pladesalget har de sidste 15 år været CDer, salget af LP formatet må kun kunne måles i promiller, derfor er de LPer vi køber i dag second hand oftest mindst 15 år gamle, det er sådan set et fact. Jeg køber ofte vinyl, men det er intet alternativ til CD, kun et nostalgisk og hyggeligt supplement. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en ny LP til samme pris som en ny CD, det synes jeg er helt til grin.
Lad være med at blive religiøs omkring dette, det er musikken det gælder.
Men hvis der er mange der vil det må LPerne jo tilbage på hylderne, men jeg tvivler __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Nilau skrev:
Hermann. skrev:
Jeg kunne aldrig overveje at spille mine CDer (og LPer) over på en harddisk, for så at høre det herfra. Der er stor livskvalitet i at stå foran pladesamlingen, man har samlet igennem rigtig mange år og overveje hvad man kunne tænke sig at høre. Derfor skal den nok overleve, men for hitliste døgnfluer blive den nok mindre aktuel.
|
|
|
Betjeningsmæssigt er CD'en naturligvis LP'en overlegen. Lydmæssigt stiller det sig, efter min mening, ganske anderledes. Selvfølgelig er det stærkt afhængigt af hvilket udstyr der afspilles på. CD'ernes "Perfect Sound Forever" har sandelig ladet vente på sig...
Hvad mener du med: "LPerne er sjældent fejlfrie og nærmest aldrig under 15 år"? Jeg kan ikke lige regne ud hvad du mener...
Mvh. Niels
|
|
|
Pladesalget har de sidste 15 år været CDer, salget af LP formatet må kun kunne måles i promiller, derfor er de LPer vi køber i dag second hand oftest mindst 15 år gamle, det er sådan set et fact. Jeg køber ofte vinyl, men det er intet alternativ til CD, kun et nostalgisk og hyggeligt supplement. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en ny LP til samme pris som en ny CD, det synes jeg er helt til grin.
Lad være med at blive religiøs omkring dette, det er musikken det gælder.
Men hvis der er mange der vil det må LPerne jo tilbage på hylderne, men jeg tvivler
|
|
|
den primære grund til at nogle LP'er er så meget bedre end CD'er er den elendige mastering der bliver lavet på CD'er nu om dage. At man ikke udnytter de muligheder man har til rådighed 100% er nok lidt svært at gøre så meget ved __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|