Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Konverteren = sjælen i en cd-afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Faldt over denne side: http://www.marantzphilips.nl/index.asp?strPage=Daclist#N
Vældig praktisk når man som jeg forsøger at finde hoved og hale i lydkarakteristik vs. hvilken konverter der sidder i cd-afspilleren. Jeg synes det er som om at konverteren er "sjælen" rent musikalsk i en cd-afspiller. Måske har andre samme erfaring eller er uenige?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 August 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Nå, hvis ingen andre vil...

Det afhænger lidt af hvad du mener med "konverteren".  Hvis det er summen og sammensætningen af alle de komponenter der laver det digitalt signal om til analogt, så er det jo en truisme at den er bestemmende for alle aspekter af lyden.

Hvis du med "konverter" mener dac, så er jeg ret uenig. Jeg mener at det er i de analoge kredse, strømforsyninger, udgangstrin, filter etc, at det magien opstår. Jeg tror også at det er her producenterne af high-end udstyr lægger de fleste udviklingsressourcer. Mange af de dac's som bruges i de bedste afspillere kan enhver (som har et cvr. nr.) jo bare bestille hjem. De allerfleste moderne dac's er særdeles gode, og prisen for selv de allerbedste af dem udgør forsvinnende lidt af hvad fx. en god cd-afspiller koster. 

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 August 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det undrer også mig at der ikke kommer gang i denne tråd. Jeg synes det er et interessant område at udveksle erfaringer i.

Jeg synes det er som om at spillestilen for en given cd-afspiller går igen i andre med den samme konverter. Selvfølgelig er der lydmæssige forskelle, men jeg synes den grundliggende spillestil går igen, f.eks. om bassen er velopløst, om diskanten er luftig osv.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 August 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Det vil i hvert fald være tilfældet for alle afspillere der designmæssigt læner sig op af de topologiske anbefalinger fra DAC chippens fabrikant. Det er selvfølgelig nærliggende at designe det analoge filter efter sådanne anbefalinger, hvis de findes, idet man så er sikret mod ubehagelige overraskelser. Til gengæld fraskriver man sig vel også selv i stor grad muligheden for at overraske positivt.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes