| Sendt: 12 August 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har altid undret mig over, hvad der adskiller de kæmpe store analoge forstærkere, som man finder blandt Electrocompaniet, Pass Labs, McIntosh, Mark Levinson, Krell, Classe, Moon osv. mellem de små digitale forstærkere som Lyngdorf og Linn eksempelvis i samme prisleje. Jeg kunne selvfølgelig forestille mig, at strømforbruget er væsentlig mindre på en digital forstærker, afgiver meget mindre varme samtidig og har dermed længere levetid. Ret mig hvis jeg tager fejl  Men hvad er det, der eksempelvis gør Linn Klimax 500 Solo effektforstærker til 80.000 så speciel, der er 35 cm i bredden/dybden, 6 cm i højden og har en totalvægt på 9 kg - mod en tilsvarende analog forstærker som nævnt øverst af eksempler, der er dobbelt så stor og vejer 40-60 kg? Er det korte svar egentlig bare, at analog forstærkeren er mere strømstærk og giver mere punch/dynamik og derved spiller større rum højere, hvor de digitale forstærkere giver ingen støj/jitter, spiller flottere og klarere? Ja, jeg er bare nysgerrig efter, hvad de små digitale forstærker egentlig er i stand til, når vi snakker om den dyre ende af skalaen. Ved godt, at jeg kan tage ud og opleve det selv, og det har jeg også tænkt mig at gøre, når Scala-Hifi holder en demonstration af Linn Klimax serien igen. Men indtil da vil jeg da gerne høre lidt erfaringer omkring dette, hvis nogen har det herinde fra __________________ Stuebiografen med stil og power i ét
|