Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forstærker til studiecaffé (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skelletor45
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg skal have lavet noget lyd i en studiebar.

Vi har allerede en Rotel RB-956ax altså en intergreret forstærker med 6 udgange desværre er de 2 (1) udgange brændt af. 4stk Dali gulvhøjtalere, ved ikke helt hvilken model, men de er ikke helt små. 2stk disco højtalere.

Som i nok kan se mangler jeg 2 udgange og vil gerne have muligheden for at slutte 2 højtalere mere til dvs 4 udgange.

Spørgsmålet er så ´hvad jeg skal lede efter? Er lidt fristet til at finde en surroundforstærker, da jeg der kan få 7 udgange i en forstærker (7 er nok, 8 er optimalt), men kan en surroundforstærker trække det?

Alternativet er en forstærker med 4 udgange hvor lyden kan styres separat 2 og 2. Når jeg leder i den blå avis kan jeg ikke se om der er tale om 2, 4 eller 6 udgange. Nogen forslag?

Da det er en lille studiebar er bugettet meget begrænset, så det bliver noget brugt udstyr. Håber jeg kan finde noget i nærheden af 3000.

Håber der er nogen der an hjælpe.

Lars  

Til top Vis skelletor45's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skelletor45

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart tro, at I vil få mest ud af at købe en surround forstærker (som du mere eller mindre også selv siger) - gerne brugt...

Det ville formegentlig være bedre med en forforstærker eller evt surround processor der har de ønskede udgange som derefter kan kobles til effektforstærker, men den løsning bliver nok hurtigt alt for dyr...

Jeg har desværre ikke rigtig nogle bedre ideer...

Der er selvfølgelig også den mulighed at købe en "normal" stereo-forstærker og så bare smække alle højttalerne til samme udgang. Så skal du have fat i en rimelig kraftig forstærker som kan klare meget lav impedans - men ellers skulle det da være muligt. Så er du i hvert fald ude om problemet med kanaler, udgange osv. men får tilgengæld lidt andre problemer (med impedans og effekt).

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Nu du har sat emnet i digital - måske et par små klasse d forstærkere ville være optimale? De kan yde en helvedes masse effekt i forhold til prisen og bliver nærmest ikke varme (= de bruger næsten intet strøm) - derudover lyder de også fint (Der er lidt blandede meninger, men så længe de "bare" er til at spille en fest op ser jeg i hvert fald ikke nogle problemer )

Eksempler:
http://www.newclassd.com/index.php?page=31
http://www.cadaudio.dk/pwmmoduler_div.htm
http://www.hypex.nl/
http://www.lcaudio.dk/

EDIT: Overvej evt. hvor stor sandsynlighed der er for at forstærkeren eller højttaleren får en drink nu og da, det ville måske være en fordel at kunne lukke forstærkeren så meget som muligt - og ikke mindst sørge for at den er kortslutningssikret på udgangen så den ikke brænder af hvis der skulle opstå en mindre kortsluttelse på udgangen af den ene eller den anden grund...
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

jeg ville IKKE bruge en surroundreceiver til det formål. Du er nok næsten sikker på at slå den ihjel ret hurtigt. Derimod ville jeg nok se efter noget PA grej istedet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes