Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkort og så en dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer meget at købe et lydkort til min Macbook bærbar da jeg ikke synes det onboard lydkort (realtek) spiller særlig godt! mangler dynamik! og åbenhed. Men jeg bliver helt forvirret af at læse de mange tråde herinde om at have lydkilde fra bærbar til forstærker.

jeg havde selv tænkt at jeg kunne anskaffe mig et eksternt lydkort har kigget meget på det her!
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223518&se archArea=&Soegeord=

Tilslutte det fra computer og så over i min forstærker med et digitalt koaksial-kabel :D

pludselig er der en masse der begynder at skrive at man så skal bruge en dac? Hvad er en dac helt præcist? gør den lyden bedre? eller kan man ikke bruge sit lydkort uden sådan en fætter? Er en dac unødvendigt for mit behov? kunne rigtig godt tænkte mig at få det forklaret på en lære-nem måde da jeg ikke er særlig in i hifi endnu!

venlig hilsen 6000JGA

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 September 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:

jeg havde selv tænkt at jeg kunne anskaffe mig et eksternt lydkort har kigget meget på det her!
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223518&se archArea=&Soegeord=

Tilslutte det fra computer og så over i min forstærker med et digitalt koaksial-kabel :D

Det lydkort du linker til ser da ikke ud til at have digital udgang? Har din forstærker digital indgang?

Citér:

pludselig er der en masse der begynder at skrive at man så skal bruge en dac? Hvad er en dac helt præcist? gør den lyden bedre? eller kan man ikke bruge sit lydkort uden sådan en fætter? Er en dac unødvendigt for mit behov? kunne rigtig godt tænkte mig at få det forklaret på en lære-nem måde da jeg ikke er særlig in i hifi endnu!

DAC betyder digital-analog-converter, og er meget sigende den der laver det digitale signal (mp3 og andre musikfiler, almindelige cd'er etc) om til analog. Der er dac's i alt udstyr så som i almindelige cd-afspillere, stort set alt der har med computer-lyd at gøre, i din mobil etc. De fås også som separate enheder hvor de tilsluttes en digital kilde (computer, cd-afspiller, squeezebox, etc) som har digital udgang. Prismessigt fås de separate enheder fra 1000 og opefter.  dac og de tilhørende kredse er afgørende for lydkvalitet. Så ja, en god dac kan gøre lyden bedre.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

okay så sådan en her ville været et godt bud til at forbedre min lyd? og som kan tilsluttes min forstærker ? http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=64540& ;itemGroupGuid=3556

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:
okay så sådan en her ville været et godt bud til at forbedre min lyd? og som kan tilsluttes min forstærker ? http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=64540& ; ;itemGroupGuid=3556

Jeg kender den ikke, så hvorvidt den lyder godt overlader jeg til andre at udtale sig om. Men udover det vil den gøre det du ønsker.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 11 September 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Ville også se på denne når den kommer:
http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&mode=reply& t=4271

pede-mannen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

det lydkort du forslår til at starte med, ville jeg aldrig i mit liv købe, tro mig når jeg siger køb et greative lydkort, der er en grund til de er så kendte, de topper, de kan også være vildt dyre, men det er alle pengene værd, har selv et inde i min computer, og det spiller simpelthen så fedt, har også en god effektforstærker på, med 2 højtalere på 640 watt. det rykker:-)

sony-boy-33
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 September 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

køb et RME lydkort så får du kvalitet & vild fed lyd ud af dit anlæg
Til top Vis sony-boy-33's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sony-boy-33

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det bedste kort med pris kontra kvalitet er helt klart Apogee Duet.. Lyder bedre end RME's produkter og koster kun 2000-2500,- brugt.
Creative er altså ikke specielt godt! Den eneste grund til at de er så kendte er at de er billige
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor nemt det er at skifte lydkort i en bærbar Macbook...?

Men den Fubar du linker til er vist rigtig god til prisen, langt bedre end den Silverstone du først linkede til.

Cambridge "æsken" ser altså også rigtig lovende ud, til den pris.

Men med en DAC, koblet til pc via USB og til anlæg via phono udgang (editeret) skulle altså kunne smadre dit interne lydkort med længder, i direkte sammenligning. Der er masser af sådanne "æsker", i alle prislag, fra ca. 1.000 kr. og opefter.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 25 September 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skifte lydkort hvis man alligevel skal igennem en DAC efterfølgende?

Outputter en MacBook ikke fint via optisk out?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også sige hold dig fra greative mage til dårlig lyd skal man lede længe efter.

M Audio laver nogle gode eksterne lydkort

http://www.m-audio.com/
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Rettede lige i mit tidligere svar.

Jeg mente selvfølgelig fra MAC -> USB-DAC -> ANLÆG (via godt phonokabel), eller

fra MAC -> EKSTERNT USB-LYDKORT -> ANLÆG via optisk eller elektrisk digitaludgang, eller

som floe skriver, fra MAC -> ANLÆG via optisk eller elektrisk digitaludgang, forudsat at din MAC har en sådan???

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Alle MAc's har vist en optisk udgang... Kræver jo så at anlægget har en konverter.
Vil stadig slå et slag for Apogee (Duet) som er meget respekteret indenfor lydkort/konvertere, men M-Audio - som der også bliver nævnt - laver også hæderligt udstyr til prisen.
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Nej min macbook synes jeg ikke udlevere særlig god lyd. det er jo et onboard lydkort. jeg har et optisk kabel købt fra hifiklubben. Et argon det er vel fint?! det skal vel bare være optisk.. Men altså jeg tilslutter vel bare en DAC via USB til min bærbar og fra DAC'en over i min forstærker med et phono/RCA-stik? så skulle lydkvaliteten være i tiptop? eller i hvert fald være bedre end det realtek onboard som lyden kommer ud af pt..

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:

Nej min macbook synes jeg ikke udlevere særlig god lyd. det er jo et onboard lydkort. jeg har et optisk kabel købt fra hifiklubben. Et argon det er vel fint?! det skal vel bare være optisk.. Men altså jeg tilslutter vel bare en DAC via USB til min bærbar og fra DAC'en over i min forstærker med et phono/RCA-stik? så skulle lydkvaliteten være i tiptop? eller i hvert fald være bedre end det realtek onboard som lyden kommer ud af pt..

er jeg rigtigt på den? eller er det helt forkert?

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 September 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Et optisk signal er et optisk signal, så der burde ingen forskel være på den optiske udgang på dit mobo, og udgangen fra et kort tilk 20.000.
Et argon kabel er fint ja, eftersom der ikke er forskel på optiske kabler, da lyden bliver overført med lys, og der derfor kun skældnes mellem to ting: Om der er signal igennem, eller ikke signal igennem.
Nogle folk snakker om jigger og meget andet, men det har jeg ikke meget tilovers for :)

Så hvis du skal købe en dac, er det fordi konverteren i din forstærker ikke er god nok, det er ikke dit output der er problemet :)

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

sådanne udmeldinger lægger da op til lidt kverulanteri (eller hvad man nu skal kalde det) :)

den-studerende skrev:
Et optisk signal er et optisk signal, så der burde ingen forskel være på den optiske udgang på dit mobo, og udgangen fra et kort tilk 20.000.

Men det er det (potentielt). Og det er det også mellem to kort til 20, eller 30, eller hvad man kan få dem til.
Citér:

Et argon kabel er fint ja, eftersom der ikke er forskel på optiske kabler, da lyden bliver overført med lys, og der derfor kun skældnes mellem to ting: Om der er signal igennem, eller ikke signal igennem.

Det er ikke helt så enkelt. Husk to ting: 1. På trods af lys, 0'eller, og 1'er og andre smarte digitale ting, så er lys analogt. 2. At dekode en digital strøm er ikke blot et spørgsmål om 0 og 1. Man kommer ingen veje uden tidsdimentionen. Se i øvrigt fx. min post i tråden "Duet erfaringer..." (eller sådan noget). Derfor kan det da godt være at Argon kablet er super. Men at påstå at alle er ens er, i beste fald, en stærk simplificering.

Citér:

Nogle folk snakker om jigger og meget andet, men det har jeg ikke meget tilovers for :)

*Jitter* (også på dansk tror jeg) kender jeg ingen som har ret meget til overs for; de fleste vil gerne af med det :) Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad man kan høre og ikke høre på dette område, men effekten og eksitensen af jitter er der ingen tvivl om.

Citér:

Så hvis du skal købe en dac, er det fordi konverteren i din forstærker ikke er god nok, det er ikke dit output der er problemet :)

Det vil jeg sådan set give dig ret i. Men derfor kan man jo godt undersøge hvad der findes af kilder.

vh Bjørn

FireRooster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2008
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa

6000JGA, de links du henviser til, er udelukkende DACs, men du efterspurgte lydkort.

MortenHjort er inde på noget med Apogee Duet - det er som skræddersyet til Mac, men er lidt dyrt - 3.595 hos Humac, 3.095 hos http://computer.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=2264 6 

Du kunne også overveje Terratec Phase X24 FW til 1.449 hos http://www.xs-sound.dk/data/products/phasex24fw/index.html

Begge bruger FireWire tilslutning, men det er der vel på din Mac ?

Mvh. Hansen

Til top Vis FireRooster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FireRooster

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:

Det burde alt andet lige blive bedre lyd, på den måde du beskriver det, hvis din forstærker IKKE har indbygget DA-konverter og ej heller har optisk/elektrisk indgang.

Så er det den eneste måde at få omvandlet det digitale signal fra Mac'en, uden om det indbyggede lydkort.

Og som andre skriver - enten en decideret dac eller et usb/firewire lydkort.

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej!
overvejer selv nyt lydkort da det er et gammelt audigy kort fra vistnok 2001.
Det fungerer dog fint men det må kunne gøres meget bedre lydmæssigt.
Spekulerer dog på om der ville kunne opstå problemer ved købaf f.eks m-audio og andre kort.
Ligger disse ikke under semi-prof kort ?
Helt konkret ønsker jeg jo meget bedre lyd via anlægget fra det musik jeg har liggende , men hvad med kompabilitet til spil osv. ?
Der er jo andre end mig der bruger pcèn her, så alt lyd skulle jo gerne ud via det nye kort.
Et liie spørgsmål mere:
Med et godt kort skulle det være nødvendigt med en dac oveni?
Hvis ja hvorfor?
Mvh.
Michael
Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes