Forfatter |
|
woyer Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Jeg vil til at rippe alt musik, og køre det over computeren. Min forstærker er Marantz SR8500, og har ingen hdmi porte. Min lydkort er et emu 1212M og har blue-ray drev. Køre optisk pt., men kan det ikke gøres bedre ?
__________________ I wouldn't go so far as to call a dog filthy but they're definitely dirty. A dog got personality. Personality goes a long way.
|
Til top |
|
|
xiuxiu Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 225
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer an på hvor den bedste dac sidder...kender ikk emu1212, men prøv dig frem __________________ Mvh Thomas
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender som xiuxiu heller ikke dit lydkort, men har selv haft SR8500, og synes DAC'en i den er ganske udemærket, hvilket vil sige at optisk er udemærket.. Alternativt kan du jo købe en ekstern DAC, men tror du skal have nogle rimelig vilde højttalere for at kunne høre nogen forskel..
//Allan
|
Til top |
|
|
woyer Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Tak for svarene.
Jeg er igang med at bygge nogle Scan Speak højttalere med r29, 15m og 2x 22W alu - så vil gerne have en rimelig god tilslutning. Nu har jeg ikke hørt hdmi fra en computer endnu, men eftersom det kan klare flere bits/sek end optisk, er det vel bedre.
Men det vil sige at jeg på en ingen måder kan benytte pcm ? For det kan jeg vil ikke med en extern DAC anyways (?).
__________________ I wouldn't go so far as to call a dog filthy but they're definitely dirty. A dog got personality. Personality goes a long way.
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2008 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vidst også stadigvæk rimelig langt imellem computere der kan køre lyden med ud over hdmi.. langt de fleste sender kun billede ud fra grafikkortet, så man stadig skal hente lyden fra lydkortet.. Det kan som sådan også være ligemeget, så længe det kun er stereo du skal høre, eftersom optisk har båndbredde nok til at overføre pcm i 2 kanaler..
Det er pcm der kører ud på dit optiske kabel og over i din receiver på nuværende tidspunkt.. ideen med en ekstern D/A konverter er jo lige præcis at den skal lave det digitale pcm signal om til et analogt signal, og derfor kan du selvsagt ikke køre pcm videre ud fra en ekstern dac.. i så fald ville hele ideen jo falde til jorden..
//Allan
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 26 September 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug emu 1212 til dac, det er en super dac der sidder der i.
Hvis det skulle gøres endnu bedre, skal du køre uden om windows's k-mixer som upsampler og nedsampler lyden helt tilfældigt. Ud over det, har den en digital lydkontrol som ødelægger dynamikken.
Du skal køre igennem asio
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nemmeste måde at afgøre, hvor du har den bedste dac, er jo simpelthen at sætte sig ned og lytte..
En tredje løsning kunne være en Logitech Squeezebox.. Det er den jeg selv er endt op med, og den lever til fulde op til mine krav.. Hvis du ikke allerede kender den, så er der rigeligt med tråde her på forumet der kan oplyse dig..
//Allan
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 26 September 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
EMU 1212M er et godt lydkort, så hvis du har mulighed for det, skulle du prøve at lytte lidt på dens analoge udgang.
Når du skal til at rippe dit musik, er det heller ikke ligegyldigt hvilket program og format du bruger. Jeg benytter selv EAC (Exact Audio Copy) og ripper til formatet FLAC, og synes det er en rigtig god løsning. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
Til top |
|
|
woyer Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland - der blev jeg en del klogere, tak for svarene :-]
Kappen - Det lyder interesant. Har nu læst lidt om det på wikipedia. Inde i emu-driveren er der forskellige lyd-options - og der kan man vælge fx. ASIO. Hvis man vælger den går den så udenom Microsofts lydsystem ? Eller er jeg forkert på den.. ?
|
Til top |
|
|
woyer Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S - Okay, det har jeg ikke prøvet endnu. Det må jeg prøve, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg bruger oss selv EAC, men har hidtil rippet til wav. Indeholder FLAC mere data end wav ? Mente ellers at man næsten "kopierede" sangene fra cd, hvis man rippede til wav (?)
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
woyer skrev:
Mark.S - Okay, det har jeg ikke prøvet endnu. Det må jeg prøve, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg bruger oss selv EAC, men har hidtil rippet til wav. Indeholder FLAC mere data end wav ? Mente ellers at man næsten "kopierede" sangene fra cd, hvis man rippede til wav (?) |
|
|
FLAC indeholder præcis de samme lyddata som WAV, de er bare komprimeret så de kun fylder 2/3. Komprimeringen forgår på sammen måde som eks. WinZip, så der går ikke noget data tabt. Ydermere giver FLAC mulighed for at 'tagge' filerne med info om kunstner, title, årstal, etc. Du kan læse mere om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Flac
woyer skrev:
Kappen - Det lyder interesant. Har nu læst lidt om det på wikipedia. Inde i emu-driveren er der forskellige lyd-options - og der kan man vælge fx. ASIO. Hvis man vælger den går den så udenom Microsofts lydsystem ? Eller er jeg forkert på den.. ? |
|
|
For at kunne benytte lydkortets ASIO-driver, skal det afspilningssoftware du bruger også understøtte ASIO. Foobar2000, WinAmp og MediaMonkey har alle ASIO-plugins.
__________________ Mit setup:
|
Til top |
|
|
woyer Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, nice. Jeg har nu downloadet et ASIO-plugin til Winamp, men nu har jeg bare det problem, at det ikke kan afspille .Wav eller .Mp3 længere  Kan man slet ikke det ? Her et billede af situationen: http://img398.imageshack.us/my.php?image=asiobi6.jpg (Sorry, imageshack var lige den eneste uploadside jeg kunne huske).
|
Til top |
|
|
woyer Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg oss lige prøvet rippe til .Flac og det gider den heller ikke og afspille ? :S
Edit: Jo, nu fik jeg det til at spille, men selvom jeg ændrer rundt på ASIO-plugin'et ms, lyder det skod. Og Lydstyrken skifter hele tiden volume, så det kører jo bare.
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
woyer skrev:
Nu har jeg oss lige prøvet rippe til .Flac og det gider den heller ikke og afspille ? :S
Edit: Jo, nu fik jeg det til at spille, men selvom jeg ændrer rundt på ASIO-plugin'et ms, lyder det skod. Og Lydstyrken skifter hele tiden volume, så det kører jo bare.
|
|
|
Hvor hentede du ASIO-pluginet fra? Det bedste jeg er fundet er det fra otachan.com (http://otachan.com/out_asio(dll)_067.7z)
Kender ikke så meget til PatchMix, så må andre har nogle inputs der?
Hvis det ikke lige kommer til at spille, kan du prøve programmet Foobar2000, der har noget bedre ASIO support end WinAmp. __________________ Mit setup:
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 29 September 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du smider en mail kan jeg sende dig en EMU Patch mix profil som er optimeret til max kvalitet i 44.4 og 96 Khz. Dog kan der ikke afspilles andet mens den er aktiv og volume kontrol virker heller ikke, jeg har 2 profiler jeg skifter mellem når jeg bruger computeren "normalt" eller hvis der skal lyttes.
|
Til top |
|
|
woyer Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S - Yihaaar. Du er Elvis ! Nu virker det og problemerne er væk. Der er virkelig kommet forbedringer i lyden. Awesome ! Dog skal jeg ind i PatchMix og skrue ned for lyden, eller på forstærkeren nu. Synes oss jeg har mistet lidt volume, så jeg skal gi' forstærkeren mere kul for at kunne høre højt musik... Kappen - Det lyder super - godt nok knap så fancy, men hvad gør man ikke for go' lyd :-) Er den oss blevet hævet i volumen ? For jeg har lige mistet 30% power ved brug af ASIO-pluginet. Eller hvad kan jeg gøre der ? Jeg skal ned i -5 vol. før det bliver lidt højt. Btw, kanon hjælp
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
woyer skrev:
Mark.S - Yihaaar. Du er Elvis ! Nu virker det og problemerne er væk. Der er virkelig kommet forbedringer i lyden. Awesome ! Dog skal jeg ind i PatchMix og skrue ned for lyden, eller på forstærkeren nu. Synes oss jeg har mistet lidt volume, så jeg skal gi' forstærkeren mere kul for at kunne høre højt musik... |
|
|
Tak  ASIO-pluginet går uden om volumen-kontrollen i WinAmp, derfor virker den ikke længere  . Den bedste løsning ret lydmæssigt er kun at bruge forstærkerens volumen-kontrol, så hvis du kan få PatchMix til at sende signalet ubehandlet igennem, vil det være at fortrække. __________________ Mit setup:
|
Til top |
|
|
kampko Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 29 September 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
ikke for at lyde negativ men hvorfor vil du komprimere alt dit musik til flac ?
jeg er selv ved at lægge alt mit musik ind og jeg gidder ikke alt det bøvl med at lave det om til flac osv og lave det om igen når man skal brænde en kopi til bilen osv, med de priser pa harddiske der er i dag , så syntes jeg det er spild af energi, der skal alligevel mange cdér til at fylde en harddisk på 1 TB op !!!
mvh kampko __________________ jbl ti10k
crown studio ref 2
xindak xa3250
pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 29 September 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kampko skrev:
hej
ikke for at lyde negativ men hvorfor vil du komprimere alt dit musik til flac ?
jeg er selv ved at lægge alt mit musik ind og jeg gidder ikke alt det bøvl med at lave det om til flac osv og lave det om igen når man skal brænde en kopi til bilen osv, med de priser pa harddiske der er i dag , så syntes jeg det er spild af energi, der skal alligevel mange cdér til at fylde en harddisk på 1 TB op !!!
mvh kampko |
|
|
Hvordan laver du så tags på wav filer? __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|