| Forfatter |
|
julle.p Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg har et nummer som gerne skulle være i DTS.
Den kan ikke spilles på bærbaren, der kommer bare noget støj. Fandt det her:
"WARNING: This CD requires DTS compatible equipment or software for playback.
Don't play this on
equipment that isn't compatible because you'll only hear static and it can
damage your speakers!"
Så det forklarede det problem. Men så kopierede jeg filen over på min
PS3 og der er stadig kun en masse støj. PS3 er koblet til min
forstærker via optisk.
Hvad skal man så gøre for at høre det??
__________________ Mvh. Alex
|
| Til top |
|
| |
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge en DTS kompatibel forstærker. Om du kan få et program på computeren, der kan afspille DTS filer direkte er jeg ikke klar over, men måske et DVD-afspiller program kan klare det.
Har du kun nummeret eller er det en CD?
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren er DTS kompatibel... :-S
Ja det er kun et enkelt nummer som jeg ville prøve at høre hvordan det lød...
Hvordan spiller alle andre de filer?
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg bruger vlc-player, men jeg er nødt til at sætte mit lydkort specifikt til dts output i stedet for pcm. Har du nogle af de indstillinger? Det er det samme output som fra en film med dts lydspor, så hvis du kan afspille og afkode disse digitalt normalt, så burde det lykkes med den rette afspiller.
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
VLC-player gjorde tricket på PC. Men min PC er kun koblet til de to front-højtallere pt. Disse kommer der dog lyd ud af nu... Kan WinAmp virkerlig ikke spillet dts?
Men kan jeg ikke få ps3 til at afspille dts musik-filer? :-S
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kigger under infomation står der:
PS3: Linear PCM 16 bit 2. kan VCL: DTS
:-S
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winamp kan godt spille det, dog skal du lige tjekke om pluginet også er i winamp mappen. Hvis du vil høre DTS nummeret på fx en receiver, skal du spille lyden som normalt, men outputtet fra computeren skal køres gennem spdif eller coax, til din receiver.
Receiveren vil derefter kunne forstå den "statiske" lyd, og afspille det som DTS.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har taget et screenshot af tilslutningsmulighederne (fra pc).  Jeg bruger IKKE den blå, grønne eller lyserrøde. Bruger KUN Digital lyd-output - hvilket er SPDIF i mit hovedet. Alligvel kan jeg kun få lyd ud af de to fronthøjtalere når jeg laver en højtalertest... Er der en god grund til det? Angående det plugin til winamp, så har jeg det slet ikke...? Eller er det standard? Tak for jeres hjælp gutter.....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget normalt at det kun er stereo der kommer ud når du bruger coax kablet, da den sådan set ikke får andet information, end 2 kanaler som standart.
Hvis du vil have surround sound på dine spil mm. skal lydkortet ( onboard som dedikeret ) have Dolbu digital live og/eller DTS live.
Disse to funktioner gør at kortet kan konvertere/encode de 6 kanalers info, den får fra fx eax i spil, til et Dolby Digital signal.
Uden den funktion kan den ikke sende surround gennem coax eller spdif, med mindre signalet er/var Dolby digital fra starten af.
Så hvis jeg var dig, ville jeg slå pcen til stereo, da du mister en masse information i form af lyd, da alt andet end stereo ikke kommer med.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her har du den nyeste udgave af AC3 og DTS til Winamp.
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er jo lydkortets egne indstillinger hvor jeg kan vælge 5.1, så hvorfor skulle den ikke kunne smide et 5.1 signal ud?
Det er et Realtek AC97 ALC658 lydkort.
Vil det sige at jeg aldrig vil kunne komme til at spille DTS lydfiler eller dvd-film i sourround fra pc'en?
EDIT: Tak for link. Men det vil ikke hjælpe noget at installere dem, hvis lydkortet ikke har 5.1 vel??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo du kan sagtens afspille DVD film med DD og DTS.
Du skal bare diagere lyden igennem spidif/coax, og den funktion hedder typisk AC3/DTS passthrough. Hvis du har et codec installeret kan du kigge efter, om den har et program der hedder AC3filter.
Hvis den har AC3filter installeret, kan du afmærke en box der hedder "Use SPDIF" og derefter gå ind under fanen "SPDIF" of vælge de formater du vil sende gennem coax kablet til din receiver.
Af formater anbefaler jeg, at du kun afmærker AC3 og DTS. Det fede er at du også kan få surround på dine avi rips, hvis de har et AC3 track, kvilket de fleste 1,4 gb avi rips har.
Hvis du vil have surround i spil bliver du nødt til at bruge det blå, grøne og lyserøde stik, i form af kabler med mini jack stik i den ene ende, og rca/phone stik i den anden. RCA stikne sætter du så til "direct in" på din receiver.
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu spørger jeg nok dumt, men det var det jeg troede at jeg allerede havde gjort i det screendump jeg har posted...? Eller vil det være nok at installeret det plugin til Winamp du linkede til eller skal der noget helt trejde til?
Det gør ikke noget med spil. Computeren er kun tiltænkt musik og film - dog primært musik.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er noget du har fundet på nettet så smid lige et link tak  Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
julle.p skrev:
Nu spørger jeg nok dumt, men det var det jeg troede at jeg allerede havde gjort i det screendump jeg har posted...? Eller vil det være nok at installeret det plugin til Winamp du linkede til eller skal der noget helt trejde til?
Det gør ikke noget med spil. Computeren er kun tiltænkt musik og film - dog primært musik.
|
|
|
Du kan ikke får surround på din musik via coax, med indre du får receiveren til at smide lyden ud til alle højttalerne. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm.. Nu er jeg lidt forvirret. Hvis jeg kan med film kan jeg vel også med musik hvis det er kodet i dts??
Skal man installere et codec selvom man kan sætte lyden til 5.1 i lyd-indstillingerne?
@ l´Blundt: Er det mig du hentyder til skal smide et link eller?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
julle.p skrev:
Øhm.. Nu er jeg lidt forvirret. Hvis jeg kan med film kan jeg vel også med musik hvis det er kodet i dts??
Skal man installere et codec selvom man kan sætte lyden til 5.1 i lyd-indstillingerne?
@ l´Blundt: Er det mig du hentyder til skal smide et link eller?
|
|
|
Hvis musikken er "kodet" i dts, burde den også kunne blive dekodet af receiveren. DTS betyder ikke altid at lyden er i surround. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så langt så godt. Så det første punkt for at kunne spille 5.1 lyd er at få lyd ud af alle højtallerne ved denne test:  Man trykker på en højtaller og så er det menigen at der skal komme lyd ud af den :-P Men som sagt virker det kun med de to front-højtallere, selvom jeg har sat 5.1 i forrige skærmdump. Jeg har nu installeret Winamp codec, og prøvet at sætte det op efter bedste evne, men det hjalp ikke på noget... __________________ Mvh. Alex
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan IKKE få alle højttalere til spille surround ved almindeligt skrivebords brug med et coax kabel. Computeren kan kun spille med alle højttalerne over coax til receiveren, hvis der er det korrekte surround signal. Dette surround signal er dit lydkort IKKE i stand til at lave selv. Derfor kan den kun spille forud lavede surround signal. DTS codecet er IKKE til at sende surround ud gennem coax kablet, men til at få winamp til at forstå DTS i wav format, så den kan afspille det som stereo. Du KAN sende surround ud gennem coax kalbet når du ser film med DTS eller AC3/DD, fordi signalet ER "forud lavet" Din computer kan IKKE lave DTS eller DD direkte/on the go/live, derfor kan du IKKE få surround lyd på musikken, via coax kablet. Men.. Du KAN få surround på dit musik ved at: 1. Bruge de 3 analoge minijack udgange, og sætte dem til "direct in" på din receiver.2. Bruge receiverens egen stereo til surround funktioner.  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
julle.p Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha. Smed lige en DVD i. Der var fuld 5.1.
Ser du, jeg troede bare at musik-nummeret var fuld 5.1 når nu det var i DTS... Men det betyder altså bare at det er i virkelig god kvalitet?
Hvilke musik-formater er i fuld 5.1 lyd? Jeg ved der ikke er mange af dem, men der er da nogen??
|
| Til top |
|
| |