| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg er på udkig efter en netværks afspiller som kan afløse min CEC cdafspiller er jeg blevet anbefalet og kigge bla. på Squeezeboxs Transport, men inde i mit hoved er squeezebox et hjemme produkt til hr & fr. Jensen og ikke et til det mere seriøse HiFi folk Er jeg helt gal på den 
Er der ikke nogle som kan komme med deres erfaringer/ viden om netop deres Transport udgave.
Har i andre anbefalinger i prislejet 15-20K er i også velkommen til at smide dem her  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har personlige erfaringer med Sonos ZP80 (den passive Sonos afspiller). Det siges (som du selv antyder) at hvis man bruger den indbyggede DAC, er lyden til "Hr. og Fru Jensen", men når man bruger coax udgangen, og føder en god DAC via et godt coax kabel, så er det nærmest kun den eksterne DAC der sætter begrænsningen for, hvor godt det kommer til at lyde. Jeg ved ikke meget om Squeezebox, udover at dens analoge udgang nok er cirka ligeså dårlig som den analoge udgang på Sonos. Transporterens analoge udgang(e) skulle være noget bedre, men jeg ville altid foretrække at føde en god ekstern DAC fra netværksafspillerens digitale udgang. Det er optimalt efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Jeg har personlige erfaringer med Sonos ZP80 (den passive Sonos afspiller). Det siges (som du selv antyder) at hvis man bruger den indbyggede DAC, er lyden til "Hr. og Fru Jensen", men når man bruger coax udgangen, og føder en god DAC via et godt coax kabel, så er det nærmest kun den eksterne DAC der sætter begrænsningen for, hvor godt det kommer til at lyde. Jeg ved ikke meget om Squeezebox, udover at dens analoge udgang nok er cirka ligeså dårlig som den analoge udgang på Sonos.
|
|
|
Sonos kender jeg ikke, men jeg har en Squeezebox Classic. Den analoge udgang er måske ikke fremragende eller noget i den retning, men værre er den altså heller ikke.
Citér:
Transporterens analoge udgang(e) skulle være noget bedre, men jeg ville altid foretrække at føde en god ekstern DAC fra netværksafspillerens digitale udgang. Det er optimalt efter min mening. |
|
|
Og så er vi ovre i gætværk.....
Transporterens DAC er god. Og er det ikke nok, er der et firma der tilbyder en opgradering.
Noget andet er at jeg ikke ville købe en Transporter. Den nye Squeezebox (Hedder den Solo?) med den der smarte fjernbetjening, og så en god DAC ved siden af. Så er det også meget nemmere at opgradere, og prøve sig frem med den rigtige DAC, og samtidig have samme afspiller hele tiden.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox Duet.. med "online" remote med skærm og det hele.  Så / hørte den på Hifimessen i Kbh. her for nyligt - meget fin tingest - særligt den remote. Og der er både digitale og analoge udgange - så det er op til ens "DAC-budget" eller hvad DAC man har i den nuværende forstærker / receiver. Men - smart ifht. netværket - det er den ihvertfald. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos er mindst ligeså smart som duet, hvis ikke meget mere smart, men jeg har forstået at de fleste kun kender Squeezebox, og så er det jo ikke nemt at udtale om andet. Vi skulle jo nødigt komme til at gætte på noget forkert !
@ Pierre: Har du ikke tidligere nævnt at du ville ha dig en netværksafspiller ? Du har måske bare ikke besluttet dig endnu ?
PS: Opsætning/tilslutning af Sonos er iøvrigt meget simpel, og man skal ikke være i nærheden af at være EDB-nørd eller det der ligner. Blot en praktisk orientering.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
@ Pierre: Har du ikke tidligere nævnt at du ville ha dig en netværksafspiller ? Du har måske bare ikke besluttet dig endnu ?
|
|
|
Jo jeg har før efterspurgt en netværksafspiller, men det var bare som et sideprodukt til min cdafspiller, som jeg aldrig fik besluttet mig til at købe. Men nu er jeg ved at være så træt af at der er mange numre som jeg ikke for hørt og jeg gider ikke skifte cd hele tiden, så jeg er ved at være extrem moden til en seriøs netværksafspiller. Syntes bare ikke at udvalget er så stort, med mindre man vil give 80-100K for sådan en fætter 
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Linn Sneaky DS, som jeg synes gør det utroligt godt til prisen (Scala har en til 8k) Jeg har min musik (FLAC) på en NAS, og bruger min bærbare som kontrolcenter. Ingen grund til ekstern DAC her, analog ud lyder tiptop!!
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox Transporter er ikke noget hr og fru Jensen produkt IMHO. Hvis du læser anmeldelser af den vil du erfare at der er tale om særdeles high end. Og som en anden siger tidligere i tråden, er den ikke i sig selv god nok, så findes der dygtige folk rundt omkring som har modifikket den, forhåbentlig til det bedre. Alle de billigere SB produkter er imidlertid også lydmæssigt rigtigt fornuftige, og kan - da de har digitalt output - køres videre ind i en ekstern DAC som feks. Benchmarks DAC1, så bliver lyden endnu bedre.  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg ikke lige have lov til at præcisere en ting:
Det hedder en Slindevices Transporter. Samme firma, Slimdevices, laver også Squeezebox, der så fåes i forskellige udgaver; Classic, Boom, Duet, osv.
Dette er i øvrigt kun delvist rigtigt da Logitech har købt Slimdevices og det hele i dag således hedder Logitech.
Jeg har selv en Transporter og er rigtig glad for den. Jeg bruger ikke CD afspilleren længere det hele kommer fra harddisken.
__________________ Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Transporter, men bruger den DAC som er i min TacT. Og med TacT er jeg nød til at bruge den DAC som sidder i den. Fra Transporter til DAC bruger jeg så AES/EBU digitalt kabel. I Squeezecenter har jeg så forskellige muligheder for at sætte Transporter op til DAC. Har prøvet at lave en skærmdump.
Mvh Torben
Power On Resume
You can choose how your player should resume the current playlist when you press the POWER button to turn the player off and then again to turn it on again later. This setting applies to this player and other players while they are synchronized to this player.
< name=pref_powerOnResume> < value=PauseOff-NoneOn ed>Pause at power off / Remain paused at power on< value=PauseOff-PlayOn>Pause at power off / Resume at power on< value=StopOff-NoneOn>Stop at power off / Remain stopped at power on< value=StopOff-PlayOn>Stop at power off / Restart song at power on< value=StopOff-ResetOn>Stop at power off / Reset playlist at power on< value=StopOff-ResetPlayOn>Stop at power off / Restart playlist at power on>>
Power Off AUDIO
When Transporter is turned off the audio section can be completely powered down. Powering down the audio section may cause an audible pop.
< name=pref_powerOffDac> < value=0 ed>Audio always on< value=1>Power down audio when off>>
Crossfade
The player can gradually transition between songs, either by crossfading between them, or by fading songs in or out. Choose the type of crossfade you would like.
< name=pref_transition> < value=0 ed>None< value=1>Crossfade< value=2>Fade in< value=3>Fade out< value=4>Fade in and out>>
Smart Crossfade
If Smart Crossfade is enabled, successive tracks played from the same album will not use the Crossfade setting.
< name=pref_transitionSmart> < value=0 ed>Disable Smart Crossfade< value=1>Enable Smart Crossfade>>
Crossfade duration
Enter the amount of time to take to crossfade between songs, in seconds. The maximum is 10 seconds.
< size=5 value=4 name=pref_transitionDuration>
Volume Control
You can fix the volume control at 100% if you are using the volume control on your amplifier to control loudness or need perfect digital passthrough. This affects both digital and analog volume.
< name=pref_digitalVolumeControl> < value=0 ed>Output level is fixed at 100%< value=1>Volume controls adjust outputs>>
Audio Startup Time
Some audio receivers and D/A converters need a little extra time to start decoding audio from the player when playing back MP3 audio. You can specify how much time, in seconds, to wait after pressing play to start sending MP3 audio. The default value is 0, a value of 0.25 seconds works for many receivers.
< size=15 value=0 name=pref_mp3SilencePrelude>
Digital Output Encoding
You can choose between S/PDIF and AES/EBU encoding for the digital outputs.
< name=pref_digitalOutputEncoding> < value=0>S/PDIF< value=1 ed>AES/EBU>>
Clock Source
Transporter's outputs can be synchronized with internal or external sources. Choose a clock source below.
< name=pref_clockSource> < value=0 ed>Internal Clock< value=1>Word Clock Input< value=2>Balanced AES/EBU< value=3>BNC Coax S/PDIF< value=4>RCA Coax S/PDIF< value=5>Optical S/PDIF (TOSLINK)>>
Effects loop input
An external digital processor, such as an EQ, may be connected via s/pdif to process the signal before it reaches Trasporter's internal DAC. If this option is enabled, then the external processor must be connected and operating in order for Transporter's analog outputs to function.
< name=pref_fxloopSource> < value=0 ed>Disabled< value=1>Balanced AES/EBU< value=2>BNC Coax S/PDIF< value=3>RCA Coax S/PDIF< value=4>Optical S/PDIF (TOSLINK)>>
Effects loop clock mode
Preferably, the external processor's output will be synchronized to its input. Choose synchronous clock mode in this case, and the incoming signal will be reclocked by Transporter's internal oscillator for minimal jitter. In asynchronous mode, Transporter will recover the clock from the incoming signal, so it is not required to be synchronized.
< name=pref_fxloopClock> < value=0 ed>Synchronous: Transporter is master< value=1>Asynchronous: External processor is master>>
Polarity Inversion
Transporter can invert the polarity of the audio signal.
< name=pref_polarityInversion> < value=0 ed>Normal polarity< value=3>Inverted polarity>>
Word Clock On S/PDIF Outputs
When using the digital inputs, Transporter can be the clock master, and transmit a word clock signal on its S/PDIF outputs. This feature must only be enabled if the source device provides a word clock input and the cable is connected.
< name=pref_wordClockOutput> < value=0 ed>Word clock output is disabled (Source is master)< value=1>Word clock output is enabled (Transporter is master)>>
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må indrømme jeg ikke har hørt Transporteren, men jeg bruger selv Squeezebox classic sammen med en ekstern OnTech DAC som jeg fandt brugt til 2500,-. Til en værdi af 4500,- har jeg en lyd som du skal op i meget dyre CD maskiner for at finde, og jeg tvivler ikke på at Transporteren er mindst ligeså god. Sætter det i enden på min Pass Lab og mener ikke lydkilden er den uværdig  .
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænk mig at købe en Transport, men hvordan får jeg den beste til at spille samme med Apple Mac ?
Har en ide om at bruge en NAS HDD direkt til Transport, men at overføre lyde fra min Mac trådløs til NAS HDD (det ville sige at alt mit musik ligge
på denne NAS HDD), så er dette mulige og hvordan ?
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimC skrev:
|
Jeg har en Linn Sneaky DS, som jeg synes gør det utroligt godt til prisen (Scala har en til 8k) Jeg har min musik (FLAC) på en NAS, og bruger min bærbare som kontrolcenter. Ingen grund til ekstern DAC her, analog ud lyder tiptop!!
|
|
|
Er det ikke den som også har en forforstærker? Kan man omgå den? __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Har tænk mig at købe en Transport, men hvordan får jeg den beste til at spille samme med Apple Mac ?
Har en ide om at bruge en NAS HDD direkt til Transport, men at overføre lyde fra min Mac trådløs til NAS HDD (det ville sige at alt mit musik ligge
på denne NAS HDD), så er dette mulige og hvordan ? |
|
|
Transporter er kompatibel med Mac OS, Apple lossless osv. Så det er vist ikke noget problem. Når så al musikken er streamet til NASen, skal Macen
jo ikke bruges mere til at spille musikken. Om man kan hente musik fra nettet direkte på en NAS, ved jeg ikke, jeg har ikke en selv.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK det lyder god, men finder der så en NAS HDD, der køre både med net kable og trådløs og som passe til Transport ?
Hvad tænk mig at streamet musiken til NASen, trådløs fra Macen, som så ikke mere skal bruges mere, da Transport så kørre musiken fra NASen
(ikke trådløs, for best lyd kvalitet). over anlæget, men man så selfølig kan hørre musik trådløs fra NASen på Macén.
Så hvilken NAS skal jeg havde fat i ?
|
| Til top |
|
| |
Peter.C Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jensiman:
NAS'en skal understøtte SqueezeCenter, som er det software Transporteren kommunikere med. Bl.a Synology og ReadyNAS understøtter dette.
@StarTrek:
Hvis du har trådløstnet må du også have en router/switch et sted. NAS'en og Transporteren tilsluttes denne, enten via kabel eller trådløst. Så er det hele på samme netværk.
__________________ Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, det glemte jeg lige.
Er der nogen der har erfaring med om der er kvalitetsforskel på en trådløs kontra kabeltrukket forbindelse mellem NAS og netværksafspiller?
|
| Til top |
|
| |
Peter.C Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
OK, det glemte jeg lige.
Er der nogen der har erfaring med om der er kvalitetsforskel på en trådløs kontra kabeltrukket forbindelse mellem NAS og netværksafspiller? |
|
|
Der burde ikke være forskel. Det er en ethernet forbindelse og er der paker der ikke kommer frem til transporteren, sender NAS'en igen. Om man kan opleve lidt længere svartider på et trådløst net, hvis der er høj belastning eller dårlig forbindelse, ved jeg ikke. Jeg har ingen erfaring med trådløse net. __________________ Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nogle tillægsspørgsmål.
1. Sådan en nas harddisk hvordan tilsluttes sådan en, trådløst eller med kabel (og hvilken type, USB, HDMI osv.)
2. Har det nogen lydmæssigt indflydelse hvilken Nas man bruger eller hvilken kabeltype imellen afspiller og Nas?
3. Hvad med ens computer, har den indflydelse på lyden, der mener jeg kvalitet af drev (læsning), styresystem osv. Eller er det kun hvilket progam man bruger til at rippe cd`n til lossles? __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Peter.C Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Lige nogle tillægsspørgsmål.
1. Sådan en nas harddisk hvordan tilsluttes sådan en, trådløst eller med kabel (og hvilken type, USB, HDMI osv.)
2. Har det nogen lydmæssigt indflydelse hvilken Nas man bruger eller hvilken kabeltype imellen afspiller og Nas?
3. Hvad med ens computer, har den indflydelse på lyden, der mener jeg kvalitet af drev (læsning), styresystem osv. Eller er det kun hvilket progam man bruger til at rippe cd`n til lossles? |
|
|
1: Harddisken sidder i NAS'en. Den tilsluttes til dit netværk, enten trådløst (WiFi) eller med kabel (normalt ethernet kabel med RJ45 stik). 2. Nej. Der er fejlretning i TCP/IP protokollen som bruges på et almindeligt netværk. De pakker der ikke kommer frem sendes igen. 3. Styresystem og computer har ingen betydning. Jeg bruger dbpoweramp tilat rippe med da jeg selv tror på at det kan have en lille betydning at få et fejlfrit rip af CD'en. __________________ Hilsen Peter
|
| Til top |
|
| |