Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Aragon DAB eller net radio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har været på jagt efter en DAB radio til julegave, og havde besluttet mig for en Aragon, men nu faldte jeg så over deres net radio som måske var et bedre alternativ?
Jeg har hørt meget snak om, at DAB nettet er døende og på vej ud igen, hvilket nok ikke er en skæbne onlinestreaming vil lide. Men hvordan med lydkvaliteten? Kan de almindelige DR kanaler streames i lige så god kvalitet, som de kan modtages på DAB nettet?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2008 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Du kan umiddelbart få 128 kbit, men ved at installere et program kan du på P3 få højere kvalitet. Hvor meget højere ved jeg ikke
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 19 December 2008 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu haft DAB i 4 år. Jeg har Cambridge DAB 300 tuner + Pure evoke køkkenradio + bilradio. Den erfaring jeg har er at du hører meget mere radio når du får dab. Det virker altid fint og enkelt og lydkvaliteten er god. Jeg har en FM tuner men har ikke brugt den i flere måneder. Du vil hurtigt blive vant til de genrespecifikke kanaler og blive glad for dem.

Netradio kender jeg ikke, men det kunne være interessant hvis tilgængeligheden er god. Du får under alle omstændigheder rigtig meget for pengene hvis du kan få en DAB tuner for 500kr. som jeg mener en Argon tuner koster. At DAB ikke virker i fremtiden kan jeg ikke forstå. DEr er netop opsat 2 nye sendere, bl.a. på norddjursland.

Held og lykke med DAB

Contrazione
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt sikkert anbefale en netradio. Du kan modtage omkring 8000 kanaler fra hele verden,så det er lidt som at gå på opdagelse når der skal vælges kanal. Man kan enten søge ud fra et geografisk synspunkt eller genre. Flere udbydere sender i 192kb så kvaliteten er ganske god. Desuden har du mulighed for at streame musik fra din computer eller NAS direkte til din radio hvilket også er en ret nice feature. Jeg købte min på ebay til 750kr hvilket er halv pris i forhold til dk.
Til top Vis Contrazione's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Contrazione

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Der er idag over 13000 netradio stationer, og kvaliteten er høj på de fleste stationer er min erfaring. 
Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 December 2008 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:
Jeg har været på jagt efter en DAB radio til julegave, og havde besluttet mig for en Aragon, men nu faldte jeg så over deres net radio som måske var et bedre alternativ?
Jeg har hørt meget snak om, at DAB nettet er døende og på vej ud igen, hvilket nok ikke er en skæbne onlinestreaming vil lide. Men hvordan med lydkvaliteten? Kan de almindelige DR kanaler streames i lige så god kvalitet, som de kan modtages på DAB nettet?

DAB døende NOT :) ... men der har været meget forvirrende tågesnak mht. DAB.

Hovedproblemet er den valgte og idag forældet DAB teknologi og dermed lave kvalitet, som skal erstatte det nuværende analoge FM. Vore nye (forældede) DAB skal så på et tidspunkt  opdateres til noget nutidigt.

De lukker ikke DAB, da offentlige eller kvasioffentlige systemer i DK gerne triller rundt med gamle/forældede løsninger gennem utallige år. Øvrige lande omkring os har enten opgivet, valgt en nutidig og bedre teknologi eller har helt stoppet udbygningen af DAB (Sverige).

Rent politisk kan en opgradering til bedre kvalitet blive udskudt i mange år.. med DR's økonomi in mente samt rigets nuværende tilstand. En opgradering koster knapper.

Vores analoge FM net (det luftbårne) bliver derimod pillet ned de kommende år, men ikke DAB. Bliver netradio i de kommende 3-4 år løftet til en rimelig god kvalitet.... tjaaa så bliver DAB sendenettet nok ikke opdateret til bedre kvalitet i min levetid

Får du signal via kabel, så tænk ikke på DAB - det analoge FM kommer gennem snoren endnu i en række år.

Plat eller krone er en sikkert måde at foretage valget på, som tilgængelig info er pt

Hvis du kun skal have muzak og den gængse baggrundsstøj, så er DAB, kabel og nuværende netradio rimelige ens i lav kvalitet

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2008 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Vores analoge FM net (det luftbårne) bliver derimod pillet ned de kommende år, men ikke DAB.

Kan du uddybe det lidt? Hvor har du hørt det? Lidt flere detaljer?

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Predator skrev:

DAB døende NOT :) ... men der har været meget forvirrende tågesnak mht. DAB.

Hovedproblemet er den valgte og idag forældet DAB teknologi og dermed lave kvalitet, som skal erstatte det nuværende analoge FM. Vore nye (forældede) DAB skal så på et tidspunkt  opdateres til noget nutidigt.

De lukker ikke DAB, da offentlige eller kvasioffentlige systemer i DK gerne triller rundt med gamle/forældede løsninger gennem utallige år. Øvrige lande omkring os har enten opgivet, valgt en nutidig og bedre teknologi eller har helt stoppet udbygningen af DAB (Sverige).

Rent politisk kan en opgradering til bedre kvalitet blive udskudt i mange år.. med DR's økonomi in mente samt rigets nuværende tilstand. En opgradering koster knapper.

Vores analoge FM net (det luftbårne) bliver derimod pillet ned de kommende år, men ikke DAB. Bliver netradio i de kommende 3-4 år løftet til en rimelig god kvalitet.... tjaaa så bliver DAB sendenettet nok ikke opdateret til bedre kvalitet i min levetid

Får du signal via kabel, så tænk ikke på DAB - det analoge FM kommer gennem snoren endnu i en række år.

Plat eller krone er en sikkert måde at foretage valget på, som tilgængelig info er pt

Hvis du kun skal have muzak og den gængse baggrundsstøj, så er DAB, kabel og nuværende netradio rimelige ens i lav kvalitet

Man kan tydeligt se at der er mange der ikke har prøvet DAB i praksis og derfor ikke ved hvad de snakker om. Jeg har haft DAB i 4 år og bruger systemet meget. Jeg har også en god FM tuner som jeg aldrig bruger. Det der gør DAB fremragende er de genrespecifikke kanaler, der gør at man kan høre f.eks rock musik uden kommentarer i fornem støjfri kvalitet. Hvis nogen hævder at DAB ikke har bedre kvalitet end FM er det udtryk for at de intet kender til systemet.

Jeg tvivler iøvrigt på at det ikke eksisterer mange år frem i tiden. Her i sommers kom der 2 nye sendere den ene på Norddjursland. Jeg har også Bil DAB som også fungerer fint. Derfor kan DR for min skyld lukke FM når de vil, for DAB har for længst udkonkurreret FM her hos os. Man kan sige det svarer lidt til at gå fra knasende og besværlige vinylplader til enkle og brugervenlige CDer.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 24 December 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej Predator

Denne DAB radio har jeg nu lyttet til i et års tid, over et S/Pdif coaxial kabel.
Jeg er meget tilfreds med den digitale lyd. Da den også har digital indgang
kan andre digitale apparater også tilsluttes.

Digiality Accoustic DAB tuner.

Jeg har købt Digiality Accoustic DAB tuner, fra det Danske firma Kjaerulff 1 A/S. 
Her henter man en Dansk brugermanual til Digiality, på pdf fil.

Features for Digiality Acoustic DAB:

- Stationær DAB tuner - incl. display og break out box.
- 4 x 40 karakters display
- DAB bånd III og L bånd understøttelse
- DAB og FM modtagelse.
- FM RDS (program navn, radio text, program type)
- 4 favorit programlister
- Menu sprog: Dansk,Engelsk,Tysk,Hollandsk,Spansk,Fransk,Svensk,Norsk and Finsk.
- Autosøgning af ny programmer
- Renamefunktion
- Alarm clock og sleep timer
- Line out
- Optisk CD input
- Optisk S/PDIF output
- Coaxial digital output
- Fjernbetjent
- Fleksibel placering - kan vægmonteres eller placeres på bord eller hylde.
- Fremstillet i sort og børstet aluminium.

Den er nu tilsluttet via et S/pdif Coaxial kabel til AV2 S/pdif indgangen på mit BV. MK III TV.

Den har en rigtig fin stereo lyd, og den har fundet 55 DAB kanaler + et antal FM stationer,
efter jeg har tilsluttet den til en FM/DAB rundstråle antenne, og brugt et 50 Ohm kabel til
signal nedføring. kabel løber op til antenne på loftet, (det svare til 3 sal).

Udendørs DAB/FM antenne.
Modtager både DAB signal og FM signaler. Høj kvalitet, lang levetid og nem
montering. Rundstråle antenne, dvs. modtager i alle retninger til mast montering.
Dækker (FM) 87,5-108,0 Mhz. Størrelse: 52 x 59 cm.

http://www.direktetildig.dk/category.171.article.340

Der kan også købes et kit der monteres i Beo4 fjernbetjeningen her.

Indtil videre har jeg tilsluttet 230V omformeren til det B&O Remote mins switch relæ som aktiveres 230V når jeg
tænder og slukker mit TV. Digiality slukker altså når tv'et sættes i standby. Digiality er sat i højeste lydstyrke, og
er jo tilsluttet S/pdif indgangen på mit TV så lyd styrken styres med Beo4. Jeg skal altså kun have fat i Digialitys
fjernbetjening når den ved start skal ud af standby, og her vælger jeg så samtidigt den DAB/FM kanal jeg vil høre.

Her bliver Digialiy afprøvet.

De to RCA stik sidder her i analog udgangen. Data kablet (Ethernet PCF) går til Digialiys display.

Dette er en midlertidig placering, jeg syntes Digialiy har et flot design.

Her et oversigts billede.

Predator

Indtil du beslutter dig kan du lytte til net radio. Trykke på knappen.

Non stop jule musik i december.

Læs mere:  her.   Mvh.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 December 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

DR klar med nye DAB kanaler - DR fortsætter udbygningen af sendenettet

Danmark er et af de førende lande inden for digital radio, DAB. DAB Danmark og Danmarks Radio er godt tilfredse med udviklingen, der skal sikre fuld dækning i 2010. Men de håber på, at bilfabrikanterne snart sætter DAB-radioer i nye biler, skriver Berlingske Tidende.

I Sverige har de et fuldt udbygget sendenet til digital radio, DAB, men de bruger det ikke. Sveriges Radio (SR) arbejder dog med at færdiggøre en rapport til den svenske regering. Rapporten forventes færdig indenfor et par år og skal udpege, hvilken retning den digitale radioudvikling skal gå i Sverige. DAB Danmark samt NRK i Norge bistår svenskerne i udarbejdelsen af rapporten, bekræfter Christian Kjeldsen fra DAB Danmark.

Sendenettet udbygges
Der er stadig huller i det danske sendenet og derfor er de rikke 100% dækning af landet. Det sker først i 2010, men DR arbejder alligevel på højtryk for at få nettet fuldt udbygget hurtigst muligt. Lige nu har mere end 90% af landet udendørs dækning - hvorimod det stadig kniber med den indendørs dækning flere steder i landet.

I øjeblikket sender Danmarks Radio 15 kanaler på DAB, mens Radio100FM har en decideret DAB-kanal, Radio100FM Soft, og samtidig sender deres hovedkanal på DAB. Derudover er det også muligt at modtaget TV 2 Radio via DAB.

»Vi regner med, at vi i løbet af 2008 vil komme til at lancere tre-fire nye DAB-kanaler, ligesom vi vil folde P3 og P4 mere ud i de digitale formater,« siger radiodirektør i Danmarks Radio, Leif Lønsmann til Berlingske Tidende uden at ville konkretisere de nye initiativer yderligere.

»Vi er i øjeblikket i gang med at planlægge, hvordan vores kanaludbud skal se ud. Men jeg kan sige, at det er vores mål, at der er noget for alle – fra vugge til grav – på DAB,« siger Leif Lønsmann til avisen.

Nye sendere til glæde for blandt andet bilisterne
Sommeren over har Danmark fået 10 nye DAB sendere. Men der er stadig huller i den udendørs dækning og det betyder blandt andet, at bilfabrikanterne er meget tilbageholdende ved at sætte DAB-radioer i nye biler, og da bilen ofte er det sted, hvor folk hører mest radio, har det stor betydning til DAB-lytningen.

»Vi er kede og frustrerede over, at der ikke er flere bilradioer, som kan tage DAB. Det er virkelig en svaghed. Der er kun monteret DAB-radioer i nichebilerne – altså dem der virkelig er dyre. Vi er nødt til at have det ind i hverdagsbilerne,« mener Leif Lønsmann ifølge Berlingske Tidende.

Udover Danmark er England et af de eneste steder i Europa, hvor DAB bliver brugt offensivt, og det kan være en af årsagerne til, at bilproducenterne er tilbageholdende med at installere DAB-radioer i hverdagsbilerne.

»Danmark er alt for lille til at påvirke bilindustrien, så derfor læner vi os op ad England, hvor potentialet i DAB er væsentligt større på grund af det større kundegrundlag,« siger Leif Lønsmann til Berlingske og fortsætter:

»Cirka 20 procent af husstandene i Danmark har en DAB-radio. Det synes vi er et meget flot tal, fordi vi ikke kan slukke for FM-nettet. Derfor er vi også nødt til at sørge for, at de får de bedste modtageforhold, og det arbejder vi hårdt på nu,« siger Leif Lønsmann.

http://www.dabradio.dk/index.asp?ArtId=11336

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Tak til Peter Pan for fornemt indlæg. Super

Jeg købte en DAB bilradio for et halvt år siden. Det er en Goodmans med DAB/FM/CD + indbygget forstærker. Den har et problem at den kun kan modtage den ene danske DAB sender, men jeg hører alligevel kun DR ROCK når jeg kører, så pyt med det. Den kostede 695 kr på tilbud i Bilka. Jeg kører normalt fra Grenaa til Års i Himmerland og her kan man modtage DAB uden ophold hele vejen hver eneste dag. Så der må være mulighed for at sælge flere bilradioer med DAB.

Her i Grenaa har DAB nok meget større markedsandel, da vi kun kan modtage FM via kabel (Grenaa byantenne), der er af dårlig kvalitet. DAB derimod er perfekt både indendøre og udenfor. DR oplyser at 98,5 % af husstandene i DK kan modtage FM via luftsignal, de resterende 1,5 % bor overvjende  på Østdjursland. Der er steder i Grenaa hvor man ikke kan få et FM signal fra DR siddende i en bil med god bilradio. Og hvem gider høre radio Alfa eller ABC.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 December 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Tak for  Hermann. Ha' en rigtig god jul.

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2007
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej - nu er julen godt nok overstået.

Min erfaringer DAB er desværre dårlige. Jeg kan simpelthen ikke fordrage lyden fra DAB - jeg slukker efter 5-10 min. Har prøvet 3 forskellige modtagere med samme resultalt - øv .

Derimod er jeg blevet meget begejstret for internetradio aflyttet via min Squeezebox. Og så har man adgang til hele verdenen - det er forbavsende så mange gode stationer, der findes.

Men hvorfor DAB lyder så dårligt, er mig en gåde. Jeg har et fint signal på min bopæl ca. 8 km fra senderen og der burde ikke være problemer med støj. Måske er der noget galt med mine ører?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Bach4life skrev:
Hej - nu er julen godt nok overstået.

Min erfaringer DAB er desværre dårlige. Jeg kan simpelthen ikke fordrage lyden fra DAB - jeg slukker efter 5-10 min. Har prøvet 3 forskellige modtagere med samme resultalt - øv .

Derimod er jeg blevet meget begejstret for internetradio aflyttet via min Squeezebox. Og så har man adgang til hele verdenen - det er forbavsende så mange gode stationer, der findes.

Men hvorfor DAB lyder så dårligt, er mig en gåde. Jeg har et fint signal på min bopæl ca. 8 km fra senderen og der burde ikke være problemer med støj. Måske er der noget galt med mine ører?

Jeg bor kun få km fra senderen og har perfekt kvalitet hele tiden. De fleste DAB radioer kan vise hvor perfekt signalet er og min ligger normalt på 0-1% fejl altså perfekt. Da det tidligere på året var stormvejr, lød min DAB radio pludselig meget dårligere, da jeg tjekkede fejl % lå den og svingede mellem 15 og 30 % og så var kvaliteten elendig.

Man må derfor håbe at DR satser mere på systemet for det må være et spørgsmål om at der ikke er sendere nok, de skal stå rimelig tæt. Når det er sket må det være muligt helt at nedlægge FM.

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Bare lige et konkret bud på en radio som måske kan tilfredsstille "os alle" .

Der er nemlig både DAB/netradio & radioen kan også afspille de lydfiler, der ligger på PC`en. Og så sku` den oven i købet være ret god

Faldt over denne anmeldelse af "dyret" (3 sider):

http://www.pcworld.dk/art/10438?page=1

Pris i England (nogle af de aller billigste steder, sender dog ikke nødvendigvis ud af UK):

http://www.idealo.co.uk/compare/1138788/pure-digital-evoke-f low.html

Med tidens kurser skulle den vel nok kunne fås i omegenen af det der svarer til 1000 - 1100 kr. Noget der lugter lidt af en lille tudse sparet i forhold til prisen herhjemme .

(aktuelle kurser: http://www.valutakurser.dk)

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

amarone

Hvem gider mono radio ?

Det har jeg aldrig forstået.

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Den fås skam også i stereo. Der er en ekstra højaler at få til. Tjek det lidt nærmere ud

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Det er godt du er glad for DAB Hermann, men det er mig en gåde hvorfor du vil have at de skal nedlægge FM. De to systemer kan vel godt køre sideløbende? Ganske som det gør nu.

Verden behøver ikke nødvendigvis at blive digital

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

schifferer skrev:

Det er godt du er glad for DAB Hermann, men det er mig en gåde hvorfor du vil have at de skal nedlægge FM. De to systemer kan vel godt køre sideløbende? Ganske som det gør nu.

Verden behøver ikke nødvendigvis at blive digital

Ja selvfølgelig, men hvad vil du bruge FM til hvis der er fuld DAB dækning overalt. Så var det bedre at satse på et system da det er bedre i alle henseender. Der er dog lige problemet med lokalradioer, dem hører jeg godtnok aldrig men det er der måske nogen der gør. Så bliver FM en lokalradioudbyder. Jeg er fuldstændig ligeglad med om det er digitalt eller analogt, bare det virker optimalt og det gør DAB imodsætning til FM.

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg håber personligt ikke at man vælger at nedlægge de analoge sendere.

Min FM tuner er forbundet til en loftantenne, og river kanaler ned i en kvalitet og musikalitet som DAB endnu kun kan drømme om.

Jeg har prøvet at have en DAB radio i stuen, men lyden var ganske enkelt så ringe at den blev solgt, og den DAB vi har i køkkenet er på vej ud til fordel for en gammel fm radio. Lyden er umusikalsk, og skulle der være en eller anden form for forstyrrelse på DABèn, så lyder det som om Darth Vader har fået åndenød.

Lad begge systemerne lever, og lad det bedste system overleve......

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes