Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: HDMI til S/PDIF? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt en Oppo 980H DVD afspiller, som også kan afspille CD, SACD og DVD Audio formater. Den har HDMI, S/PDIF og optisk udgang. Jeg har en god DAC in min CD afspiller (Opus 21 fra http://www.resolutionaudio.com/products.html). Den indbyggede DAC i Oppo'en er faktisk slet ikke dårlig, nærmest utrolig god ihvertfald til prisen, men den lyder ikke så godt som Opus21 DAC'en. DVD Audio afspilles via S/PDIF til min DAC uden problemer i 96/24 og lyder fremragende, men SACD output fungerer ikke. Jeg kontaktede Oppo support og de svarede prompte tilbage at pga. digitale rettingheder så er SACD 96/24 via S/PDIF og optisk udgang ikke tilgængelig! Det var ikke hvad jeg fik ud fra anmeldelsen i Stereophile http://www.stereophile.com/musicintheround/108mitr/index1.ht ml. Men da jeg skrev til Oppo support om dette skev de tilbage at det Stereophile havde skrevet var ukorrekt.

Men jeg står nu med det problem at jeg synes det er en fed afspiller, men mangle så at kunne få lyden ud i 96/24 i stereo. Oppo support skrev at SACD lyd er tilgængelig via HDMI udgangen. Findes der en box, der kan tage 96/24 bitstrømmen fra HDMI og sende det til en S/DIF udgang?

Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 December 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

Denne kan måske bruges?

http://cgi.ebay.com/HDMI-Audio-Splitter-SPDIF-COAX-Audio-Out put_W0QQitemZ120317176622QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain _0?hash=item120317176622

Tak, det ser ud til at være præcist det jeg leder efter. Kender du produktet nærmere? Iflg. beskrivelsen så tager boksen simpelthen tager bitstrømmen fra HDMI og sender den ud på S/PDIF hvad der der så skulle ske uden kvalitetstab overhovedet. Jeg fandt også et andet produkt  http://www.tmfsolutions.co.uk/Octava_HDDA12-UK.htm som så er dyrere og leverer i optisk output, hvor jeg så ville være nødt til at have en anden box til at oversætte fra optisk til S/PDIF output.

Hvis der er andre løsninger, så hører jeg gerne om dem. Jeg har også en Squeezebox som også skal levere input to min DAC, så en switch ville nok også være en god ting. Det bliver snart lidt af en fugle rede

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 December 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

hvor jeg så ville være nødt til at have en anden box til at oversætte fra optisk til S/PDIF output.

Hvis der er andre løsninger, så hører jeg gerne om dem. Jeg har også en Squeezebox som også skal levere input to min DAC, så en switch ville nok også være en god ting. Det bliver snart lidt af en fugle rede

Hvis du med oversætte til S/PDIF mener en konvertering til coaxial så kan sådan en box også findes, omend jeg synes det bliver lidt rigelig Storm P agtigt så som du også selv er inde på 

En anden ting...squeezebox kan ikke afspille 96/24 filer direkte, de bliver downsamplet til 48/24

Jeg kender ikke noget videre til produktet jeg linkede til.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hvis du med oversætte til S/PDIF mener en konvertering til coaxial så kan sådan en box også findes, omend jeg synes det bliver lidt rigelig Storm P agtigt så som du også selv er inde på 

En anden ting...squeezebox kan ikke afspille 96/24 filer direkte, de bliver downsamplet til 48/24

Jeg kender ikke noget videre til produktet jeg linkede til.

[/QUOTE]

En konverterting fra optisk til COAX har jeg også fundet, men er ikke vild med for mange led. Jeg blev som sagt noget overrasket over at Oppo'en ikke leverer 96/24 output via COAX udgangen, men kun over HDMI udgangen.

Jeg er helt klar over at Squeezebox ikke afspiller 96/24 native (men nedsampler ved at tage hver anden sample, som jo ikke er en korrekt nedsampling), men når det er sagt, så lyder Linn's 96/24 selv på denne måde via SB væsentligt bedre end Linns CD kvalitet (vurderet på en enkelt indspilning, som jeg købte i begge udgaver).

På sigt vil jeg nok anskaffe mig en netværksafspiller, der klarer højopløst audio. Måske bare en harddiskafspiller, som ikke koster en bondegård. Jeg synes iøvrigt, at situationen med højopløst audio er ganske rodet for at sige det mildt.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

se evt denne tråd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69132&P N=0&TPN=1

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

SACD kører jo DSD og ikke PCM!

Så det kræver jo en ekstra konvertering for at lave det til PCM(s/pdif) hvis du vil have dette signal over i din DAC?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

SACD kører jo DSD og ikke PCM!

Så det kræver jo en ekstra konvertering for at lave det til PCM(s/pdif) hvis du vil have dette signal over i din DAC?

Oppo 980H kan valgfrit køre DSD eller PCM over HDMI. Se http://www.stereophile.com/musicintheround/108mitr/index1.ht ml

Dvs. med PCM så konverteres der i Oppo'en. I Oppo setup har jeg valgt 2 kanals stereo i SACD afspilning og derfor går jeg ud fra at det er stereo ved PCM output over HDMI der kommer ud af det. Det er altsammen lidt forvirrende, da specs ikke er entydige og de oplysninger der er i Stereophiles review ikke er helt korrekt iflg. Oppo's support. Så det er lidt trial and error

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes