Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC - extern versus integreret!?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 December 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

den allerede, før den er udkommet,  sagsomspundne DAC Magic fra hifikluben til 1500,- på bud er et bestbuy mht en god DAC. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Jeg har en Musical Fidelity kw 250 s kombiløsning med mulighed for at tilkoble f.eks. en squeezebox digitalt.

Umiddelbart vil jeg jo mene, at min integererede DAC er et mere oplagt bud at bruge, eller er jeg helt væk fra alfavej i forholdet til at højne lydkvaliteten af min lossless musik fra min haddisk?

Jeg er lidt en novice udi det med DAC´s hvorfor det, måske, lidt omstændelige spørgsmål.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Det er nok et område med mange meninger *gg*

Min er, at stort set alle DAC chip's idag er rigtig gode, og det der skiller fårene fra bukkene er opbygning, især af den analoge del.
Personligt tror jeg at man får en del mere for pengene hvis man bruger 1500 på en 5 år gammel superdac ( priserne er urimelige lave på brugt digitalt udstyr).
Alternativt ville jeg købe et godt ( brugt ) eksternt lydkort fra en af de store producenter, man skal ikke undervurdere hvor meget billigere det er at lave en million lydkort sammenlignet med 10000 DAC's til HIFI marked ( som jo desv. ikke er så stort)
Det er trods alt begrænseet hvor langt 1500 rækker, det er ikke til gode strømforsyninger, diskret opbyggede forstærkere osv.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Alternativt ville jeg købe et godt eksternt lydkort fra en af de store producenter

Det vil jeg ikke anbefale. Lydkvaliteten på dem jeg har hørt har været betydeligt lavere end de DACs jeg har hørt. Mit empiriske felt dækker over en håndfuld af hver, så tag det ikke som en ultimativ sandhed, men nærmere en indikation af en tendens.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Med et MF-system vil jeg mene du skal noget højere op i pris på en DAC hvis den skal være med den indbyggede  

mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 December 2008 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

DAC'en i en kW250S er baseret på kW DM25 som efter sigende skulle være en af de bedste DACs på markedet - kan ikke forestille mig at det vil være en god ide at bruge en ekstern DAC til kW250S, medmindre man med vilje vil forsøge at ændre lydbilledet.

Til top Vis mick-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mick-j

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

mick-j skrev:

DAC'en i en kW250S er baseret på kW DM25 som efter sigende skulle være en af de bedste DACs på markedet - kan ikke forestille mig at det vil være en god ide at bruge en ekstern DAC til kW250S, medmindre man med vilje vil forsøge at ændre lydbilledet.

hej mick-j,

tak for svaret. Det var vældig brugbart. Vil ud fra den viden, ikke købe en ekstern DAC så som den allerede sagnsomspundne DAC fra Cambridge eller andre DACs i den billige ende af spektret.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej mn1974

Jeg har også godt læst lidt om den DAC Magic, men der har jo flere gange været sådanne 'billige ting' der bliver pisket lidt op i starten, så lad os nu
se Jeg forstår det som om den ikke er i butikkerne endnu, men mon ikke Hifi Klubben får en man kan låne med hjem?! I så fald så er det jo
bare at sætte lidt tid af og få prøvet skidtet af... Jeg har personligt fået noget ud af min eksterne DAC, men kender hverken din Musical Fidelity eller
DAC Magic'en, så skal ikke gøre mig klog på om der er noget at hente der..

//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Alland:

Er også selv tilhænger af eksterne DACs - hvis de er nødvendige. Har efterhånden haft fire-fem forskellige af slagsen, deriblandt min nuværende OnTech Dual Mono "Monster" og Benchmark DAC1. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den der sidder i en kW250s er endnu bedre. Denne udtalelse dog uden at have hørt den :-/

Noget helt andet er, at man måske ønsker at ændre karakteristikken af lyden pga. andre faktorer; jeg havde tidligere en (i denne sammenhæng) billig Aragon DAC som tilføjede den lidt mørkere lyd der klædte mine daværende GamuT Phi 3 højttalere Her var Benchmark DAC1 i min mening simpelthen alt for lys i sin klang, selvom det var tydeligt at den kunne få flere detaljer frem. På samme måde tror jeg, at Aragon'en ville være ganske uheldig sammen med de nuværende Vienna BCG ;-) Derfor kan man vel godt argumentere for, at en billig ekstern DAC godt kan være en bedre løsning end den dyre integrerede (nok lidt omvendt fra normalen?), hvis man synes at lyden kan bruge lidt farve i den ene eller anden retning.

Så det bedste er nok, som du siger, at låne en med hjem fra HFK og sammenligne.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

mick-j skrev:

Alland:

Er også selv tilhænger af eksterne DACs - hvis de er nødvendige. Har efterhånden haft fire-fem forskellige af slagsen, deriblandt min nuværende OnTech Dual Mono "Monster" og Benchmark DAC1. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den der sidder i en kW250s er endnu bedre. Denne udtalelse dog uden at have hørt den :-/

Noget helt andet er, at man måske ønsker at ændre karakteristikken af lyden pga. andre faktorer; jeg havde tidligere en (i denne sammenhæng) billig Aragon DAC som tilføjede den lidt mørkere lyd der klædte mine daværende GamuT Phi 3 højttalere Her var Benchmark DAC1 i min mening simpelthen alt for lys i sin klang, selvom det var tydeligt at den kunne få flere detaljer frem. På samme måde tror jeg, at Aragon'en ville være ganske uheldig sammen med de nuværende Vienna BCG ;-) Derfor kan man vel godt argumentere for, at en billig ekstern DAC godt kan være en bedre løsning end den dyre integrerede (nok lidt omvendt fra normalen?), hvis man synes at lyden kan bruge lidt farve i den ene eller anden retning.

Så det bedste er nok, som du siger, at låne en med hjem fra HFK og sammenligne.

Øøh - er det ikke lidt vildt gætteri?

MF DAC'en er med rør, og din OnTech er ikke.
Nok vil der med garanti være en forskel, men at gætte på at en højere pris automatisk garanterer bedre lyd, er lige vand på hifiproducenternes placebomølle. (Hvis det altid var tilfældet, ville det være nok at lime et par diamanter på printet)

mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Spencer:

Ok, der var jeg måske lidt hurtigt ude, kvalitet er jo subjektivt hvad angår hifi ;)

Rettelse: "Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den der sidder i en kW250s er endnu bedre for mine ører". Må indrømme jeg er glad for MF, og selvom jeg ikke har hørt netop denne, har jeg haft en række andre MF produkter - og den næste er på vej ind.

Jeg kan tilføje, at selvom jeg ikke mener at højere pris garanterer god/bedre lyd (hvordan defineres god lyd iøvrigt?), er der ofte en sammenhæng. Det kan jeg naturligvis kun konstatere subjektivt ved de produkter jeg selv har hørt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

mick-j skrev:

Spencer:

Ok, der var jeg måske lidt hurtigt ude, kvalitet er jo subjektivt hvad angår hifi ;)

Rettelse: "Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den der sidder i en kW250s er endnu bedre for mine ører". Må indrømme jeg er glad for MF, og selvom jeg ikke har hørt netop denne, har jeg haft en række andre MF produkter - og den næste er på vej ind.

Jeg kan tilføje, at selvom jeg ikke mener at højere pris garanterer god/bedre lyd (hvordan defineres god lyd iøvrigt?), er der ofte en sammenhæng. Det kan jeg naturligvis kun konstatere subjektivt ved de produkter jeg selv har hørt.

Ideen med at bruge et alt-i-et anlæg som drev, til at fodre en DAC med, virker lidt som om man erkender et fejlkøb fra start. Er dette anlæg egnet som drev? Her tænker jeg på hvor meget jitter, der er på den digitale udgang.

Et dårlig resultat med en ekstern DAC, vil lige så vel kunne være den digitale udgangs skyld, som selve DAC'en.

I det prislag MF-anlægget ligger, virker det som om der skal ofres meget på en opgradering, hvis det skal lykkes. Jeg tvivler på at det er muligt.

Et interessant eksperiment kunne være med den Stello DAC, der er omtalt i en anden tråd.
Men igen er spørgsmålet så om der skal et andet drev til...

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke tænkes at dacén i KW250 er optimeret til at spille sammen med KW250? I den henseende tror jeg ikke du skal regne med at vinde noget.

Alland: Kan man ligefrem låne ting med hjem i Hifi-klubben? Jeg har aldrig kunne, selvom jeg ville ligge det fulde beløb osv. Svaret til mig har hver gang været at jeg må smutte på nettet og købe og så gøre brug af mine 14dages returret. Hvilket så også er en grund til at jeg ikke handler der.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:
Alland: Kan man ligefrem låne ting med hjem i Hifi-klubben? Jeg har aldrig kunne, selvom jeg ville ligge det fulde beløb osv.
Svaret til mig har hver gang været at jeg må smutte på nettet og købe og så gøre brug af mine 14dages returret. Hvilket så også er en grund til at
jeg ikke handler der.Mvh. l´Blundt

Jeg fik engang lov til at låne en udstillingsmodel af en Rega Apollo. De kørte mit DK-kort gennem en fluesmækker, men sedlen blev aldrig indløst,
hvis jeg leverede tilbage indenfor den aftalte tid. Tror jeg havde den fra lørdag eftermiddag til mandag morgen.. Det var i butikken på Nørre Allé i
Århus, hvis man skal reklamere lidt

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes