Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NAS til SB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Ønsker at købe en NAS server til min Squeezebox 3 + backup af billeder

Er lidt lun på Synology 207+ eller en ReadyNAS Duo .. Begge kan jo Squeezecenter.

Hvilken er bedst ?. Strømforbrug er også vigtig...

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Sendt: 28 December 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

En anden vigtig parameter er Ram og processor i NAS'en, så derfor ville jeg gå efter en Synology 209+ fremfor en 207+

ReadyNas kender jeg ikke noget til...

Til top Vis kriztian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kriztian

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

en 209+ koster jo så også rundt regnet det dobbelte af en 207+, mener at have set den ligge på lidt over 3500kr
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Host:

http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=DS209%2B

Den skal nok falde i pris snartest... man kan jo få en fin bærbar for de penge efterhånden ;)
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Asus Eee PC (både stationær og bærbar) med en extern USB disk. Så er du nede i noget der kan konkurrere med de ovenstående nævnte alternativer. Både i strøm, kapacitet, brugervenlighed og performance (skulle jeg mene). Med et CD drev, kan den rippe dine CD'ere også.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

En PC laptop har jeg, men mener ikke den er stabil som server.

Ønkser en stabil langtids holdbar løsning. En Labtop har begrænset levetid, især haarddiskene dør efter et par år, pga den høje temp. i pcén 

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Nu er det begrænset hvor varm en Eee PC eller en Eee Box (den stationære udgave) bliver med sølle 20w forbrug ).

Tror næppe du vil opleve problemer relateret til HW, specielt hvis den ikke slæbes rundt, med mindre at Asus er et dårligt produkt (og det har jeg da ikke hørt om før).

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jo, garanterer at bedre NAS/prof. Serverere leverer en betydelig en bedre ydelse i mange år, hvor en PC/Laptop løsning ikke er samme holdbarhed. Men man kan jo bare skifte grejet ud hver 2,3 år.... 

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Jeg har en Synology 107+

Jeg syntes den virker fint til squeeze server, jeg bruger den også til FTP og fotos, har en applikation der hedder photo station, meget nemt at bruge, min familie er også glad for den da man kan oprette dem som brugere, de kan så logge ind og se de fotos som du giver dem rettigheder til.

Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg syntes bestemt du skal kigge efter en 207+. Så få du lidt mere sikkerhed. Med den kan du køre raid 1. Med en 107+ vil du miste alle data hvis disken bliver defekt.

Hvis du vil ofre lidt mere syntes jeg du skal kigge QNAP 409 PRO TURBO.

Jeg har både 207+ og QNAP'en. Begge super maskiner.

PerBerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har for kort tid siden købt følgende server:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_pc/s_pc-sff/pc-mitx/pc-mi tx-a330.html

Den kan konfigureres som man selv synes, dog ikke med RAID-1
Så kan man jo selv installere ens favorit operativ system.
Strømforbruget ligger på omkring 30 - 35 W, der sidder en lille blæser i, hvilket betyder at den ikke er helt lydløs, men den larmer bestemt ikke.
Jeg benytter den til Squeezecenter/Squeezebox og kan både tænde og slukke den fra Squeezebox'ens fjernbetjening.
Jeg er bestemt meget tilfreds.

/Per

Til top Vis PerBerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerBerg

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

PerBerg skrev:

Hej,

Jeg har for kort tid siden købt følgende server:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_pc/s_pc-sff/pc-mitx/pc-mi tx-a330.html

Den kan konfigureres som man selv synes, dog ikke med RAID-1
Så kan man jo selv installere ens favorit operativ system.
Strømforbruget ligger på omkring 30 - 35 W, der sidder en lille blæser i, hvilket betyder at den ikke er helt lydløs, men den larmer bestemt ikke.
Jeg benytter den til Squeezecenter/Squeezebox og kan både tænde og slukke den fra Squeezebox'ens fjernbetjening.
Jeg er bestemt meget tilfreds.

/Per

Et godt alternativ til Eee Box. Lidt dyrere, såvidt jeg lige kan se, men stort set samme konfiguration, men uden OS (hvilket jo så ikke gør noget hvis man, som jeg, kører Linux på sin Squeezecenter).

Umiddelbart er muligheden for RAID, den eneste grund til at jeg kunne foretrække en ReadyNAS Duo.

Er selv superglad for min Linux kværn med 1 GB RAM. Kører Squeezecenter, filserver (SAMBA), Teamspeak server, ftp server og Apache web server. Havde kabinettet i forvejen, så et bundkort, en CPU, lidt RAM, en disk (til musikken, havde boot disken) og en Ubuntu Linux distribution. Den kan scanne mit musikbibliotek med +4500 numre på et par minutter. Så en ny CD kan høres på omkring 5 min.

Synology DS207+ ser fin ud på papiret, men 500 MHz CPU og 128 MB RAM er dælme ikke meget til hverken Squeezecenter eller alle de features der er proppet i.

greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 30 December 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
[QUOTE=PerBerg]

Den kan scanne mit musikbibliotek med +4500 numre på et par minutter. Så en ny CD kan høres på omkring 5 min.

Synology DS207+ ser fin ud på papiret, men 500 MHz CPU og 128 MB RAM er dælme ikke meget til hverken Squeezecenter eller alle de features der er proppet i.

Kører selv 207+ og den kører perfekt, men til webinterface er den langsom...
Den scanner ca 600 CD'ere på 12 min, komplet rescan tager 45 min

Og så lige et tip:

Når du har rippet en ny CD behøver du IKKE at rescanne. Gå ind i SB menuen og browse til "Music Folder" view og find din ny-rippede CD uden rescan! Mener faktisk også den så ryger i databasen med det samme...

Smart ik?
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

greyscale skrev:

Kører selv 207+ og den kører perfekt, men til webinterface er den langsom...
Den scanner ca 600 CD'ere på 12 min, komplet rescan tager 45 min

Og så lige et tip:

Når du har rippet en ny CD behøver du IKKE at rescanne. Gå ind i SB menuen og browse til "Music Folder" view og find din ny-rippede CD uden rescan! Mener faktisk også den så ryger i databasen med det samme...

Smart ik?

Er lidt pjevset omkring performance, specielt da jeg overvejer Controller. Men jeg nyder godt af at min Squeezecenter er nogenlunde generøst bestykket. Den reagerer nærmest øjeblikkeligt, uanset hvad man beder den om.

Nu har jeg ikke brug for at se coveret (før jeg får en Controller), men opdateres DB'en også med coverinformation når man anvender "browse"?

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Ønkser en stabil langtids holdbar løsning. En Labtop har begrænset levetid, især haarddiskene dør efter et par år, pga den høje temp. i pcén 

Det må du endelig ikke fortælle mine 2 Thinkpad T43P som de sidste 2½ år har stået tændt 24/7 og aldrig har fejlet noget som helst. I øvrigt er disken i den bærbare jeg sidder ved lige nu 34 grader varm, hvilket er 1-2 grader højere end i min stationære pc'er.

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
QWERTY126 skrev:

Det må du endelig ikke fortælle mine 2 Thinkpad T43P som de sidste 2½ år har stået tændt 24/7 og aldrig har fejlet noget som helst. I øvrigt er disken i den bærbare jeg sidder ved lige nu 34 grader varm, hvilket er 1-2 grader højere end i min stationære pc'er.

Hej ..

Arbejder selv delvist med IT, og vi har på arbejdet nogle IBM (og Dell) som går kold efter et par år, Det er ikke alle, som går istykker (pga. af varmen). Har på arbejdet en IBM T60P - fremragende maskine. Privat har jeg en Dell XPS M1530 som jeg bruger til internet og visning af Film på min Samsung tv (HDMI). Har også en Dell Studio 17 laptop (også med HDMI).

Men det kan godt være at alm. laptop er gode nok ????

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:
Jesper Juul skrev:
QWERTY126 skrev:

Hej ..

Arbejder selv delvist med IT, og vi har på arbejdet nogle IBM (og Dell) som går kold efter et par år, Det er ikke alle, som går istykker (pga. af varmen). Har på arbejdet en IBM T60P - fremragende maskine. Privat har jeg en Dell XPS M1530 som jeg bruger til internet og visning af Film på min Samsung tv (HDMI). Har også en Dell Studio 17 laptop (også med HDMI).

Men det kan godt være at alm. laptop er gode nok ????

Jeg synes ihvertfald ikke umiddelbart at det er varmen de bærbare går i stykker af, mere ala knækket Motherboard, defekt skærm og lign. Og de nyere bærbare bliver heller ikke specielt varme, men selv mine T43P som er berømte for at blive rigtigt varme har der ingen problemer være med, så jeg ville ikke have nogen problemer med at bruge en bærbar som enten NAS eller Medidecenter. Evt. med en ekstern disk.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Ja, de fleste bærbare lever et hårdt liv. Oftest en del hårdere en hvad godt er. Min IBM Thinkpad T42 triller nu fint på 3die år, uden problemer (andet end dem jeg selv installerer), og den bliver transporteret dagligt i en almindelig rygsæk. Den har gået glat igennem 30 graders varme og 10 graders frost, uden nogensinde at kny.... Den forrige var en T570, som også nåede at blive 3 år inden jeg fik bevilget en kraftigere (og den var brugt da jeg fik den).

Tror næppe at en Eee PC (eller Lenovo's mini bærbar, som jeg stod og legede lidt med i den lokale TDC) som SC server (med extern USB-disk), vil give nogen stabilitetsproblemer som ikke også kan opstå i en Synology, ReadyNAS eller en QNAP. 24/7 drift vil være langt mere skånsomt end det som bærbare normalt er udsat for.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes