Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: LC-Audio Predator med et varmeproblem ??! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Kære forum...

Efter godt et år med min Predator oplevede jeg noget, efter min egen mening, lidt besynderligt... Nytårs aften blev forstærkeren presset lidt (man spiller vel lidt højt på den tid af året ?!), og den begyndte pludselig i DEN grad at lugte af brændt/varm elektronik. Umiddelbart var/er der intet at høre på den, men lugten hænger stadig ved...

-Det som undrer mig er, at det jo er en PWM-forstærker, og at den derfor ikke burde afsætte den store effekt i selve forstærkeren ?!. Den var da heller ikke ikke andet end håndlun da festen var på sit højeste...

... Nogen som har et bud på om min elskede forstærker er i farezonen ?!...

//Torben
Til top Vis xr600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xr600

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

jeg har haft en flok zappulse moduler, som opførte sig ligesådan. Pt har jeg ncd som åbenbart også er sådan. Min erfaring er at trods det at de bliver markedsført som "kolde" forstærkere, så skal de køles omtrendt som konventionelle ab amps. Måske er det fordi mine ht er 4 ohms og måske lidt lavere...?

mvh Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Tak for svar... Mine HT'ere er også 4 ohm, og hvad værre er, så er de RET tunge at drive. Er glad for at høre at dette er 'normalt'. Min forstærker ser (rent optisk) ikke ud til at være brændt af nogen steder, og umiddelbart er der heller ingenting at øre på den. Hvis man skal montere lidt køleribber, hvor på modulet gør man det så ?.

//Torben

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hm... Ved et nærmere eftersyn kan jeg se, at der er nogle transistorer som ganske enkelt er smeltet... Troede sq først det var noget akustisk dæmpemateriale... blygummi eller sådan (det ligner det). Damn, det betyder jo nok nye moduler så... Nogen som ved om jeg kan montere nogle Zappulse moduler uden de store mods ??.

//Torben

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Har PWM forstærkere overhovedet godt af at blive presset så meget? 4-ohm, tung belastning og høj volumen er jo ikke just pebernødder for en PWM forstærker.

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Mit umiddelbare bud er... Well, nej ! ;o). Omvendt er der vel intet udstyr der ligefrem nyder godt af den form for pres ?!.

-Meeeeen, imponerende nok, så står predatoren faktisk lige nu og spiller lækker musik... Med smeltede transistorer !?. Den lugter stadig lidt, men hvad går man ikke igennem for lidt øreguf ;o). Samtidig vil jeg sige at der ikke har været nget som helst lydmæssigt, eller andet at udsætte... Umiddelbart ser det ud til at det udelukkende er et varmeafledningsproblem ?!...

//Torben

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

hej bliver den stadig varm.. hvilke model er det ....... det kan godt tyde på at gate drive forsyningen har taget skade ...  hvis den stadig bliver varm.. 

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hm... Godt spørgsmål. Hvad er varm ?... Umiddelbart vil jeg sige at området omkring de smeltede transistorer er lidt mere end håndlunt. Forstærkeren var iøvrigt heller ikke varm som sådan da skaden skete ?!, hvilket jeg finder højest besynderligt...

//Torben

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

selv hvis den skulle have en virkningsgrad på 90% bliver der afsat tæt på 100W i varme når du presser den til det yderste. Jeg tror måske ikke folk tænker så meget over det. PWM forstærkere kræver ikke helt lige så meget køling som en alm. ab, men de er jo ret ofte noget kraftigere end en "standard" 100W ab og kræver derfor nok ca. samme mængde køling som sådan en.

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Tjaeh... det giver jo mening. Det er måske lidt vanskeligt at udregne en egentlig gennemsnitseffekt, men taget i betragtning at de pågældende transistorer stort set ingen egentlig kølig får, er det måske ikke så underligt at de får det lidt hedt efter 7-10 timers tortur...

//Torben

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Har PWM forstærkere overhovedet godt af at blive presset så meget? 4-ohm, tung belastning og høj volumen er jo ikke just pebernødder for en PWM forstærker.

Tja, Hypex UCD 180 kan fint bruges på højttalere der dykker ned til 2 Ohm eller deromkring  uden problemer, det er der flere der har haft succes med, feks Apogee Scintilla mener jeg de er blevet brugt på.

Bare husk kølingen og en ordentlig strømforsyning.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Har nu som sagt heller oplevet forstærkeren som presset på nogen måde... Hvis nogen har, eller har haft en Predator (og har haft den åbnet) hører jeg meget gerne fra dem :o).

//Torben

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

xr600 skrev:

Har nu som sagt heller oplevet forstærkeren som presset på nogen måde... Hvis nogen har, eller har haft en Predator (og har haft den åbnet) hører jeg meget gerne fra dem :o).

//Torben

så hut jeg husker er det en lukket kasse ... så temperaturen inde i kan vare op til ca 4 gange af hvad den er uden på..

så håndlun uden på, av inde i, da du skal se det som en isolering..

smid lige et billede op .. så skal jeg se om jeg kan regne køleprofilen ud du bør montere .. set evt  trafoer  i udgangen 1-1 så ville det også hjælpe..  

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Når jeg siger den er håndlun, så mærker jeg direkte på elekronikken... I hvert fald efter jeg har åbnet den for at bese 'skaderne'. I det hele taget tror (læs. håber) jeg at forstærkeren kan reppes ved at skifte transistorene, og montere de nye på et sæt køleribber... For bortset fra at den stinker ad h. til, så lader forstærkeren til at virke som den plejer ?!...

Hm... Billeder får vente til i morgen, så jeg kan få taget et par som er ordentlige :o), men vil MEGET gerne have en vurdering...

//Torben

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

send en mail til LC-audio, de plejer at være søde. Du kan sikkert få et par bytere til en god pris.

Min gamle Zap blev også ret lun så vidt jeg husker er pwm transistorene monteret direkte på bunden af forstærkeren, men hvis den stadig spiler lyder det som om at det kun er plasten på dem der er døde, men pas meget på, det er set før at et zap modul er gået død og taget højttalerne med i købet, den kan finde på at sende overortenligt meget strøm ud til højttalerne hvis den dør. Jeg turde ikke bruge den længere hvis det var min.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Et af de eneste problemer jeg kan se med lav impedans højttalere og PWM forstærkere, er at de lave  ohm tillader mere effekt, at slippe igennem.

Og med en virkningsgrad på typisk 90% som tidligere nævn, vil en zappulse måske til tider smide 600 - 800 watt ud, som vil resultere i fx 80 watts varme i selve modulerne.

Så vidt jeg husker, kan en Zappulse 2.3SE hvist nok gå ned til 1 ohm, så længe man ikke overskriver 1050 watt, eller noget i den stil.

Men der er nu igen fare for at min pt. adskildte UcD700 forstærker overopheder:

Jeg undskylder rodet i forstærkeren, og det dårlige billede, men det var det eneste jeg lige havde til at ligge.

Der mangler pt. nogle kabler osv, i kabinettet.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Hvis en forstærker, uanset opbygning, ikke kan holde til disse vilkår, er den i min verden en defekt eller yderst ringe konstruktion. Har man en forstærker der kommer i uføre som i den givende situation, så bør man i min verden kraftigt overveje at udskifte den.

jeg har kun haft 2 pwm forstækrere, og ingen af dem havde problemer med hverken lav impedans, tung belastning eller højt volumen. 

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror ikke der er noget der er smeltet på dine print. Hvis der var det ville de med sikkerhed ikke spille mere.

De sorte klatter du hentyder til, er en speciel sort lim, som LC klistrede på nogle af komponenterne, for at folk ikke sådan lige kunne kopiere konstruktionen og derved selv bygge modulerne billigere. De enkelte komponenter i en Zappulse, er ikke særligt dyre enkeltvis, det der koster ved sådan nogle moduler er udviklingstiden. Så derfor ønsker man ikke at andre bare lige kan lave en kopi.

Hvis jeg skal give et bud på hvad der lugter i din forstærker, ved hård belastning, så tror jeg det er dine udgangsspoler. De fleste er ikke klar over at der faktisk afsættes ret meget effekt i udgansfilteret i en klasse D forstærker, men det gør der. Spolerne kan faktisk blive meget varme, og det kunne være lakken eller teflon- isoleringen der begynder at lugte brændt. Selvfølgelig kan det også være selve komponenterne på printpladen, der bliver for varme nogle steder, men så kan man se det i form af misfarvning af selve glasfiberpladen.

Hvis det er selve udgangstransistorerne der bliver for varme, så skal du have mere køling i din forstærker. Som en anden også nævnte længere oppe på siden, så kræver klasse D forstærkere mere køling end de fleste antager. Jeg har selv haft flere forskellige Zappulse og ICE-power modeller, og de bliver relativt varme under belastning.

Hvis der plads i kabinettet, kunne du bygge nogle små blæsere i hver side af kabinnettet, og derved tvangskøle forstærkeren. Hvis du montere en afbryder på blæserne, kan du jo nøjes med at tænde dem når du spiller højt. Da kan du jo ikke høre dem alligevel.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

AM-E skrev:

Hvis en forstærker, uanset opbygning, ikke kan holde til disse vilkår, er den i min verden en defekt eller yderst ringe konstruktion. Har man en forstærker der kommer i uføre som i den givende situation, så bør man i min verden kraftigt overveje at udskifte den.

jeg har kun haft 2 pwm forstækrere, og ingen af dem havde problemer med hverken lav impedans, tung belastning eller højt volumen. 

Ok, Kim. Jeg har kun haft én PWM forstærker, og det var en SDAI 2175. Jeg fik dog aldrig presset den så meget, at det begyndte at lugte af røg, men lidt høj musik blev der dog spillet af og til.

Jeg synes bare, at jeg har læst et sted, at PWM forstærkere ikke bryder sig om højttalere, som har tendens til at "dykke".

xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

#Noise >> Hm, ved nærmere eftersyn tror jeg faktisk du har ret. Forstærkeren er efterhånden også holdt op med at lugte, og fungerer iøvrigt stadig fint.

Den pågældende nytårsaften var der heller ingen røgudladning, og lugten mindede meget om den som var i lokalet, da vi sad og loddede print på DTU... Altså ikke decideret afbrændt - men dog MEGET varm 'elektronik'. Forstærkeren slog da heller ikke fra, eller forvrængede... Eneste indikation af fare var... Tjaeh... Lugten.
-Men vil nok kraftigt overvejde en eller anden form for køling til næste gode fest ;o).

/Torben

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum