Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: iTunes indkøb --> Apple Lossless??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hey Hifi4all

Sad her til morgen og hørte lidt musik i iTunes, mens jeg læste den glædelige nyhed, at Apple fjerner DRM fra alt deres musik og samtidig gør 256kbps tilgængeligt... I den forbindelse blev det skrevet, at det også var muligt, mod betaling, at få "opgraderet" ens allerede indkøbte sange til den forbedrede kvalitet...

Jeg ville lige undersøge hvad det kostede og højreklikkede derfor på et af mine indkøb...
Her så jeg, at man kunne klikke på muligheden "Opret Apple Lossless-version" - WHAT? Hvordan er det muligt at gå fra 128kbps til Lossless blot ved et klik? Jeg har prøvet det med en sang, hvorefter bithastigheden kom op på 795kbps og sangen fyldte 18.5MB...

Er det muligt blot at gøre sådan? Man kan vel ikke genskabe de tabte data ved komprimeringen blot ved at gøre som ovenstående - eller hvad?

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Det er IKKE muligt!

Måske hentes der en ny version af det købte nummer i lossless kvalitet via iTunes store?

Kan du høre forskel på nummeret før og efter?

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ved, at der IKKe blev hentet et nyt nummer - havde ingen forbindelse til internettet... Og derudover har Apple proklameret, at det ville koste penge at opgradere ens sange - og kun til 256kbps...

Nu har jeg desværre ikke PC'en sat til anlægget pt. og kan ikke høre nogen forskel i min bærbars højtalere... Men tvivler da stærkt på det...

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

iTunes konverterer bare sangen, så der er ikke nogen forbedring hvis nummeret allerede har været komprimeret.. Det kan bruges med fx. en .wav
fil..

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Det, der bare er underligt er, at den "foregiver" at have en bithastighed på 795kbps, selvom dette jo er umuligt, eftersom der blot er tale om en konvertering?
Vi kan jo godt blive enige om, at man ikke kan finde data frem, der er blevet komprimeret væk, men hvorfor så denne mulighed - der er jo blot tale om at bruge mere harddisk-plads?

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Den forgiver jo som sådan heller ikke noget... Det man jo normalt vil bruge den feature til er jo hvis du sætter en cd i drevet om importere den i lossless.... Du kan også bruge den hvis du f.eks har et nummer i AAC du vil lave om til mp3, for f.eks at få den over på mobiltelefonen, hvis den ikke accepterer AAC...

Apples opgraderingsmulighed, gælder alle numre du har købt på iTunes store, hvor store dele sikkert er under 256 kbps og disse kan du så få op til 256 kbps og uden DRM/Fairplay....
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jamen det er vel som sådan en løgn, at en sang kan gå fra 128kbps til 795kbps blot ved et klik? Data'en er jo gået tabt, intet nyt materiale er hentet eftersom jeg havde afbrudt min internet-forbindelse - ergo er det vel en løgn?

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Den er 795 kbps, men der er bare ikke noget data om i de sidste 667 kbps :) hvis man skal prøve at forklare det lidt bruger venligt. Du har sat den til at den skal importere i apple lossless, hvis du havde sat den på f.eks. 128 kbps, ville du kunne konvertere dine sange til dette format

Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Okay... Kan godt se den ikke hæver kvaliteten, blot fordi bithastigheden er hævet... Men... Det er sgu da mærkeligt at kalde det for Apple Lossless (i dette tilfælde), når der blot er tale om en konvertering af en 128kbit-fil?

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lidt misvisende :) Men det er jo det format den konverterer til, hvis du havde valgt mp3, ville det jo fint nok ud at der stod: "konverter til mp3". Men hvem vælger også mp3, tsk
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes