Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 03:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rippe WAW til FLAC fra Harddisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej!

Som nybagt SB duet ejer er jeg nu godt igang med at rippe mine 2000+ CD'er. Nu bruger jeg også programmet SeeDeClip på de CD'er som er alt for kraftigt mastered. Jeg har ikke brændt en ny kopi af alle mine fejlbehæftede CD'er endnu. Nu er mit spørgsål. Findes der nogle programmer der kan rippe en WAW fil fra hardisk til FLAC. Jeg mener IKKE en konvertering da der er tab ved dette. 

SeeDeClip programmet kan kun behandle WAW filer, men er til gengæld lynhurtig. Det tager kun ca. 1 min at declippe en CD. Jeg vil så rippe den Declippede fil til FLAC. De CD'er jeg har brændt en ny kopi af ripper jeg selvfølgelig bare den brændte.

Findes der et program der kan dette??? Det er jo tidskrævende nok at skulle rippe hele samlingenen... så jeg vil jo gerne undgå for mange ekstra brændinger også....

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du i forvejen har Nero Burning Rom kan den gøre det med det rette plugin (plugin findes gratis).

Ellers findes der helt sikkert også et plugin til Winamp.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

at konvertere fra et lossless format til et andet lossless format giver jo ikke tab, din computer ser jo allivel bare din cd'er som en disc med wav filer på ;)
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Findes der nogle programmer der kan rippe en WAW fil fra hardisk til FLAC. Jeg mener IKKE en
konvertering da der er tab ved dette.

Så er der også noget jeg har misforstået. Jeg bliver gerne klogere, men som jeg har forstået det, så er FLAC netop et
tabsfrit format. Når man ripper fra en CD, sker der jo også en konvertering til FLAC. Om original-data kommer fra en CD
eller en harddisk burde da være ligegyldigt ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
callesoroe skrev:
Findes der nogle programmer der kan rippe en WAW fil fra hardisk til FLAC. Jeg mener IKKE en

Så er der også noget jeg har misforstået. Jeg bliver gerne klogere, men som jeg har forstået det, så er FLAC netop et
tabsfrit format. Når man ripper fra en CD, sker der jo også en konvertering til FLAC. Om original-data kommer fra en CD

Så har vi forstået det på samme måde
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Mathias Bak skrev:
Encore skrev:
callesoroe skrev:

Det er bare fordi jeg er skeptisk når man koverterer. Hvis man har en wav fil og konverterer til MP3 og derefter tilbage igen, så er der stadig gået en masse tabt. Det lyder i hvert fald ikke rigtigt. Især rumdetaljerne forsvinder.

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 04 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Mathias Bak skrev:
Encore skrev:
callesoroe skrev:
Findes der nogle programmer der kan rippe en WAW fil
fra hardisk til FLAC. Jeg mener IKKE en konvertering da der er tab ved dette.
Så er der også noget jeg har misforstået. Jeg bliver gerne
klogere, men som jeg har forstået det, så er FLAC netop et tabsfrit format. Når man ripper fra en CD, sker der jo også en konvertering til FLAC. Om
original-data kommer fra en CD eller en harddisk burde da være ligegyldigt ...

Det er bare fordi jeg er skeptisk når man koverterer. Hvis man har en wav fil og konverterer til MP3 og derefter tilbage igen, så er der stadig
gået en masse tabt. Det lyder i hvert fald ikke rigtigt. Især rumdetaljerne forsvinder.

Du skal bare finde et godt program, der kan konvertere fra wav til flac - dette vil foregå tabsfrit.

Du har ret i at detaljerne forsvinder, når du konverter en wav fil til mp3 - og igen tilbage til wav. Detaljerne der tabes ved konvertering til mp3 kan
jo ikke genskabes ved at konvertere til en ny wav. Ved dette får man blot en tabsfri kopi mp3 filen.

Håber det giver mening.
Til top Vis Søren84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren84

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Når du ripper en CD, er native formatet Wav (altid).

Flac encoder/decoderen er et program der pakker Wav-filen så den fylder mindre på din computer. Formatet er tabsfrit, da der ikke går information tabt i kodning og dekodning. Du kan sammenligne det med zip eller et andet værktøj til at pakke filer på din computer.

Programmet til at konvertere WAV til FLAC, finder du her:

http://flac.sourceforge.net/download.html

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Når du ripper en CD, er native formatet Wav (altid).

Flac encoder/decoderen er et program der pakker Wav-filen så den fylder mindre på din computer. Formatet er tabsfrit, da der ikke går information tabt i kodning og dekodning. Du kan sammenligne det med zip eller et andet værktøj til at pakke filer på din computer.

Programmet til at konvertere WAV til FLAC, finder du her:

http://flac.sourceforge.net/download.html

OK... Løsningen bliver at "problem cd'erne" bliver rippet i wav format, derefter bliver disse sendt en tur igennem SeeDeclip. Til sidst konverteres de declippede wav filer til FLAC med mediamonkey som bl.a kan dette.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

callesoroe skrev:

... bliver disse sendt en tur igennem SeeDeclip. Til sidst konverteres de declippede wav filer til FLAC ...

er du HELT sikker på at du vil give alle dine rippede CD'er en omgang SeeDeClip. Nu har du ikke skrevet om du sletter de oprindelige wav-filer, men hvis du gør så er dine bit-perfekte kopier af CD'erne tabt for alltid. Og selvom du synes at SeeDeClip gør gode ting for dit musik lige nu, så vil der måske engang i fremtiden være brug for de oprindelige kopier (fx. hvis SeeDeClip kommer i en ny og bedre udgave). Så vil du skulle til og rippe det hele igen... surt...

Der findes en cli-udgave af DeClip-programmet, og jeg er selv ved at undersøge om det er muligt at lave en omkodnings-pipeline i SqueezeCenter således at man bare via en indstilling i SqueezeCenter kan vælge om man vil afspille sit musik i den originale form, eller dirigere det via DeClip programmet. Man kunne således beholde sine værdifulle originale data.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

Hej,

callesoroe skrev:

... bliver disse sendt en tur igennem SeeDeclip. Til sidst konverteres de declippede wav filer til FLAC ...

er du HELT sikker på at du vil give alle dine rippede CD'er en omgang SeeDeClip. Nu har du ikke skrevet om du sletter de oprindelige wav-filer, men hvis du gør så er dine bit-perfekte kopier af CD'erne tabt for alltid. Og selvom du synes at SeeDeClip gør gode ting for dit musik lige nu, så vil der måske engang i fremtiden være brug for de oprindelige kopier (fx. hvis SeeDeClip kommer i en ny og bedre udgave). Så vil du skulle til og rippe det hele igen... surt...

Der findes en cli-udgave af DeClip-programmet, og jeg er selv ved at undersøge om det er muligt at lave en omkodnings-pipeline i SqueezeCenter således at man bare via en indstilling i SqueezeCenter kan vælge om man vil afspille sit musik i den originale form, eller dirigere det via DeClip programmet. Man kunne således beholde sine værdifulle originale data.

Nej jeg gør det ikke ved alle mine CD'er. Kun dem der er for højt mastered og clippede. Og det er typisk pop/rock CD'er købt de seneste 3-5 år der er problemer med. Det er dog heldigvis ikke alle.

Men et plugin til squeeze center kunne være genialt, men i øjeblikket understøtter SeeDeclip jo kun wav filer, så hvis du har filerne liggende som flac har man jo et problem.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Nej jeg gør det ikke ved alle mine CD'er. Kun dem der er for højt mastered og clippede. Og det er typisk pop/rock CD'er købt de seneste 3-5 år der er problemer med. Det er dog heldigvis ikke alle.

OK, ville nævne det potentielle problem.

Citér:

Men et plugin til squeeze center kunne være genialt, men i øjeblikket understøtter SeeDeclip jo kun wav filer, så hvis du har filerne liggende som flac har man jo et problem.

Det er nu ikke i sig selv et problem. "Bag scenen" kan SqueezeCenter allerede i dag omkode mellem mange formater ved at gå via wav. Ja, man kan jo faktisk tilføje fuldt funktionelle software DSP'er i kæden.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes