Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DVD-Audio eller SACD ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er efterhånden gået hen og blevet meget nysgerrig for at prøve dette lidt af.

Er det ikke smartest at satse på DVD-Audio frem for SACD ?

Hvad ville i anbefale?

Og hvad er jeres erfaringer med disse medier?

Til top Vis JitH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JitH

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Begge formater har begrænsede udgivelser. Der kommer en del jazz og klassisk på sacd hvorimod det vist også i disse genre er ret begrænset med udgivelserne når man taler dvd-A. Pop&Rock udgivelser er stort set ikke forekomne på disse formater længere! Vent du hellere på musikudgivelser i high-rez blu-ray!
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at der findes flere titler på SACD.

Jeg har selv en 12-15 stykker, men jeg har kun haft mulighed for at høre dem i stereo. Forskellen er der, der er mere ro over lydbilledet og for at bruge en rigtig hifi-kliche "mere hul igennem".

Der bliver da fortsat udgivet musik på DVDA og SACD, men det er fortrinsvis inden for JAZZ og Klassisk musik genren.

Derudover er min erfaring at det ikke nytter noget at købe en DVD-afspiller til 1500 kroner der osse kan afspille de 2 medier, der skal investeres i seriøs elektronik, ellers kan man ligeså godt "nøjes" med almindelig 16-bit cd.  

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt er DVD-audio helt dødt, mens SACD lever et stille liv som nicheformat. Der
udgives stadig SACD, men mest inden for jazz og klassisk musik. I alt findes der over
5.000 SACD-udgivelser.

Jeg har en masse af dem og sætter stor pris på dem, selvom det naturligvis ville være
federe, hvis formatet havde en stor fremtid.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Du er ca. fire år for sent på den - begge formater er praktisk talt døde.

Der har ikke været nogen nye udgivelser på DVD-Audio samt de to hybridformater HDAD og DualDisc (visse) i længere tid.
Seneste var 2007 med Doors Perception Box. Men du skal tilbage til 2005/2006 man kan snakke om at formatet var i live.
Jeg har selv en fire stykker med udmærket lydkvalitet. Envidere fire med elendig/middelmådig lydkvalitet, så ikke ligefrem
en success.

Der kommer stadig enkelte releases på SACD. Det var ellers de audiophile labels foretrukne medie. "Store" audiophile
labels som Mobile Fideity Sound Labs og Audio Fidelity har droppet SACD og gået tilbage til at lave alm. CD i 24k guld.

Så hvis du vil brænde nogle penge af, er det SACD du bør gå efter. Der er 5000+ titler på markedet og du kan nok købe en
del billigt på eBay. Problemet er bare, at du ikke kan rippe disse til en computer og hvis afspilleren går i stykker om 10 år
kan du brænde inde med skiverne...
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Ikke just positive

Jeg hører mest Rock .. og der ser det ikke ud til at man kan få særlig meget ud af disse formater

Og som i også nævner, så er de stortset døde

Egentlig ærgeligt, for jeg kunne godt tænke at høre det.

Nå, jeg afventer lidt... kan være der dukker noget op på DBA

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Du er ca. fire år for sent på den - begge formater er praktisk talt døde.

Der har ikke været nogen nye udgivelser på DVD-Audio samt de to hybridformater HDAD og DualDisc (visse) i længere tid.
Seneste var 2007 med Doors Perception Box. Men du skal tilbage til 2005/2006 man kan snakke om at formatet var i live.
Jeg har selv en fire stykker med udmærket lydkvalitet. Envidere fire med elendig/middelmådig lydkvalitet, så ikke ligefrem
en success.

Der kommer stadig enkelte releases på SACD. Det var ellers de audiophile labels foretrukne medie. "Store" audiophile
labels som Mobile Fideity Sound Labs og Audio Fidelity har droppet SACD og gået tilbage til at lave alm. CD i 24k guld.

Så hvis du vil brænde nogle penge af, er det SACD du bør gå efter. Der er 5000+ titler på markedet og du kan nok købe en
del billigt på eBay. Problemet er bare, at du ikke kan rippe disse til en computer og hvis afspilleren går i stykker om 10 år
kan du brænde inde med skiverne...

Måsker er det død herhjemme.

Men i usa tyskland og østen er der mange der bruger SACD.

Husk på danmark er et lille land.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

JitH skrev:

Tak for svarene

Ikke just positive

Jeg hører mest Rock .. og der ser det ikke ud til at man kan få særlig meget ud af disse formater

Og som i også nævner, så er de stortset døde

Egentlig ærgeligt, for jeg kunne godt tænke at høre det.

Nå, jeg afventer lidt... kan være der dukker noget op på DBA

Hov stop lige en halv...

Lyden fra en SACD skive er i langt de fleste tilfælde markant bedre end en alm. dødelig Cd skive!

Det er så heller ikke min opfattelse at SACD er ved at blive udfaset. Men når det så er sagt, så er der desværre flere producenter af Cd-afspillere der bevidst ikke laver SACD maskiner, og hvad være er, så kommer der stadigvæk ALT for få - også rock - SACD udgivelser

Men køber man en "SACD fri" afspiller, så fraskriver man sig også muligheden for at anvende SACD. Således skal du allerede nu træffe en beslutning der rækker flere år ud i fremtiden, indtil du evt. vælger at indkøbe nyt.

snegom07
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige modtaget Boxen med Genesis 1970-75 og der er alle i SACD og med en superlyd og den er udgivet  2008 og mange titler fra, Porcupine Tree er udgivet i DVD-A  5.1 så helt dødt er det ikke, heldigvis sker der noget på den front stadigvæk

Thumbs UpThumbs UpThumbs Up

Til top Vis snegom07's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snegom07

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Citér:
Hov stop lige en halv...

Ah, jeg kom vidst til at skrive lidt forkert

Var meningen jeg ville have skrevet: Jeg hører mest Rock .. og der ser det ikke ud til at man kan få særlig mange titler

Sorry forvirringen

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

snegom07 skrev:

Jeg har lige modtaget Boxen med Genesis 1970-75 og der er alle i SACD og med en superlyd og
den er udgivet  2008 og mange titler fra, Porcupine Tree er udgivet i DVD-A  5.1 så helt dødt er det ikke, heldigvis sker der
noget på den front stadigvæk

Ifølge amazon.co.uk er Genesisboksen fra april 2007 og Porpupine Tree fra 2005/2006.

Men det skal nok passe at det bliver udgivet en enkelt udgivelse i ny og næ. Det er stadig alt for lidt til at sige at nogen af
dem har en fremtid.

Næh producenterne er mere interesseret i nemme penge, hvorfor de nu prøver at sælge blue-spec-cd, shm-cd og xrcd. Alle
almindelige cd'ere med en gang salgsfis oven i hatten.

snegom07
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
snegom07 skrev:

Jeg har lige modtaget Boxen med Genesis 1970-75 og der er alle i SACD og med en superlyd og
den er udgivet  2008 og mange titler fra, Porcupine Tree er udgivet i DVD-A  5.1 så helt dødt er det ikke, heldigvis sker der
noget på den front stadigvæk

Ifølge amazon.co.uk er Genesisboksen fra april 2007 og Porpupine Tree fra 2005/2006.

Men det skal nok passe at det bliver udgivet en enkelt udgivelse i ny og næ. Det er stadig alt for lidt til at sige at nogen af
dem har en fremtid.

Næh producenterne er mere interesseret i nemme penge, hvorfor de nu prøver at sælge blue-spec-cd, shm-cd og xrcd. Alle
almindelige cd'ere med en gang salgsfis oven i hatten.

Hvis jeg går ind på amazon.co.uk er den udgivet  10 Nov 2008, og der er DVD-A udgivelser fra PT i 2008, SHM-cd og XRCD er også betydeligt bedre i lyden end almindelige CD´er, men det kommer selvfølgelig også an på, hvad det er for en afspiller man anvender  

Til top Vis snegom07's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snegom07

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

snegom07 skrev:

Hvis jeg går ind på amazon.co.uk er den udgivet  10 Nov 2008, og der er DVD-A udgivelser fra PT i 2008, SHM-cd og
XRCD er også betydeligt bedre i lyden end almindelige CD´er, men det kommer selvfølgelig også an på, hvad det er for en
afspiller man anvender

Åhja, der er flere Genesisbokse fra 2007 og 2008. Desværre er der en vis sandsynlighed for at det er et gammelt projekt,
som blev forsinket. Doors boksen tog en tre års tid at få ud.

Det er meget fint med XRCD, SHM-CD, BLUE-SPEC-CD og lign. Musikken på disse skiver er bare almindeligt 16/44.1/2, så
hvis der er en lydmæssig forskel er din cd afspiller ikke istand til at aflæse almindelige cd'ere korrekt eller der er forskellige
masterings. Jeg ved at mastering på de fleste BLUE-SPEC-CD er identisk med noget gammelt. Det kan bevises ved at rippe
dem på en computer med et 100 kroners drev.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes