| Forfatter |
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er efter moden overvejelse ved at være klar til at komme med på vognen med squeezebox og harddisk.
Findes der et program der ripper en cd bedst i flac og samtidig kan hente info på nettet om en plade, så som titler og covers?
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Henning Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg bruger dbPoweramp, som er ganske udmærket. Der er tilknyttet nogle features, som man kan tiløje for omkring 5$ årligt, der henter oplysninger om musikken.
Ellers kan man downloade dbpoweramp som freeware, men vanen tro er der også en man betaler for, hvor man lige får det sidste med. Jeg kunne ikke lade være, det var omkring 200kr.
http://www.dbpoweramp.com/
Så kan du kigge lidt på det.
Hvis du tilføjer anyDVD så tror jeg nok at den ripper kopisikrede CDer også. Jeg har været udsat for at det tager flere timer, en hel nat fsktisk for en CD som er kopisikret, men det lykkedes da.
Men prøv da uden først, jeg har rippet mine ca 700 CDer, og der var 4-5 som der var problemer med. Jeg har ikke anyDVD men har læst om den.
Når du er færdig, så får du god lydkvalitet, og komfort. Jeg har haft temmelig mange problemer med duet, men sb3 kører ubeklageligt. Det er netværksproblemer og problemer med Qnap NAS.
Det tager lidt tid for nogle (dummies som jeg f.eks. )
God fornøjelse
Vh Henning
|
| Til top |
|
| |
finnbrodersen Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
kan kun tilslutte mig dbpoweramp. Især dets meta-data faciliteter er
helt i særklasse (altså finde ID3 tags). Man skal betale et latterligt lille
årligt beløb, for denne funktion, det gør jeg med glæde.
Har også brugt CDex og EAC, men deres meta-data funktioner kan
ikke måle sig med dbpoweramp.
Selve det at rippe og encode er alle tre programmer lige gode til
så her adskiller de sig ikke så meget.
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg forholdsvis ny indenfor det at rippe en cd, så jeg er endnu ikke helt bekendt med termerne. Hvad betyder ID3 tag?
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Nu er jeg forholdsvis ny indenfor det at rippe en cd, så jeg er endnu ikke helt bekendt med termerne. Hvad betyder ID3 tag? |
|
|
Oplysninger om kunstner, musikstykke, komponist, årstal, navn på album osv. Oplysninger som er nødvendige for at din netværksafspiller kan "finde" musikken når du søger efter den. ID-tags mulliggør osse flere søgekriterier. Feks. kan man søge alfabetisk efter kunstner eller navnet på musikstykket hvis ikke man kan huske kunstnerens navn.
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvalitets messigt er det vel EAC der står med de fleste fordele, pga. den omfattende fejlretning og genlæsnings muligheder.
CDDB.org funktionaliteten koster ikke 5 flade øre, og kræver kun 2 klik med musen for hver ripning...
Og den kan selvfølgelig rippe direkte til FLAC, hvis det ønskes...
|
| Til top |
|
| |
2ben.dk Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 347
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Syntes i alle glemmer programmet Easy CD-DA Extractor. Det virker super godt og er på fuld højde med de andre i snakker om.
__________________ Mvh. Torben
Denon PMA1500 - Denon DCD1500 - Denon TU1800 - DLS R66 - SONOS - MF DAC v3 - MF X-PSU v3 - MF X10 v3 - AudioQuest - TaraLabs - Supra - QNAP 409 PRO TURBO - TViX HD 6500A - Panasonic PX80.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytter lige med her.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Kvalitets messigt er det vel EAC der står med de fleste fordele, pga. den omfattende fejlretning og genlæsnings muligheder. |
|
|
Det mener jeg nu også der er i dBpoweramp - Har ikke rippet i Windows i over ½år så husker ikke lige forskellen, men synes at dBpoweramp var en smule bedre en EAC...
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker dbpoweramp frem for EAC da jeg personligt syntes det er mere brugervenligt. Fejlretning og genlæsning er mindst lige så god i dbpoweramp som den er i EAC.
Men vil dog anbefale at man prøver begge to og finder den løsning man bedst syntes om. EAC er gratis og dbpoweramp kommer i en prøve version på 30 dage, som dog kan bruges gratis for evigt, man mister bare nogle af meta-data funktionerne.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Jeg foretrækker dbpoweramp frem for EAC da jeg personligt syntes det er mere brugervenligt. Fejlretning og genlæsning er mindst lige så god i dbpoweramp som den er i EAC.
Men vil dog anbefale at man prøver begge to og finder den løsning man bedst syntes om. EAC er gratis og dbpoweramp kommer i en prøve version på 30 dage, som dog kan bruges gratis for evigt, man mister bare nogle af meta-data funktionerne. |
|
|
Og som nævnt ovenfor koster en licens sølle 200,- > Om det er årligt husker jeg ikke lige!
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt om et rippe program som efter end ripning går ind på en database og ser hvor god ripningen var, altså bitfejl eller sådan noget.
Er der nogle der kender det program?
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
MN1974 jeg låner lige din tråd, håber at det er ok 
1. Når man skal rippe en cd via ens computer, har cdrommen/ drevet så nogen betydning for kvaliteten af ripningen, kan man høre forskel på forskellige ripninger via forskellige drev (lidt som lydforskelle på cddrev) eller gælder det ikke i computerverdnen 
2: Er der forskel på lyden på forskellige NAS hvor musikken bliver lagret. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Jeg har hørt om et rippe program som efter end ripning går ind på en database og ser hvor god ripningen var, altså bitfejl eller sådan noget.
Er der nogle der kender det program?
|
|
|
Det lyder som EAC! 
http://www.exactaudiocopy.de/ __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
| Jeg har hørt om et rippe program som efter end ripning går ind på en database og ser hvor god ripningen var, altså bitfejl eller sådan noget.
Er der nogle der kender det program? |
|
|
Både EAC og dBPowerAmp har AccurateRip funktionen
Pierre skrev:
1. Når man skal rippe en cd via ens computer, har cdrommen/ drevet så nogen betydning for kvaliteten af ripningen, kan man høre forskel på forskellige ripninger via forskellige drev (lidt som lydforskelle på cddrev) eller gælder det ikke i computerverdnen
|
|
|
Drevets features (C2, audio cache, osv.) kan have betydning for kvaliteten i form af læsning og fejlkorrektion, men computeren ser jo bare CD'en som data der skal aflæses.
Pierre skrev:
|
2: Er der forskel på lyden på forskellige NAS hvor musikken bliver lagret.
|
|
|
Nej, igen er der tale om data der bliver sendt / modtaget  __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
2ben.dk Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 347
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Nu har jeg prøvet at installere EAC på min vista PC. Men virker det ikke på vista ??? Programmet går ned.
__________________ Mvh. Torben
Denon PMA1500 - Denon DCD1500 - Denon TU1800 - DLS R66 - SONOS - MF DAC v3 - MF X-PSU v3 - MF X10 v3 - AudioQuest - TaraLabs - Supra - QNAP 409 PRO TURBO - TViX HD 6500A - Panasonic PX80.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mhs til Accurip databasen, så er det noget dbPoweramp har udviklet, men de har stillet det til rådighed for andre programmer, og det benytter EAC sig så af. Bare lige for lidt information
Angående cd-rom drev i pc'en, så længe at du benytter dig af en feature som f.eks Accurip der checker op mod en database om dine rip er ok så behøver du ikke bekymre dig om kvaliteten (medmindre drevet er i så dårlig stand at du ikke kan få korrekte rip). __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Mhs til Accurip databasen, så er det noget dbPoweramp har udviklet, men de har stillet det til rådighed for andre programmer, og det benytter EAC sig så af. Bare lige for lidt information
Angående cd-rom drev i pc'en, så længe at du benytter dig af en feature som f.eks Accurip der checker op mod en database om dine rip er ok så behøver du ikke bekymre dig om kvaliteten (medmindre drevet er i så dårlig stand at du ikke kan få korrekte rip). |
|
|
Det er jo kun én af de teknologier som EAC benytter... De har jo også det de kalder Secure modes, som sikre en korrekt læsning af skiven, ved bla. at genlæse hver sektor flere gange!
AcurateRip behøver jo heller ikke at kende al verdens cd'er på forhånd, og hvor kommer deres referece checksum egentlig fra? Desuden kan det jo teoretisk lade sig gøre at opnå samme checksum, selvom rippet ikke er korrekt...
|
| Til top |
|
| |