| Forfatter |
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle Jeg anvender pc og foobar - bl.a. med foo_dsp_xover.dll (digitalt delefilter) og ekstern USB-konverter Mit
lydkort har 6 kanaler ud - "problemet" er nu at alle kanaler kommer ud
af den samme USB-port. Jeg har prøvet at tilslutte endnu en USB-konverter af samme fabrikat samt endnu en forstærker, men det er det samme frekvensområde, jeg får ud (Jeg har mulighed for via x-over plugin'et at dirigere eksempelvis basområdet til kanal 1-2, og øvrige frekvensområder til kanal 3-4) Hvis jeg kan finde en måde at dirigere nogle
kanaler til en anden USB-port, så vil jeg kunne lave et 100% digitalt
delefilter til en 2-vejs højttaler, så eksempelvis bassen bliver dirigeret via USB DAC1 til forstærker1, og øvrige frekvenser via USB-DAC2 til forstærker2 Hjælp! Løsningsforslag er YDERST velkomne - jeg er i øvrigt kun interesseret i en softwareløsning. På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved har du ikke mulighed for at sende lyd til flere lydkort på samme tid, fra samme player.
Men jeg kan ikke se hvordan det ikke skulle være muligt for dig at lave et 2vejs filter med de 6 kanaler du har til rådighed. Du burde endda kunne lave et 3 vejs filter uden problemer. Som du selv skriver, så har du mulighed for at bruge kanal 1-2 til left/right-bund og kanal 3-4 til left/right top.
Jeg kan ærligt talt ikke se hvor det er du møder begrænsningen.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
AHHH... jeg tror jeg har luret dig....
Du har 6 kanaler ud... men i digital form.. altså surroundformat. Dvs du har ikke 6 analoge udgange?
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Du har 6 kanaler ud... men i digital form.. alts� surroundformat. Dvs du har ikke 6 analoge udgange? |
|
|
Præcis Sjoenne. I digital form. Jeg vil have digitalsignalet væk fra pc'en før konvertering
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Sjoenne skrev:
Du har 6 kanaler ud... men i digital form.. alts� surroundformat. Dvs du har ikke 6 analoge udgange? |
|
|
Præcis Sjoenne. I digital form. Jeg vil have digitalsignalet væk fra pc'en før konvertering |
|
|
Det kræver at dit lydkort har 2 digitale udgange og at du kan route de forskellige kanaler til hvert sit output.
Det er de færreste konsumer-lydkort man kan gøre det. Der skal du have fat i noget pro.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bruge et eksternt lydkort?
- som feks fw24
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
Hvorfor ikke bruge et eksternt lydkort?
|
|
|
Ja det ville være den bedste løsning. Find et godt eksternt lydkort med det antal kanaler du har behov for.
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... en mulighed... Men jeg vil have signalet digitalt ind i de eksterne USB-DAC'er
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Men jeg vil have signalet digitalt ind i de eksterne USB-DAC'er
|
|
|
Det kan du ikke med foobar/foo-xover. I foobar kan du kun vælge et audio-interface af gangen, og når du tilslutter din stereo USB-DAC har du kun 2 kanaler til rådighed. Du er nødt til at bruge et lydkort med flere kanaler. Og et eksternt USB-lydkort er jo ikke anderledes end en USB-"dac"... din USB-dac er jo i princippet også et eksternt lydkort, blot med kun 2 kanaler.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med 24fw er der faktisk en intern mixerpult, her tror jeg du kan vælge den ene udgang til digital coax, men ikke USB. Har kun prøvet det med 2 x 2 analoge udgange.
Har det ikke lige slået til, så jeg kan checke, men hvis du er interesseret kan jeg da lige gøre det.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
Med 24fw er der faktisk en intern mixerpult, her tror jeg du kan vælge den ene udgang til digital coax, men ikke USB.
|
|
|
Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener.. jeg synes tit der er forvirring over det med USB. Det er jo ikke et lydinterface som S/PDIF-COAX/TOSLINK osv, men en tilslutningsmulighed til eksternt hardware. Man kan derfor ikke "sende lyd" til en specifik USB port.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Fimpe skrev:
Med 24fw er der faktisk en intern mixerpult, her tror jeg du kan vælge den ene udgang til digital coax, men ikke USB.
|
|
|
Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener.. jeg synes tit der er forvirring over det med USB. Det er jo ikke et lydinterface som S/PDIF-COAX/TOSLINK osv, men en tilslutningsmulighed til eksternt hardware. Man kan derfor ikke "sende lyd" til en specifik USB port. |
|
|
Det er ganske simpelt: Inputtet til 24 FW er enten Firewire, analogt eller digitalt (coax), dette kan så rutes ud til de forskellige udgange som: 1. Hovedtelefon udgang (jack) 2. Analoge (4 styk) 3. Digitalt (1 styk coax) - du kan så f.eks. vælge at sende signalet ud digitalt via Coax, hvis du f.eks. vil prøve en anden converter i forhold til den indbyggede. Nu bliver det meget specifikt i forhold til det nævnte lydkort. Jeg tror måske at det er lyden fra USB DAC's der ønskes brugt. Hvis dette er tilfældet og de skal fødes via USB, tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
Sjoenne skrev:
Fimpe skrev:
|
|
|
Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener.. jeg synes tit der er forvirring over det med USB. Det er jo ikke et lydinterface som S/PDIF-COAX/TOSLINK osv, men en tilslutningsmulighed til eksternt hardware. Man kan derfor ikke "sende lyd" til en specifik USB port. |
|
|
Det er ganske simpelt:Inputtet til 24 FW er enten Firewire, analogt eller digitalt (coax), dette kan så rutes ud til de forskellige udgange som:1. Hovedtelefon udgang (jack)2. Analoge (4 styk)3. Digitalt (1 styk coax)- du kan så f.eks. vælge at sende signalet ud digitalt via Coax, hvis du f.eks. vil prøve en anden converter i forhold til den indbyggede.Nu bliver det meget specifikt i forhold til det nævnte lydkort. Jeg tror måske at det er lyden fra USB DAC's der ønskes brugt. Hvis dette er tilfældet og de <span style="font-style: italic;">skal </span>fødes via USB, tror jeg ikke det kan lade sig gøre. |
|
|
Det giver ham ikke flere muligheder for at ende med 2 coax digitaludgange, eller benytte 2 stk USB-dacs.
Hvis man bruger de analoge udgange fra 24FW kortet og looper digitaloutputtet fra 24FW til en USB-dac får man blot problemer med latency på bas i forhold til diskant eller omvendt.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har sikkert ret,
- men jeg mener der er en mulighed for at indstille dette i foobar, mener man kan stille "afstanden" fra sub til hovedhøjtaler?
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
Du har sikkert ret, - men jeg mener der er en mulighed for at indstille dette i foobar, mener man kan stille "afstanden" fra sub til hovedhøjtaler?
|
|
|
Jo, det kan man til dels. Men har man allerede taget de analoge outputs i brug fra lydkortet er det da dumt ikke at bruge de andre udgange også. Så undgår man en Storm-P løsning med ekstra kabler og mulige problemer med latency(det ville iøvrigt være meget svært at indstille på gehør).
Konklusionen må være at benytte et lydkort med det antal udgange man har behov for.
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|