Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Foobar: ud til flere USB-porte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej Alle
Jeg anvender pc og foobar - bl.a. med foo_dsp_xover.dll (digitalt delefilter) og ekstern USB-konverter

Mit lydkort har 6 kanaler ud - "problemet" er nu at alle kanaler kommer ud af den samme USB-port. Jeg har prøvet at tilslutte endnu en USB-konverter af samme fabrikat samt endnu en forstærker, men det er det samme frekvensområde, jeg får ud (Jeg har mulighed for via x-over plugin'et at dirigere eksempelvis basområdet til kanal 1-2, og øvrige frekvensområder til kanal 3-4)

Hvis jeg kan finde en måde at dirigere nogle kanaler til en anden USB-port, så vil jeg kunne lave et 100% digitalt delefilter til en 2-vejs højttaler, så eksempelvis bassen bliver dirigeret via USB DAC1 til forstærker1, og øvrige frekvenser via USB-DAC2 til forstærker2

Hjælp! Løsningsforslag er YDERST velkomne - jeg er i øvrigt kun interesseret i en softwareløsning.

På forhånd tak
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved har du ikke mulighed for at sende lyd til flere lydkort på samme tid, fra samme player.

Men jeg kan ikke se hvordan det ikke skulle være muligt for dig at lave et 2vejs filter med de 6 kanaler du har til rådighed. Du burde endda kunne lave et 3 vejs filter uden problemer. Som du selv skriver, så har du mulighed for at bruge kanal 1-2 til left/right-bund og kanal 3-4 til left/right top.

Jeg kan ærligt talt ikke se hvor det er du møder begrænsningen.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

AHHH... jeg tror jeg har luret dig....

Du har 6 kanaler ud... men i digital form.. altså surroundformat. Dvs du har ikke 6 analoge udgange?

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:

Du har 6 kanaler ud... men i digital form.. alts� surroundformat. Dvs du har ikke 6 analoge udgange?

Præcis Sjoenne. I digital form. Jeg vil have digitalsignalet væk fra pc'en før konvertering

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

Sjoenne skrev:

Du har 6 kanaler ud... men i digital form.. alts� surroundformat. Dvs du har ikke 6 analoge udgange?
Præcis Sjoenne. I digital form. Jeg vil have digitalsignalet væk fra pc'en før konvertering

Det kræver at dit lydkort har 2 digitale udgange og at du kan route de forskellige kanaler til hvert sit output.
Det er de færreste konsumer-lydkort man kan gøre det. Der skal du have fat i noget pro.

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bruge et eksternt lydkort?

- som feks fw24
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:
Hvorfor ikke bruge et eksternt lydkort?

Ja det ville være den bedste løsning. Find et godt eksternt lydkort med det antal kanaler du har behov for.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hmmm... en mulighed... Men jeg vil have signalet digitalt ind i de eksterne USB-DAC'er

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Men jeg vil have signalet digitalt ind i de eksterne USB-DAC'er

Det kan du ikke med foobar/foo-xover. I foobar kan du kun vælge et audio-interface af gangen, og når du tilslutter din stereo USB-DAC har du kun 2 kanaler til rådighed. Du er nødt til at bruge et lydkort med flere kanaler. Og et eksternt USB-lydkort er jo ikke anderledes end en USB-"dac"... din USB-dac er jo i princippet også et eksternt lydkort, blot med kun 2 kanaler.

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Med 24fw er der faktisk en intern mixerpult, her tror jeg du kan vælge den ene udgang til digital coax, men ikke USB. Har kun prøvet det med 2 x 2 analoge udgange.

Har det ikke lige slået til, så jeg kan checke, men hvis du er interesseret kan jeg da lige gøre det.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:
Med 24fw er der faktisk en intern mixerpult, her tror jeg du kan vælge den ene udgang til digital coax, men ikke USB.

Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener.. jeg synes tit der er forvirring over det med USB. Det er jo ikke et lydinterface som S/PDIF-COAX/TOSLINK osv, men en tilslutningsmulighed til eksternt hardware. Man kan derfor ikke "sende lyd" til en specifik USB port.

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Fimpe skrev:
Med 24fw er der faktisk en intern mixerpult, her tror jeg du kan vælge den ene udgang til digital coax, men ikke USB.

Kan du ikke lige forklare mig hvad du mener.. jeg synes tit der er forvirring over det med USB. Det er jo ikke et lydinterface som S/PDIF-COAX/TOSLINK osv, men en tilslutningsmulighed til eksternt hardware. Man kan derfor ikke "sende lyd" til en specifik USB port.

Det er ganske simpelt:

Inputtet til 24 FW er enten Firewire, analogt eller digitalt (coax), dette kan så rutes ud til de forskellige udgange som:

1. Hovedtelefon udgang (jack)
2. Analoge (4 styk)
3. Digitalt (1 styk coax)

- du kan så f.eks. vælge at sende signalet ud  digitalt via Coax, hvis du f.eks. vil prøve en anden  converter i forhold til den indbyggede.

Nu bliver det meget specifikt i forhold til det nævnte lydkort. Jeg tror måske at det er lyden fra USB DAC's der ønskes brugt. Hvis dette er tilfældet og de skal fødes via USB, tror jeg ikke det kan lade sig gøre.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Sjoenne skrev:
Fimpe skrev:

Det er ganske simpelt:Inputtet til 24 FW er enten Firewire, analogt eller digitalt (coax), dette kan så rutes ud til de forskellige udgange som:1. Hovedtelefon udgang (jack)2. Analoge (4 styk)3. Digitalt (1 styk coax)- du kan så f.eks. vælge at sende signalet ud  digitalt via Coax, hvis du f.eks. vil prøve en anden  converter i forhold til den indbyggede.Nu bliver det meget specifikt i forhold til det nævnte lydkort. Jeg tror måske at det er lyden fra USB DAC's der ønskes brugt. Hvis dette er tilfældet og de <span style="font-style: italic;">skal </span>fødes via USB, tror jeg ikke det kan lade sig gøre.

Det giver ham ikke flere muligheder for at ende med 2 coax digitaludgange, eller benytte 2 stk USB-dacs.

Hvis man bruger de analoge udgange fra 24FW kortet og looper digitaloutputtet fra 24FW til en USB-dac får man blot problemer med latency på bas i forhold til diskant eller omvendt.

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert ret,

- men jeg mener der er en mulighed for at indstille dette i foobar, mener man kan stille "afstanden" fra sub til hovedhøjtaler?

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:
Du har sikkert ret, - men jeg mener der er en mulighed for at indstille dette i foobar, mener man kan stille "afstanden" fra sub til hovedhøjtaler?

Jo, det kan man til dels. Men har man allerede taget de analoge outputs i brug fra lydkortet er det da dumt ikke at bruge de andre udgange også. Så undgår man en Storm-P løsning med ekstra kabler og mulige problemer med latency(det ville iøvrigt være meget svært at indstille på gehør).

Konklusionen må være at benytte et lydkort med det antal udgange man har behov for.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Tak for kampen, drenge   

jeg tygger lige på det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes