Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Luftcirkulation? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop købt en NAD C325BEE-forstærker og en NAD C515BEE cd-afspiller, og jeg tænkte på, hvor meget afstand der bør være i forhold til luftcirkulation. Det står i en reol som denne.
Hvor meget afstand bør der være til den ovenliggende hylde? Der står i brugsvejledningen, at det ikke må stilles steder, hvor der blokeres for luftcirkulation. Er det blot et ligegyldigt, overforsigtigt råd, eller skal man tage det seriøst? Jeg mener, det bliver vel ikke så varmt, at en lille træhylde skulle kunne forårsage problemer?

På forhånd tak!
Til top Vis Elmegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elmegaard

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Cd-afspilleren skal ikke bruge så meget. Så hvis du stiller dem ovenpå hinanden på stil den nederst.

Hvor meget luft forstærkeren skal bruge kommer meget an på hvor meget den skal arbejde.

Dvs. det kommer an på dine højttalere og hvor højt du spiller.

Hvis du spiller alm. højt og ikke "tæsker" den bør en 5 cm til hver side være nok.

Du kan mærke på den hvor varm den er og så afpasse det efter det.

Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror umiddelbart bare ikke, at forstærkeren kan stå oven på cd-afspilleren (lige nu står forstærkeren nederst og cd-afspilleren oven på) - forstærkeren er så meget dybere, at de 'fødder', der er under den, vil rage udover cd-afspilleren. Det sagde mit øjemål mig i hvert fald.
Nuvel, jeg bor i lejlighed, så det er ikke just fordi jeg spiller vanvittigt højt, så i den henseende presser jeg i hvert fald ikke forstærkeren særlig meget. Jeg må prøve at høre musik en hel dag (det skulle ikke være noget problem), og så mærke på forstærkeren.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Stil enhederne på hver sin hylde, så har du ikke problemet, og så er det nemmere at gøre rent. Du undgår også at ridse toppen og dermed er det nemmere at sælge, hvis du i fremtiden kommer på de tanker.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Elmegaard skrev:
Hej,

Jeg har netop købt en NAD C325BEE-forstærker og en NAD C515BEE cd-afspiller, og jeg tænkte på, hvor meget afstand der bør være i forhold til luftcirkulation. Det står i en reol som denne.
Hvor meget afstand bør der være til den ovenliggende hylde? Der står i brugsvejledningen, at det ikke må stilles steder, hvor der blokeres for luftcirkulation. Er det blot et ligegyldigt, overforsigtigt råd, eller skal man tage det seriøst? Jeg mener, det bliver vel ikke så varmt, at en lille træhylde skulle kunne forårsage problemer?

På forhånd tak!

Problemet er fortrinsvis, når en udstyr/-forstærker står lukket inde i små reoler med fast bagside, eller hvis du smider noget meget tæt (< 8-10mm) under/over udluftningshullerne, og samtidigt vil fjerne 2 * 50 W varmetab - det er vist ikke tilfældet her.

Du har med den type reol både åbent bag til og kan nok have ~5 cm. frit areal ved siderne, så alt i alt ikke problematisk med at få trukket luft igennem forstærker til køling.

Men hvis du spiller i mange timer uafbrudt/lidt højt med din C325BEE, så vil varmen herfra opvarme CD'en ovenover lidt rigeligt.

CD spillen kan få det lidt mere lunt end den måske har brug for - det opdager du nemt via din test

Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Elmegaard skrev:
Jeg tror umiddelbart bare ikke, at forstærkeren kan stå oven på cd-afspilleren (lige nu står forstærkeren nederst og cd-afspilleren oven på) - forstærkeren er så meget dybere, at de 'fødder', der er under den, vil rage udover cd-afspilleren. Det sagde mit øjemål mig i hvert fald.

Mit øjemål kunne åbenbart være bedre: cd-afspilleren kan sagtens stå under forstærkeren. Nu tænker jeg bare, at siden forstærkeren ovenpå er "rillet" (som man kan se her), om støv så ikke kan blive et problem? Jeg mener, hvis den står under cd-afspilleren, vil støv umiddelbart have sværere ved at "trænge ind" i forstærkeren sammenlignet med, når den står øverst. Kan det blive et problem?

I øvrigt: hvordan har en cd-afspiller det med, at der står en 8 kilos tung forstærker oven på den?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Elmegaard skrev:
Elmegaard skrev:

Mit øjemål kunne åbenbart være bedre: cd-afspilleren kan sagtens stå under forstærkeren. Nu tænker jeg bare, at siden forstærkeren ovenpå er "rillet" (som man kan se her), om støv så ikke kan blive et problem? Jeg mener, hvis den står under cd-afspilleren, vil støv umiddelbart have sværere ved at "trænge ind" i forstærkeren sammenlignet med, når den står øverst. Kan det blive et problem?

I øvrigt: hvordan har en cd-afspiller det med, at der står en 8 kilos tung forstærker oven på den?

Hvis du har dit udstyr på et savværk eller i et meget støvfyldt lokale så..
I en normal stue ingen problemer. Varmen kommer ud øverst, når den er tændt, og tværtom får det støv til at fjerne sig.

Tyngden er ikke det optimale for CD-spillen, men NAD er normalt solidt bygget, Prøv når forstærker står ovenpå at rokke lidt og forsigtigt med forstærker... du ser om den nederste giver sig i kanter+samlinger. Deraf kan du selv bedømme situationen..

Jeg har de tunge/meget varme dele solitær (adskildt fra øvrige) - hvorimod Tuner, CD etc. stables.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes