Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rega Planet - HJÆLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

< style>@font-face { font-family: Wingdings; } @font-face { font-family: Cambria Math; } @font-face { font-family: Calibri; } @font-face { font-family: Tahoma; } @page Section1 {size: 612.0pt 792.0pt; margin: 3.0cm 2.0cm 3.0cm 2.0cm; } P.MsoNormal { FONT-SIZE: 12pt; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman","serif" } LI.MsoNormal { FONT-SIZE: 12pt; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman","serif" } DIV.MsoNormal { FONT-SIZE: 12pt; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman","serif" } A:link { COLOR: blue; TEXT-DECORATION: underline; mso-style-priority: 99 } SPAN.MsoHyperlink { COLOR: blue; TEXT-DECORATION: underline; mso-style-priority: 99 } A:visited { COLOR: purple; TEXT-DECORATION: underline; mso-style-priority: 99 } SPAN.MsoHyperlinkFollowed { COLOR: purple; TEXT-DECORATION: underline; mso-style-priority: 99 } P { FONT-SIZE: 12pt; MARGIN-LEFT: 0cm; MARGIN-RIGHT: 0cm; FONT-FAMILY: "Times New Roman","serif"; mso-style-priority: 99; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto } SPAN.EmailStyle18 { COLOR: #1f497d; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; mso-style-type: personal-reply } .MsoChpDefault { mso-style-type: export-only } DIV.Section1 { page: Section1 }
Jeg har et mekanisk problem. Det opstår hvis en CD er blot en lille smule skæv. Først troede jeg at det var fordi den skrabede mod laseren når den kørte ud, men der forekom helt umuligt... Hvis jeg ikke lukker låget og blot drejer CDen mens jeg holder den mod anlægsfladen sker der ikke noget, men når låget lukkes og stabilisatoren i låget (der er magnetisk) trykker skiven ned, går selve stabilisatoren mod plexiglasset i låget!!! Når man kikker fra siden er det tydeligt at stabilisatoren sidder skævt.
Det er et stykke tid siden jeg oplevede det første gang, og der slog jeg det hen som en dårlig CD, men her det sidste par dage er det sket flere gange, og i går gik jeg en stor del af CD-samlingen igennem og der var mange - 15 / 20 stykker af varierende problemstørrelse. Sjovt nok var det kun original CD'er der var problemet - mine brændte til bil-brug var der ikke problemer med... På enkelte CDer var det så slemt at Regaen ikke kan trække dem rundt de første omgange - og går i stå. Når først den er oppe i fart går det fint, men man kan tydeligt høre det "slæber på".
Jeg eksperimenterede lidt, og ved at lægge en ekstra cd oven på den CD jeg spiller kan jeg få det til at stoppe, men låget "klapper" ikke i på samme måde, og magnetlukningen virker heller ikke som om den er der i samme omfang. Lydmæssigt mister den autoritet i basområdet og lyder nærmest rodet, måske fordi skiven ikke ligger optimalt.
Jeg har nu haft de problematiske skiver i 6 forskellige CD afsplillere (alle frontloadede - kender desværre ingen i nærheden med top-loadere) helt uden problemer - ud over lyden (c;
Har nogen oplevet noget tilsvarende med Rega Planet eller andre maskiner? Jeg er glad for lyden, men har du en ide til hvad jeg kan gøre, for det er svært at leve med.

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige hvad der sker, men det var dette herunder der var budskabet

Jeg har et mekanisk problem. Det opstår hvis en CD er blot en lille smule skæv. Først troede jeg at det var fordi den skrabede mod laseren når den kørte ud, men der forekom helt umuligt... Hvis jeg ikke lukker låget og blot drejer CDen mens jeg holder den mod anlægsfladen sker der ikke noget, men når låget lukkes og stabilisatoren i låget (der er magnetisk) trykker skiven ned, går selve stabilisatoren mod plexiglasset i låget!!! Når man kikker fra siden er det tydeligt at stabilisatoren sidder skævt.
Det er et stykke tid siden jeg oplevede det første gang, og der slog jeg det hen som en dårlig CD, men her det sidste par dage er det sket flere gange, og i går gik jeg en stor del af CD-samlingen igennem og der var mange - 15 / 20 stykker af varierende problemstørrelse. Sjovt nok var det kun original CD'er der var problemet - mine brændte til bil-brug var der ikke problemer med... På enkelte CDer var det så slemt at Regaen ikke kan trække dem rundt de første omgange - og går i stå. Når først den er oppe i fart går det fint, men man kan tydeligt høre det "slæber på".
Jeg eksperimenterede lidt, og ved at lægge en ekstra cd oven på den CD jeg spiller kan jeg få det til at stoppe, men låget "klapper" ikke i på samme måde, og magnetlukningen virker heller ikke som om den er der i samme omfang. Lydmæssigt mister den autoritet i basområdet og lyder nærmest rodet, måske fordi skiven ikke ligger optimalt.
Jeg har nu haft de problematiske skiver i 6 forskellige CD afsplillere (alle frontloadede - kender desværre ingen i nærheden med top-loadere) helt uden problemer - ud over lyden (c;
Har nogen oplevet noget tilsvarende med Rega Planet eller andre maskiner? Jeg er glad for lyden, men har du en ide til hvad jeg kan gøre, for det er svært at leve med.
[/QUOTE]

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hmm, er det en MKI eller 2000'eren.. Har selv haft 2000'eren, og hvis du siger at stabilisatoren sidder skævt, er det så ikke her der skal sættes ind? Kan du ikke på en måde få rettet den op, så den går lige på cd'en.. Ellers må det være en snild sag for en Rega reperatør at lave for dig..

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Rune
Så har jeg ikke været tydelig nok. Det er når jeg har en "skæv" cd i drevet, at stabilisatoen er skæv - når CD er lige, kører stabilisatoren fint rundt.
Når jeg siger skæv, så er det når jeg lægger en CD på en plan flade, og den så vrider sig lidt - et par mm er nok målt ved kanten. Problemet er lidt lige som vore hæderkronede gamle LP'er - det klarede vi med at suge dem fast til underlaget med vaccum eller tunge stabilisatorer over centertappen. Disse løsningsmodeller er nok ikke lige for på CD-afspillere
Min Rega er MK I versionen

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Gammelfar skrev:
Hej Rune
Så har jeg ikke været tydelig nok. Det er når jeg har en "skæv" cd i drevet, at stabilisatoen er skæv - når CD er lige, kører stabilisatoren fint rundt.
Når jeg siger skæv, så er det når jeg lægger en CD på en plan flade, og den så vrider sig lidt - et par mm er nok målt ved kanten. Problemet er lidt lige som vore hæderkronede gamle LP'er - det klarede vi med at suge dem fast til underlaget med vaccum eller tunge stabilisatorer over centertappen. Disse løsningsmodeller er nok ikke lige for på CD-afspillere
Min Rega er MK I versionen

Okay, så det er simpelthen cd'erne der er for skæve til Rega'en.. Hvordan opbevarer du dine cd'er? Og monstro ikke de kan rettes ud, hvis det ikke er mere end nogle mm burde du vel kunne ligge dem under en stor, tung, kedelig bog en dags tid, og så være ude over problemet?

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

CDerne opbevares i originalembalage i et vitrineskab i et skyggefuldt hjørne langt fra radiatorer og rørgrej - men de kan da have været efterladt mindre venligt når "bølgerne har gået lidt højt"
Det der undrer mig er blot, at det er så mange...
I forhold til at de er for skæve til Regaen - hvis dette er tilfældet er tolerencerne på min Rega blot mindre end andre tilsvarende, eller også må der være flere der kender til problemet - og måske en løsning...
Vedr det tunge læsestof til at lægge ovenpå CD'erne - hvordan lægger man internettet oven på
Nå, spøg til side - jeg kan huske vi prøvede noget tilsvarende med LP'er i "gamle dage", men det virkede ikke ret overbevisende på vinyl, men man skal da aldrig sige aldrig... Jeg rydder en reol!!!

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Det kunne jo tyde på at det er cd'erne den er gal med, eftersom du har haft problemet i større/mindre grad med andre afspillere.. Du har ikke en billig ghettoblaster du kan tjekke dem i? Eller anden CD-afspiller.

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev i det første indlæg, så har nu haft de problematiske skiver i 6 forskellige CD afsplillere (alle frontloadede - kender desværre ingen i nærheden med top-loadere) helt uden problemer - ud over lyden (c; Jeg har nu også prøver i en getoblaster - toploader - uden problemer. Det underlige er jo også, at de kan sagtens spilles hvis jeg lægger en "ekstra" CD ovenpå den "skæve" - så går stabilisatoren fri af plexiglaslåget...

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Så er det løst og årsagen er også fundet...
Det sidste først: Planetens magnet har det åbenbart med at kunne gå løs under transport, men kan sættes fast igen. Nogen blir trætte af dette, og limer den fast! Er man nu ikke meget omhyggelig, kan frigangen for pucken i låget blive for lille til at klare de unøjagtigheder CD'er er skabt med.
Løsningen er et lille stykke tape på magneten lavet med et passende hul i midten (brug en gammel CD som skabelon) og problemet er løst - uden bivirkninger.
Tak til Michael for ideerne, og jeg hjælper naturligvis gerne andre der måtte stå i samme problem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes