Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sikkerhed på musikmappe? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa....

Kan dette eksempel lade sig gøre....

Jeg har en musikmappe, som jeg godt vil kopiere til en vens PC. Men kun på den betingelse at indholdet af den mappe ikke er deleligt for min ven og hans venner.

Det vil altså sige at jeg gerne vil have krypteret mappen eller der bliver sat en eller anden kode på mappen, så filerne ikke kan flyttes eller kopieres.

Samtidig skal mappen være tilgængelig for netværksafspilleren Squeezebox. Så det må ikke være sådan at krypteringen eller kodningen, gør at man ikke kan linke til den pågældende mappe. Det eneste krypteringen/kodningen skal sørge for, er at indholdet ikke kan flyttes eller kopieres.

Findes der noget i Windows som kan lave denne form for sikkerhed, eller findes der måske noget software som kan ordne det?

Mvh.
Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Pr. def. hvis filen kan læses kan den også kopieres, så jeg tror ikke man kan opsætte noget i selve windows som kan gøre det du efterlyser.

Måske dette program kan bruges? http://www.softpedia.com/get/Security/Security-Related/File- Anti-Copy.shtml
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke, der er noget til hinder for, at du låser bestemte mapper på en computer med et password.

Jeg mener, der findes en del programmer på markedet, der tilbyder denne funktion.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Problemet med at låse mappen med en adgangskode er at squeezecenter efter hvad jeg ved ikke kan tilgå en sådan mappe.
Det kommer også an på om vennen tilgår mappen over f.eks. netværk eller om filerne skal kopieres til hans maskine, får når de først ligger på den er der egnetlig ikke så meget man kan gøre for at forhihndre ham i at viderekopiere filerne.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Du bliver nok nødt til at forsøge dig med kopieringen, men som administator i windows, kan du jo sætte en lang række begrænsninger på filer/mapper. Højeklik -> Deling og sikkerhed.

En idé. Du oprettes som bruger på din vens pc. Dvs. med eget login og kode. Du opretter en mappe, hvor du lægger alt det, du vil dele. Højreklik på mappen, vælg Deling og sikkerhed og sæt de begrænsninger på, du vil have. Se f.eks. i Deling og sikkerhed -> Sikkerhed -> Avanceret.

Det er så vigtigt, at (selv ikke) administrator, men kun dig, kan ændre/skrive filerne, og at din ven (administrator) udelukkende kan læse. Filerne er godt nok ikke krypterede, men det tror jeg ganske enkelt ikke Squeezecenter kan håndtere.

Ellers prøv Logitechs forum.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

DRM?

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Problemet med alle de løsninger der er nævnt ind til videre er at du bare kan smide en linux live cd i eller andet, og så tilgå alle filer, nøjagtigt som man vil..
Så filerne skal jo krypteres på en eller anden måde, dog lyder det som en umulig opgave, da de skal krypteres, men samtidig kunne åbnes, og dermed afkrypteres, plus streames af squeezecenter.. Det tror jeg simpelthen ikke kan lade sig gøre, med mindre denne mulighed ligger som std i squeezecenter..

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres forslag...... Jeg kigger lige lidt nærmere på forslagene. Men det tegner vist ikke for godt...:-)

Mvh.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heller ikke det er nogen måde at gøre det på. SqueezeCenter indholder ingen støtte for nogen som helst form for kryptering. Hardwaren gør i begrænset omfang, men denne er lukket og låst for brugere.

Det tætteste du kan komme på er at lade din makker tilgå dit SqueezeCenter og streame derfra (over Internettet). Det vil dog stadig være mulighed for at (på en besværlig måde) kopiere dit musik nummer for nummer da der under hvert enkelt nummer er et link i SqueezeCenter's browser-interface fra hvilke man kan downloade nummeret. Det du så kan gøre er at, da SqueezeCenter jo er åbent software og du har fuld kontrol over SqueezeCenter, pille ved SqueezeCenter koden og ret og slet fjerne download linket. Det vil stadig være teoretisk muligt for nogen at gætte url'en for at downloade, men afhængig af hvor ferm man er så bliver det da lidt mere besværligt....

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se at det bliver svært at finde noget som kan gøre det jeg forespørger. Så hermed har jeg opgivet...:-(

Men nu er jeg temmelig rundtosset af at gennemlæse de forslag der er kommet fra jer....:-)

Så hvis der er en venlig sjæl der lige ken fortælle mig  hvordan følgende kan arrangeres, da jeg mener det skulle kunne lade sig gøre.....

Simpelthen at lave en kode på mappen, så man ikke kan komme ind og se og redigere indholdet i mappen. Den eneste måde der kan lade sig gøre at tilgå mappen er ved hjælp af ens netværk, så man også kan linke til Squeezecenter...... Jeg ved godt at det giver en åben bagdør ved at man kan få access til mappen via netværket, men i dette tilfælde er der nok sikkerhed nok i at der er kode på mappen, så man ikke kan gå direkte ind i den.

Mvh.

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Godt forslag bhaagensen, men jeg må indrømme at jeg ikke kan lide tanken om at der er en snabel i min musik mappe....:-)....... Havde selv tænkt lidt over denne løsning...

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes