Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Accurate Rip - nødvendigt?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har mac. Virkeligt fedt til alt andet end at rippe cder - for der findes så INTET software hertil - når det gælder FLAC! Sammenligner man med dbPoweramp (kun) til PC, er det jo håbløst. Har prøvet MAX, det er jo hat og biller altså!

Får så fat i dbP der er nogen accurate, og secure rip modes som tager hundrede år - er de nødvendige, eller sagt på en anden måde, bliver rippet bedre af at kører dem til?

For et program som ripstation micro, starter selv, super overskueligt - det er bare at tage cden op af skuffen og komme en ny i, så tager den næste rip. Og det er hurtigt!! Men er det lige så godt??

Hold lige tråden ren drenge

Til top Vis dude2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude2005

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hvis dit drev er godt og dine cd'ere perfekt rene uden ridser, kan du sandsynligvis rippe uden problemer i burst mode.

Men er der små ridser kan der nemt opstå hørbare fejl i burst. Disse vil sandsynligvis kunne afhjælpes i secure mode.

AccurateRip er ikke nødvendigt, men rar at have.

Jeg vil absolut anbefale secure mode.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Jeg har mac. Virkeligt fedt til alt andet end at rippe cder - for der findes så INTET software hertil - når det gælder FLAC! Sammenligner man med dbPoweramp (kun) til PC, er det jo håbløst. Har prøvet MAX, det er jo hat og biller altså!

Har du prøvet XLD? Det skulle også understøtte Accurate Rip.

dude2005 skrev:
Får så fat i dbP der er nogen accurate, og secure rip modes som tager hundrede år - er de nødvendige, eller sagt på en anden måde, bliver rippet bedre af at kører dem til?

Du bruger altså et PC til at rippe med nu eller?
Kvaliteten ved secure rip bliver ikke bedre - med mindre der er fejl på CD'en der kan skade læsningen.
Meningen med Accurate Rip er, at du kan kontrollere dit rip og imod en database af rips, for at se om det er 'bit perfect'.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger Mac, skal du jo ikke lege med flac :-D Brug dog iTunes og rip til alac med fejlrettelse. Det skulle være helt på linje med pc-rip. Hvis du så en dag skulle skifte til pc, så kan alac-filerne jo konverteres til flac. Det er fint at støtte open source, men man skal være mere end ideolog for at gøre det på en Mac - i hvert fald, hvad angår rip. Har selv rippet vha ekstern LiteOn-dvd-brænder, så jeg ikke smadrede min interne dvd-brænder, når jeg skulle rippe 500 cd'er. På min gamle Mac Mini tager et cd-rip ca. 5-6 min med fejlrettelse slået til.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Har selv rippet vha ekstern LiteOn-dvd-brænder, så jeg ikke smadrede min interne dvd-brænder, når jeg skulle rippe 500 cd'er. På min gamle Mac Mini tager et cd-rip ca. 5-6 min med fejlrettelse slået til.

er det en særlig god/stabil ekstern dvd-brænder? jeg skal selv til at rippe cd'er i Apple Lossless, og drevet i min brugt-købte macbook har det ikke fantastisk, så et eksternt drev ville nok være en idé ;)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Ved faktisk ikke, om det er specielt godt, men det blev anbefalet på et eller andet rip-forum, da jeg søgte efter rip-drev for nogle måneder siden. Her er en test af drevet.

Jeg har ikke sammenlignet med andre drev, så jeg ved ikke, om der er bedst eller hurtigst. Men det har i hvert fald rippet cd'er, der hoppede i min cd-afspiller, til perfektion - så vidt jeg kan høre :-)

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Ps. I anmeldelsen lægges der primært vægt på dvd-brænding, så hvis du også skal bruge det til det, så skal du nok lede efter andre, men til cd-rip er det formentlig lige så fint som mange andre drev.

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:

For et program som ripstation micro, starter selv, super overskueligt - det er bare at tage cden op af skuffen og komme en ny i, så tager den næste rip. Og det er hurtigt!! Men er det lige så godt??

Hold lige tråden ren drenge

http://www.accuraterip.com/ lister de XLD til Mac bruger samme princip som dBPoweramp til checksum kontrol af filerne - det understøtter også FLAC.

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Har selv Mac og er ikke helt enig i din påstand!

Bruger MacFlac og har absolut ikke oplevet problemer med konvertering af FLAC til MP3.

Hilsen EyeOfBeauty
Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:

Ideen med accuraterip er jo ikke at man skal bruge både accurate og secure på samme tid. Secure giver alltid det efter forholdende bedst mulige rip, men tager lang tid. "Forholdene" er fortrinsvis kvaliteten af drevet samt cd'en som rippes.

Med accuraterip kan man rolig rippe i burst fordi accurate bagefter (hurtigt) verificerer om rippet er korrekt eller ej. Hvis det ikke er forsøger man (dbP) igen i secure mode.

Derudover er der mange meninger om software som laver fejlkorrektion. Det er jo lidt noget hoky-poky hvor softwaren, ofte i stedet for at prøve hårdere, udfylder huller med mere eller mindre kvalificerede gæt på hvad der skulle have været i hullerne. Jeg tror at mange foretrækker at ikke anvende fejlkorrigering, men heller bruge software som er bedre til at læse korrekt i første omgang.

Såvidt jeg ved...

vh Bjørn
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har rippet alle mine cd'er med Ripstation Micro. Jeg har prøvet lidt med EAC men det er simpelthen for omstændigt, vi lever squ da ikke i 200 år. Ripstation bliver forresten anbefalet af Linn, så er i advaret
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Derudover er der mange meninger om software som laver fejlkorrektion. Det er jo lidt noget hoky-
poky hvor softwaren, ofte i stedet for at prøve hårdere, udfylder huller med mere eller mindre kvalificerede gæt på hvad der
skulle have været i hullerne. Jeg tror at mange foretrækker at ikke anvende fejlkorrigering, men heller bruge software som
er bedre til at læse korrekt i første omgang.Såvidt jeg ved...

Softwaren er ikke istand til at læse mere eller mindre korrekt i første omgang. Det er op til drevet og mediet,

Softwaren er kun istand til at foretage kvalificerede gæt vha matematik. F.eks. 5 + 19 + 59 + ? = 85. Her findes kun en
løsning.

Med secure ripping forsøges frames som ikke matcher checksum rippet flere gange indtil de matcher checksummen. Her er
det muligt at to fejl i kombination kan generere samme checksum. Det er imidlertid ganske usandsynligt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:

Softwaren er kun istand til at foretage kvalificerede gæt vha matematik. F.eks. 5 + 19 + 59 + ? = 85. Her findes kun en
løsning.

Men det er ikke alltid en "unik" løsning kan bruges/findes. I de tilfælde vil fejlkorrektion unægteligt betyde en eller anden form for interpolation enten i drev eller software.

Pointen er at jeg tror det er forskel på hvor hårdt eller længe forskellige drev/software prøver på at få en korrekt aflæsning inden der blot opgives og laves fejlkorrigering. Du nævnte selv et eksempel på hvad secure mode gør. Det bør man bruge.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

kimC skrev:
Jeg har rippet alle mine cd'er med Ripstation Micro. Jeg har prøvet lidt med EAC men det er simpelthen for omstændigt, vi lever squ da ikke i 200 år. Ripstation bliver forresten anbefalet af Linn, så er i advaret

Jeg ved ikke om jeg forstod det med 200 år, men ripstation bruger såvidt jeg ved også en form for accuraterip og secure rip lige som dbPoweramp og EAC (hvilket er en god ting).

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Som andre skriver hvorfor bruger du ikke bare Apple Lossless? Ripningen i iTunes er nem og god og så funker det hele uden problemer...
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:

Hvis du bruger Mac, skal du jo ikke lege med flac :-D Brug dog iTunes og rip til alac med fejlrettelse. Det skulle være helt på linje med pc-rip. Hvis du så en dag skulle skifte til pc, så kan alac-filerne jo konverteres til flac. Det er fint at støtte open source, men man skal være mere end ideolog for at gøre det på en Mac - i hvert fald, hvad angår rip. Har selv rippet vha ekstern LiteOn-dvd-brænder, så jeg ikke smadrede min interne dvd-brænder, når jeg skulle rippe 500 cd'er. På min gamle Mac Mini tager et cd-rip ca. 5-6 min med fejlrettelse slået til.

PC/Mac - Jeg har begge dele - men kan jeg slippe for PCen, så gør jeg da det - den skøre gamle kælling

Syntes bare flac er så kompatibelt med alle enheder, der er ID3 tag.
E.g. hvis jeg bruger min Linn Sneaky DS som afspiller, kan den jo slet ikke æde de macformater! Og songbook går helt amok med billederne - undtagen flacfilerne... Men glem Linn den er halvt solgt.

ALAC..? Syntes kun jeg ser wav, aiff, aac og apple lossless!?

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de brugbare svar - suuuper fedt!!

But Mark A your my main man!! Til jer mac drenge - her er løsningen!!! http://tmkk.hp.infoseek.co.jp/xld/index_e.html

XLD kan ligge det i hvadsom helst, og rykker drevet op i omdrejninger hvor det er ved at explodere!
Go stil!

Nå så er den ordnet, så kan i der ved noget om forløbet videre, være med i tråden "DigiAttenuation - Goes - NO Go?"

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:

ALAC..? Syntes kun jeg ser wav, aiff, aac og apple lossless!?

ALAC er Apple Lossless :-)

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg så en test, der foreskrev at ALAC var det dårligste af de tre testede - wav, flac og alac...
Men jeg har ikke A/B testet det..
Mener det var i et computer, foto tralala et eller andet blad.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Du må godt smide et link op, hvis du kommer i tanke om bladets navn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne