| Forfatter |
|
Simsalabim Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften,
Jeg har tre CD-afspillere stående. Alle er nogel gamle sager, men hvilken er bedst til mit setup:
Onkyo DX-7310 (mulighed for digital el. analog tilslutning)
Sony CDP-212 (analog)
Sony CDP-190 (analog)
Den bliver sat til min Onkyo 605 og Audiovectorhøjttalere.
Jeg tror umiddelbart selv på Onkyoen. Så matcher det designmæssigt (begge enheder står dog inde i et skab) og måske
klangmæssigt? Taber jeg meget ved ikke at benytte dn digitale udgang på CD'en?
Håber, at nogen kan komme med lidt input vedrørende disse gamle sager ;-)
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vist du har dem stående, hvorfor lytter du så ikke selv og finder din egen favorit???????? 
Det behøver du da ikke os til at give en "måske" bedømmelse for. Se så at få lavet din egen A-B-C lytning  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tingene stående i et skab, hvor det er meget besværligt at komme til. Jeg har yderligere kun et kabel. Jeg har ikke
noget optisk kabel.
Hvis jeg skulle lave rigtig A-B-C-lytning, så skulle jeg have tre kabler, et optisk kabel og tre ens CD-er (dem kunne jeg så
brænde).
Jeg tror dog ikke at forskellen på disse tre afspillere skulle være så stor, at det ville være besværet værd.
Har du alligevel et bud på hvilken afspiller, der skulle være bedst og om Onkyoen burde lyde bedre ved brug af den digitale
udgang?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simsalabim skrev:
Jeg har tingene stående i et skab, hvor det er meget besværligt at komme til. Jeg har yderligere kun et kabel. Jeg har ikke
noget optisk kabel.
Hvis jeg skulle lave rigtig A-B-C-lytning, så skulle jeg have tre kabler, et optisk kabel og tre ens CD-er (dem kunne jeg så
brænde).
Jeg tror dog ikke at forskellen på disse tre afspillere skulle være så stor, at det ville være besværet værd.
Har du alligevel et bud på hvilken afspiller, der skulle være bedst og om Onkyoen burde lyde bedre ved brug af den digitale
udgang? |
|
|
Lyt til dem én ad gangen. Og benyt derefter dén som du synes bedst om. Det er ganske enkelt. Hilsen N.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg tror dog ikke at forskellen på disse tre afspillere skulle være så stor, at det ville være besværet værd. "
Jeg ved naturligvis godt, at det optimale er at sætte sig ned og lytte, men hvorfor er det nu ikke tilladt at bede om noget
input herindefra?
Jeg har hørt alle tre afspillere og jeg synes, at forskellen er meget lille. Jeg kan ikke bedømme det, hvis jeg ikke hører dem
lige efter hinanden med samme signalkilde.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simsalabim skrev:
"Jeg tror dog ikke at forskellen på disse tre afspillere skulle være så stor, at det ville være besværet værd. "
Jeg ved naturligvis godt, at det optimale er at sætte sig ned og lytte, men hvorfor er det nu ikke tilladt at bede om noget input herindefra?
Jeg har hørt alle tre afspillere og jeg synes, at forskellen er meget lille. Jeg kan ikke bedømme det, hvis jeg ikke hører dem lige efter hinanden med samme signalkilde.
|
|
|
Det er skam helt ok at bede om andres mening, men der er bare ikke ret stor sansynlighed for at andre har hørt en sammenligning mellem lige netop de tre afspillere. Hvis man ikke har det kan man kun gætte, især hvis forskellen er så lille som du selv har konstateret. Hvis folk skulle svare på dit spørgsmål, ville det blive gæt påvirket af hvilket mærke man foretrækker. Hvad vil du bruge det til ?
Ang. dit spørgsmål om analog kontra digital overføring er problemet det samme. Der sidder en DAC i din cd-afspiller og en anden DAC i din receiver. Ved digital overføring bruger du den i receiveren og ved analog overføring bruger du den i cd-afspilleren. Svaret afhænger altså af hvilken DAC der er bedst. Det kan kun afgøres ved at lytte til begge muligheder.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jo godt være at nogen bare kendte én af afspillerne og kunne give inuput vedrørende den. Dette ville være
værdifuldt for mig i sig selv.
Tak for forklaringen vedrørende digital overføring. Jeg vidste ikke, at det var recieveren der afkodede signalet, når det blev
overført digitalt. Det lyder umiddelbart optimalt i mit setup. Jeg køber mig et optisk kabel snart og prøver den løsning.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Givet at din Onkyo 605 er relativt ny og helt sikkert har nyere nyere DA omformereend alle de nævnte CD afspillere ville jeg helt klart bruge den med den digitale udgang og smide resten på porten.
Derudover ville jeg måske være en anelse bekymret i forhold til varmeforholdende og luftcirkulationen i et lukket skab. Hvilken type a skab er det og hvordan er pladsforholdene?
Forstærkere bliver jo varme, og dine CD-afpillere har trods alt nogle år på bagen og har det måske ikke helt ok med voldsom varme...
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spinner,
Jeg tænkte det samme, da jeg fik oplyst ovenfor, at Onkyoen kan "afkode" signalet.
Et optisk kabel må være næste skridt. Det eneste problem er, at min Zone 2 kun virker med analogt signal... Kan jeg godt
have min CD-afspiller tilsuttet både analogt og digitalt på to forskellige indgange på recieveren? Altså sender CD-afspilleren
både signalet analogt og digitalt på en gang. Det gør den vel. Ellers må tiden vise det eller jeg må have en ekstra CD-
afspiller ind i skabet.
Jeg ved godt, at Onkyoen bliver varm. Jeg har savet hul i bagsiden, så luften frit kan komme ud der. Jeg har også fulgt med
i hvor var men bliver og det er ikke helt vildt. Skabet står et stykke fra væggen, der er godt plads i skabet og hullet er lige
så stort som recieveren og går helt op til toppen, hvor varmen trækker hen. Men tak for advarslen ;-)
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simsalabim skrev:
|
|
|
Jamen vist du ikke selv gider at bruge lidt tid på at finde den som lyder bedst, hvorfor tror du så at vi skulle gide at komme med vores imput Som i sidste ende er rent gæt 
Dette skal forståes som en "lille" provokation da jeg ikke kan følge dig i din tankegang. Din interesse inden for HiFi må være meget lille og med det i tankerne, så burde du også være lige glad med hvilken lyder bedst 
PS. Tag ikke mit indlæg alt for hårdt  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre, jeg kunne bruge 3 timer på at lytte til de tre forskellige afspillere en efter en uden at være kommet frem til, at den
digitale mulighed har den fordel, at det så er Onkyoen, der står for "afkodningen". Dette da jeg netop ikke har et optisk
kabel.
Jeg har en interesse for Hifi, men det er ikke sikkert at jeg hverken bruger eller har lige så meget tid og penge som andre til
det. Min interesse er derimod primært i forhold til film og primært i forhold til billedet (hvilket så også er en del af Hifi), men
jeg vil da gerne have den bedst mulige lyd i forhold til de penge og den tid, som jeg vil bruge på det. Jeg kan fortælle dig, at
jeg har brugt 250 kr. på de tre afspillere til sammen og at jeg har brugt næsten 100.000 kr. på film/lyd. Det viser nok min
prioritering.
Er det nu pludselig ikke tilladt at stille et spørgsmål vel videne at man ikke går vildt op i, at det skal være det bedste af det
bedste? Jeg har tre afspillere til samlet 250 kr. stående og det er nok "næsten" lige meget hvilken en jeg sætter til. Men det
er stadig et lille konkret dilemma og er det så ikke ok at spørge?
Jeg troede, at ideen med et forum som dette bl.a. var, at man netop kunne få nogle hurtige input, så man kunne blive sendt
"i den rigtige retning". Den "rigtige retning" kan jeg så forstå er et optisk kabel, så Onkyo recieveren der er væsentligt nyere
kan komme i sving.
Hvis du ikke gider at svare, så synes jeg bare, at du skal springe til en anden tråd. Jeg er trætte af sådan nogle som dig. Jeg
prøver selv at give igen til andre, der har behov for hjælp angående noget, som jeg ved noget om, men svaret "lyt selv" var
jeg nok kommet på, hvis det virkelig var der, at skoen trykkede. Det er ok at nævnte det overfor andre, men lidt indhold
udover det havde været dejligt. TruthSpinner kom derimod med konkret info, som jeg kunne bruge til noget.
PS. Tag ikke mit indlæg alt for hårdt :-)
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Simsalabim skrev:
|
|
|
Jamen vist du ikke selv gider at bruge lidt tid på at finde den som lyder bedst, hvorfor tror du så at vi skulle gide at komme med vores imput Som i sidste ende er rent gæt 
Dette skal forståes som en "lille" provokation da jeg ikke kan følge dig i din tankegang. Din interesse inden for HiFi må være meget lille og med det i tankerne, så burde du også være lige glad med hvilken lyder bedst 
PS. Tag ikke mit indlæg alt for hårdt  |
|
|
Enig lyder som indirekte som om du ikke gider at anstrenge dig med at tage dem ud af skabet men hellere vil lade vores subjektive mening vurdere det.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun henvise til mit ovenstående indlæg. Beklager hvis det støder jer, at jeg ikke går lige så meget op i CD-
afspilning som I gør.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele ideen med HiFi (lyd & billede) er at LYTTE/ SE og ikke danne sine meninger ud fra hvad andre siger er rigtigt. Men ud fra hvad man selv erfarer og mener er det rigtige.
Jo det er tilladt at stille spørgsmål, det er jo derfor at vi har sådan et godt forum som dette. Men jeg syntes bare at det er ærgeligt, når man som dig har alle muligheder for selv at finde det mest korrekte svar og ikke selv danner sig sin egen mening, men skal have andre til at fortælle dig hvad der er bedst.
Så mit eneste råd til dig er at LYT LYT LYT og atter LYTTE 
(har du ikke et optisk/ digital kabel, så lån et af din lokale HiFi pusher) __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du forstår åbenbart hvad jeg skriver.
Det er ikke proportionalt at bruge så meget energi på at LYTTE LYTTE & LYTTE og besøge hifi-butikker og låne optiske kabler
osv. osv., hvis man bare hører en lille smule CD og ikke går vildt op i det.
Jeg kan ikke se hvorfor du bliver ved med at blande dig, når du intet har at bidrage med....
Men du lever da op til din quote (bortset fra at du skriver og ikke taler):
"At tænke før man taler, er som at tørre sig i røven inden man skider"
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens have din CD afspiller koblet til digitalt og analogt samtidig. Det bliver så bare din 605's indgangsvælger der bestemmer, hvad du lytter til.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Ok - perfekt. Det tror jeg så er den gode løsning. Så kan jeg kode min logitech fjernbetjening til at vælge det digitale input i
zone 1 og det analoge i zone 2 :-)
Tak for hjælpen.
Lad os lukke tråden her, så vi ikke får en (mere) negativ udvikling i forhold til mine små uacceptable spørgsmål ;-)
|
| Til top |
|
| |