Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sony CDP-X707ES (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der ved hvilke år denne legendariske CD afspiller blev  produceret  ( var i handelen )  og hvad nyprisen var.

Og er der andre brugte ( eventuelt nyere )  CD afspillere der overgår den i dag , og i givet fald hvilke.
Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert set hvad der står hos The Vintage Knob?

Lur mig om der ikke er nogen der slår op i relevante årgang af Hi-Fi Revyen inden længe.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Jakokris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2008
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Ræven,

Jeg er overbevist om at den var i handelen fra ca. 1992. Prisen var ca. 20.000,-

Jeg husker den tydeligt - jeg var ikke særlig gammel, men for mig var Sony på daværende tidspunkt, noget af det bedste som kunne købes for penge. Jeg havde selv 3'er-serien. 7'er-serien var helt udelukket. Sony var i CD'ens unge dage ret kompetente i deres konstruktion af CD-afspillere. Jeg ved ikke hvor Sony er i dag, på det punkt

Til top Vis Jakokris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakokris

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Den er fra 1994 og kostede 14995 kr der findes 0gså en cdp x 202es samt en cdp x 303 es.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Og en CDP-X505ES...

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft en X202 ES'er (som jeg har solgt igen), og har nu en X707 ES'er - Det er dælme noget fedt kram, og lyder stadig godt den dag i dag. Desværre er min X707 ES'ers laser gået til de evige jagtmarker - jeg prøver desperat at finde en ny, men det er ikke så let længere

Mvh

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvordan klarer den sig i forhold til nye cd afspillere som f.eks Denon dcd-2000AR og Marants og ligende cd afspillere. Er den lige så go' som dem , eller har udviklingen overhalet den. Den har jo trods alt nogle år på bagen.

Og er der andre lidt nyere vintage modeller der har overhalet den?

Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Hej Ræven og alle i andre .

Jeg er indehaver af en Sony x7 esd og den købte jeg i 1990. Pris 13000 kr.

Den spiller stadig. Jeg har prøver at finde noget der var bedre ( og gerne nyt ) men det er ikke lykkes indtil nu og den er som sagt 19 år gammel!!!!

Har prøvet Rega ( hvor er den grim )Appollo og flere i prisklassen 6 - 12000 kr.

Sonyen vinder hver gang. Jeg ville gerne have den opgraderet med lclock xo3 fra LC Audio men Gert Frederiksen mente ikke at det ville hjælpe meget da man ikke kan få en ny laser til Sony x7 mere og den har spillet længerer end den var beregnet til !

Så jeg leder stadig og vil også gerne høre om der er noget der i dag er lige så godt i1990 !!!!!!!

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

hej igen jeg kan kun sige at min X202ES spiller fint , var forbi Wurth i K.B.H. for lende og der stod en x555eES til 1500 kr og der var også en X 202ES til 1000 kr .Lyden i min X202ES  er meget detalieret og med et bredt og flot lydlbillede .Af andre komponenter har jeg AMC preamp, Rotel rb 1070 poweramp og højtaler B&W CM1 og det spiller forygende .Det er kun mit lille køkken anlæg.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Den er fra 1994 og kostede 14995 kr der findes 0gså en cdp x 202es samt en cdp x 303 es.

madmax

Lancering i 1994 på CES - modelprogram officielt i 1995 og frem til 1996 hvor modeller blev udfaset til fordel for XA-maskinerne.

CDP-X202ES - 3695,00 kr. (blev punket en del på tidspunktet, da den rent teknisk var identisk med den mindre model, CDP-991, som bare havde en anden indpakning og drevet monteret i venstre side. Men X202 blev en succes fordi den gjorde ES-modellerne lettere at komme i nærheden af - opskriften var et billigere drev og skrabet teknik, men alligevel lå den tæt på X303ES på mange måder)

CDP-X303ES - 5695,00 kr.  (Supermaskine til en rigtig god pris. Der er stadig brugt penge de rigtige steder, og drevet tager man ALDRIG fejl af)

CDP-X505ES - 8995,00 kr. (X505ES er det tætteste man lydmæssigt kommer på X707ES. Kan man klare sig uden XLR-udgangen, er denne værd at overveje. Teknisk/udseende-mæssigt en voldtunet X303ES)

CDP-X707ES - 16495,00 kr.

CDP-X707ES kan snildt matche mange nye og MEGET dyrere maskiner idag, men det er begyndt at knibe med reservedelene. Laseren er f.eks. stort set umulig at opdrive idag. Mekanikken findes stort set ikke stærkere nogle steder!

Rent teknisk 98% identisk med forgængeren CDP-X779ES. Denne havde den korteste levetid af alle ES-modellerne, sandsynligvis fordi Sony kort efter lanceringen, var klar med deres eget digitale filter (SCORE), så en lille opdatering var på sin plads. X779ES var  populær men X707ES fik fagpressen helt på bagbenene, og er klart den topmodel fra ES-serien, der er solgt flest af til dato. Er stadig reference mange steder i verden pga. dens meget neutrale tilgang til kildematerialet.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Så er det rart at have en KSS-272A (laser) på lager 

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
madmax skrev:

madmax

Lancering i 1994 på CES - modelprogram officielt i 1995 og frem til 1996 hvor modeller blev udfaset til fordel for XA-maskinerne.

CDP-X202ES - 3695,00 kr. (blev punket en del på tidspunktet, da den rent teknisk var identisk med den mindre model, CDP-991, som bare havde en anden indpakning og drevet monteret i venstre side. Men X202 blev en succes fordi den gjorde ES-modellerne lettere at komme i nærheden af - opskriften var et billigere drev og skrabet teknik, men alligevel lå den tæt på X303ES på mange måder)

CDP-X303ES - 5695,00 kr.  (Supermaskine til en rigtig god pris. Der er stadig brugt penge de rigtige steder, og drevet tager man ALDRIG fejl af)

CDP-X505ES - 8995,00 kr. (X505ES er det tætteste man lydmæssigt kommer på X707ES. Kan man klare sig uden XLR-udgangen, er denne værd at overveje. Teknisk/udseende-mæssigt en voldtunet X303ES)

CDP-X707ES kan snildt matche mange nye og MEGET dyrere maskiner idag, men det er begyndt at knibe med reservedelene. Laseren er f.eks. stort set umulig at opdrive idag. Mekanikken findes stort set ikke stærkere nogle steder!

Rent teknisk 98% identisk med forgængeren CDP-X779ES. Denne havde den korteste levetid af alle ES-modellerne, sandsynligvis fordi Sony kort efter lanceringen, var klar med deres eget digitale filter (SCORE), så en lille opdatering var på sin plads. X779ES var  populær men X707ES fik fagpressen helt på bagbenene, og er klart den topmodel fra ES-serien, der er solgt flest af til dato. Er stadig reference mange steder i verden pga. dens meget neutrale tilgang til kildematerialet.

Hvad med reservedele til 505ES/50ES?

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Ser ikke for godt ud, men intet er umuligt

Find en ny laser til do. CDP'er og jeg klapper i hænderne

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ronin skrev:
madmax skrev:

madmax

De eneste reservedele der stadig produceres til disse modeller, er fjernbetjeningerne, da de gik igen i senere modeller.

Resten produceres ikke mere (med undtagelse af motorer og enkelte småting), så hvis der kan opstøves noget, vil det være fra steder der har opkøbt resterne. En svaghed som disse maskiner kan få med tiden, er styrekredsen til drevet - den kan blandt andet, hvis den bliver defekt, finde på at køre skuffen ud og blive ved med at gøre dette. Så er det skidt, for denne del findes heller ikke mere.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hvad med en laser til 779ES - de er vel også umulige at opdrive ? Min fejler dog intet men jeg ville da være ked af at skulle skille mig af med maskinen hvis laseren dør

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt en 707, men har selv en 303. Umiddelbart er bestykningen af de to maskiner ens på to væsentlige punkter: DAC (dobbelt så mange i dobbeltdifferentiel konfiguration på 707?) og op-amps (NE5532).

Min 303 var ærligt talt noget kedelig og udynamisk i sin gengivelse, indtil jeg erstattede den eksisterende analogdel med et zapfilter 2. Nu lyder afspilleren så til gengæld også fantastisk, sin alder taget i betragtning.

Jeg mener ikke der er nogen særlig grund til at skifte clocken. Det ville muligvis nok give en forbedring, men zapfilteret giver så meget at de fleste vil opleve det som nat og dag.

Hvis en 707 er tættere på den lyd jeg har nu, end 303'eren var, må den i sandhed have været spektakulær dengang den blev produceret.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Det er fandeme ærgerligt at Sony ikke lave cd-afspillere i denne klasse mere! 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke nogen hemmelighed at jeg godt kan lide billeder.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Din? 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger