Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: WM8740 (DAC Magic) vs AD1955 (HK 990) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har bestilt en Dacmagic, men jeg har samtidigt kigget på Harman kardon HK 990, og den har indbygget AD1955 DAC, er der nogen der kan fortælle  mig forskellen på dem, er de lige gode osv., jeg ved godt at opbygningen også betyder noget, men hvis de lyder ens på papiret så tror jeg dropper dac magic, jeg vil bare ikke afbestille endnu, da jeg har været på venteliste længe og  nok snart få den leveret

På forhånd tak for hjælpen.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Afbestil du endelig den DacMagic      så kan jeg måske få min endnu hurtigere    nå men jeg ved intet om den Harman K...

Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

I de aktuelle tilfælde er der nok en hel del andre specs. og konstruktions medsige forskelle, der er langt mere betydende for resultatet end selve DAC kredsen...

Nu kender jeg ikke DAC magic særlig godt, men mener nu de har den hersens Q5 upsamplings funktion. Og i mine øre er den langt mere interessant.
Jeg formoder DACmagic er fuldstændig magen til DAC kredsløbet i min 740c afspiller, og der har lyden altså en tendens til den lidt mere lyse og skarpe side. Og upsamplingen gør lyden langt mere naturlig, og mindre rå og grovkornet (manipulation eller ej)

Men du skal tage et lyt før du køber, for den lidt skarpe lyd er måske ikke alles kop te! Men det er jo en personlig preference...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Ja, DAC chip'en er den samme i 740c og DacMagic. derimod er det ikke den samme upsampling der foregår. I DacMagic opsamples der "kun" til 24bit/192Khz hvorimod 740c og 840c spilleren upsampler til 24bit/384Khz. Hvilken betydning dette har på lyden skal jeg være usagt - men helt den samme signal behandling er det altså ikke.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene indtil videre, er der nogen der kan fortælle lidt om AD1955, hvordan den burde lyde, det eneste jeg selv har kunne finde er at den er brugt i nogle mega dyre CD-afspillere, men som tidligere nævnt så er det nok mere opbygningen end DAC chippen der koster, og så selvfølgelig Harman kardon egen oplysninger, men det kan jo lige så godt være marketing bullsh*t.

Her er hvad de selv skriver:

• RLS IV digital-to-analog conversion technology, with dual conversion using two stereo AD1955 high-grade DACs

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hey

Du skal nok regne med der er gjort lidt mere ud af kredsløbene i en ekstern dac end i den HK, fordelene i HK er jo så en kortere signalvej som kan hente lidt, dac vs dac kan man heller ikke sige meget om, da det omgivende kredsløb den sidder iblandt også har noget at sige..

Der er marketings skidt omkring næsten alle produkter, Magic'en er jo heller ikke undtaget..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Nu er den HK jo også funktionelt noget helt andet end DacMagic tingen, og jeg formoder du har andre bevægegrunde for at overveje også den. Hvis det var mig som skulle lave dette valg uden at høre grejet inden (som jeg forstår er din situation) så ville jeg gøre som flg. Hvis jeg vurderede det således at jeg havde brug for det-andet som HK'en kan samt at jeg var glad for HK'lyden, jamen så ville jeg købt den. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være afgørende hørbare forskelle ml. de to. Forskel er der nok, men der er jo så mange andre dac's på markedet som du så lige så godt kunne valgt, og hvem ved hvilken du ville foretrække?

Angående hifi og marketings-bull. JA, aldrig har jeg dog oplevet en branche hvor producenterne til de grader fuldstændigt unuanceret omtaler netop deres produkt som verdens 8. underværk og løsning på alle problemer. Det er da utrolig at de ikke har nosser til blot at skrive hvad de mener deres produkt gør særligt godt, og så lade være at hævde at det er bedst til alt. For ej heller hifi-branchen er undtaget fra princippet om at valg medfører fravalg. Man kan ikke lave ét system som kan det hele. Nå, det var vist lidt OT, beklager.

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Grunden til at HK990 er på banen er at det altid er nemmere med en samlet enhed der kan det hele fremfor 5 ting og 30 kabler´man ikke aner hvor man skal stille. En anden ting er at jeg i 90'erne havde en masse Harman Kardon, og dengang var det super fedt, og efter jeg så den nye model "from the days that used to be", så er jeg blevet lidt vild i varmen. Et alternativ kunne være den nye NAD 375 bee og en dacmagic, men NADs design kræver jo et klædeskab at sætte den i, og det får jeg nok ikke lov til i stuen , spøg' til siden så grim er den heller ikke. Er der nogen der ved hvordan NAD og cambridge spiller sammen, mine højttalere er Dali, så de burde spille fint sammen med NAD, hører stadig også gerne fra nogen der kan fortælle lidt AD1955.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes