Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp! Jeg er Hifi-debil... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
quantex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi-friends

Jeg købte for nogle måneder siden et par minipods hos Hifi-klubben. Men jeg syntes ikke lyden er kanon. Jeg afspiller cd lyd fra min ps3 via optisk kabel til en Yamaha sorround-forstærker ud i stereo til mine minipods.
Mit problem er, at jeg syntes lyden er lidt gnidret og rodet. Jeg syntes bassen er for langt fremme i lydbilledet og diskanten nærmest væk.

Mit spørgsmål er:

Vil jeg få en markant bedre lyd ved at anvende en ren stereoforstærker og cd-afspiller?

Tak for hjælpen.

Til top Vis quantex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quantex

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Start med at eksperimentere med placeringen. En placering for tæt på væggene vil give en mudret mellemtone og bas.

Hvilken Yamaha er der tale om?

Hvis du ikke har brug for surround synes jeg bestemt du skal se dig om efter en dedikeret stereoforstærker/reciever. Dertil skal du så have dig en acceptabel DAC også, til håndtering af de digitale signaler din PS3. Den indbyggede DAC i PS3'eren er uden at vide det, nok ikke for god.

Prøv at kigge på brugtmarkedet. Der er masser af "bang for the buck" i stereo.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Nej overhovedet ikke, dine højttalere er fint design men og kalde dem hifi er langt ude, og forvente god lyd fra dem er endnu længere ude.

Højttalere er det der har mest og sige for lyden, visse håbløse tilfælde som mini pods(ja de er i den bedre kategori, men stadig håbløse) kan ikke reddes af forstærkere, ny cd maskine, andre kabler eller lignende. Du kan opnå små forbedringer, men at løse dem du beskriver kan de ikke.

Dog kan du have placeret dine højttalere så dårligt, at de ikke kan performe ordentlig, hvordan og hvor i rummet de står og der ikke står ting op af dem bør du overveje i din opstilling, det har alt sammen rigtig meget at sige, mere end man tror.

Du kan læse om akustik og ht placering rundt omkring på nettet, eller du kan beskrive dit rum, lytte position osv. evt. med billeder og vi kan se om vi ikke skulle have en akustik ekspert i blandt os.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Dertil skal du så have dig en acceptabel DAC også, til håndtering af de digitale signaler din PS3. Den indbyggede DAC i PS3'eren er uden at vide det, nok ikke for god.

Prøv at kigge på brugtmarkedet. Der er masser af "bang for the buck" i stereo.

D/A konverteren i en ps3 er ganske udemærket, jeg bruger den som primær kilde i mit setup uden dac, den opfylder mit cd behov, der er små forbedringer at hente, hvis disse kan høres på et sæt pod speakere vil jeg undres.

quantex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2009
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for hurtige svar. Ok.. De står ret lavt (ca. 60cm fra gulvet). Og så står de ca. 40 cm fra (gips)væggen. Forstærkeren er en rx-v350.

Kan evt. tage nogle billeder..

vh
Rasmus

Til top Vis quantex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quantex

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil heller aldrig påstå at Minipods er en fantastisk højttaler, men det er underligt at bassen skulle være fremhævet. Jeg har hørt Minipods på en række forskellige anlæg i tidens løb, og jeg har aldrig oplevet bassen som værende fremhævet.

Der er ikke pillet ved basniveauet på din forstærker vel?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes