Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Det digitale signal ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Det digitale signal der kommer ud af coax eller den optiske udgang på cd/dvd-afspiller, har det betydning for kvaliteten af lyden (det er jo kun 0 & 1 taller) :-) , eller er det d/a konverteren der 100 % bestemmer kvaliteten ????
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at laser hovedet og drevet samt noget teknik inde i dvd'en/cd'en har noget at sige, det er jeg ikke klog nok på. Men jeg kan fortælle at da jeg satte min NAD CD afspiller gennem en god DAC og et godt digital koaxial kabel, blev lydkvaliteten forbedret betragteligt! Mere klarhed, dynamik, tydligere stemmer i musiken, mere detaljerigdom over hele lydbilledet. Min HD optager (en Phillips til 1700 ) blev sat til via et standart digital koaxial kabel og osse her blev lyden bedre, dog ikke så markant som på NAD'en, hvilket jeg tror har noget at gøre med kablet og lægnden af det (5 M) samt den tekniske kvalitet af Philliphs'en i forhold til NAD'en. Men nu taler vi osse om en D/A konverter i en CD afspiller til 3500 som blev opgraderet med en D/A konverter til 11000 samt et kabel til 1000, så jeg ved ikke hvor stor forskellen er på de "billigere" D/A konvertere
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt ja, til at det er DAC'en der gør den største forskel.

Men der er så sandelig også forskel på digitale kilder og signalføringer osv. CD afspilleren som løbeværk skal jo stå for mange opgaver, og aflæsning af skiven er jo bare én ting, men den skal jo også signal behandle og clocke signalet ud på et S/PDIF.
Og alt lige fra styring og fokusering af laseren og rpm kontrol i løbeværket, til softwaren der laver signal behandlingen, og clock generatoren har stor betydning for resultatet i den anden ende. Men det er klart at for at afsløre minimale forskelle, så skal resten af udstyret ligeledes jo også være fint og præcist nok til at fremhæve dem.

Men for lige at skyde hul i en generel misforståelse. Så er det altså sjældent at det er nogen lydmedsig fordel at køre digital signal fra cd afspilleren til en surround receiver. For de DAC's der ofte bliver benyttet i surround receivere, de er af en aldeles ringe kvalitet. Og bare en nedre mellemklasse cd afspiller gør nok ofte jobbet bedre selv, også selvom man tager en analog linieføring med i beregningen.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Tak for savrene, jeg må få købt mig en dac :-)
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes