Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilket streaming setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hey drenge! Jeg overvejer at få anskaffet mig en streaming afspiller, da jeg ikke kan lade være med at ignorere de åbenlyse fordele frem for min CD-afspiller længere.

Men hvad er jeres erfaringer med de forskellige løsninger? Jeg er fattig uni studerende, så udgifterne skal holdes på minimum...

Løsningen jeg har kig på:

Qnap TS 109 NAS til 1299,-
Zyzel NBGA420N router/switch til 499,-
Logitech Squeezebox classic til 1599,-
(Jeg har en 500gb harddisk til lager)

Alt i alt 3397,-

Jeg er lidt i tvivl om Squeezeboxen er den bedste mulighed. Hvordan er den i forhold til andre muligheder som video + audio løsninger som Popcornhour eller Ziova hvor man umidlbart får noget mere for pengene?
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Der findes mange tråde i forum om netop dette emne. Jeg tror du kan komme godt igang med det setup du beskriver. Det er ikke særligt dyrt, og det betyder jo osse noget. Jeg ville så spare op til en god DAC, så du kan bruge digi-udgangen på Squeezeboxen til at føde en ekstern DAC med. Jeg har ikke personlige erfaringer med Squeezebox (jeg har Sonos, ved du), men det siges at den analoge udgang er "middelmådig", som på mange andre netværksafspillere. Men derfor kan du sikkert sagtens nyde musikken mens du venter på din kommende DAC. Hvad det så skal være for een, er et helt nyt emne.

Jeg har ikke kendskab til "Video-streaming". Et skrabet Sonos system koster vel ca. 6000 plus NAS og router, så det er vel i overkanten af, hvad du havde tænkt dig at ofre ? Jeg er (som før skrevet), meget tilfreds med mit Sonos system, som jeg bruger med en ekstern DAC og en 500 Gb NAS fra Buffalo. Det har endnu ikke svigtet (godt 2 år gammelt), og har givet mig mange dejlige timer med god musik. Det er jo DET det handler om, ikke ?

God jagt på DIT streaming system. Det er en ganske anderledes måde at høre musik på, end at bruge en CD afspiller. Erfaringen siger mig, at jeg hører en masse musik som jeg næppe ville ha hørt med CD afspilleren. Al musikken har man jo "lige ved hånden" med et streaming system, kan man sige.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 21 Marts 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Kalle.

Prisen betyder netop en del i mit tilfælde, ellers ville jeg også gerne være hoppet på et Sonos system, betjeningen er i top på det!

Squeezeboxen havde jeg en enkelt gang på besøg i mit setup, og jeg husker lydkvaliteten til at være på niveau med min Pioneer kilde, hvilket må være acceptabelt til at starte med. Så kan jeg altid opgradere med en DAC (hvis jeg tør :P) senere.

Jeg tænker på, hvor nem er den gamle SB at navigere rundt i? Jeg tænker på der ikke er den store grafiske brugerflade og hvis jeg ripper alle mine CD'er + det løse, så kan jeg nok få fyldt den 500gb disk. Hvor nemt er det at finde lige den sang man leder efter, og understøtter den playlister osv?

En anden ting jeg også tænkte over med Squeezebox.. Den har været på markedet en del år efterhånden, er der virkelig ikke nogen der har prøvet at lave en bedre streamer i samme prisklasse?

Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

jeg ville gi lidt mere og købe SB duet
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E

Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

jeg ville gi lidt mere og købe SB duet
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:

Jeg tænker på, hvor nem er den gamle SB at navigere rundt i? Jeg tænker på der ikke er den store grafiske brugerflade og hvis jeg ripper alle mine CD'er + det løse, så kan jeg nok få fyldt den 500gb disk. Hvor nemt er det at finde lige den sang man leder efter, og understøtter den playlister osv?

Det er klart at med SB3'ens display får man ikke noget "overbliksbillede". Man bladrer jo bare i nogle lange lister (kunstner, album etc) hvor man ser et element af gangen. Det virker fint indenfor de given betingelser. Displayet er læsbart på lang afstand etc. Ønskes man at bladre med mere visuel feedback kan man dog som du sikkert ved anvende browser-interfacet med visning af cover etc. Til gengæld er det virkeligt nemt at finde en given kunstnere, album, nummer, genre etc. Indtastning foregår som på mobil (uden T9). Der er også et plugin (lazysearch) som giver noget der minder om T9 indtastning.  

Citér:

En anden ting jeg også tænkte over med Squeezebox.. Den har været på markedet en del år efterhånden, er der virkelig ikke nogen der har prøvet at lave en bedre streamer i samme prisklasse?

Hvad er "bedre"? Eller måske, hvad synes du den mangler? Teknisk set er den stadig på højde med andre tilsvarende løsninger da den jo løbende opdateres. Jeg har haft Squeeze* produkter i 3 år nu, og jeg vil sige at det er stor forskel på fx. hvad min SB3 kunne dengang jeg købte den og hvad den kan nu. Duet er et bud på en, efter min mening ikke bedre, men annerledes streamer i cirka samme prisklasse. 

Jeg anbefaler at du henter SqueezeCenter og selv prøver. Der følger en Transporter/SB3-emulator/software afspiller med som heder SoftSqueeze. Derudover kan du hente SqueezePlay, som dels emulerer en Controller, men som også kommer til at erstatte SoftSqueeze og vil blive Logitechs bud på en softwareafspiller til mediecenter/desktop. Du får fuld funktionalitet og en præcis ide om hvordan det hele virker.

http://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=7.3

(PS! Jeg har linket til beta-versionen da denne kræves for at få SqueezePlay)

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Tak for det lange og uddybende svar bhaagensen.

Jeg har nemlig kort haft en squeezebox på besøg, og jeg mente nemlig kun den viste en "titel" af gangen, hvilket jeg tænkte kunne give navigerings begrænsninger fra den simple fjernbetjening. Altså jeg var bange for man skulle trykke 10 gange, hvis man skulle 10 sange hen, men når man kan skrive på den ala en mobil hjælper det jo meget.

Når du siger man også kan anvende et browser interface, er det så PC'en man kan bruge som "remote" ? Og i så fald kan man så også f.eks. bruge sin mobiltelefon til at styre musikken hvis den har WLAN (Nokia E66 med Symbian)?

Citér:
Hvad er "bedre"? Eller måske, hvad synes du den mangler? Teknisk set er den stadig på højde med andre tilsvarende løsninger da den jo løbende opdateres. Jeg har haft Squeeze* produkter i 3 år nu, og jeg vil sige at det er stor forskel på fx. hvad min SB3 kunne dengang jeg købte den og hvad den kan nu. Duet er et bud på en, efter min mening ikke bedre, men annerledes streamer i cirka samme prisklasse.

Det er ikke fordi jeg synes den mangler noget som sådan, men den er jo gået hen og blevet meget populær, og det er jo ikke fordi det er svært for konkurrenter at lave deres bud på en sådan løsning. Der kunne være spændende alternativer jo. Man kunne selvfølgelig ønske sig bedre grafisk brugerflade som Duet og Sonos, men Duet har jeg bare hørt meget dårligt om, samt jeg ikke vil betale 1000kr mere uden lydkvaliteten ændres. Sonos er bare for dyrt til mig.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:

Altså jeg var bange for man skulle trykke 10 gange, hvis man skulle 10 sange hen, men når man kan skrive på den ala en mobil hjælper det jo meget.

Der er nogle forskellige faciliteter som gør at navigation er relativt nemt og hurtigt. Det fungerer forskelligt afhængig af hvor man navigerer. Jeg nævnte det med at indtaste søgetekst ala mobil. Derudover kan man i diverse lister så som kunstner-listen trykke fx. 3 gange på '4' for at gå direkte til kunstnere som starter på 'i' (igen ala mobil). I playlisten trykker man blot fx. '7' for at gå direkte til track 7. 

Citér:

Når du siger man også kan anvende et browser interface, er det så PC'en man kan bruge som "remote" ? Og i så fald kan man så også f.eks. bruge sin mobiltelefon til at styre musikken hvis den har WLAN (Nokia E66 med Symbian)?

Præcis. Inden jeg fik Controller bruge jeg min Nokia N95 præcis som du beskriver (man kan faktisk også streame til bla. Symbian telefoner). SqueezeCenter har forskellige versioner af webinterfacet. På mobil bruger man et simpelt. På PC et mere kompliceret (læs:ressourcekrævende). Der findes også et specielt iPhone/iPod touch webinterface og også deciderede iPhone-programmer som kan styre det hele. Det er vistnok ret godt og populært.

Citér:

men Duet har jeg bare hørt meget dårligt om, samt jeg ikke vil betale 1000kr mere uden lydkvaliteten ændres. Sonos er bare for dyrt til mig.

Personlig har jeg aldrig haft problemer med Duet, men det er åbenlyst at nogle setups desværre ikke virker efter hensigten. Jeg kan godt forstå at du er mest til SB3 fremfor Duet. Lidt firkantet sagt synes jeg man kun skal give de 1000 kr extra hvis man synes det er 1000 kr værd at kunne se coverene fra fjernbetjeningen (og ikke på en pc eller laptop fx.)

PS! Det er vist noget med at Linksys lige er kommet med en streaming løsning i samme prisklasse. Dog tror jeg den halter noget bagud Sonos og Squeeze som jo trods alt har udviklet deres system over mange år)

Torben Ibsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Tillykke med din beslutning om at streeme i stedet for at bruge en CD eller andet. Jeg er sikker på at du ikke fortryder det.

Mht server ville jeg nok gå efter en der er istand til at bruge forskellige 3. parts software da det i det lange løb sparer dig for meget bøvl og ny investeringer.

Til at rippe med bruger jeg Ripstation micro DS som kan downloades gratis fra Linn´s hjemmeside. Det indexerer selv det hele, det eneste du skal er at vælge folder hvor filerne skal gemmes når du starter programmet, derefter er det bare at smide CDér i, når en disk er færdig åbner den skuffen og du lægger en ny i og lukker. Jeg har rippet mine CDér i FLAC format men der er mange forskellige meninger om det. Det vigtigste er at du ikke spilder din tid på at rippe i et tabs givende komprimeret format som f.eks. mp3 da du givet vil ønske at få en bedre lyd på et senere tidspunkt. Det er let at konvertere hele biblioteket til mp3 senere hvis du vil bruge sangene i din Ipod eller hvad du har.

Mht afspiller er der mange muligheder i mange forskellige prisklasser fra få tusinde til langt over 100K. Hvis jeg var dig ville jeg købe den billigste afspiller jeg kunne komme i nærheden af og så bruge pengene på en ordentlig NAS-router. Jeg tror at du uanset hvad vil komme i den situation at du vil opgradere afspilleren på et senere tidspunkt når du er kommet igang og ser mulighederne.

Selv er jeg meget glad for Linn DS som spiller fortryllende. De ligger dog i en noget højere prisklasse end dit budget men det er tit muligt af finde deres Sneaky til små penge. Jeg har en sådan i køkkenet og er meget godt tilfres med den. Da den samtidig har integreret forstærker er den som skabt til det. Den har i forhold til flere af de andre Linn DS digital udgang så der er mulighed for at opgradere med en bedre DAC hvilket hæver lyden op i den absolutte top.

Held og lykke med projektet.

/Torben

Til top Vis Torben Ibsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Ibsen

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
FreZh skrev:

Altså jeg var bange for man skulle trykke 10 gange, hvis man skulle 10 sange hen, men når man kan skrive på den ala en mobil hjælper det jo meget.

Der er nogle forskellige faciliteter som gør at navigation er relativt nemt og hurtigt. Det fungerer forskelligt afhængig af hvor man navigerer. Jeg nævnte det med at indtaste søgetekst ala mobil. Derudover kan man i diverse lister så som kunstner-listen trykke fx. 3 gange på '4' for at gå direkte til kunstnere som starter på 'i' (igen ala mobil). I playlisten trykker man blot fx. '7' for at gå direkte til track 7. 

Citér:

Præcis. Inden jeg fik Controller bruge jeg min Nokia N95 præcis som du beskriver (man kan faktisk også streame til bla. Symbian telefoner). SqueezeCenter har forskellige versioner af webinterfacet. På mobil bruger man et simpelt. På PC et mere kompliceret (læs:ressourcekrævende). Der findes også et specielt iPhone/iPod touch webinterface og også deciderede iPhone-programmer som kan styre det hele. Det er vistnok ret godt og populært.

Citér:

men Duet har jeg bare hørt meget dårligt om, samt jeg ikke vil betale 1000kr mere uden lydkvaliteten ændres. Sonos er bare for dyrt til mig.

Personlig har jeg aldrig haft problemer med Duet, men det er åbenlyst at nogle setups desværre ikke virker efter hensigten. Jeg kan godt forstå at du er mest til SB3 fremfor Duet. Lidt firkantet sagt synes jeg man kun skal give de 1000 kr extra hvis man synes det er 1000 kr værd at kunne se coverene fra fjernbetjeningen (og ikke på en pc eller laptop fx.)

PS! Det er vist noget med at Linksys lige er kommet med en streaming løsning i samme prisklasse. Dog tror jeg den halter noget bagud Sonos og Squeeze som jo trods alt har udviklet deres system over mange år)

Igen tak for fyldigt svar. Så tror jeg næsten jeg er klar til at hoppe på SB3, det lyder som om det kan tilfredsstille mit behov for audio streaming.

Er det dette Linksys system du hentyder til: http://gizmodo.com/5166905/cisco-linksys-wireless-home-audio -lightning-review

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Torben Ibsen skrev:

Hej

Tillykke med din beslutning om at streeme i stedet for at bruge en CD eller andet. Jeg er sikker på at du ikke fortryder det. 

Mht server ville jeg nok gå efter en der er istand til at bruge forskellige 3. parts software da det i det lange løb sparer dig for meget bøvl og ny investeringer.

Kan den Qnap jeg har tænkt på få installeret 3. parts software?

Citér:

Til at rippe med bruger jeg Ripstation micro DS som kan downloades gratis fra Linn´s hjemmeside. Det indexerer selv det hele, det eneste du skal er at vælge folder hvor filerne skal gemmes når du starter programmet, derefter er det bare at smide CDér i, når en disk er færdig åbner den skuffen og du lægger en ny i og lukker. Jeg har rippet mine CDér i FLAC format men der er mange forskellige meninger om det. Det vigtigste er at du ikke spilder din tid på at rippe i et tabs givende komprimeret format som f.eks. mp3 da du givet vil ønske at få en bedre lyd på et senere tidspunkt. Det er let at konvertere hele biblioteket til mp3 senere hvis du vil bruge sangene i din Ipod eller hvad du har.

Tak for anbefaling med Ripstation, det vil jeg prøve når jeg kommer så vidt. Planen er også at rippe det hele i FLAC for at få det hele med.

Citér:

Mht afspiller er der mange muligheder i mange forskellige prisklasser fra få tusinde til langt over 100K. Hvis jeg var dig ville jeg købe den billigste afspiller jeg kunne komme i nærheden af og så bruge pengene på en ordentlig NAS-router. Jeg tror at du uanset hvad vil komme i den situation at du vil opgradere afspilleren på et senere tidspunkt når du er kommet igang og ser mulighederne.

Selv er jeg meget glad for Linn DS som spiller fortryllende. De ligger dog i en noget højere prisklasse end dit budget men det er tit muligt af finde deres Sneaky til små penge. Jeg har en sådan i køkkenet og er meget godt tilfres med den. Da den samtidig har integreret forstærker er den som skabt til det. Den har i forhold til flere af de andre Linn DS digital udgang så der er mulighed for at opgradere med en bedre DAC hvilket hæver lyden op i den absolutte top.

Som sagt er jeg meget presset på budgettet, og det må derfor absolut ikke komme til at koste mere end et par tusinde kroner alt i alt, som beskrevet i mit første indlæg. Derfor tror jeg streamere som Linn er urealistiske selvom de ellers ser rigtig fine ud.

Når du siger du vil bruge pengene på en ordentlig NAS-router, hvad dækker det så over? NAS server og router? Hvilke krav skal jeg stillte til dette ud over mulighed for installation af 3. parts software på NAS'en?

Citér:

Held og lykke med projektet.

/Torben

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:

Igen tak for fyldigt svar.

Velbekomme :)

Citér:

Så tror jeg næsten jeg er klar til at hoppe på SB3, det lyder som om det kan tilfredsstille mit behov for audio streaming.

SB3 er et brugbart no-nonsense system for dem som kan klare sig uden fancy grafik etc. Lyden er helt OK, der er masser af funktionalitet, den er gennemprøvet, og så er den billig nu om dage.  

Hvis jeg skal knytte en kommentar mere til dine planer, så vil det være at tjekke en gang extra om der er alternativer til den NAS du foreslår. Den virker fint og hurtigt så længe du navigerer fra SB3. Men ydelsen når man tilgår den via browser og ved indlæsning af ny musik er såvidt jeg ved ikke aces (det kommer an på dine forventninger). Nogle anvender vist noget EEPC, eller en af de mange populære nye netbooks, eller hvad det heder. Såvidt jeg ved yder disse på højde med dyrere NAS, men koster stadig ca. det samme som den du foreslår.

Jeg følger kun overfladisk udviklingen indenfor NAS og hardware. Derfor er jeg ikke sikker i min sag her. Men synes jeg vil nævne det så kan du selv tjekke op på detaljerne så du eventuelt slipper for at blive skuffet.

Citér:

Er det dette Linksys system du hentyder til: http://gizmodo.com/5166905/cisco-linksys-wireless-home-audio -lightning-review

Ja, jeg troede det var billigere dog...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes