| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Mit beskedne forslag til HT princip, der afspiller den digitale 16 bit/44.1 kHz kode direkte. HT selv fungerer som DA konverter:
HT har 16 forskellige viklinger på svingspolen: Mest betydende bit har flest omviklinger, næstmest har det halve antal, osv. til alle 16 bit har hver deres vikling. Det digitale signal tilføres hver sin vikling. Svingspolerne kommer til at fungere som den modstandstrappe, der er i nogle klassiske DA konvertere.
Delefilter foregår som digital signalprocessering.
Volumenkontrol foregår som digital processering, eller ved at ændre forsyningsspændingen på den chip, der sender de 16 kanaler til svingspolerne.
Jeg forestiller mig at vi her på forum kan drøfte hvorvidt princippet er teknisk realiserbart, og hvilke fejlgruber og fordele der kan tænkes at være.
En ulempe kunne være at svingspolen bliver dobbelt så tung som for en tilsvarende analog svingspole.
Byd glad ind!
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrikmm,
Fin ide - jeg har selv leget med ideen siden dengang hvor jeg skar membraner ud til en magnetostat højttaler.
Jeg har haft præsis samme tilgang til det som dig - dog har du glemt, at der skal en vis strøm ind i svingspolen, du slipper altså ikke for at forstærke det digitale signal Du skal så bruge 16 digitale forstærkere der bare er on/off ligesom den digitale bitstrøm, men med lidt flere muskler bagved.
Jeg er ikke helt med på, hvorfor svingspolen skulle blive dobbet så tung? Det er vist mere de 16 tilslutninger til svingspolen der vejer ekstra 
Det var mine overvejelser, men sjovt projekt 
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan regne ud får du brug for separat D/A-konvertering for hver højttalerenhed. Og hvordan har du tænkt dig at regulere lydstyrken?
Hvis din ide overhovedet kan realiseres bliver det så dyrt at ingen gider betale for det. Det er nok ikke uden grund at der ikke findes nogen digitale højttalere på markedet.
|
| Til top |
|
| |
u9center Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrikmm
Her er nogle med samme ide wikipedia
mvh. Svend __________________ Svend
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da kæft......så skal man da virkelig ville det hva?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
u9center skrev:
|
Hej Ulrikmm
Her er nogle med samme ide wikipedia
mvh. Svend
|
|
|
En afgørende forskel:
De bruger ikke samme membran, men 16 forskellige. Her var ideen at bruge 16 forskellige viklinger på en svingspole og dermed også en membran.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydstyrken... kunne den ændres ved at lave et elektromagnetisk felt istedet for med fast magnet? og så variere styrken på dette? Eller det influerer måske ikke kun på følsomheden?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydstyrken kunne reguleres med digital manipulation af signalet. Det vil dog medføre tab af opløsning når der skrues ned.
En bedre måde kunne være at variere spændingen på det digitale signals output. Noget lignende er vist nok brugt i noget
TacT udstyr for at bevare opløsningen.
Det jeg forestiller mig som prototype var en enkelt fuldtone enhed. Og så kunne man gå videre med 2 eller 3 vejs systemer
for at kunne udvide frekvensniveauet. Delingen skulle foregå i det digitale domæne.
Jeg kan ikke helt regne ud, om der vil forekomme aliaseringsstøj over de 22,1 kHz. Men det ved de teknisk begavede nok
mere om.
Hvad det ville koste at udvikle et sådant system ved jeg heldigvis ikke. Men meningen med denne tråd er ikke at diskutere
prisen, men at vurdere de tekniske aspekter ved definitionen af et rent digitalt system, hvor HT selv fungere som DA
konverter.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
| Lydstyrken... kunne den ændres ved at lave et elektromagnetisk felt istedet for med fast magnet? og så variere styrken på dette? Eller det influerer måske ikke kun på følsomheden? |
|
|
Nu kender jeg ikke så mange højttalere med elektromagneter...men - mon ikke det ændrer på Thiele/small data på enheden og dermed lyden?
Men det skal da ikke stoppe dig fra at lave en prototype 
Viklinger på en svingspole
1 bit = 1 vikling
2 bit = 2 viklinger
3 bit = 4 viklinger
16 ca. 32 tusinde viklinger....
Den bliver sku lidt tung den svingspole.....
Nå men det kan da forsøges 
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2009 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da i høj grad et problem ved luftkastellet, du der påviser. 16 bits lyder som et stort praktisk problem.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk meget nemmere at betragte højttalerenheden som et 1 bits digitalt system. Så undgår du de fleste af de nævnte problemer
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man gik 16 bit vejen, kunne man bruge modstande til at reducere output på de sidste 6 bit. Så bit 1 - 6 hver fik hver en vikling, men med reduceret spændingsfald pga. ohmske modstande koblet for. Og så kunne man bruge viklingsfordoblingsmetoden:
Bit7 = 1 vikling, 8 = 2 viklinger, 9 = 4, 10 = 8, 11 = 16, 12 = 32, 13 = 64, 14 = 128, 15 = 256, 16 = 512 viklinger.
De bits med lavest antal viklinger skulle nok sidde tættest på magneten.
Hej Nesdam: hvordan med 1-bit?
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en 1-bits D/A-konverter omsættes de digitale 16-bits data til et pulsbredde moduleret signal (PWM). Hvis dette PWM-signal sendes direkte ud i højttalerenheden er det nok det nærmeste du kommer en digital højttaler, uden de ulemper der følger med et 16 bits system.
På grund af ulineariteter i højttalerenheden vil et 16 bits system næppe være værd at lytte til. Eksempelvis skal summen af de 15 mindste bits svare præcis til værdien af det 16 bit for ikke at få kraftig forvrængning i D/A-konverteren. Og det er næppe muligt at justere værdien af de enkelte bits når svingspolen først er viklet.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ulineariteten må selvfølgelig vær et stort problem. Jeg kan huske der engenag var et kredsløb bland mulitbit DACerne om
hvor mange bits der var justeret korrekt ind. Mange havde kæmpe problemer med ulinearitet på mange dB når man kom
ned i de lave niveauer.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |