| Forfatter |
|
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt en brugt Jungson med rør i udgangen - og den lyder forrygende  Da
jeg ikke har balancerede indgange på min forforstærker, men gerne vil
prøve den transistoriserede - og dermed balancerede - udgang på CD'en
hvordan skal jeg så lave skærmen? Jeg har kabler med to ledere og
skærm, og tanken er RCA i den ene ende og XLR i den anden. Jeg ved
den balancerede udgang ikke bruges optimalt, men som forsøg - kan det
lade sig gøre - og kan man evt bruge begge udgange uden at de påvirker
hinanden?
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens lave et kabel med XLR i den ene nede og RCA i den anden. Se hvordan her: http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Tak til jer begge. Sidste udgaven det lidt mere avanceredt ud, så det er den jeg prøver  Er der nogen der har et bud på om man kan bruge de to udgange samtidigt? Jeg har et sekundært anlæg i køkkenet, som jeg gerne vil overføre samme signal til... Det er rigtig godt at have samme "program" til at køre eks. når jeg har gæster. Kablet til køkkenforstærkeren er afkoblet med en buffer, så der skulle ikke være problemer
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja balanceret bliver det ikke, men lade sig gøre kan det godt.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det prøvet  Jeg kan ikke blive helt enig med mig selv, og der er en påvirkning af lyden, eller om det blot er indbildning  Men marginalt er det... Er der nogen der har bud?
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, som Kappen skriver, er det jo ikke helt rigtigt balanceret; med de fordele som dette medfører med udligning af indstrålning af støj i kablet. Men hvis du alligevel ikke skal have et kabel på flere meter, så går det fint.
Om lyden bliver bedre, kan nok være meget svært at afgøre. Der kan være mange faktorer som spiller ind. Men mine oplevelser - med mit Linn forstærkersæt, som også udelukkende anvender balancerede ind/udgange med XLR - er, at det fungerer rigtigt fint, også med "bastarder" med ubalanceret til balanceret.
Et fremtidigt projekt, som jeg går og funderer lidt på, er at få en af mine pladespillere wired til balanceret. Netop en pickup er jo født balanceret med to "varme" signalledninger og en separat stel/skærm, så her var jo mulighed for at få en ægte balanceret signalkilde.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups - tror nok jeg blev misforstået. Lyden fra de ballancerede udgange til RCA ("bastarderne") har ikke nær den åbenhed og precens som de RCA udgangene, og bassen er også væsentlig mere fremelsket men også slasket... Men det er heller ikke optimale vilkår for en ballanceret udgang, så en sammenligning er ikke reel. Det jeg gerne ville høre om nogen kunne give et bud på, er om mit "misbrug" af den ballancerede udgang kan have indvirkning på lyden fra RCA stikkene der jo er rør-baserede. Al teori siger mig, at det kan det ikke, men hvad siger I, kære orakler  PS: "Bastard kablet" kikker direkte ind i en buffer-forstærker inden signalet løber videre...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Marts 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelfar skrev:
Ups - tror nok jeg blev misforstået. Lyden fra de ballancerede udgange til RCA ("bastarderne") har ikke nær den åbenhed og precens som de RCA udgangene, og bassen er også væsentlig mere fremelsket men også slasket... Men det er heller ikke optimale vilkår for en ballanceret udgang, så en sammenligning er ikke reel. Det jeg gerne ville høre om nogen kunne give et bud på, er om mit "misbrug" af den ballancerede udgang kan have indvirkning på lyden fra RCA stikkene der jo er rør-baserede. Al teori siger mig, at det kan det ikke, men hvad siger I, kære orakler PS: "Bastard kablet" kikker direkte ind i en buffer-forstærker inden signalet løber videre...
|
|
|
På apparater der ikke er ægte balanceret opbygget, vil der være ekstra 'elektronik' som signalet skal passere igennem. På sådanne apparater vil ubalanceret drift sandsynligvis lyde bedre. Men det er jo trendy i øjeblikket med XLR-stik! ;-) Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemli' (c; Men mit store spørgsmål er: Vil den "ekstra elektronik" Niels beskriver gøre, at mit
"misbrug" af den ballancerede udgang ikke vil have indvirkning på lyden fra
RCA stikkene der jo er rør-baserede.
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |