| Forfatter |
|
hifi2me Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forskel på at bruge en PC eller MAC til at rippe CD'ere med mon?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke se der skulle være nogen forskel i at bruge henholdsvis PC og MAC. Der skal selvfølgelig bruges noget lidt andet software, men ud over det er princippet det samme. Tænker du om der lydmæssigt vil være forskel eller...?
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
hifi2me Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, har hørt at kombinationen MAC, Itunes skulle give den bedste lyd, når filerne videreføres til en ekstern DAC.
begrundelsen skulle være, at Itunes og MAC er optimeret til hinanden, men jeg har pt. ikke en MAC
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke hardwaren, der er udslagsgivende - men det benyttede software. Eksempelvis er Windows Media Player ikke god - det går godt nok hurtigt, men softwaren "gætter" lystigt, når det er svært at læse data. Alfa og Omega er et godt rippeprogram. De to mest gængse, gode Windows-programmer er Exact Audio Copy (gratis, se www. eac.de) og programmet fra dBpowerAmp (som koster penge). Fælles for dem er, at de genlæser, når der er problemer, så man får en fil, der i højere grad er tro mod originalen
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender desværre ikke så meget til MAC hvorfor jeg ikke skal kunne sige hvad lyden ryger igennem inden den bliver smidt videre til f.eks. en DAC. Ved PC vil lyden normalt ryge igennem windows volumen-kontrol osv. hvilket ikke nødvendigis er ønskeligt. Det kan dog rimelig let omgås ved f.eks. at bruge ASIO eller andre alternativer der gør at lyden helt umodificeret bliver smidt videre til f.eks. DAC. Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne blive meget bedre end en bit-perfekt ripning efterfulgt af bit-perfekt afspilning der bliver smidt direkte videre. Hvordan det lige præcis forholder sig med Itunes skal jeg dog ikke kunne sige da jeg aldrig selv har været specielt glad for det.
|
| Til top |
|
| |
hifi2me Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemer er blot at mange DACs ikke understøtter ASIO
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det problem må være i forbindelse med DAC's der tilsluttes via USB. Jeg ville undre mig meget hvis de fleste lidt mere seriøse USB DAC's ikke understøtter ASIO, directsound eller hvad det nu ellers hedder  - I det mindste må ASIO4all kunne bruges. Ved DAC's der tilsluttes via S/PDIF bør det i hvert fald være muligt med så godt som alle konfigurationer (Skulle jeg da mene).
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi2me skrev:
| Er der forskel på at bruge en PC eller MAC til at rippe CD'ere med mon? |
|
|
Groft sagt nej. Du kan lave perfekte rip til tabsfrie formater på både pc og mac. Ofte rippes til FLAC eller Apple Lossless.
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi2me skrev:
|
ja, har hørt at kombinationen MAC, Itunes skulle give den bedste lyd, når filerne videreføres til en ekstern DAC.
begrundelsen skulle være, at Itunes og MAC er optimeret til hinanden, men jeg har pt. ikke en MAC
|
|
|
Du kan formentlig få præcis samme lyd ud af både pc og mac, så brug du bare det, du plejer. Selvom mac selvfølgelig er pc overlegen i det meste ;-)
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 25 August 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Det problem må være i forbindelse med DAC's der tilsluttes via USB. Jeg ville undre mig meget hvis de fleste lidt mere seriøse USB DAC's ikke understøtter ASIO, directsound eller hvad det nu ellers hedder  - I det mindste må ASIO4all kunne bruges.
Ved DAC's der tilsluttes via S/PDIF bør det i hvert fald være muligt med så godt som alle konfigurationer (Skulle jeg da mene).
|
|
|
Tillad mig at give et råd fra min egen erfaring: Den PC hvor jeg har mine FLAC eller WAV filer (har ikke erfaring med MP3 i denne sammenhæng) skal være uden lydkort, eller evt. indbygget lydkort skal disables i BIOS.
OS skal være Vista, fx Home premium, som ikke laver ulykker med samplingfrekvensen etc. Afspiller er Winamp med kernel streaming plugin.
DAC'en, jeg selv kører med forbundet via USB, er en Svalander GDIS DAC V, som har fået KANON anmeldelse i HIFI&Musik no. 7-8/2009 (svensk). "En mere analogtlydende DAC skal man lede længe efter". Den er tillige neutral, velopløst og silkeblød i sin detaljerigdom. Den lammetæver Benchmark DAC-1 ifølge HIFI&Musik.
|
| Til top |
|
| |