| Forfatter |
|
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt interesseret i de muligheder man opnår ved ren digital signalbehandling/forstærkning. Jeg har endda lyttet lidt på Lyngdorf. I mine ører vinder den i direkte sammenligning med analoge forstærkere som for eksempel NAD M3.
Men jeg har oså hørt noget om at der er forskel på digital overførsel via spdif og USB, noget med at man undgår jitter ved overførsel gennem USB.
Hvis det er tilfældet, vil vi så se mindre spdif og mere USB i fremtiden? Er en forstærker som TDAI2200 allerede lidt "gammeldags".
Hvor meget betyder det med den jitter og er der nogen som har hørt om Lyngdorf er på vej med nogle USB-løsninger???
På forhånd tak for alle svar. Jeg er ikke helt stærk i det her digitale univers.
Med venlig hilsen
Kristian
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkris skrev:
Jeg er lidt interesseret i de muligheder man opnår ved ren digital signalbehandling/forstærkning. Jeg har endda lyttet lidt på Lyngdorf. I mine ører vinder den i direkte sammenligning med analoge forstærkere som for eksempel NAD M3.
Fint at du synes bedre om Lyngdorf, men pas på ikke at skære alle analoge forstærkere over én kam.
Men jeg har oså hørt noget om at der er forskel på digital overførsel via spdif og USB, noget med at man undgår jitter ved overførsel gennem USB.
Der er nogen, der mener at USB slet ikke egner sig til dette formål (ved ikke selv så meget om det).
Hvis det er tilfældet, vil vi så se mindre spdif og mere USB i fremtiden? Er en forstærker som TDAI2200 allerede lidt "gammeldags".
Jeg ville ikke selv vælge en forstærker fra pga. manglende USB interface - Hvis du kan lide lyden af forstærkeren kan man alternativt finde USB-SPDIF eller USB-Toslink.
Hvor meget betyder det med den jitter og er der nogen som har hørt om Lyngdorf er på vej med nogle USB-løsninger???
Andre kan nok svare på dette.
På forhånd tak for alle svar. Jeg er ikke helt stærk i det her digitale univers.
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
|
God jagt og venlig hilsen
René
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville da ikke engang skænke USB en tanke hvis jeg skulle købe ny forstærker... men det er nok bare mig. Synes ikke rigtigt det hører hjemme i hifi verdenen. En lyndgorf har både optisk, SPDIF og AES/EBU digitale indgange så der skulle være rig mulighed for at sætte alverdens kilder på...
Må man spørge hvorfor lige USB er interresant... hvad er mulighederne der?
Men vil give dig fiuldstænddig ret...Lyngdorf forstærkere er rigtig gode!, har selv haft et par stykker. Var meget glad for dem! Dog skal man passe på med valget af højttalere til dem. Det kan hurtigt blive for udpenslet og nøgternt. - med mindre man selvf. er til den slags :) Jeg kan godt lide når der er krop på tingene og tingene lyder naturligt... Faktisk synes jeg, lige med undtagelse af Millenium, at SDAI2175 er den bedste forstærker i lyngdorfs program. - Den er ikke så detaljeret og hurtig som en TDAI men har dog en perfakt balance mellem varmen og detaljerne som gør at det er yderst behagelig og dynamisk at lytte til. Hvis man ikke har råd til en Millenium, så er det SDAI som kommer tættest på rent lydmæssigt...imo
__________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
nikond40 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er så din mening Thomas :-)
Jeg ville jo mene at en TDA2200 er en fantastisk forstærker, og også bedre end SDAI da den har mere kontrol og flere nosser.
Det er også en kæmpe fordel at du har de direkte digitale indgange. Så har man rigtig mange muligheder for cd-transports og andre streamnings
løsninger, uden at skulle tænke på eksterne dac's.
Bare rolig Thomas, du skal nok vende "hjem" til den digitale verden, når du lige har fået løbet hornene af dig med de analoge forstærkere ;-)
Men jeg vil give Thomas ret i at jeg ikke kunne se hvad jeg skulle bruge USB til i Min Lyngdorf TDA2200.
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mine horn er først begyndt at gro du!!!
det er bare et spørgsmål om tid før du ser lyset min ven :-)
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at du bytter om på hvad du har hørt om USB og SPDIF.
Ved USB har du meget jitter samt ikke så meget båndbrede som ved SPDIF.
Så som der er blevet nævnt så er USB heller ikke noget jeg ville arbejde med i mit setup.
Ang Lyngdorf så deler jeg ikke din glæde Første gang jeg lyttede til Lyngdorf forstærker var jeg de første 10min WAW Men så begynder waw effekten af gå af den. Den sniger sig ind på dig med dens åbenhed og detalje rigdom. Men efter kort tid bliver den irrerterende at lytte til. Man bliver utrolig hurtig lytte træt og musikken bliver i sidste ende en pine  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligefrem en pine ville jeg nu ikke kalde det... De spiller på sin egen måde og enten hader man det eller så elsker man det.
Jeg var sgu glad for min TDA og min Millenium...uden tvivl!
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svar. Spændende!
Det er vist noget med at der er forskellige måder at overføre et digitalt signal. At man kan sende signalet afsted som pakker og ad den vej ungå jitter. Men jeg er som sagt totalt på udebane i forhold til digital signaloverførsel...
Mvh Kristian
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
det med pakkerne...er det ikke noget med USB vs Firewire. Mener Firewire er en konstant datastrøm hvor usb samler pakker før de bliver sendt.
Men ved ikke så meget om det... :-)
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
TDAI 2200 er temmelig ufølsom overfor jitter, men ikke mere end, at en Jisco fra Altman i Tyskland stadig kan gøre noget ved det. Det er en lille fiks boks, som ved første bekendtskab virker alt for dyr, men tager man den af, efter at have spillet med den i lang tid, tror jeg ikke, mange ville vælge at få pengene retur. Det kan man også se ved, at der så godt som aldrig er nogen af dem til salg på brugtmarkedet.

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|