| Forfatter |
|
Zildjianamd Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Afspiller idag alt min musik via min HTPC med gigabyte bundkort og onboard lyd. Jeg er i tvivl om der er noget at hente ved at smide et ordentligt lydkort i?
Synes, at jeg har læst lidt om, at det afhænger meget af D/A converteren på lydkortet? Men eftersom jeg benytter optisk kabel til musikken, er det vel underordnet, da signalet ikke konverteres til analog?
Er jeg helt gal på den? :)
Hvis I mener, at jeg henter kvalitet ved at få bedre lydkort, hvad kan I så anbefale til menneske penge :) ? - gerne med optisk udgang. Musikken jeg afspiller er primært i losless format :)
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sender musikken videre fra din HTPC via optisk kabel vil der efter min mening ikke være noget at hente ved at skifte lydkort - medmindre du mangler nogle muligheder i driverne eller lignende. Hvis du bruger ASIO eller directsound og smider signalet videre digitalt bør det principielt kun være den efterfølgende DAC (D/A konverter) der har betydning - og altså ikke den konverter der sidder på lydkortet. Den vil kun blive brugt hvis du bruger det analoge signal fra lydkortet (altså bruger de normale jack stik) Så behold du endelig dit onboard lydkort hvis du kun bruger den optiske udgang (min mening) jeg mener at have læst enkelte steder at der skulle være lidt forskel på selv den digitale udgang fra et billigt til et godt lydkort, men jeg vil være så fræk at påstå, at såfremt det er rigtigt, så er der virkelig tale om småting. Det er dog ikke noget jeg ved mere om, så jeg må hellere lad vær med at tale over mig
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
Zildjianamd Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe okay.. så var min opfattelse god nok :) Det lyder ikke til, at det er værd at smide penge efter så. tak for svaret :D
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo være der kommer flere input, men jeg ville bestemt mene pengene er meget bedre givet ud ved at udskifte D/A delen. Hvad bruger du som DAC?
|
| Til top |
|
| |
Zildjianamd Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg formoder, at DAC betyder digital => analog converter ? :) I så fald er det min surround receiver, som er en Harman Kardon AVR-255 :)
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, DAC er bare digital / analog converter. Var blot lidt nysgerrig, men kender desvære ikke rigtig AVR-255'eren så kan ikke sige så meget om dens DAC (D/A konverter). Men hvis det lyder godt er der jo ikke noget at komme efter
|
| Til top |
|
| |
Zildjianamd Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe det lyder skam ganske glimrende ;) - Men forbedringer er der jo altid plads til hehe ;)
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som andre skriver får du intet ud af at skifte lydkort, da du "kun" bruger det til at videresende et digitalt signal. Det er først i din receiver, at signalet behandles (konverteres fra digital til analog).
Hvis du vil "teste" DAC'en i din receiver, kunne du låne en ekstern DAC (det må man næsten kunne i en eller anden hifibutik) og så sætte den ind mellem lydkort og receiver. Dvs. optisk kabel fra lydkort til ekstern DAC og så "alm." phonokabel fra ekstern DAC til receiver. Hvis du kan høre forskel og det lyder skide meget bedre, så er der da noget at spare op til. Ellers kan pengene passende bruges på.... musik :-)
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo selvfølgelig også den mulighed, at du køber et lydkort med en god DAC. Så skal du bruge "alm" phonokabler fra lydkort til receiver. Kan desværre ikke anbefale nogen (har ikke hørt nogen).
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zildjianamd skrev:
Hehe okay.. så var min opfattelse god nok :)Det lyder ikke til, at det er værd at smide penge efter så. tak for svaret :D
|
|
|
Jeg ville nu ikke afvise ideen så hurtigt. Der kan skam være en del at hente - afhængig af dit setup.
Specielt XP piller ved lyden inden det kommer til lydkortet. For at undgå dette skal du uden om XP kmixer, som en af de andre var inde på opnås det med ASIO eller kerner streaming. Mange onboard lydkort understøtter ikke ASIO eller kernel streaming.
En del onboard lydkort resampler 44.1 til 48 og så er der jitter og støj fra PC'en.
Hver enkel af disse for sig gør måske ikke det helt store men sammenlagt kan det godt give noget, og så meget behøver et nyt kort ikke at koste hvis du ikke skal have analogt ud, men bare undgå de nævte unoder ved et onboard.
|
| Til top |
|
| |
Zildjianamd Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... Nu ved jeg tilsyneladende ikke nær så meget som dig på det område :) - Men på min HTPC kører jeg Vista Ultimate. Dette AISO er det et program, jeg skal installere, eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tager udgangspunkt i ASIO, da jeg ikke har fået prøvet f.eks. kernel streaming (og hvad det ellers hedder) Til de fleste lydkort af lidt bedre kvalitet medfølger ASIO drivere. Hvis ikke dit lydkort har ASIO drivere kan du bruge ASIO4all (der er også nogle der bruger ASIO4all i stedet for standard drivere, da det i nogle tilfælde kan give bedre latency osv - men det behøver du ikke bekymre dig om i første omgang) Når du har fået installeret ASIO drivere eller ASIO4all kan du med en del afspillere vælge output -> og så den ønskede enhed. F.eks. kan jeg i winamp vælge imellem: ASIO_output DirectSound WaveOut Når jeg bruger ASIO out med winamp kører den forbi mere eller mindre alt digital regulering af lyden - både winamp's volume/balance og windows' mixer.
|
| Til top |
|
| |