| Forfatter |
|
amarone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Søger lidt hjælp til, hvad jeg skal vælge for en NAS. Jeg skal b.la bruge den til min Logitech Squeezebox & til fotos. Spørgsmålet er også, om det mon ikke er smart at vælge en med automatisk back-up, altså til 2 harddiske (?). - Er der sådan en rigtig god price/quallity-killer derude, så ville det jo være alletiders ? Ah ja, jeg ved ikke helt hvad prisen er, og det er heller ikke afgørende, men jeg forestiller mig, at det kan være muligt at få noget i 2500-3000 kr.`s lejet (?)
På forhånd tak forhjælpen 
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg kører selv med en Synology DS207+ (Er nu afløst med en DS209+) Kan KLART anbefales.
Den klarer 2 diske, og budget mæssigt kan du godt holde dig indenfor rammen du har sat. Den har mulighed for at køre Sqeezebox serveren direkte på enheden, og den kan køre Web (Så du eventuelt kan have dine egne hjemmesider liggende der).
Når man nu har rost den til skyerne, så kommer der jo også det næsten obligatoriske ..."Men..."
Den har en tendens til at støje lidt fra blæseren bagved, men det er ikke alarmerende .. Og ligeledes er det jo også en nødvendighed for at holde 2 harddiske nogenlunde kølige.
Håber det er til hjælp. Endelig skriv hvis der er spørgsmål eller noget.
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger


Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa, jeg har købt en Qnap 207 pro, den ligger i dit prisleje, den er sat op sådan, at de automatisk spejles. Detil skal du lægge et par harddiske der skal kunne kunne køre 24/7...
Eneste ulempe er, at den måske støjer en anelse, men hvis du har et skab at sætte den ind i, er det jo underordnet.
Andre sværger til synology, squeexeboxcenteret er vist lettere at sætte op der. Prisen er ca. den samme.
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Muttly Forum Bruger


Bruger siden: 19 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg bruger en Netgear Ready NAS RND2150 http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo/RND2150. aspx
Den er utrolig let at sætte op til brug. Det kan dog anbefales at sætte flere ram i den fra starten.
Jeg har 1024 mb ram i min samt 2 stk. 500 gb drev.
Der er preinstaleret squeezenetwork. Det skal bare slås til i setup på nas'en
Den kan købes for 1899,- hos PRC data (se linket her http://www.prcdata.dk/produkt/netgear-readynas-duo-rnd2150/9 8251893/ref/62/ )
1024 mb Kingston DDR SODIMM ram koster 377,- hos shg.dk
1 stk extra 500gb hd kan fåes til ca 400 kr
Så en ready ans duo med 2x 500 gb + 1024 mb ram vil koste ca 2700
Det skal siges at blæseren i rnd2150 larmer en del når man man tænder for den. men dette går hurtigt væk. Når den er i drift er den meget lydløs. __________________ Proac response3,5. Accuphase P360, Primare P 30. Audia Flight cd two+ PS auido Digital Link III DAC. Sota Sapphire mk II+sme 3009r imp+aoc9+ Dino Riaa.Harmonic Tech. Thruth Link. VDH 501 SB 3 AA DDE2.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ReadyNAS Duo med 2x1T.
Nok støj til at den ikke står i stuen. Fin nok sammen med fjernbetjeningen og Controlleren, men hastigheden på webinterface'en er for langsom.
Ekstra RAM er vist kun gavnligt til når den bliver sat i gang med at søge musikken igennem. Til daglig betjening har det vist ingen betydning.
|
| Til top |
|
| |
larsvanløse Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
amarone skrev:
Er der sådan en rigtig god price/quallity-killer derude |
|
|
D-link DNS-323, den er billig, lille, hurtig og lydløs når diskene ikke arbejder.
|
| Til top |
|
| |
amarone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op. Tak skal I ha`. Det gav da noget at vælge i mellem. - Jeg går ud fra, at alle fungerer godt sammen med Logitech Squeezeboxen, ikke sandt?
|
| Til top |
|
| |
amarone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Ham jeg skal have til at hjælpe mig med at sætte NAS`en op, skal også stå for at købe/skaffe den hjem. Han kan ikke skaffe det hele hjem. Men han har b.la foreslået denne - hvad mener I om den? : http://www.synology.com/enu/products/DS209j/index.phpgennemskue det)
Den er helt ny og er beregnet til "hjemmekontoret", men jeg har endnu ikke kunne finde nogen anmeldelser på den. Er der nogle af jer der kan se, om dataene ser ok ud, og om I det hele taget tror, at det er en ok-maskine. Tør jeg købe den? .
På forhånd tak for hjælpen .
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare den du skal have hvis du spørger mig ... /
Det er også den jeg omtalte i mit tidligere indlæg. Som sagt kører jeg med 207+, den nye hedder 209j (Og ikke + som jeg skrev tidligere).
Læs eventuelt anmeldelser på Ds207+. ydelsen er en smule bedre på den nye og så er den lakeret sort i stedet for hvid ... Thaa daaaaa :-).
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
amarone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TheAirwalker
Har researchet videre. Det ser ud til at Synology DS209J ikke er særlig velegnet til Squeezebox/Squeezecenter. Det kræver minumum 128 mb ram - selvfølgelig gerne mere. Ovennævnte har kun 64 mb ram. Også en større Cpu ville være godt, så vidt som jeg nu kan se 
Mine nye "faoritter" er nu i stedet Qnap ts 119 eller den endnu nyere Synologi 109+
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger


Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
amarone skrev:
|
Hej igen. Ham jeg skal have til at hjælpe mig med at sætte NAS`en op, skal også stå for at købe/skaffe den hjem. Han kan ikke skaffe det hele hjem. Men han har b.la foreslået denne - hvad mener I om den? : http://www.synology.com/enu/products/DS209j/index.phpgennemskue det)
Den er helt ny og er beregnet til "hjemmekontoret", men jeg har endnu ikke kunne finde nogen anmeldelser på den. Er der nogle af jer der kan se, om dataene ser ok ud, og om I det hele taget tror, at det er en ok-maskine. Tør jeg købe den? .
På forhånd tak for hjælpen .
|
|
|
Jeg ville gå efter ReadyNas. Den er oven i købet supporteret af Logitech med hensyn til brug af squeezebox. Har selv en ReadyNas Duo med 1 GB ram. Det kører helt perfekt sammen med squeezebox duet.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger


Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også overveje en rigtig server, Intels Atom processorer giver god ydelse til formålet og med lavt strømforbrug, og så kan du selv bestemme strømstyringsprofilen...
Bundkort koster vel omkring 550 med CPU på 1-2GB ram koster ikke alverden heller, måske 400 Så skal du have et kabinet med strømforsyning til vel 500 hvis du ikke er kræsen Til sidst nogle harddiske efter eget valg, og så har du en meget anvendelig lille sag der med garanti kan opfylde dine behov... __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
Du kan også overveje en rigtig server, Intels Atom processorer giver god ydelse til formålet og med lavt strømforbrug, og så kan du selv bestemme strømstyringsprofilen...
Bundkort koster vel omkring 550 med CPU på 1-2GB ram koster ikke alverden heller, måske 400 Så skal du have et kabinet med strømforsyning til vel 500 hvis du ikke er kræsen Til sidst nogle harddiske efter eget valg, og så har du en meget anvendelig lille sag der med garanti kan opfylde dine behov... |
|
|
Ja. Ærligt talt ville en PC-baseret løsning være meget bedre og kan endda laves 3.000 Kr. inkl. alt. Intels Atom processor er katastrofalt dårlig for øvrigt. En Pentium E5200 bruger mindre strøm og koster det samme som en Atom. Desuden kan den jo anvendes til alt muligt andet end blot filserver. Operativsystemet kan også vælges frit. Hvad du end gør, så brug ikke noget ringere end RAID1 (2x harddiske i Mirror). Det koster ingenting (en ekstra harddisk står vel i 4-500 Kr.) og sikrer dig imod datatab. Det tager mange timer at lægge sin musik/film ind igen hvis noget går galt med kun én disk. Automatisk backup findes i øvrigt i langt de fleste Windows-distributioner i forvejen som funktionen "Volume Shadow Copy". Man kan i øvrigt også skematisere automatiske backups med Backup-værktøjet i Windows. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger


Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, jeg er ikke sikker på Atom-løsningens strømforbrug mod en E5200, men mener da kun kernen bruger 4W i drift, at chipsættet så bringer den op på lige under 40W er jo en anden sag.
Hvor læser jeg om E5200 ydelse og strømforbrug, jeg kunne måske selv finde på at hoppe på den løsning så, hvis da ikke jeg venter til senere på året når Atoms afløser kommer. __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt nok at det er det helt forfærdelige chipsæt til Atom der er den store synder. nVidia har lavet et nyt for nyeligt der burde vende situationen, men jeg tvivler på at det bliver meget bedre ydelse pr. watt-mæssigt imod et godt E5200/E7200-setup. VIA's Nano/Mini-ITX-løsninger er også udelukket, men det er pga. prisen, der ofte sniger sig over 2000 Kr. for bundkort+CPU. Dertil kommer at de fleste ikke har det antal udvidelsesmuligheder konkurerende systemer har. Her er en test af Atom Vs. Core2Duo E7200 fra Tomshardware. Testen viser at både Atom og E7200 ligger under 40 W for et helt system i idle, men også at E7200 ligger 18 W over når det kommer til ydelse i Office-applikationer. Værd at huske er at et NAS jo vil være idle det meste af tiden, men den ekstra headroom (meget) fra en E7200 måske også kan bruges. En E5200 vil givetvis være endnu bedre ydende. Faktisk vil performance pr. watt være meget højere med en E7200 end en Atom, således vil opgaverne tage kortere tid og processoren returnerer hurtigere til Idle, hvorfor en E7200/E5200 altid vil være det bedre valg over en Atom. Jeg mener de har lavet en hvor de inkluderer Pentium E5200 også. Ellers er det blot at tage en hurtig rundtur på de andre store hardware review sites, så som silentpcreview.com eller xbitlabs.com . Husk at en alt for stor strømforsyning kan fordoble strømforbruget på et ellers meget effektivt lille system ved at producere for meget spildvarme.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål inden tråden her dør ud:
Hvis jeg investerer i en Netgear ReadyNAS løsning, er det så muligt at kunne have mere end de 500GB plads der allerede er.
- Kan en ekstra HD kun bruges til back-up? - Kan man placere en større HD i? - Hvilke standard skal HD være for at passe i en ReadyNAS? Jeg tror altså at jeg skal have mindst 1TB, så er der andre løsninger i samme prisklasse?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som et godt tilbud, men som jeg ser det gælder det kun for virksomheder. Deres tilbud til private er ikke så godt: http://www.dustinhome.dk/pd_5010135322.aspx
Mvh.
|
| Til top |
|
| |