Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 23:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvad kan en hypex ds8,0? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hey H4A

Jeg har tidligere lavet en tråd omkring, at jeg ville bygge en sub. Jeg har pt en peerless xls 12" med 12" slave som jeg vil bruge i starten. Jeg fik dog at vide i min tråd, at en 12" ikke kunne levere det tryk, jeg nok gerne vil ud i. Jeg vil nemlig gerne have mine ting på værelset "til at danse" hvis i forstår det. Man skal virkelig kunne mærke bassen i mellemgulvet.

Her er min tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74235&P N=1&TPN=1

 

Derfor vil jeg nok lave en større sub, når jeg engang får pengene til det. Oprindeligt ville jeg bruge en hypex ds4,0 til den peerless xls 12", men hvis jeg vil bygge en større sub senere, skal jeg måske købe en hypex ds8,0?

Jeg tænker måske noget 15" eller 18", det kan vel nok levere tryk, hvor det samtidig lyder godt, hvis de er af en ordentlig kvalitet. Men hvor meget kan en hypex ds8,0 slæbe? Lige pt kan jeg jo få 20% igennem denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74118&K W=hypex

Ville en hypex ds8,0 kunne slæbe en sub, f.eks. af en 18" eller 2 * 15" (ved endnu ikke hvad det bliver, for noget jeg skal have bygget, men vil bare gerne have noget som kan mærkes og levere god bas. Der går nok også noget tid, inden den skal bygges.)

 

Noget helt andet er, at jeg bruger min pc, til at afspille mit musik og over i en int. forstærker. Den forstærker har ikke pre out, som en hypex ds8,0 kræver, da den ikke har high level in, ligesom ds4,0. Så kan man bare splitte signalet op, med en y-splitter. Jeg kører jo med en jack -> phono ledning. Kan man så splitte den phonoledning op med en y-splitter og køre den ene i hypexens RCA indgang, og den anden i min forstærker, uden det gør noget?

 

Håber i kan hjælpe, for ved ikke om jeg skal købe en hypex ds4,0 eller 8,0, nu hvor jeg kan få 20%

Håber også i kan svare mig på, om det overhoved kan lade sig gøre, det her med at splitte signalet op, fra min computer.

 

Mvh.

Mx jelle

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der kan fortælle mig om en hypex ds8,0 ville være et godt køb og pengene værd, hvis man vil bygge en vild sub.

Kan den f.eks. slæbe en tempest x ? den skulle vel nok kunne flytte noget luft, så det kan mærkes.   http://www.audiomarketplace.com.au/component/page,shop.produ ct_details/flypage,shop.flypage/product_id,2/category_id,19/ manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,49/

For regner ikke med den kan slæbe en maelstrom x, selvom det kunne være fedt.   http://www.audiomarketplace.com.au/component/page,shop.produ ct_details/flypage,shop.flypage/product_id,4/category_id,20/ manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,49/

 

Og hvad er forskellen på en hypex og en anden sub forstærker. f.eks. denne http://www.audiomarketplace.com.au/component/page,shop.produ ct_details/category_id,26/flypage,shop.flypage/product_id,12 7/option,com_virtuemart/Itemid,49/

Hvordan er de lyd mæssigt, for hypex skulle vel være noget af det bedste og kraftigste indenfor subforstærkere?

Har også set nogle bruger pro PA forsærkere til at slæbe store subs, men så kommer vi jo op i en anden prisklasse  

/mx jelle

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

du kan godt bruge en ds 8 til maelstrom X

mht pa amps så er her en mulighed http://www.thomann.de/dk/behringer_ep4000_europower.htm

og her er den ultimative spille højt subenhed 4 af dem så er den hjemme

http://pasub.com/PASUB540.pdf



__________________
/Brian

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Har selv 2 stk DS4.0 (1 pr kanal) og der er RIGELIGT effekt. Trækker 4 stk 8" ialt og ja, der er bas så det halve kunne være nok.

Lydmæssigt er der ikke noget at udsætte, kontrol og atter kontrol. Kan anbefales.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Tror i virkelig at en hypex ds 8,0 kan trække en maelstrom x fuldt ud  for det havde jeg slet ikke troet?

Jeg kan godt se at pro amps leverer noget mere, men det bliver bare også noget dyrere så. jeg skal jo også ud og have mig et delefilter o.lig. det er jo altsammen i hypexen.

 

@ fasen

Nu skal der heller ikke så meget til at holde 8" enheder, som der skal til 15" eller måske 18".  men jeg er glad for at høre, at du er tilfreds med lyden i hypexerne

 

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Om den kan trække den fuldt ud ved jeg ikke, men mon ikke du kan spille rigeligt højt. Ellers skal du jo have fat i en PA-SUB samt ditto effekttrin og så bliver prisen da også en anden. Hvis du både vil have dybbas og max SPL, så er det svært at forene. Men til hjemmebrug vil kombinationen DS 8.0 + maelstrømmen være vild.

Edit: Lavede lige en hurtigt udregning. Maelstrømmen har en følsomhed på 88db. Med de 500-800 watt som DS8.0 kan levere, så kan du spille ca 115 db. Altså tonser højt.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

ok lyder godt... det eneste jeg skulle vide var, hvor meget man ca kunne smide foran en hypex ds 8,0 med et fornyftigt resultat. Der går nok en smule tid, inden jeg køber en bas. ( det er også træls alting koster penge, når man ikke har dem  he he) Jeg er nemlig en dreng på 17 år, som ikke har noget arbejde  

 

Men jeg går på udkig efter en hypex ds 8,0 og en NAD C372, så jeg også har en ordentlig forstærker med preout til hypexen  måske skulle jeg købe den igennem denne tråd, det ved jeg ikke helt endnu...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74118&K W=hypex

 

Tak for hjælpen

/mx jelle

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

Tror i virkelig at en hypex ds 8,0 kan trække en maelstrom x fuldt ud  for det havde jeg slet ikke troet?

Jeg kan godt se at pro amps leverer noget mere, men det bliver bare også noget dyrere så. jeg skal jo også ud og have mig et delefilter o.lig. det er jo altsammen i hypexen.

@ fasen

Nu skal der heller ikke så meget til at holde 8" enheder, som der skal til 15" eller måske 18".  men jeg er glad for at høre, at du er tilfreds med lyden i hypexerne

du skal have over 1500watt for at trække malstrøm x over "fuld ud" men skal det lyde godt til musik er 800watt rigeligt.

også er det lige nemt at trække 4*8" som 1*15" (ca. samme membranareal)



__________________
/Brian

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes