Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 19:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Fejl i rip med iTunes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders H. A.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har nogle problemer med at der kommer fejl når jeg ripper med iTunes. Fejlene kan høres som en "grim beezzz" lyd under afspilning. Jeg har prøvet at rippe med følgende forskellige drev og computer:
MacBook Pro 2,2GHz gemt på netværkdrev, rip hastighed omkring 10X,
1,8GHz AMD PC, DVD drev1 omkring 5X rip hastighed eller DVD drev2 med op 30X rip hastighed gemt på lokal HD.

Bedst resultat er ikke overraskende opnået med drevene med lav hastighed, men der er stadigvæk enkelte fejl i ripningen. Skiverne er ikke specielt ridset.

Er iTunes bare ikke bedre til at rippe eller kan jeg gøre et eller andet for at opnå et mere feljfrit resultat.

Grunden til at jeg bruger iTunes er kun at Airport var en billig måde at få en netværks afspilller, på lidt længere sigt vil jeg have en Linn Sneaky DS eller ligende. Når den tid kommer dur Apple LossLess selvfølglig ikke mere som format. Ville det være en god ide at rippe skiverne i ISO format så det er muligt at lave dem om til Flac på et senere tidspunkt uden at skulle have fat i skiven igen?

Vil et ISO rip være et mere fejlfrit rip?

Jeg ved godt at det er muligt konverter i mellem LossLess formater uden tab, men jeg har endnu ikke fundet en konverter som tager alle metadata med uden problemer.

Harddisk plads er forøvrig en underordnet parameter i alle mine spekulationer.

vh
Anders
Til top Vis Anders H. A.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders H. A.
 
Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Anders H. A. skrev:


Er iTunes bare ikke bedre til at rippe eller kan jeg gøre et eller andet for at opnå et mere feljfrit resultat.


Har du slået fejlkorrektion i iTunes til? Med den funktion skulle det være et udemærket program. Hvis du gerne vil 'nørde' lidt mere med dine rips vil jeg forslå EAC eller dBPowerAmp til PC og Max til mac

Anders H. A. skrev:
Grunden til at jeg bruger iTunes er kun at Airport var en billig måde at få en netværks afspilller, på lidt længere sigt vil jeg have en Linn Sneaky DS eller ligende. Når den tid kommer dur Apple LossLess selvfølglig ikke mere som format. Ville det være en god ide at rippe skiverne i ISO format så det er muligt at lave dem om til Flac på et senere tidspunkt uden at skulle have fat i skiven igen?


Hvorfor duer ALAC ikke med en Sneaky DS? Om et ISO-rip er bedre kommer nok an på softwaren.


Anders H. A. skrev:
Jeg ved godt at det er muligt konverter i mellem LossLess formater uden tab, men jeg har endnu ikke fundet en konverter som tager alle metadata med uden problemer.


dBPowerAmp er god til at konvertere mellem formater


__________________
Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
Til top Vis Mark.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mark.S
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

iTunes er ikke en secure ripper og fejl som du beskriver kan nemt opstå. Der er vist masser af tråde om secure rippers. Lad
mig lige opsummere hvilke der findes:

PC: Exact Audio Copy, dbPowerAMP og Plextools
Mac: XLD
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

hvad kendetegner en "secure ripper"

(jeg køber en NAS inden for det næste år eller to så arbejder på at forberede mig psykisk på at rippe 800 CD´er )
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 30 Maj 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
iTunes er ikke en secure ripper og fejl som du beskriver kan nemt opstå. Der er vist masser af tråde om secure rippers. Lad
mig lige opsummere hvilke der findes:

PC: Exact Audio Copy, dbPowerAMP og Plextools
Mac: XLD

Linux: RubyRipper
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
hvad kendetegner en "secure ripper"

(jeg køber en NAS inden for det næste år eller to så arbejder på at forberede mig psykisk på at rippe 800 CD´er )

det er jeg igang med både med film og musik - det er KEDELIGT!! Og så er min stationære død og det tager laaaaang tid - specielt Blu Ray - på en  bærbar.



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Anders H. A.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg må jo nok indrømme at jeg ikke har sat mig ordentlig ind i "format skoven", jeg troede at ALAC bare var endnu et iTunes format og var ikke klar over at Apple LossLess og Alac er det samme. Nu er jeg blevet klogere og er kommet frem til at der ikke er nogen grund til at bruge iTunes til at rippe til HD fordi der er masse af ripper og afspiller der understøtter Alac.

Jeg har prøvet dbPowerAmp, men kan egentlig bedst lide Easy CD-DA Extractor fordi den selv kan finde ud af at downloade album art fra amazon.

Efter hvad jeg kan læse mig til laver CD-DA extractor også et secure rip med CRC check og den slags. Er der nogen der kender CD-DA Exttractor og ved om der er nogen ulemper ved det i forhold til dbPowerAmp?

Mht. til format holder jeg mig til Alac så længe det er Cd lyd, det er understøttet af de fleste afspiller og ellers må jeg igang med at konvertere. Jeg ville fortrække Flac men det er ikke understøttet af min Airport Express. Jeg kunne nok spare noget plads ved at bruge Flac med høj compressions level men Harddisk plads er jo stort set gratis :-)

Fordelen ved en god ripper er jo at man kan rippe Cd'erne med høj hastighed uden at risikere en masse fejl. Det tager omkring 5min per skive med det drev jeg bruger. Det kræver dog en computer med kræfter i overskud når man gerne vil lave noget andet på den imens.

Tak for hjælpen vh
Anders

Til top Vis Anders H. A.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders H. A.
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
hvad kendetegner en "secure ripper"


At den ripper korrekt eller fortæller dig at der er fejl.

Data på en audio-cd ligger på en uhensigsmæssig måde - en lang strøm hvor det kan være umuligt at sende laseren til et
specifikt punkt. Der er to lag checksums C1 og C2, men mange drev kan ikke benytte C2.

En secure ripper kan bestemme om den kan benytte C2 eller ej. Herefter vil den rippe skiven og matche checksums. Hvis de
ikke matcher vil den søge tilbage, finde det korrekte sted og læse igen ind til den læser rigtigt eller giver op.

Plextor drev har indbygget proprietær kode der tillader eksakt søgning. Plextools kan derfor benyttes som secure ripper hvis
man har et Plextor drev. Og det er virkelig hurtigt.

Exact Audio Copy benytter den gammeldags metode med at læse og sammenligne checksums.

dbPowerAmp benytter burst mode og sammenligner med en ekstern database af checksums for hele sangen.

XLD og rubyripper benytter vistnok samme metode som Exact Audio Copy.

Resten ripper ikke secure og det kan give fejl uden at man får besked herom.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Anders H. A. skrev:
Er der nogen der kender CD-DA Exttractor og ved om der er nogen ulemper ved det i forhold til
dbPowerAmp?


Ikke andet end at de to programmører har ført offentlig krig nogle år tilbage.

Der er en lidt gammel tråd her http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t5 6485.html (se post 4)
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes