Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB satsning - endelig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Berlingske tidende har en stor artikel idag om at Regeringen vil opgive replanlægningen af FM båndet og istedet satse mere på DAB og internet radio. Det var på tide !!!! Det skulle de nok have gjort for flere år siden.

Nu kan FM tuneren forhåbentlig snart stilles hen i rækken af forældede apparater.

http://www.business.dk/article/20090604/medier/90604143/

Det er utroligt at det først kommer nu. Jeg har haft DAB i 4 år og har det både som stationær tuner, køkkenradio og bilradio. Bilradioen kan opfange signalerne overalt, men indendørs er der problemer mange steder. Det må løses, for når det er løst er der ingen forhindringer for at nedlægge FM helt.

Der er for (en sjælden gangs skyld) grund til at give politikerne

For DAB er FM overlegent på alle områder, der er ingen sus og de genrespecifikke kanaler gør at vi hører meget mere radio. Så DAB som system fortjener også en



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1741
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

jamen dog....rart at høre andre synes DAB er ok...bruger det rigtig meget selv, men men,,,,,,her vil jeg så også se om der er andre der har samme problemmer som jeg har med DAB....jeg lytter meget til boogieradio og rock, men periodisk kommer der udfald i lyden med varighed af ca 4-8 sek, så kommer lyden igen....andre der har det problem med DAB????

jeg har selv en udvendig 5 elementers antenne, og har ringet til dr/DAB og klaget mig lidt...men de sir der ingen problemmer er????

nogen der ved om man kan måle signalet som med analog????? og evt send pb hvis nogen har et sådan problem også.

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 765
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Godt at se at nogen kan bruge DABén.

Her hos os er 2 DAB radioer røget ud pga. den dårlige lydkvalitet og manglende signal.

Jeg håber bestemt ikke FM signalet bliver lukket, min DAB radio i køkkenet er netop blevet erstattet med en Philips rørradio fra 1955, hvilken fantastisk lyd.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken
 
mads20
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 November 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

DAB fungere godt til de små radioer i køkkenet, men til anlægget er det en utrolig ringe lyd man får, uanset hvilken dac man så end bruger. Det så også bare min mening

Men håber virkelig heller ikke at de lukker fm signalet 

Til top Vis mads20's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads20
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

 ...håber bare de overgearede radioværter snart

 er fortid....

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Lydkvalitet af DAB som den er nu, er absolut ikke imponerende god. Men, dog god nok til baggrundsmusik. Men også fint der satses på netradio, jeg oplever lyden som bedre end DAB, men har dog jævnligt oplevet, at der ikke er signal. Som regel blot P3, men her til morgen også andre kanaler.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Det er afgørende at signal kvaliteten er fin. Min er 100 OK hele tiden, så mit signal er altid perfekt (med en antenne der er en stump ledning.) Men jeg bor også tæt på senderen. Men når sendenettet udbygges vil formodentlig stort set alle kunne modtage DAB med fin lydkvalitet. Så det er bare med at få sat flere sendere op. I 2008 blev der opsat en på Norddjurs og så blev kvaliteten i bilen på turen Grenaa - Randers iorden. Før var der store udfald.

Så når senderne er sat op, har vi et system der kan give fin radio uden sus og udfald, ligesom vi undgår irriterende radioværter.

Jeg har en Pure Tempus køkkenradio og en Cambridge DAB 300, den sidste er meget bedre end den første. Køb en stationær tuner med DAB/FM eller udelukkende DAB, det er ikke afgørende om den har FM, for når den har DAB går brugen af FM ud helt af sig selv. (Jeg har også en Denon tuner 1500RD, som virker fint og har rigtig god lyd, men jeg bruger den minimalt.)



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

De gange jeg har hørt en DAB, har jeg bestemt ikke været tilfreds med lyden.

så alt i alt en dårlig nyhed..., lad os nu lige se hvad der faktisk sker..., denne beslutning er jo imod public service og mere vigtigt beredskabsplanen! man kan ikke tvinge befolkningen til at anskaffe sig et bestemt stykke elektronik over en så kort periode.



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Det er afgørende at signal kvaliteten er fin. Min er 100 OK hele tiden, så mit signal er altid perfekt (med en antenne der er en stump ledning.)

Jeg har testet med fuldt signal på både billige og dyre tunere (Pure, Cambridge og noname). og lydkvalitet er god nok til radiolytning, men ikke godt nok til seriøs musiklytning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Glemte at sige..., hvis du har en tilstrækkelig god tuner og DR3 tilfældigvis har en god teknikker bag pulten..., så er det slet ikke så ringe et medie, P4 klare som regel at have rimlig godt styr på lyden det meste af tiden  

Ps. DR2 kan brøste sig af at have en generelt høj lydkvalitet  



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Er det ikke noget med at DAB2 er ved at overtage og det skulle have en noget bedre lydkvalitet? 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Super god nyhed at politikkerne har droppet replanlægningen af fm båndet, så kan vi beholde P2 hos DR. Som jeg har skrevet tidligere mener jeg at fm har stor berettigelse på hjemmeanlægget, DAB hører til i bilen hvor lyden ikke er så vigtig og der er jo indbygget sus i bilen
Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Men den var jo lidt tynd den udmelding vedr. DR2 ..., "sikret frem til slut af 2010"

__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

De gange jeg har hørt en DAB, har jeg bestemt ikke været tilfreds med lyden.

så alt i alt en dårlig nyhed..., lad os nu lige se hvad der faktisk sker..., denne beslutning er jo imod public service og mere vigtigt beredskabsplanen! man kan ikke tvinge befolkningen til at anskaffe sig et bestemt stykke elektronik over en så kort periode.

Nu har vi jo allerede haft adskillige år til at anskaffe os det i, og de fleste nye tunere har vel DAB indbygget. For 2 år siden oplyste DR at de skønnede at 15 % af radiolytningen var på DAB, det tal er givetvis vokset siden så nu er det nok mellem 20 og 30 %. Her er signalkvaliteten selvfølgelig helt afgørende. Jeg bor i det eneste område i DK hvor vi kun kan tage FM via kabel, nemlig spidsen af Djursland, her er DAB andelen nok mere end 50 %, da vi kun kan modtage FM via Grenaa Byantenne der ikke har en lydkvalitet der er værd at tale om.

Og nu varer det vel en del år inden FM lukkes, så der er vel god tid. Der er investeret i flere hundrede tusinde DAB radioer, og de fleste der bruger denne side har sikkert haft en længe. Derudover sendes P1 og P3 jo også på DAB, selv om deres betydning nok falder med tiden.

Med hensyn til lydkvaliteten så er signalkvaliteten afgørende. Her må der nok investeres i en del flere sendere, for det er vel betingelsen for at DAB kan afløse FM. Når signalet er iorden er lyden det også, og det er rart at have rene musikkanaler med enten rock, pop eller jazz hele tiden.

Hvis kvaliteten opfattes som ikke helt god nok, bliver vi nok nødt til at leve med den. For hvis der istedet skal satses på et nyt system vil måske godt ½ million radioer a 800 kr i snit være kassable. Det giver et tab på ca. 500 millioner.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

800,- i nypris

jeg skal bestemt ikke have sådan en "cheap" kvalitet..., så hellere undvære



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 765
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig der finder de dedikerede kanaler kedelige?

Man får ikke længere den "aha"oplevelse, som når man lytter til f.eks. P3 og hører et stykke musik man måske slet ikke kendte i en genre man aldrig tidligere  havde overvejet.

Jeg kan ikke bare beslutte, at nu vil jeg høre rock og så bare affinde mig med at lytte til rock resten af dagen. På den måde mener jeg ikke at DAB kan bruges til andet end baggrundsmusik.

Kommentaren om at man også slipper for studieværterne...... Her må den bedste anbefaling vel være at droppe DAB radion og købe sig en cd, så er lyden i det mindste hæderlig at lytte til.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke så vildt meget forstand på DAB. Men er det ikke sådan med DAB at der er en meget lille marginal for,
hvornår der er signal/hvornår der ikke er ?

DAB kan vel sammenlignes med VHS - EN KÆMPE FUSER. Hvis DR nedlægger FM-nettet er det endnu en grund, i rækken af
mange, til at lade være med at betale licens .
Kvaliteten er så ringe DR burde skamme sig. Hvad skal vi bruge DAB til når der findes så mange internetradioer - Endda i en   
kvalitet der er værd at høre på.

Andre lande er jo allerede begyndt at droppe DAB fordi det er for ringe... 128 k/bit er jo ikke engang noget jeg vil byde min
MP3-afspiller for

Hermann - Har du nogensinde hørt en anstændig tuner ? - til 1000-2000 kr for man virkeligt meget for pengene.



Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Se øhm.., jeg kender denne side

http://www.ham-radio.com/k6sti/index.html

og fyren har testet og målt seriøst på HD Digital modtagere ...,

http://www.ham-radio.com/k6sti/xdr-f1hd.htm

http://www.ham-radio.com/k6sti/hdt-1.htm

http://www.ham-radio.com/k6sti/hdt-1x.htm

der er lang vej endnu før at det virkelig rykker 

 



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Nu har jeg ikke så vildt meget forstand på DAB. Men er det ikke sådan med DAB at der er en meget lille marginal for,
hvornår der er signal/hvornår der ikke er ?

DAB kan vel sammenlignes med VHS - EN KÆMPE FUSER. Hvis DR nedlægger FM-nettet er det endnu en grund, i rækken af
mange, til at lade være med at betale licens .
Kvaliteten er så ringe DR burde skamme sig. Hvad skal vi bruge DAB til når der findes så mange internetradioer - Endda i en   
kvalitet der er værd at høre på.

Andre lande er jo allerede begyndt at droppe DAB fordi det er for ringe... 128 k/bit er jo ikke engang noget jeg vil byde min
MP3-afspiller for

Hermann - Har du nogensinde hørt en anstændig tuner ? - til 1000-2000 kr for man virkeligt meget for pengene.

Jeg har faktisk 2 fm tunere Denon 1500rd og Denon 460, men bruger dem sjældent.

Jeg har altid haft et perfekt signal, da der er en sender i Grenaa by, men jeg bor det eneste sted hvor man ikke kan modtage FM via antenne, kun kan via Grenaa Byantenne og lydkvaliteten der er ikke noget at råbe hurra for. (DR oplyser at de skønner at 98,5 % kan modtage FM, dem der ikke kan bor overvejende på det østlige Djursland.) DAB andelen af radiolytning er derfor nok en helt anden her end andre steder. Der høres nok mere DAB end FM i Grenaa.

Med hensyn til det første med signalet så er det ikke sådan at der er signal eller ikke signal. Mine to radioer kan begge vise hvor godt signalet er og der er stor forskel på lydkvaliteten alt efter hvor godt signalet er. F.eks er signalet i Ebeltoft forfærdeligt, her lyder FM meget bedre end DAB, i Grenaa er det omvendt. Jeg har stort set altid en fejlprocent på 0, men jeg har også hørt hvor den ligger og svinger omkring 10 % og her er lydkvaliteten meget dårligere. Så det gælder vel om at få flere sendere.

Og egentlig ville jeg bare påpege at det var positivt at DR endelig begyndte at satse på et system istedet for to. Så du kan roligt købe dig en dab radio. Hvis jeg skulle købe idag ville jeg købe en stationær tuner af god kvalitet. F.eks fra Pure eller Cambridge.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

de apperater (Pure eller Cambridge) er udstyret med skod strømforsyninger.

det er ret surt at skulle bryde en garanti nærmest på dag et af købet,

for at opgradere det punkt for at få noget, der bare minder om den soniske ydelsen fra ens gamle FM tuner. 



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes