Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 21:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: vilken DAB tuner skal jeg vælge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Jeg har en ældre lars holdt tuner som er modifiseret med gode komponender, jensen kondensatore i kobber, ladelytter i black gaet og sølv tråd på 0,80mm, har fm antenne på taget, når jeg høre p2 har jeg en god sene og god luft omkring udøverne

kan jeg købe en dab der kan være med i lydkvaliteten og vilken skulle det så være ???


Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hej der

Det blive meget svært. Behold den så længe vi har fm, du får ikke noget bedre.

Dab her i DK og i GB ( ja for det er de eneste lande der sender i det gl. dab format )

er lydmæssigt en katastrofe , modtagerforholdne elendige.

Dab sendes ikke i gennem antenneforeningerne.Jeg venter til at vi evt. kobler os på det dab+ systen som resten af europa går over til. Det dab som DR og folketinget vil tvinge os til minder mig om EU afstemningen, vi gider det ikke . Systemet er for gammeldags

 



__________________
Møller
Til top Vis quadmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quadmand
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

hej der !

vor meget bedre bliver det der dab + system ???
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Det er bedre men stadig ikke den cd kvalitet som blev os lovet da dab skulle indføres og det var da lovet at sende i 256 kbs. og ikke de 128 kbs. der bruges nu!!

Men da det ser ud til at vi skal have digital radio er dab+ dog brugbar da man kan fordoble den lydkvalitet man sender i ( og ) eller sende flere kanaler.

Læs mere her eller søg selv på Google : http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=4890& amp;fv=2

Fakta om digital radio

  • DAB er den digitale radiostandard som bruges i Danmark i dag. Man sender i Bd III.
  • DAB sendes landsdækkende via en mux i blok 12C, og regionalt, øst og vest for Storebælt, i henholdsvis blok 11C og 13B.
  • DAB+ er en ny standard der anvender AAC v1 eller v2 kompression. Besparelsen er ca. 50% i forhold til traditionel DAB.
  • HD Radio er en amerikansk opfindelse hvor man sender digital radio i flankerne af det analloge FM-signal. Med den nyeste kompressionsteknik bliver der plads til 2-3 digitale kanaler med diversitymodtagelse.
  • Men løbet er nok kørt, Danmark og England som de eneste lande i verden har valgt den ældste dab løsning så det må vi lære at leve med.
  • Personligt tror jeg mere på internet baseret radio .
  • Det minder nok meget om pladespiller kontra cd så prøv og lån en dab tuner/radio , det kan jo være det er godt nok til dit brug.


__________________
Møller
Til top Vis quadmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quadmand
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok fravælge DAB og prøve sådan en her

http://www.pricerunner.dk/pl/317-1192581/Radio/Sangean-WFT-1 -Sammenlign-Priser

Selv bruger jeg en bærbar PC som musikcentral. Her afspiller jeg internetradio, og DAB er smidt i skuffen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg ville nok fravælge DAB og prøve sådan en her

http://www.pricerunner.dk/pl/317-1192581/Radio/Sangean-WFT-1 -Sammenlign-Priser

Selv bruger jeg en bærbar PC som musikcentral. Her afspiller jeg internetradio, og DAB er smidt i skuffen.

Der behøver ikke være ovenstående, der var blot et eksempel. Bedst er det nok at finde en med digital udgang til din DAC

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Der findes mange fine radioer både med DAB og FM, såsom

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/cambrid ge_640t_v2_dab_tuner_sort.htm

Der er ikke mange af de stationære DAB tunere til salg brugt, men kik evt. på Hifiklubben. Når en model udgår falder den ofte i pris, inden den nye kommer.

 



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Det er en rigtig fin tuner du har, den gamle Larsholt - jeg har også en, og den er jeg glad for - men det var ikke det, du spurgte om!

Lige præcis det, du beskriver, med luft omkring musikerne på P2, synes jeg, er noget af det, som DAB gør dårligst. Især hvis det er et stort orkester. Det går lidt bedre med simple besætninger eller et enkelt instrument. Så jeg tror, du vil blive skuffet. Men det ved du selvfølgelig ikke, før du har prøvet det! Det er ingen erstatning for, at du selv prøver. Så det må du gøre. Men nu er du advaret. Mange af entusiasterne er blevet meget skuffede.

Jeg ved ikke hvilken radio, du skal købe. Jeg tror ikke, der er så meget forskel på dem. Og hvis du vil bruge separat DAC, er forskellen nok endnu mindre. Pure laver vist kun køkkenradioer nu.

Men Larsholten er fin! Pas godt på den!

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes