Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Musik på harddisk - nybegynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Musik på harddisk

Jeg er HELT grøn på det her område, men det er begyndt at gå op for mig, at der kan være være nogle indlysende fordele ved at have sin musik på en harddisk. 1500 LP'er og et tilsvarende antal CD'er fylder en del, og udover de fysiske pladsproblemer er der også noget med bekvemmelighed.

Men hvordan gør man?

Hvordan kommer man i gang?

Hvad skal jeg bruge?

Jeg skal selvfølgelig bruge min computer (Mac) til at overføre al min musik til en harddisk. Hvilket format? AIFF?

Og hvad gør man så? Jeg kan ikke lige tilslutte en harddisk til mit 30 år gamle hifi. Hvad bruger man som afspiller? Den gamle Powerbook med iTunes eller hvad?

Jeg er så grøn, at jeg ved, at der er noget der hedder et mediecenter, men jeg ved ikke, hvad det er. Og jeg ved ikke, om det er noget jeg har brug for at vide?

Hvordan har I andre sat jeres op?

Alle tips modtages med tak.

:)

Peter

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Har selv en MacBook Pro - jeg bruger Itunes til at behandle mine CD'er og Audacity til at indspille LP'er.

Jeg bruger formatet Apple Lossless - og jeg har en airport til at overføre lyden trådløst - ingen generende kabler - og lyden er OK.

Hilsen EyeOfBeauty
Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Glimragende ... men hvad er det du overfører lyden til? Mine gamle højttalere er ikke modtagelige for airport-signaler :)

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Er selv Squeezebox Classic bruger, og kan klart anbefale den. Musik ligger på en lille PC med en velvoksen harddisk, men det smarte valg idag, er en af de mange NAS bokse som understøtter den nødvendige software til Squeezeboxen (Squeezecenter). Fordelen ved dette, er lavere strømforbrug end en typisk PC, og de datasikkerhedsfaciliteter som findes deri (RAID/spejling af data). Du har heller ikke brug for tastatur eller skærm til administration, da dette kan klares via web browser fra din MAC.

Jeg ripper mine CD'ere med dBPoweramp (tidligere brugte jeg EAC), som også henter album forsiden. Alt er gemt som FLAC.

Nu er jeg ikke stiv i MAC, så hvis en MAC bruger med SB erfaring kan komme med info....
http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/wireless_mu sic_systems/devices/881&cl=dk,da

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

peterr99 skrev:
Glimragende ... men hvad er det du overfører lyden til? Mine gamle højttalere er ikke modtagelige for
airport-signaler :)

Men det er din gamle forstærker sikkert Aiporten stikker du nemlig bare i kontakten, hvorefter du kan trække enten et
analogt eller digitalt (hvis du ønsker at bruge en DAC) signal til din forstærker eller DAC. Altså samme måde, som du
forbinder en cdafspiller.

Kig evt her
Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om jeg vil bruge en DAC. Det vil jeg overveje, når jeg finder ud af, hvad det er.

I en tid, hvor (nogen) mennesker med største fornøjelse betaler 500 kr for en meter højttalerkabel kan jeg ikke lade være med at undre mig over, at man skal overføre musik trådløst gennem et lokale, som også hjemsøges af TV-signaler, P3, bluetooth, mobilsignaler og naboens microbølgeovn (samt sikkert en hel del mere).

Sandt at sige, er jeg ikke blevet så meget klogere, udover at jeg har lært at sige DAC, FLAC, EAC, Squeebox og Audacity (og det er selvfølgelig fedt at kunne droppe den slags ord næste gang jeg sidder og skal gøre mu gtil overfor en eller anden, men hvis hun pludselig begynder at stille spørgsmål, er jeg noget på den).

Men altså ... jeg skal gemme musikken på en harddisk og så stopper jeg en Airport i stikkontakten og DAC'er min NAS med en EAC ... eller noget i den retning.

Hvor var livet dg meget enklere dengang det sværeste ord var Auxiliary og resten var meget ligetil.

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

peterr99 skrev:

I en tid, hvor (nogen) mennesker med største fornøjelse betaler 500 kr for en meter højttalerkabel kan jeg ikke lade være med at undre mig over, at man skal overføre musik trådløst gennem et lokale, som også hjemsøges af TV-signaler, P3, bluetooth, mobilsignaler og naboens microbølgeovn (samt sikkert en hel del mere).

Hvis signalet overføres digitalt er der som regel fejlkorrigering indbygget, hvorved det ikke gør nogen som helst forskel om der er TV signaler mv tilstede. Sker der tab af en datapakke bliver den bare sendt igen

peterr99 skrev:

Sandt at sige, er jeg ikke blevet så meget klogere, udover at jeg har lært at sige DAC, FLAC, EAC, Squeebox og Audacity (og det er selvfølgelig fedt at kunne droppe den slags ord næste gang jeg sidder og skal gøre mu gtil overfor en eller anden, men hvis hun pludselig begynder at stille spørgsmål, er jeg noget på den).

lol - lyder som en farlig strategi. Men altså, du bliver jo også nødt til selv at yde lidt for at komme op på 'beatet'

Basically bruger du en harddisk/computer/NAS til at gemme din musik. Derefter skal der en afspiller til at spille disse musikfiler, det kan være en computer (Audacity, WinAMP, ...)/squeezebox/andre streamere. De nævnte afspillere generer enten et digitalt signal eller et almindeligt analogt signal. Det analoge signal kan sendes direkte i forstærkeren, det digitale skal først omsættes i en DAC (Digital to Analog Converter) til et analogt signal før det kan tilsluttes en (analog) forstærker.

Præcis hvilken løsning der er optimal for dig kan kun du vide

PS: Hvad er der iøvrigt sket med bredden af denne tråd??

peterr99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Tror bare at båndbredden er blevet extended via en BTC (Broadband Text Converter) - løsningen kunne være en Squeezebox, der klemmer det hele ned, så det aligner bedre med et DBD (digitalt bruger display - kaldes også fladskærm).

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

peterr99 skrev:
Tror bare at båndbredden er blevet extended via en BTC (Broadband Text Converter) - løsningen kunne være en Squeezebox, der klemmer det hele ned, så det aligner bedre med et DBD (digitalt bruger display - kaldes også fladskærm).

Ja, og så husk lige at lægge dækket op i sennen inden du kobler det hele op til Indernettet, ellers går det helt galt

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

peterr99 skrev:

Musik på harddisk

Jeg er HELT grøn på det her område, men det er begyndt at gå op for mig, at der kan være være nogle indlysende fordele ved at have sin musik på en harddisk. 1500 LP'er og et tilsvarende antal CD'er fylder en del, og udover de fysiske pladsproblemer er der også noget med bekvemmelighed.

Men hvordan gør man?

Hvordan kommer man i gang?

Hvad skal jeg bruge?

Jeg skal selvfølgelig bruge min computer (Mac) til at overføre al min musik til en harddisk. Hvilket format? AIFF?

Og hvad gør man så? Jeg kan ikke lige tilslutte en harddisk til mit 30 år gamle hifi. Hvad bruger man som afspiller? Den gamle Powerbook med iTunes eller hvad?

Jeg er så grøn, at jeg ved, at der er noget der hedder et mediecenter, men jeg ved ikke, hvad det er. Og jeg ved ikke, om det er noget jeg har brug for at vide?

Hvordan har I andre sat jeres op?

Alle tips modtages med tak.

Peter

Hej Peter

Her mine erfaringer, som jeg måske kan give inspiration.

Jeg har rippet mine ca. 600 cd'er i iTunes i Apple Lossless-format - et tabsfri format i cd-kvalitet. Musikken ligger på to harddiske, der spejles (raid 1), og er tilsluttet min Mac Mini.

Når jeg vil høre musik, kan jeg styre iTunes på min Mac Mini med min iPod Touch vha. Remote App. Musikken overføres trådløst til en Airport Express i stuen, der er tilsluttet mine aktive højttalere med indbygget dac via et alm. optisk kabel. Jeg bruger således den digitale udgang på Airport Expressen og musikken bliver først lavet analogt i selve højtaleren.

I det store hele funker det super godt. Lydkvaliteten har jeg intet at sætte på. Der er dog nogle mere brugervenlige udfordringer.

1/ Min Mac Mini skal være tændt for at jeg kan høre musik.

2/ Der er en gang imellem hak/pauser i musikken, dvs. i forbindelsen mellem min Mac Mini og Airport Express. Af hvad jeg kan læse mig til, skyldes det primært Airport Expressen.

Derfor overvejer jeg at købe et (billig) Apple TV og sætte en større harddisk i (f.eks. 500 GB), så jeg kan have al min musik liggende på den og dermed udelukkende bruge den som musikafspiller. Dvs. skippe Airport Express og sætte Apple TV direkte til højttaleren. På den måde behøver jeg ikke have Mac Minien tændt, jeg slipper for at skulle overføre musik via trådløst netværk og jeg kan stadig bruge min iPod Touch til at styre musikken.

Håber det giver lidt inspiration til dit digitale musikprojekt :)

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

peterr99 skrev:
Jeg er lidt i tvivl om jeg vil bruge en DAC. Det vil jeg overveje, når jeg finder ud af, hvad det er.

Men altså ... jeg skal gemme musikken på en harddisk og så stopper jeg en Airport i stikkontakten og DAC'er min NAS med en EAC ... eller noget i den retning.

Hvor var livet dg meget enklere dengang det sværeste ord var Auxiliary og resten var meget ligetil.

Hej!

Jeg har selv anskaffet mig squeeze box og en NAS-server(trådløs harddisk), og det er simpelt hen en gave til musikelskeren med store musiksamlinger. Man har i lang tid kunnet gemme filer som MP3, men dette var jo p.g.a pladsprobler. Nu kan man få så store harddiske at man kan have de hele liggende enten som rene wav filer eller tabsfrie formater som eks. FLAC(sparer ca. 30% plads).

Når du først har fået det til at køre, vil du bare komme til at høre meget mere af din musik. Du kan lade den blande selv, blande en kunstner , eller en bestemt genre. Det er virkelig bekvemt og nemt. Du kan søge på forskellige numre og finde dem lynhurtigt. Det er bare med at komme igang. Du vil elske det.....

Jeg bruger selv en squeezebox duet, hvor receiveren kører digitalt ind i min digitale Tact RCS 2.2X forforstærker. Det giver en aldeles fremragende lyd. Når 24/96 bit indspilninger bliver mere tilgængelige, så vil jeg opgradere enten til en Transporter eller anden Netværksafspiller, der understøtter 24/96 formatet. Bor i Sorø hvis du gerne vi se hvordan det virker...så giver jeg gerne en demo...

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hold da op, det ser helt galt ud med formateringen.
Mac (Safari) er ikke så godt understøttet på Hifi4All.

Måske i bør overveje at bruge nogle linieskift?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes