| Forfatter |
|
perfand Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må med skam melde, at jeg ikke før nu er blevet opmærksom på Sonos' og Squeezebox' fortræffeligheder. Da jeg rent faktisk har en NAS, som pt. ikke er sat op :-(, kunne det se ud som en nem og billig måde at få distribueret musik på evt. i kombination med en DACMagic. Jeg er ikke aldeles overbevist om at jeg uden indtagelse af euforiserende stoffer og i medvind kan høre tydelig forskel på MP3 320 Kb og en original cd-indspilning. Nu har jeg imidlertid også lige set, at min CDex kan komprimere til Ogg Vorbis og i følge indstillingerne i kvalitet 10 svarende til 500 kbps. Så er mit spørgsmål om disse 500 kbps kan afspilles i alle afspillere der håndterer Ogg Vorbis herunder f.eks. Squeezebox, og om der er en reel kvalitetsforbedring i forhold til MP3 320 kb?
håber nogen ved noget om det!
mvh per
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den kan afspille Ogg Vorbis, kan den også tage dem, uanset hvilken kvalitet de er i.
CDex kan i version 1.70 også komprimere til FLAC - og det er fuldstændig uden tab. Spørgsmålet er så, om Squeezebox kan afspille FLAC, det ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
perfand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. Tror nu nok at Squeezebox kan afspille Flac, men læste også et sted, at det måske lige kneb med oveførelseskpaciteten? Men jeg er nu stadig meget interesseret i at vide om der findes almindelige gængse komprimerede formater altså f.eks. Ogg Vorbis med en bedre lydkvalitet end MP3 320 kb.
mvh per
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ogg Vorbis har i hvert fald ry for at være bedre end Mp3 i samme bitrate - så det burde være endnu bedre i 500kbps.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
perfand skrev:
Tak for svaret.Tror nu nok at Squeezebox kan afspille Flac, men læste også et sted, at det måske lige kneb med oveførelseskpaciteten?Men jeg er nu stadig meget interesseret i at vide om der findes almindelige gængse komprimerede formater altså f.eks. Ogg Vorbis med en bedre lydkvalitet end MP3 320 kb.mvh per
|
|
|
Der er mig bekendt ingen problemer med FLAC på Squeezebox. Faktisk er Squeezeboxen født til at afspille FLAC eller MP3. Eller sagt på en anden måde, FLAC og MP3 er SB's "standard" format. Det vil sige at SB'en transkoder alle andre formater til FLAC eller MP3. Så at afspille ogg vorbis filer resulterer blot i at afspillerens software selv koder om til enten FLAC eller MP3, afhængig af hvilken indstilling du vælger.
Så hvis du ønsker, at køre med en Squeezebox og interessere dig for god lyd. Så bør du helt klart vælge FLAC.
Blot mine "5 Cent"
mvh.
|
| Til top |
|
| |
perfand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandt at sige er jeg ikke helt med på den transkodning. Jeg forstår det sådan at såvel mp3 som Ogg Vorbis (+ flac og flere) skal dekodes til wav for at kunne afspilles, så jeg kan ikke helt se hvorfor Ogg Vorbis skulle konverteres til MP3, men jeg er ikke teknisk kyndig på dette felt. Hvis du har et link til dekodnng i SB vil jeg gerne se det?
mvh per
|
| Til top |
|
| |
perfand Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu forsøgt at sætte mig lidt mere ind i transcoding og Squeezebox. Det er klart at ved transcoding fra en 500 kb ogg til en 320 kb mp3 må der ske en forringelse. Imidlertid har jeg ikke fundet noget belæg for at Squeezebox skulle transcode ogg til mp3! I manualen listes ogg som hardwareunderstøttet, og flere kilder nævner at ogg er et native format i Squeezebox. Jeg har også fundet een, der hævder at understøttelsen af ogg i Squeezebox er så ringe, at han er nødt til at bruge mp3! Så hvis det er sandt er det alene en begrundelse for at bruge mp3 eller flac. Og selvfølgelig er der ingen tvivl om at flac er bedst, men der kan for mig være omstændigheder der gør at jeg i nogle situationer ville foretrække ogg.
mvh per
|
| Til top |
|
| |