Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC som musikserver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 August 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Da der ofte bliver spurgt til NAS løsninger her på forum, har jeg lige en kommentar til mit eget valg.

Efter at have rodet en del med min ReadyNAS og støj, se her blev jeg pludselig konsekvent og købte mig en blæserløs PC som musikserver til min Squeezebox.

Datablad på HFX

Den kom med Ubuntu, som jo sådan set er udmærket, men efter at have rodet med det i tre dage, var der ikke så meget der afholdt mig fra at installere XP på den. Ubuntu var ikke så nem at have med at gøre mht. at køre uden skærm, få disken til at lave spin-down og monitere pc’ens temperaturer.

Det tog kun en aften at få det til at spille med XP inklusiv installation af XP, Squeezecenter, VNC, Speedfan og hvad man ellers lige kan finde på. (Speedfan styre ikke en blæser, men monitere bare)

Jeg har sat en ekstra 500GB 2,5” disk i. I øvrigt afveg min PC fra specifikationerne idet den havde 2 GB RAM i stedet for kun 1, og disken var 40 G større end lovet. Jeg har dog valgt ikke at klage.

I forhold til NAS løsningen er alt meget hurtigere i betjening og gennemsøgning af musikbiblioteket er en fornøjelse. Og ingen støj!

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

Da der ofte bliver spurgt til NAS løsninger her på forum, har jeg lige en kommentar til mit eget valg.

Efter at have rodet en del med min ReadyNAS og støj, se her blev jeg pludselig konsekvent og købte mig en blæserløs PC som musikserver til min Squeezebox.

Datablad på HFX

Den kom med Ubuntu, som jo sådan set er udmærket, men efter at have rodet med det i tre dage, var der ikke så meget der afholdt mig fra at installere XP på den. Ubuntu var ikke så nem at have med at gøre mht. at køre uden skærm, få disken til at lave spin-down og monitere pc’ens temperaturer.

Det tog kun en aften at få det til at spille med XP inklusiv installation af XP, Squeezecenter, VNC, Speedfan og hvad man ellers lige kan finde på. (Speedfan styre ikke en blæser, men monitere bare)

Jeg har sat en ekstra 500GB 2,5” disk i. I øvrigt afveg min PC fra specifikationerne idet den havde 2 GB RAM i stedet for kun 1, og disken var 40 G større end lovet. Jeg har dog valgt ikke at klage.

I forhold til NAS løsningen er alt meget hurtigere i betjening og gennemsøgning af musikbiblioteket er en fornøjelse. Og ingen støj!

Jeg har brugt et gammelt skrottet HP kabinet, genanvendt en PSU som bare samlede støv. Købt et billigt bundkort, genanvendt en Pentium IIII, købt 1 GB ram, genanvendt 80 GB HD til boot disk og købt en 500 GB disk til musik og andre data.

Står på loftet, så støj er ikke noget problem (men det bliver holdbarheden måske med de svingende temperaturer, men den har kørt 2 somre og en vinter uden bøvl (og den har aldrig bootet af sig selv)). Installerede Ubuntu og var kørende i løbet af nogle timer, og jeg havde praktisk talt ingen Linux erfaring før dette (men godt og vel 20 års PC erfaring). Jeg har power nok til at køre Teamspeak, ftp, web, Samba fileshare, VNC og Squeezecenter, og den scanner snildt +4500 numre på et par minutter. I det hele taget synes jeg Ubuntu har været en stor overraskelse.

Pentium'en er nok en god sjat mere strømslugende end de fleste NAS bokse (eller Atom processorer), men holder den nok indenfor 80W, alt inkl. og har måske kostet 1000 kr. alt i alt.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Den ser rigtig fin ud. Samme koncept som Mac Mini, men perfekt til pc-tilhængere. Super med plads til ekstra hd, så man evt. kan køre raid 1. Super med optisk udgang. Eneste ulempe er manglende cd-drev til rip, men mange har alligevel bærbar, de kan rippe på, så det går nok. En anelse dyr ift. specifikationer ift. Mac Mini, der er en langt hurtigere maskine til samme pris. Nødvendigt at skifte den eksisterende harddisk, hvis man vil have 1 tb. Samme nummer kan i øvrigt også laves i en Mac Mini, så man får to harddiske i raid 1, men det er på bekostning af cd/dvd-drevet. Det ser ud til at være en god løsning til dem, der vil undgå afspilning via trådløse netværk.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

...

Den kom med Ubuntu, som jo sådan set er udmærket, men efter
at have rodet med det i tre dage, var der ikke så meget der afholdt mig fra at
installere XP på den. Ubuntu var ikke så nem at have med at gøre mht. at køre
uden skærm, få disken til at lave spin-down og monitere pc’ens temperaturer.

...

Hvad mener du med, den ikke kan køre uden skærm? Min står i kosteskabet uden skærm, tastatur og mus. Du kan accesse serveren via SSH (også grafisk) eller Putty i windows. Du kan også koble på via vnc.

Spindown: Indsæt /sbin/hdparm -S60 /dev/sda i /etc/rc.d/rc.local (alt-F2 sudo gedit /etc/rc.d/rc.local). I dette tilfælde spinner den første disk ned efter 5 min inaktivitet.

Monitorering: sudo apt-get install lm-sensors i en terminal eller find lm-sensors i synaptic pakkemanager.

I begge tilfælde stod svaret på første side i en google-søgning.

Linux fungerer på en anden måde end windows, men det er bestemt ikke sværere. Og du kan få hjælp til ALLE de problemer, der skulle opstå. Google er din ven. Synd, du gav så hurtigt op, især når problemerne er så små.

[/propaganda]

Min server bruges som mythtv-backend (mediecenter) med to tv-tunere og filserver til musikstream. Plus den bruges som mail- og printserver. Den har 1 Gb ram og i øjeblikket bruger den 180Mb, med alle services i gang. Den har kørt siden maj måned sidste år, kun afbrudt af kerne-opdateringer og da jeg skulle ha' ekstra diske i. Linux går aldrig ned.

[/endpropaganda]

I øvrigt er det gratis og koster ingen penge...

Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jo, de tre dages arbejde gik med at slide Google op. Det kan godt være at din PC/Linux understøtter hvad der nu skal til i de forskellige tilfælde, men alle dine eksempler virkede bare ikke her. Der er forskel på grafik drivere og alle de andre ting der spille i sådan et system.

Jeg har været der. Jeg gav bestemt ikke hurtigt op.

Lad nu ikke denne tråd blive en Windows/Linus krig.

Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 August 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Jo, de tre dages arbejde gik med at slide Google op. Det kan godt være at din PC/Linux understøtter hvad der nu skal til i de forskellige tilfælde, men alle dine eksempler virkede bare ikke her. Der er forskel på grafik drivere og alle de andre ting der spille i sådan et system. Jeg har været der. Jeg gav bestemt ikke hurtigt op.Lad nu ikke denne tråd blive en Windows/Linus krig.

Det var bestemt ikke for at starte en windows/Linux-krig. Blot at fortælle, at ligesom du engang lærte windows, skal der lidt omskoling til at køre Linux. Men jeg mener. det er alle (de manglende) penge værd.

PS. Jeg har slet ingen grafik på serveren. Den står bare med en tekst-prompt. Det sparer mange ressourcer...

Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Problemet med linux er at det ikke bare er linux. Hvad en distribution kan håndtere er ikke sikkert en anden kan. Heller ikke alle PC er linux kompatible. Derfor er det stadig fir nørder, med mindre man køber en PC/Laptop der er skræddersyet til det.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Den kan jeg ikke lade stå ukommenteret, selv om jeg ikke vil starte den famøse krig.

Kjeldsen skrev:
Problemet med linux er at det ikke bare er linux.
Nej, Linux er ikke bare Linux. Der findes et hav af distributioner og det kan jeg godt forstå forvirrer nye brugere. Jeg ser det dog ikke som en ulempe, men valgfrihed.

Hvad en distribution kan håndtere er ikke sikkert en anden kan. Rigtigt

Heller ikke alle PC er linux kompatible.
Langt de fleste er. Med mindre, du har et meget specielt eller meget nyt stykke hardware.
Hvis det er nyt, vil det blive understøttet i løbet af kort tid. Det skyldes, at hw-producenterne ikke udgiver drivere til linux, men kun windows.

Derfor er det stadig fir nørder, med mindre man køber en PC/Laptop der er skræddersyet til det.
Nix. Linux er ikke nødvendigvis for nørder. Prøv at installere en Linux Mint 7, der bygger på Ubuntu 9.04. Efter endt installation, der varer omkring 10 min. er alle codecs, flash, java, pdf, you name it, installeret. Plus div. programmer. Det største problem med skift fra win, er at filstrukturen er anderledes og lige skal læres. Når man kommer fra windows skal man selvfølgelig lige læse lidt, om hvordan man f.eks. deler hd op, hvis man vil ha' en dual-boot, hvor man kan vælge mellem win og linux.

Jeg har ikke haft win på mine maskiner siden år 2000, så jeg vil sikkert også finde det besværligt
at installere.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Nu hvor tråden blev total OT, kan jeg da gerne indrømme at en Linux maskine kan bruges SE SELV

Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 August 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Et alsidigt OS...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes