| Forfatter |
|
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have anskaffet mig en Dacmagic  har jeg fået blod på tanden efter flere forbedringer, og har derfor prøvet at rippe nogle numre til FLAC (via Exact audio copy). Jeg har endnu ikke hørt ret meget, så dommen lader jeg vente med, men til min store overraskelse fylder numrene nu mere end originalen (ca. det dobbelte)- hvorfor?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes forskellige komprimerings algoritmer, som rip programmet kan anvende. Så prøv lige at se om du i dit program har mulighed for at vælge en Compression Level (det hedder det i dBpoweramp som jeg bruger), her bruger jeg defaultværdien på 5, som give filer der er ca 75% af størrelsen på CD'en.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
gask skrev:
Efter at have anskaffet mig en Dacmagic har jeg fået blod på tanden efter flere forbedringer, og har derfor prøvet at rippe nogle numre til FLAC (via Exact audio copy). Jeg har endnu ikke hørt ret meget, så dommen lader jeg vente med, men til min store overraskelse fylder numrene nu mere end originalen (ca. det dobbelte)- hvorfor? |
|
|
Jeg bruger også EAC, men har aldrig oplevet at filerne bliver større. Tror jeg bruger level 5 kompresion.
|
| Til top |
|
| |
P.S.J Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver du at konvertere nogle mp3 filer til FLAC? I så fald vil du opleve at filerne fylder mere end originalerne, men du vil ikke få bedre lydkvalitet af de konverterede filer. Dataen er gået tabt i kompressionen til mp3.
Hvis du ripper fra cd har jeg ingen ide om hvorfor du får større filer.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
P.S.J skrev:
Prøver du at konvertere nogle mp3 filer til FLAC? I så fald vil du opleve at filerne fylder mere end originalerne, men du vil ikke få bedre lydkvalitet af de konverterede filer. Dataen er gået tabt i kompressionen til mp3.
Hvis du ripper fra cd har jeg ingen ide om hvorfor du får større filer.
|
|
|
Ja, den tanke slog også mig da jeg læste indlæget - en konvertering fra MP3 til FLAC giver ingen mening, blot større filer. FLAC formatet er for ripning af CD'er, hvor man får en tabsfri kopi af CD'en; men som dog fylder en lille smule mindre en ren kopi af CD'en.
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er at have kigget lidt på det igen kan jeg se at jeg har læst i den forkerte kolonne. Filerne er ikke blevet mindre men blot samme størrelse, idet jeg har valgt ukomprimeret. Til gengæld kan jeg ikke se hvor jeg kan ændre graden af komprimeringen der pt. står til ca. 60% (har kigget under "EAC", "Compression options"). Er det i øvrigt ikke bedst at rippe helt ukomprimeret?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du komprimerer eller ej, betyder ikke noget for lydkvaliteten. Denne komprimering er ikke den samme som den komprimering der sker i forbindelse med dannelse af MP3 filer. En komprimeret FLAC fil er blot datamæssigt komprimeret; men lyd indholdet er der ikke rørt ved. Kan bedst sammenlignes med at man laver en ZIP fil, her er indholdet stadig det samme; men den fylder lidt mindre.
Så den eneste betydning komprimeringsgraden af en FLAC fil har, er at det tager lidt længere tid at pakke den sammen og ud igen, hvis den er stærkt komprimeret. Med andre orde, det kræver lidt ekstra processorkraft af danne den og afspille den; men lyden er den samme tabsfrie.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 04 September 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|