Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 03:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Thule DVD250B slidt laser ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Thule DVD250B som er begyndt at opføre sig underligt. Den er blevet ustabil i den forstand at den midt i en cd/dvd afspilning stopper, smager lidt på cd'en, hvorefter displayet blinker med ordet 'disc'.

Efter en sådan besked ejecter jeg et par gange hvorefter den igen finder TOC på cd'en.

Jeg har prøvet at rense laserhovedet, men tilsyneladende uden held.

Nu lyder mit gæt på at laseren måske er slidt...

Er det sandsynligt ? Og i såfald koster den en bondegård at få udskiftet ?

Og kan I evt. anbefale nogle der kan foretage en sådan operation ?

mvh.

Peter

Til top Vis Peter99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter99

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Kan det ikke være fordi løbeværket er blevet slidt, og er begyndt at køre en anelse skævt i forholdt til laseren...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Laseren har jo et korrigeringskredsløb og hvis den kan læse TOC´en er laseren ok. Hvis den virker efter et par reset´er, så er fejlen elektrisk. Hvis den stopper på samme sted på CD´en og på andre CD´ere, så må det være opsmørring af spindelen, som er vejen frem. Er fejlen elektrisk er det tit ikke andet end en ustabil strømforsyning lige til korrigeringen, en lokalafkobling, altså bare en lille kondensator og måske er det bare lodningen!!! Men fejlfinding på værksted er halvdyrt, så jo mere du kan fortælle om fejlens art, des bedre!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Peter99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Desværre er det tilfældigt hvor den stopper. Men sommetider når den er stoppet i utide kan jeg ikke få den til at læse TOC'en på selvsamme cd, selv efter flere forsøg på at skubbe skuffen ud og ind.

Så hjælper det at pille strømmen fra og vente lidt, hvorefter den spiller igen.

Fejlen opstår som sagt sporadisk på flere cd'er, og synes forværret med tiden.

Men hvorvidt det er elektrisk eller smøring eller en halvsvag laser aner jeg desværre ikke noget om. Jeg ved blot at når den spiller lyder det godt, så derfor er jeg indstillet på at få den fixet på en eller anden måde (dog indenfor rimelighedens grænser )

mvh.

Peter

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Kan det ikke være fordi løbeværket er blevet slidt, og er begyndt at køre en anelse skævt i forholdt til laseren...

I et løbeværk er det netop laseren der bliver slidt! Et løbeværk begynder ikke at køre skævt - hvordan skulle det kunne det når det er spændt fast i maskinen?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Peter99 skrev:

Hej

Desværre er det tilfældigt hvor den stopper. Men sommetider når den er stoppet i utide kan jeg ikke få den til at læse TOC'en på selvsamme cd, selv efter flere forsøg på at skubbe skuffen ud og ind.

Så hjælper det at pille strømmen fra og vente lidt, hvorefter den spiller igen.

Fejlen opstår som sagt sporadisk på flere cd'er, og synes forværret med tiden.

Men hvorvidt det er elektrisk eller smøring eller en halvsvag laser aner jeg desværre ikke noget om. Jeg ved blot at når den spiller lyder det godt, så derfor er jeg indstillet på at få den fixet på en eller anden måde (dog indenfor rimelighedens grænser )

mvh.

Peter

Hejsa

Det er højest sandsynligt laseren, og jeg skulle ikke mene at det er specielt dyrt at få lavet. Et gæt vil nok ligge på ca. 1000 kr.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
micma18 skrev:

I et løbeværk er det netop laseren der bliver slidt! Et løbeværk begynder ikke at køre skævt - hvordan skulle det kunne det når det er spændt fast i maskinen?

Lejerne bliver jo slidt på et tidspunkt, og det må jo give nogle vibrationer imellem laseren og cd'en... Ved godt de har samme ophæng og derfor har samme vibrations mønster, men når akslen/lejerne på motoren begynder at blive slidt, kommer det jo et lille mellemrum?

Nu har jeg aldrig selv skruet i en cd afspiller, men det kan vel ikke undgås at den bliver slidt...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige fået skiftet en Laser i min (ikke en Thule). Det kostede 1200,- inkl. alt.

Siden det nu er en dansker, ville det vel være oplagt at få den lavet ved Thule. Har en kammerat der fik skiftet en laser i en Thule cd på fabrikken og han fik i hvert fald udemærket service!

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

Peter99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Hej

Jeg har lige fået skiftet en Laser i min (ikke en Thule). Det kostede 1200,- inkl. alt.

Siden det nu er en dansker, ville det vel være oplagt at få den lavet ved Thule. Har en kammerat der fik skiftet en laser i en Thule cd på fabrikken og han fik i hvert fald udemærket service!

MVH Thomas

Hej

Jeg hælder også mest til laser problemer, og vil nok lige prøve at ringe til fabrikken i morgen.

Købte den faktisk af en Thule medarbejder i sin tid...

mvh.

Peter

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Ronin skrev:
micma18 skrev:

Lejerne bliver jo slidt på et tidspunkt, og det må jo give nogle vibrationer imellem laseren og cd'en... Ved godt de har samme ophæng og derfor har samme vibrations mønster, men når akslen/lejerne på motoren begynder at blive slidt, kommer det jo et lille mellemrum?

Nu har jeg aldrig selv skruet i en cd afspiller, men det kan vel ikke undgås at den bliver slidt...

Det er rigtigt nok, men det er ret sjældent at motoren ryger, og denne maskine er så ny at jeg ikke finder det sandsyligt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes