Forfatter |
|
Peter99 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en Thule DVD250B som er begyndt at opføre sig underligt. Den er blevet ustabil i den forstand at den midt i en cd/dvd afspilning stopper, smager lidt på cd'en, hvorefter displayet blinker med ordet 'disc'.
Efter en sådan besked ejecter jeg et par gange hvorefter den igen finder TOC på cd'en.
Jeg har prøvet at rense laserhovedet, men tilsyneladende uden held.
Nu lyder mit gæt på at laseren måske er slidt...
Er det sandsynligt ? Og i såfald koster den en bondegård at få udskiftet ?
Og kan I evt. anbefale nogle der kan foretage en sådan operation ?
mvh.
Peter
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke være fordi løbeværket er blevet slidt, og er begyndt at køre en anelse skævt i forholdt til laseren...
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laseren har jo et korrigeringskredsløb og hvis den kan læse TOC´en er laseren ok. Hvis den virker efter et par reset´er, så er fejlen elektrisk. Hvis den stopper på samme sted på CD´en og på andre CD´ere, så må det være opsmørring af spindelen, som er vejen frem. Er fejlen elektrisk er det tit ikke andet end en ustabil strømforsyning lige til korrigeringen, en lokalafkobling, altså bare en lille kondensator og måske er det bare lodningen!!! Men fejlfinding på værksted er halvdyrt, så jo mere du kan fortælle om fejlens art, des bedre!
|
Til top |
|
|
Peter99 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Desværre er det tilfældigt hvor den stopper. Men sommetider når den er stoppet i utide kan jeg ikke få den til at læse TOC'en på selvsamme cd, selv efter flere forsøg på at skubbe skuffen ud og ind.
Så hjælper det at pille strømmen fra og vente lidt, hvorefter den spiller igen.
Fejlen opstår som sagt sporadisk på flere cd'er, og synes forværret med tiden.
Men hvorvidt det er elektrisk eller smøring eller en halvsvag laser aner jeg desværre ikke noget om. Jeg ved blot at når den spiller lyder det godt, så derfor er jeg indstillet på at få den fixet på en eller anden måde (dog indenfor rimelighedens grænser )
mvh.
Peter
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Kan det ikke være fordi løbeværket er blevet slidt, og er begyndt at køre en anelse skævt i forholdt til laseren...
|
|
|
I et løbeværk er det netop laseren der bliver slidt! Et løbeværk begynder ikke at køre skævt - hvordan skulle det kunne det når det er spændt fast i maskinen? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter99 skrev:
Hej
Desværre er det tilfældigt hvor den stopper. Men sommetider når den er stoppet i utide kan jeg ikke få den til at læse TOC'en på selvsamme cd, selv efter flere forsøg på at skubbe skuffen ud og ind.
Så hjælper det at pille strømmen fra og vente lidt, hvorefter den spiller igen.
Fejlen opstår som sagt sporadisk på flere cd'er, og synes forværret med tiden.
Men hvorvidt det er elektrisk eller smøring eller en halvsvag laser aner jeg desværre ikke noget om. Jeg ved blot at når den spiller lyder det godt, så derfor er jeg indstillet på at få den fixet på en eller anden måde (dog indenfor rimelighedens grænser )
mvh.
Peter
|
|
|
Hejsa
Det er højest sandsynligt laseren, og jeg skulle ikke mene at det er specielt dyrt at få lavet. Et gæt vil nok ligge på ca. 1000 kr.  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
I et løbeværk er det netop laseren der bliver slidt! Et løbeværk begynder ikke at køre skævt - hvordan skulle det kunne det når det er spændt fast i maskinen?
|
|
|
Lejerne bliver jo slidt på et tidspunkt, og det må jo give nogle vibrationer imellem laseren og cd'en... Ved godt de har samme ophæng og derfor har samme vibrations mønster, men når akslen/lejerne på motoren begynder at blive slidt, kommer det jo et lille mellemrum?
Nu har jeg aldrig selv skruet i en cd afspiller, men det kan vel ikke undgås at den bliver slidt...
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige fået skiftet en Laser i min (ikke en Thule). Det kostede 1200,- inkl. alt.
Siden det nu er en dansker, ville det vel være oplagt at få den lavet ved Thule. Har en kammerat der fik skiftet en laser i en Thule cd på fabrikken og han fik i hvert fald udemærket service!
MVH Thomas
|
Til top |
|
|
Peter99 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Hej
Jeg har lige fået skiftet en Laser i min (ikke en Thule). Det kostede 1200,- inkl. alt.
Siden det nu er en dansker, ville det vel være oplagt at få den lavet ved Thule. Har en kammerat der fik skiftet en laser i en Thule cd på fabrikken og han fik i hvert fald udemærket service!
MVH Thomas
|
|
|
Hej
Jeg hælder også mest til laser problemer, og vil nok lige prøve at ringe til fabrikken i morgen.
Købte den faktisk af en Thule medarbejder i sin tid...
mvh.
Peter
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Ronin skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
I et løbeværk er det netop laseren der bliver slidt! Et løbeværk begynder ikke at køre skævt - hvordan skulle det kunne det når det er spændt fast i maskinen?
|
|
|
Lejerne bliver jo slidt på et tidspunkt, og det må jo give nogle vibrationer imellem laseren og cd'en... Ved godt de har samme ophæng og derfor har samme vibrations mønster, men når akslen/lejerne på motoren begynder at blive slidt, kommer det jo et lille mellemrum?
Nu har jeg aldrig selv skruet i en cd afspiller, men det kan vel ikke undgås at den bliver slidt...
|
|
|
Det er rigtigt nok, men det er ret sjældent at motoren ryger, og denne maskine er så ny at jeg ikke finder det sandsyligt. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|