Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Naim Uniti, Linn Sneaky DS erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 September 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg tillader mig lige at start en ny tråd idet jeg nu har konstateret at/hvad der er galt med min nuværende SqueezeBox løsning. Så derfor er mine spørgsmål nu koncentreret på hvad jeg så skal have i stedet for.

Der er kommet en del gode forslag og jeg vil lige liste dem her i håb om at der er nogle med erfaringer der gider svare (eller nogen der blot har hørt enten Linn Sneaky eller Naim Uniti). Jeg har i forvejen et gammelt anlæg fra Electrocompaniet som nok står for udskiftning indenfor et par år alligevel. Derfor er det interessant at nye løsninger måske også kan klare den del! Derfor er mit budget også røget noget i vejret...

1. Opgrader SB med Cambridge DacMagic samt ny strømforsyning.
2. Opret ny PC som leverer direkte til fx Cambridge DacMagic via USB (inspireret af Milu's tråd).
3. Linn Sneaky Media DS.
4. Naim Uniti.

Nr 1 behøver jeg ingen erfaringer på - der er rigeligt i dette fora omkring det setup, men jeg vil dog gerne bruge det som reference punkt. Dvs bruge det til at vurdere hvad jeg får ud af nr. 2, 3 og 4.

Hvad er bedst vil I vurdere? Det er udelukkende afspilning fra netværk/usb der er interessant så der er jo et par moduler i Naim som jeg aldrig kommer til at bruge. Og jeg er usikker på hvor god netværksdelen er i den maskine (der er meget få subjektive tests at finde).

Linn synes jeg er rigtig flot men igen - hvor god er dens DAC/Netværksdel set i forhold til fx en Cambridge der får data fra enten SB eller USB?

Taler vi virkelig god hifi lyd med Linn og/eller Naim der kan sammenlignes med Electrocompaniet og en god CD afspiller tror/ved I?

--

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart får Linn en hård omgang af diverse testere, den lyder godt men er elendig at navigere etc. Eksempelvis: Her

Jeg kan kun finde een test med NaimUniti som ikke bare fyrer floskler af: Her

Trist der ikke er RJ45 stik på de lidt billigere DAC's så var udvalget noget større og reviews nok nemmere at finde...
Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Angående Linn bruger flade. Linn benytter sig af Open source software   som  desvære resulterede at det der fantes da linn begyndte at lancere Ds maskineren i 2007  var utroligt ringe  og det er det der har farvet anmeldelserne.

Som bruger og X slimdevices entuiast kan jeg sige at det er blevet Lysår bedre med tiden, nemmeste løsning  NAS, og en nokia n800 som man kan købe på netted til omkring en tusse.

Det fungere strålende, og linn laver ofte små el store forbedringer .

Deres forum er utroligt prograsivt og der tages direkte stilling til brugers opfattelse  ved dvs Beta tests.

Der er jo også lige kommet den nye type firmare/software som heder Cara  og det er væsentligt bedre end det de havde før, og er virkeligt bruger venligt og meget mere åbent end hvad man ellers kan få pt.

Lyden  er kun noget du kan bedømme, det sidste du har lyst til er at konkludere hvad der lyder bedste efter de farvede subjektive kommentare du vil få her inde, og også i anmeldelser.

Lad også være at gå for meget op i specs og   dac vs dac  ,  der er nærmest millinoer andre variabler andet en D/A converteren der påvirker lyden og af dem allermest   hvem det er der har stykket tingene sammen og drejed på de paremetre man kan.

Stol på dine egne øre.

Jeg ville ringe til Streamtech  og høre om du kan låne en Sneaky  og lidt tilbehør så du kan  teste selv.

En anden lille cool ting med sneakyen er at ud over den digitale vol kontrol har den også en forstærker.

Den er ik særligt kraftig men med moderne Højtaler af den ik for krævende slags lyder den  ganske hæderligt.

Jeg tror ik Sneakyen giver  de store cd afspiller firmaer sved på panden, men det er min erfaring af dens analoge outputs er bedre alle de d/a convertere og  slimdevices produkter jeg har ejet vil for mig konkludere at den vil lyde bedre på nogen punkter end nærmest all cd afspillere, men på andre punkter tabe  på grund af  dens kompromiserede design.

men du må selv ud og erfare

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Jeg ville ringe til Streamtech  og høre om du kan låne en Sneaky  og lidt tilbehør så du kan  teste selv.

Tror du man kan det? Det ville jo være perfekt. Hm, jeg tror lige jeg vil skrive en mail og høre om det overhovedet er muligt.

Tak for svar.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Du har ikke nævnt Sonos som en mulighed. Måske har du ikke hørt om "mærket". Det forhandles af hifiklubben. Der er flere muligheder, alt efter om man har DAC, forstærker eller andet det skal arbejde sammen med. Sonos kan betjenes enten med iPod Tough / iPhone eller den originale Sonos controller. Systemet er meget nemt at få til at fungere, og kræver ikke særlig software på din NAS. Jeg har været meget tilfreds med Sonos, som jeg bruger sammen med en ekstern DAC.

Blot et forslag

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Blot et forslag

Bestemt meget velkommen - og jo jeg har hørt om det men har ikke været nede i hifi klubben og se/høre det endnu. Indtil nu havde jeg egentligt ikke tænkt at jeg ville bruge i omegnen af 10K på systemet og Sonos kommer jo hurtigt op i nærheden - men det er klart et alternativ nu.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
...som jeg bruger sammen med en ekstern DAC.

Hvilken DAC?

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Du har ikke nævnt Sonos som en mulighed. Måske har du ikke hørt om "mærket". Det forhandles af hifiklubben. Der er flere muligheder, alt efter om man har DAC, forstærker eller andet det skal arbejde sammen med. Sonos kan betjenes enten med iPod Tough / iPhone eller den originale Sonos controller. Systemet er meget nemt at få til at fungere, og kræver ikke særlig software på din NAS. Jeg har været meget tilfreds med Sonos, som jeg bruger sammen med en ekstern DAC.

Blot et forslag

Jeg spammer lige dit indlæg endnu en gang. Nu har jeg læst om Sonos og det er jo ikke så dyrt endda. Har du valgt Sonos fremfor SqueezeBox? Og hvis ja hvorfor valgte du så Sonos (det er så her jeg håber du mener det spiller meget bedre :))

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:
Kalle_dk skrev:

Blot et forslag

Jeg spammer lige dit indlæg endnu en gang. Nu har jeg læst om Sonos og det er jo ikke så dyrt endda. Har du valgt Sonos fremfor SqueezeBox? Og hvis ja hvorfor valgte du så Sonos (det er så her jeg håber du mener det spiller meget bedre :))

Dengang jeg købte Sonos, var der ikke så mange muligheder indenfor netværksafspillere, udover Transporteren og Squeezeboxen. De 2 sidstnævnte krævede lidt EDB-snilde som jeg så det (måske tog jeg fejl ?). Sonos var mere lavet til "brugeren" som ikke vil bruge tid på opsætning af ekstra NAS-software og lignende. Sonos controlleren/fjernbetjeningen blev jeg lidt forelsket i, og så spiller det fremragende med en ekstern DAC. Den indbyggede DAC skulle være "nogenlunde", men jeg har dog aldrig anvendt denne. Jeg kører trådløst via en Sonos Bridge, som anvender Sonos eget netværk. Det fungerer hurtigt og smertefrit i 99,9% af tiden (intet trådløst er perfekt).

Jeg bruger en Audio Research DAC7.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Jeg kører trådløst via en Sonos Bridge, som anvender Sonos eget netværk. Det fungerer hurtigt og smertefrit i 99,9% af tiden (intet trådløst er perfekt).

Kan det køre samtidigt med et alm. trådløst netværk fx N?

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:
Kalle_dk skrev:
Jeg kører trådløst via en Sonos Bridge, som anvender Sonos eget netværk. Det fungerer hurtigt og smertefrit i 99,9% af tiden (intet trådløst er perfekt).

Kan det køre samtidigt med et alm. trådløst netværk fx N?

Sonos "Bridge" er kun nødvendig hvis musikanlægget står "langt væk" fra din router/NAS. Bridge sender i såfald trådløst til Sonos afspilleren (f.eks. ZP90). Hvis du har router/NAS stående tæt på ZP90 (og musikanlægget), kan ZP90 sættes direkte i routeren. Så kører systemet ikke trådløst.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Sonos "Bridge" er kun nødvendig hvis musikanlægget står "langt væk" fra din router/NAS. Bridge sender i såfald trådløst til Sonos afspilleren (f.eks. ZP90). Hvis du har router/NAS stående tæt på ZP90 (og musikanlægget), kan ZP90 sættes direkte i routeren. Så kører systemet ikke trådløst.

Ok og jeg kan se at controlleren kører radiobølger så det er fint. Tak for udredelsen - nu skal der læses reviews :)

--

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Uniti, dog kun i butik. Den spiller fremragende og kaster
af sig den klassiske Naim-lyd. Givetvis vil den ved vanskelige
belastninger og større lydstyrker kunne blive kortpustet. Men jeg
overaskes tit over hvor godt "små" forstærkere af god kvalitet kan
gøre det. Jeg afstår helst fra at komme ud i beskrivelser af
3. violinistens pladsering samt diverse tæppers pladsering, men
kvalitetslyd er det efter min mening. Om det er din kop te kan kun du
afgøre.

Jeg har lige skrevet i "den lange", men kan tilføje at skulle du finde separate transport/dac-løsninger interessante er der, udover de mange gode bud her på forumet, også en Naim DAC på trapperne. Den lanseres i England i disse dage til lige under 2000gbp såvidt forstår.  
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

wiii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Naim Uniti i et privat hjem med nogle Audiovector, og det lød skam godt, det er helt klart "rigtig" hifilyd, dyb fast bas med god kontrol, fremragende perspektiv og god top, systemet kunne spille virkelig højt uden at lyde presset, til 22000 kroner er det genialt, at man får trådløs internet radio samt streaming fra en NAS er blot et extra plus, den er pengene værd selv om den kun havde forstærker og CD indbygget.

Jeg overvejer faktisk selv at købe en Naim Uniti, mere info her:

http://www.naimuniti.com
Til top Vis wiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiii

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Nu har jeg fået testet en Sneaky og diverse DAC's til SB. Mangler så kun Unity - og den lyder meget spændende...

wiii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Uniti spiller virkelig godt, den skal du prøve.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 November 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Fik du prøvet Uniti? 

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Fik du prøvet Uniti? 

Ja og nej - desværre ikke i mit eget hjem - og altså ikke på egne højttalere. Jeg har spurgt til en del hardware i forskellige tråde og regner med snarest at samle det hele i een tråd - thi jeg har købt nyt og er godt tilfreds :)

Men ifht Naim synes jeg lyden var meget hård. Det undrede mig egentligt da jeg har læst i tests at Naim skulle have en blød lyd (eller sådan husker jeg det). Men altså hvis der blev skruet op for volumen kunne jeg godt se mig selv have hovedpine efter at lytte til en hel CD - som om diskant og dynamik var unaturligt "klar"... ikke skingert, men for hård. Det er svært at sætte ord på...

wiii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det må være højttalerne/kablerne, lyden er absolut IKKE hård, tværtimod meget blød og lækker, også selvom jeg spiller højt !!!

Østdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 December 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål ang Naim Uniti og jeg undskylder (nybegynder) hvis det lyder dumt. Men er selv rimlig hug på den fine maskine unden at have hørt den endnu, men det kommer nok i det nye år.

Nå ja spørgsmålet...

Er det muligt at koble en effekt forstærker til den med hensyn til mere effekt?

Mvh. Østdahl

Til top Vis Østdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Østdahl

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum