Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC eller lydkort eller begge?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 September 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Godaften folkens :)

Jeg vil gerne kunne spille musik fra min pc - med en god lyd. Jeg har følgende set up:

NAD 1300 forforstærker
NAD 2700 THX effektforstærker
Cerwin Vega AT-100

Jeg har kig på Cambridge DACmagic som jo får roser overalt. Men for at lyden så osse bliver god, skal jeg så også invistere
i et lydkort? (har pt. et onboard AC97)
.. Eller vil det betale sig bedre bare at købe et godt lydkort til ca. 1000 kr.?

Eller skal det være et combo af begge to??

MVH
Casper
Til top Vis Casper_W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_W

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 September 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Tja, det kommer an på, hvor mange penge, du vil bruge. Jeg har selv indtil for nylig brugt et fremragende Audiotrak Maya lydkort til 400 kroner. Nu har jeg opgraderet til en Musical Fidelity V-DAC til 2000 kroner, og det lyder endnu bedre - der er virkelig tydelig forskel, selvom den ikke er direkte voldsom. Der er bare lidt mere af det hele, vokalen i musikken er mere fremtrædende, instrumenterne er bedre skilt ad, og når jeg bruger hovedtelefoner, lyder det nu mere, som om lyden er inde i ørerne, fremfor ude i hovedtelefonerne - det er vist den bedste beskrivelse, jeg kan komme med. Men som sagt, mit lydkort er skam også virkelig godt.

Jeg bruger stadig selv lydkortet, koblet sammen med DAC'en med et optisk kabel (så er man fri for stelforbindelse mellem computer og DAC/forstærker) - men det er kun fordi mit bundkort hverken har optisk eller coaxial udgang. Hvis din computer har optisk udgang, og du køber en DAC, behøver du ikke noget lydkort - så er onboard godt nok, for den optiske/digitale udgang sender bare signalet fra lydfilen videre uden at bearbejde det - nøjagtig som et lydkort vil gøre det. Derimod er der stor forskel på onboard og seperat lydkort, hvis du bruger de analoge udgange direkte til forstærkeren - her gør lydkortet jo nøjagtig det samme som en DAC, altså omdanner det digitale signal til analogt, og her er der stor forskel på, hvor godt de gør det.

Principielt er der ikke forskel på et lydkort og en DAC - man kan jo også få eksterne lydkort, som egentlig er nøjagtig det samme som en DAC (i hvert fald hvis DAC'en har USB-indgang). Men i praksis er der stor forskel på de forskellige DACs og lydkort, og som generel regel kan man sige, at der bliver gjort mere ud af stereolyden på en DAC. Men det er generelt - man kan sagtens få lydkort, som kan slå mange DACs i lydkvalitet.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke, om det er en bærbar eller stationær computer, du har.

Men som udgangspunkt vil jeg anbefale ekstern dac, f.eks. Cambridge og et optisk kabel ud af din pc. Det kræver dog, at din pc har optisk udgang. Hvis ikke, skal du overveje, om du skal købe et lydkort med optisk udgang alene for at kunne føre lyden optisk fra pc til ekstern dac. Eller om du skal købe et lydkort med (god) dac og så droppe den eksterne dac.

Det sidste er billigere, men vil nok give et ringere resultat, hvis der er langt fra pc til forstærker, hvor der så i givet fald skal forbindes med alm phonokabler. Det vil som udgangspunkt være bedre at føre lyden via optiske kabler så langt som muligt (dog ikke ubegrænset) end at føre den via alm. phonokabler.

Hvis du er til en billigere løsning, der for mange vil være god nok, så kan du jo overveje en Airport Express, der har indbygget dac. Du sender trådløst fra din pc til Airport Expressen, der blot tilsluttes forstærker via minijack->phono. Du vinder ingen hifi-klapsalver, men hvis din musik mest består af f.eks. mp3'er i dårlig kvalitet, så er det andet overkill. Men jeg nu anbefale første løsning og så køre lossless eller mp3 320.

Held og lykke!
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Det er også ganske rigtigt, hvad terp2004 skriver - lige bortset fra en enkelt ting: Med lydkort er det ikke nødvendigvis phonokabler, der skal køre over lang afstand (kommer selvfølgelig an på, hvad vi mener med lang afstand). Hvis man køber et eksternt USB lydkort, kan man jo også sætte lydkortet ved anlægget, og så klare afstanden med USB kablet. USB standarden tillader kabler på op til 5 meters længde, før det går ud over signalet og hastigheden.

Blot en lille tilføjelse...
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

.. Jeg bruger PRIMÆRT anlægget til at spille højt til fester - men jeg kan da osse godt lide vellyd - hvem kan ikke det?
Men til det formål, vil det så værd at smide 3000+ efter dac + lydkort? Eller vil etlydkort alene kunne klare det eller måske et
billigt lydkort med optisk udgang + dac??

MVH
Casper

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Du har stadig ikke skrevet, hvad det er for en PC, du har? Men ud fra, hvad du har skrevet, gætter jeg på en stationær PC uden optisk udgang - er det rigtigt?

For så vil jeg foreslå, at du begynder med at købe et billigt, men godt lydkort med optisk/coac udgang - og prøv, om det tilfredsstiller dit behov. Hvis ikke, har du ikke spildt nogen penge, for så er du forberedt til næste skridt, som er en god DAC.
Forskellen på onboard lyd og et eksternt lydkort er også langt større, end forskellen på et godt lydkort og en god DAC - så du vil helt klart opleve en stor forskel fra nu

Jeg kan anbefale det Audiotrak Maya 5.1 MKII, som jeg selv har. Det har virkelig fremragende lyd, og koster kun 399 kroner + porto - det er et rigtig godt køb: MAYA 5.1 MKII

Hvis det må være lidt dyrere, og du vil have USB i stedet for internt, ville jeg vælge Audiotrak Prodigy Cube. Det har fået virkelig gode anmeldelser, skulle næsten være på højde med Cambridge DacMagic, og koster 819 kroner: Prodigy Cube

Begge lydkort har både optisk og coaxial digital udgang, så de er forberedt til at blive koblet sammen med en ekstern DAC.

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Du har stadig ikke skrevet, hvad det er for en PC, du har? Men ud fra, hvad du har skrevet, gætter jeg
på en stationær PC uden optisk udgang - er det rigtigt?

For så vil jeg foreslå, at du begynder med at købe et billigt, men godt lydkort med optisk/coac udgang - og prøv, om det
tilfredsstiller dit behov. Hvis ikke, har du ikke spildt nogen penge, for så er du forberedt til næste skridt, som er en god DAC.
Forskellen på onboard lyd og et eksternt lydkort er også langt større, end forskellen på et godt lydkort og en god DAC - så
du vil helt klart opleve en stor forskel fra nu

Jeg kan anbefale det Audiotrak Maya 5.1 MKII, som jeg selv har. Det har virkelig fremragende lyd, og koster kun 399 kroner
+ porto - det er et rigtig godt køb: MAYA 5.1
MKII

Hvis det må være lidt dyrere, og du vil have USB i stedet for internt, ville jeg vælge Audiotrak Prodigy Cube. Det har fået
virkelig gode anmeldelser, skulle næsten være på højde med Cambridge DacMagic, og koster 819 kroner:
Prodigy Cube

Begge lydkort har både optisk og coaxial digital udgang, så de er forberedt til at blive koblet sammen med en ekstern
DAC.

Tusind tak, og ja det er staionær uden optiske udgange :)

Jeg har også haft kig på http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigyhd2/indexwtop.ht ml

Noget du/nogen kender??

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

.. og så er der denne lille satan: http://www.xs-sound.dk/data/products/drdacnano/index.html

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

De to har jeg også selv kigget på, og overvejet. Jeg kender dog ingen af dem fra egen erfaring. Prodigy HD2 ville jeg helt klart vælge, hvis det skulle være et lidt dyrere internt lydkort - men til den pris ville jeg nok hellere vælge den eksterne Prodigy Cube, som ifølge anmeldelser og udtalelser er på højde med en middelgod DAC. Cuben har også indbygget hovedtelefon-forstærker, og udover optisk udgang har den også digital coax-udgang - hvis du på et tidspunkt køber en DAC, har du så muligheden for at prøve både optisk og coax - nogen mener, at coax giver bedre lyd end optisk, mens optisk selvfølgelig har den fordel, at der ikke er stelforbindelse mellem PC og anlæg.

Dr Dac Nano virker også som et spændende produkt - men det er også nyt, så der er ikke rigtig nogen, der har prøvet det. Dog er jeg nok ikke så vild med, at alle udgange er samlet i ét stik, som man så kan bruge til enten optisk eller analog udgang. Det giver også den (teoretiske) ulempe, at du skal bruge et omformer-stik for at køre det over i anlægget, hvor du på Prodigy HD2 og Prodigy Cube kan sætte phono-kabler af god kvalitet direkte på lydkortet.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2009 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Casper_W skrev:

Tusind tak, og ja det er staionær uden optiske udgange :)

Jeg har også haft kig på http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigyhd2/indexwtop.ht ml

Noget du/nogen kender??

Jeg bruger et Prodigy HD2 med opgraderede op-amps (se signatur). Det er meget tæt på at være den bedste digitale lydkilde
jeg har hørt. Den DAC AKM4396 (dynamik forhold 120db) der benyttes er efter sigende ganske fremragende. Den bliver bl.a.
brugt i Logitech Transporter (deres "miracle DAC"), hvor den også gør et fint stykke arbejde.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Takker :) Er der enighedom at creative ikke egnersig til hifi eller??

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Casper_W skrev:
Takker :) Er der enighedom at creative ikke egnersig til hifi eller??

Ja!

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Mit endelig valg står mellem Prodigy CUBE og Prodigy HD2

Hvor adskiller disse to sig fra hinanden lydkvalitetsmæssigt? Kan se at HD2har et dynamikområde på hele 120dB og at det
understøtter 192kHz i 24bit. Til gengæld har det så færre udgange, men det er knapt så relevant til mit formål.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke skal bruge CUBEs udgange til noget, og du heller ikke har planer om at skulle bruge lydkortet til en bærbar, så forestiller jeg mig, at du får mest ud af HD2 - men jeg har ikke hørt nogen af dem, kun min egen MAYA

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Casper_W skrev:

Audiotrak Prodigy HD2 - jeg har det selv og vil ikke anbefale andre at købe det.

Den analoge lydkvalitet er ikke noget at råbe hurrah for, heller ikke med opgraderede op-amps.
Drivers er dybt forældede og stadig i beta.
Medfølgende ASIO driver defekt.
Understøtter ikke kernelstreaming - computer booter.
Medfølgende QVE driver defekt.

Men den kan levere op til 24/192 via toslink. Man kan få et udmærket digitalt output ved at benytte ASIO4ALL eller WASAPI
Exclusive.

Der er flere indlæg om dette kort på forum - søg.

Jeg har sat kortet på en V-DAC fra Musical Fidelity. Denne DAC koster 2000 kr i Danmark, men kan fås for 1200 i UK.

Det fungerer fint sammen, bortset fra at 24/192 og 24/176 skal downsamples til 24/96 for ellers kommer der ikke lyd.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Casper_W skrev:
Godaften folkens :)

Jeg vil gerne kunne spille musik fra min pc - med en god lyd. Jeg har følgende set up:

NAD 1300 forforstærker
NAD 2700 THX effektforstærker
Cerwin Vega AT-100

Jeg har kig på Cambridge DACmagic som jo får roser overalt. Men for at lyden så osse bliver god, skal jeg så også invistere
i et lydkort? (har pt. et onboard AC97)
.. Eller vil det betale sig bedre bare at købe et godt lydkort til ca. 1000 kr.?

Eller skal det være et combo af begge to??

MVH
Casper

Hej Casper
Køb trygt en Cambridge DACmagic - den er fandeme god - og det der er ekstra smart er at der er USB-indgang. Så du kan tilkoble DACmagic'en direkte til pc, uden behov for lydkort. USB-udgangen hiver signalet udenom det indbyggede lydkort, konverterer signalet fra digital til analog og smider det videre ind i din forstærker.

Jeg bruger selv samme løsning, og er fuldt tilfreds - du er velkommen til et lyt...
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Overvej dette kort som alternativ til HD2: http://www.esi-audio.com/products/julia/

ESI laver alle drivers til Audiotrak - de er bare bedre til at opdatere dem for deres egne produkter.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Drivers til de VIA-baserede Audiotrak-kort er det smartest at hente på viaarena.com, i stedet for gennem Audiotrak - det gælder i hvert fald for mit Maya.

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Takker for alle inputsne! :D Det endte med at blive HD2 kortet - synes det er mere praktisk med internt.

MVH
Casper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes