Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox + DAC/digital amp + højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har to Squeezeboxes, en classic og en duet. Desuden er der en Touch på vej. Jeg streamer FLAC (primært) fra den Synology, som står i min signatur.

Jeg vil gerne opgradere den SB, som skal være på mit lille kontor, så jeg får krystalklar lyd. Lige nu er duetten sat til et par Logitech plastichøjtalere med en sub (Z-2300). Så vidt jeg kan forstå, så er der disse muligheder mht. et set-up uden computer:

Analog ud til analog forstærker + passive analoge højtalere
Analog ud til aktive analoge højtalere
Digital ud til digital forstærker + passive (analoge) højtalere
Digital ud til DAC + digital forstærker/ analoge højtalere eller aktiv højtaler

Er det korrekt?

Hvis jeg kører via en DAC + forstærker eller en digital forstærker, så vil en opgradering af strømforsyningen være uden betydning, ikke?

Jeg har følgende set-ups i tankerne:

(1) SB ---->TinyAmp ----> Mission højtalerne i min signatur / et nyt sæt små passivbokse

(2) SB ---> DAC (Cambridge) ---> hvilken lille lækker forstærker + Missionhøjtalerne / et nyt sæt passivbokse ELLER fin lille aktivhøjtaler

Endelig er der også den mulighed at jeg bruger dette set-up:

(3) CA SRI Amplifier ---> Mission højtalerne i min signatur / et nyt sæt små passivhøjtalere

Jeg vil gerne have god lyd, men vil ikke investere en bondegård. Bondegården kan så få lov til at blive til en SB Transporter i stuen, hvis jeg ellers kan få sparet op til det. Jeg kan jo ligesågodt tage konsekvensen af. at jeg streamer al min musik.

Jeg har læst omkring i de forskellige tråde, og kan se, at det er muligt at bruge indtil flere terminsydelser på at købe analog / digital vellyd.
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

pehansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SB koblet til en Cambridge DacMagic, og videre til et par aktive
højtalere, Audioengine 2 fra D'feldt. De koster ca. 1500,- og spiller efter min
mening ganske glimrende, meget små og med rigtige træ kabinetter.

http://www.dfeldt.com/dfeldt2.php
Til top Vis pehansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pehansen

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

pehansen

Tak for svaret. Jeg tror jeg går same vej som dig på mit kontor - en Cambridge DAC og så enten Audioengine 2 eller 5.

Men jeg må sige, at jeg er stærkt fristet af at vente med at købe noget til jeg kan få råd til en Transporter, som kan købes for 13.000 i DK, og til knapt 11.000 i UK, hvis ellers priserne står til troende. Hvis jeg kunne få et kombikøb i dk af en Transporter og Audioengine 5 til 14.000 kr. var jeg nok solgt, men der er jo meget få butikker overhovedet, som sælger begge produkter.

Hvis nu jeg lodvære med at købe den nye fancy Squeezebox Touch ... Nå. Jeg ska vist til at tælle på knapper.

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:

pehansen

Tak for svaret. Jeg tror jeg går same vej som dig på mit kontor - en Cambridge DAC og så enten Audioengine 2 eller 5.

Men jeg må sige, at jeg er stærkt fristet af at vente med at købe noget til jeg kan få råd til en Transporter, som kan købes for 13.000 i DK, og til knapt 11.000 i UK, hvis ellers priserne står til troende. Hvis jeg kunne få et kombikøb i dk af en Transporter og Audioengine 5 til 14.000 kr. var jeg nok solgt, men der er jo meget få butikker overhovedet, som sælger begge produkter.

Hvis nu jeg lodvære med at købe den nye fancy Squeezebox Touch ... Nå. Jeg ska vist til at tælle på knapper.

Du kunne også spare en del penge, og købe et  sæt AVI ADM9.1

Det er med indbygget highend pre + effekt og high-end DAC og mulighed for at tilslutte deres egen 10" sub, som er ret kompakt, men alligevel vejer over 30kg.

ADM9'erne skulle egentlig have været brugt som sekundært anlæg, men jeg blev så glad for dem, at jeg solgte mit dyrere Naim anlæg.

ADM9.1 + sub burde koste dig omkring 15-17k...

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Rosewind skrev:

pehansen

Det er med indbygget highend pre + effekt og high-end DAC og mulighed for at tilslutte deres egen 10" sub, som er ret kompakt, men alligevel vejer over 30kg.

ADM9'erne skulle egentlig have været brugt som sekundært anlæg, men jeg blev så glad for dem, at jeg solgte mit dyrere Naim anlæg.

Jeg vil næsten mene at det sæt er overkill til et arbejdsværelse :-). Jeg har mit sæt stående i stuen med den tilhørende sub. Det har jeg byttet ud for pass lab og Vienna acoustics. Det spiller på en anden måde, men ikke ringere! Utroligt som den sub integrerer, det lyder virkeligt KUN som et sæt højtalere og bassen er vildt hurtig og dyb - kontrolleret.
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:
gæst skrev:
Rosewind skrev:

pehansen

Jeg vil næsten mene at det sæt er overkill til et arbejdsværelse :-). Jeg har mit sæt stående i stuen med den tilhørende sub. Det har jeg byttet ud for pass lab og Vienna acoustics. Det spiller på en anden måde, men ikke ringere! Utroligt som den sub integrerer, det lyder virkeligt KUN som et sæt højtalere og bassen er vildt hurtig og dyb - kontrolleret.

Hej Rasmus
interessant læsning. Jeg er åbenbart ikke den eneste herinde, som har skiftet et dyrere anlæg ud med et sæt ADM9.1

Var det din Pass 150 du byttede ud med? Hvorfor valgte du at skifte, og er der noget du savner ifh. til din Vienna og Pass?

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus og gæst.

Det lyder interessant med den AVI ADM9.1. Til arbejdsværelset ville det helt sikkert være uden sub. Ellers  gynger min kontorstol i takt med musikken.

Så ...:

Transporter + AVI ADM9.1 = 22.0000 (jeg ville så have to high-end-lignende DAC muligheder - nok lidt vildt?)

SB Touch + AVI ADM9.1 = 11.500-12.500

SB Touch + Cambridge DacMagic + AudioEngine 5 = 7000

SB Touch + AudioEngine 5 = 5000

Det kunne være meget sjovt at høre alle disse muligheder

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Rosewind

Aktive højttaler ser vi flere og flere af, men også nogle høje priser.
Et eks. der vil passe til et kontor kan være Aktiv Focus 110 A fra
Dynaudio, til 6.999 kr. pr. stk.

Læs mere her.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:

Touch + Cambridge DacMagic + AudioEngine 5 = 7000SB Touch + AudioEngine 5 = 5000

Nu er det ikke fordi jeg har hørt ved selvhørsel, men 2000 for en DAC til AE5 må i bedste fald være over i afdelingen for
forsvindende udbytte. Jeg har AE5, og de er langt fra gode nok til at denslags finheder. Sjove er de helt sikkert og jeg er glad
for dem, men gode i klassisk forstand er de ikke.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Hej Rasmus og gæst.

Transporter + AVI ADM9.1 = 22.0000 (jeg ville så have to high-end-lignende DAC muligheder - nok lidt vildt?)

SB Touch + AVI ADM9.1 = 11.500-12.500

SB Touch + Cambridge DacMagic + AudioEngine 5 = 7000

SB Touch + AudioEngine 5 = 5000

Det kunne være meget sjovt at høre alle disse muligheder

At købe transporteren til arbejdsværelset er i mine øjne/øre temmelig overkill. Tror ikke du kan høre så stor forskel mellem transporter og touch - Under relative forhold.

Alternativ 2 er måske også en smule overkill - Men det kommer nok til at lyde GODT !

Alternativ 3: Måske lidt overkill med ekstern dac

Alternativ 4: Tror jeg vil fungere fint

Hvis du ikke har mulighed for at opstille setuppet korrekt kan det vidst ikke svare sig med ekstern dac.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Mit køkkenanlæg er en squeezebox classic som drivere et sæt audioengine A2.

For sjov satte jeg min north star 3 dac imellem, og når man sider rigtigt foran højttalerne ( og hører andet end P1 ) er der en tydelig lydforbedring.

Jeg endte med at købe en brugt audioalcemy dac in a box ( som kan fås for et par hundrede ) og smide imellem, forskellen er ret tydelig syntes jeg.

Så med mindre at de nye squeezzboxe har fået en markant bedre DAC indbygget ville jeg købe en brugt DAC og smide imellem.

AudioENgine's A2'er er i mine øre helt fantastiske til prisen, og jeg antager da at a5'erne er endnu bedre ( de kan self ikke sammenlignes med stueanlæget, men det har vel også kostet ca 20 gange så meget *gg* )
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene.

Transporteren kunne jo godt få lov at snige sig ind i stuen, mens højtalerne blev inde på kontoret hos min Duet, hvor jeg kan få dem til at stå ok. Jeg vil helst sikket kunne høre en enorm forskel fra mine nuværende Logitech Z-2300. I så tilfælde vil jeg ikke købe en Touch, selvom den ser lækker ud - Transporteren ville være som at få en drøm opfyldt.

Det kunne være sjovt at lave en liste herinde over:
(1) brugernes set-up derhjemme af deres Squeezeboxes/Transportere
(2) Mulige set-ups med DAC/(aktive + passive) højtalere/forstærkere

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Rosewind

Aktive højttaler ser vi flere og flere af, men også nogle høje priser.
Et eks. der vil passe til et kontor kan være Aktiv Focus 110 A fra
Dynaudio, til 6.999 kr. pr. stk.

Læs mere her.

Ja, men til 7k stykket? Der er Dynaudio'erne altså langt efter et par ADM9.1. Jeg har hørt begge dele, så det kan jeg vist godt udtale mig om.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Rosewine: det bliver jo noget vanskeligt at komme med ideer naar du saavidt jeg kan se nu har lavet en shortliste som spaender
fra 22000 til 5000 kroner. Hvis det er budgetrammen kan man jo faa alt muligt sjovt.

Du skriver at maalet er "krystalklar lyd" og jeg kan se i din signatur at du har Magnepan og Naim. Hvis det er referencerammen
vil det overraske meget hvis du fandt Audioengine's lyd tilfredstillende.

Skriv lidt mere om hvilken lyd du kan lide etc. samt hva budgettet i virkeligheden er (eller er det lige meget). Og naar du sige
kontorsetup, vil det saa sige noget som laver baggrundstoej mens du arbejder, eller er kontoret stedet hvor du traekker dig
tilbage for at nyde musik i fred og ro?

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

bhaagensen

Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret. Jeg har ikke helt gennemtænkt, hvad præcist der vil være det bedste at købe.

Jeg lytter altid til musik, hvis jeg kan slippe afsted med det. Og ind imellem tager jeg mig en slapper f.eks. mellem retningen af to stile og lytter "seriøst" til et nummer eller to. Jeg har overført al min musik til FLAC på en server, og står for at digitalisere mine LP'er. Så jeg er nået pænt langt mht. kun at lytte til streamet musik.

Nu blev jeg så fristet af den lille nye SB Touch, hvor jeg måske hellere skulle bruge lidt flere penge for at få et produkt som Transporteren, som jo virkelig ville løfte kvaliteten op mod det niveau, som mit anlæg i stuen har. Og så kunne Transporteren få plads dér, og jeg kunne købe et par seriøst gode minihøjtalere her til kontoret, hvor jeg lytter meget til musik, og hvor jeg skal i gang med at digitalisere LP'er (og et par bånd på enten en B&O 6500 eller 9000, som er på vej til mig (begge har Viggo i Bremdal haft mellem hænderne, så de er i tip top stand)).

På kontoret har jeg brug for at kunne høre om kvaliteten af digitaliseringen er god nok, men jeg skal altså også kunne nyde musikken. Så en decideret monitor-højtaler er udelukket.

Så i mange henseender har denne tråd har været en slags opdagelsesproces for mig. Derfor det store spænd mellem udgangspunktet på 5000-7000 kr. og så de par og tyve Kilo.

Jeg kan se at Streamtech har AVI-højtaleren til salg, og da de sender grejet herover til en "lytter", så er det oplagt, at jeg gør brug af det. Så kan jeg også lave en A/B-lyttetest mellem Magnepan/NAIM og AVI-højtalerne.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Fair nok. Transporteren er helt sikkert god. Men man kan ogsaa komme langt med fx. en Touch + DAC, saa jeg har forstaaelse
for behovet for overvejelser...

Det lyder til at du skal have noget som spiller detaljeret i forbindelse med dit digitaliseringprojekt. Igen er jeg fristet til at hakke
lidt i AE5'erne. Det er nok ikke lige der hvor soemmet rammes bedst. Lidt usagligt, men det at de kun har mini-jack indgang
siger maaske lidt om ambitionsnivauet... Men for all del, de er da value-for-money og hvis du skulle komme forbi Aalborg skal du
vaere velkommen til at faa et lyt til mit saet.

Det lyder som en god plan at laane AVI'erne hjem fra Streamtech. Har ogsaa laest meget godt om de naevnte Dynaudio. Dog ha
jeg ikke hoert nogen af dem. Jeg og andre her paa forumet har i oevrigt kun gode ord og sige om Streamtech.

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Dynaudio Aktiv Focus 110A er lidt vel dyre, men hvad med Dynaudio MC15 - er der nogen, som kender til dem?

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Nå. Jeg går ud fra at Dynaudio MC 15 (evt. + sub) er et skridt ned kvalitetsmæssigt. Streamtech har dem i øvrigt også, så de kan kan også lånes med hjem.

Iøvrigt, så skal jeg da lige love for, at Ashley fra AVI er en kontroversiel figur i diverse engelske hifi-fora, hvor han bliver beskyldt for at bruge disse fora til VIRAL markedsføring via sin "support" / svar på diverse spørgsmål. Ligeledes er han meget forsigtig med at låne udstyr ud til professionelle tests.

Men: som altid skal man sørge for at lytte sig frem til det produkt, man gerne vil have.

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Nå. Jeg går ud fra at Dynaudio MC 15 (evt. + sub) er et skridt ned kvalitetsmæssigt. Streamtech har dem i øvrigt også, så de kan kan også lånes med hjem.

Iøvrigt, så skal jeg da lige love for, at Ashley fra AVI er en kontroversiel figur i diverse engelske hifi-fora, hvor han bliver beskyldt for at bruge disse fora til VIRAL markedsføring via sin "support" / svar på diverse spørgsmål. Ligeledes er han meget forsigtig med at låne udstyr ud til professionelle tests.

Men: som altid skal man sørge for at lytte sig frem til det produkt, man gerne vil have.

Tjae, sidst han gjorde det, kunne What HIFI ikke finde ud af at bruge højttalerne til formålet. Alligevel fik de dog 5 ud af 5 (og det var endda den "gamle" 9.0 version)...Jeg giver dog ikke meget for What HIFI...

Men du har helt ret: Ta' ud og lyt til dem selv. Eller bedre endnu: i din egen stue!

Men jeg har da en lang og gennemgående test af Paul White fra Sound on Sound, hvis du er interesseret.

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej "gæst".

Tak for svaret. Jeg har selv læst den anmeldelse, du nævner. Og lige kigget på den igen.

Ja ja. Nu må jeg så se om jeg kan finde plads til at spendere 20k på AVI-højtalere og en Logitech Transporter. Det kræver lidt yderligere overvejelser (og at kvinden i mit liv er nogenlunde indforstået).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes