Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Godt CD-drev? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Efter at have anskaffet mig en DAC, bruger jeg nu min integrerede CD som løbeværk. Jeg føler dog at det er en smule overkill at have en 20 k  CD kun til transport. Derfor er jeg på udkik efter en CD m coax udgang og et "godt" drev.  Jeg har forsøgt at finde tråde om emnet, men har kun fundet udsagn som; "bygget som en kampvogn" "ikke et skide plastic cd-rom drev til 25 kr." og lign. Altså kun omkring den mekaniske kvalitet. (ikke at dette er uvæsentligt) Jeg er dog MEGET mere int. i de musikalske kvaliteter. Og det er her jeg håber at få lidt hjælp fra dette forum.

Min tekniske indsigt begrænset, så udvis venligst en lille smule overbærenhed. Først troede jeg at der ikke var nogen forskel på det digitale signal der forlod cd-maskinen via coax-udgangen, men efter (på nettet) at have set ind i en CD-transport kommer jeg i tvivl. Det så ud til at der var 3 gange så meget elektronik i transporten (Stello cdt200) end i f.eks. en intg. CD så som MusicalFidelity 5 - et-eller-andet!?

Dette må alt andet lige resultere i lydmæssige forskelle eller hur?

Jeg har fulgt de mange interessante tråde om forskellige DACér lydmæssige kvaliteter. Nogle af disse DAC-brugere må have gjort sig nogle tanker om trinnet før DACen (ikke PC-basseret).

Mine tidligere erfaringer siger mig at der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem kvalitetsdrevene (TEAC, Sony, Stable-platter el. hva´det nu alt sammen hedder) og lydkvaliteten. Jeg har hørt fremragende lyd på billige plast drev i dyre CD-maskiner

Altså; kan jeg finde en billig kvalitets CD (LYD-KVALITET) og opnå samme lyd som med min nuværende dyre model(som så bliver sat til salg). Eller skal jeg se mig om efter en god CD-transport. Eller....

Jeg er selvfølgelig indstillet at det i sidste ende må blive en beslutning mine ører må træffe. Derfor ville det stadigt være rart at høre eksperternes mening om emnet. Evt. nogle hints om hvilken retning jeg bør søge.

I må gerne henvise mig til tidligere tråde, hvis jeg skulle have overset noget.

mvh

Claus

Til top Vis kelso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kelso

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Denon DCD 3560 har et rigtig godt drev. De sælges normalt for ca. 3500 kr hvis de er i top original stand. Der kan med den
rette DAC komme rigtig meget musikalitet ud. Det er maskiner, der er meget solide, og som ikke går alvorligt i stykker. De
kendte issues er en slap rem til skuffen, lasere der bliver svage med årene og skel skiftes, en lodning, der skal checkes på
digitaludgangen. Jeg kender desværre ingen decideret budget CD maskiner, der matcher Denon maskinen.

Det er helt rigtigt at de skal være dine ø r e r, der skal bestemme! Men den holdning vil du komme på rette vej!

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Et godt råd mere: undgå CD drev der subjektivt spiller højt og fremhæver svage detaljer såsom rum. Grunden til at de spiller
sådan er at de komprimerer: næsten alle lyde spilles ret højt. Det lyder meget imponerende de første 5 minutter, og så bliver
man klar over, at der slet ikke er noget dynamik (og dermed liv) i musikken.

Mvh Ulrikmm

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hvad med at bruge en gammel laser disc, der fås ikke bedre drev

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:
Hvad med at bruge en gammel laser disc, der fås ikke bedre drev

Hvorfor gør der ikke det?

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil igen igen slå på tromme for Philips CDM drev, fordi de kører kører og kører......

Pga. deres opbygning er det osse et af de drev der er mest gangstabile.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg benytter selv med meget godt resultat en Musical Fidelity A1 CD PRO, som er forsynet med Philips CD PRO II drevet, nok
noget af det bedste der findes på markedet

Skal det være billigere kan Rega's Apollo også være et godt bud som stand alone drev

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et Philips CD-Pro2 drev, som sidder i en Bel Canto CD-2.

Dejlig stabil og ren lyd (Anvender ekstern DAC via AES/EBU forbindelse fra drevet).

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Et godt råd mere: undgå CD drev der subjektivt spiller højt og fremhæver svage detaljer såsom rum. Grunden til at de spiller
sådan er at de komprimerer: næsten alle lyde spilles ret højt. Det lyder meget imponerende de første 5 minutter, og så bliver

Mvh Ulrikmm

Hvordan er et CD drev hvis primære opgave bare er at aflæse data og sende videre til en dac dog i stand til alt dette??

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Aner det ikke. hvis jeg vidste det, var jeg nok en holden mand

Mvh Ulrikmm

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

Hvordan er et CD drev hvis primære opgave bare er at aflæse data og sende videre til en dac dog i stand til alt dette??

Enig. Et CD drevs eneste opgave er, at hente informationen op så korrekt som overhovedet muligt. Der er ikke mulighed for at skrue på hverken dynamik eller frekvensgang.

Hvordan sikrer man sig så, at den henter så meget information som muligt uden fejl? Gennem stabilitet og velfungerende servoer og lasermekanik. Her brillierer bl.a. CDM Pro drevene, Stable Platter og TEAC VRDS. I modsætning til computeren, har en CD ikke ret mange skruer den kan dreje på, når vi snakker korrekt læsning. Der er lidt fejlcheck, men den er i bund og grund ikke specielt avanceret, og da alt foregår mere eller mindre realtime, bliver der klippet en hæl og hugget en tå her og der, når den aflæser forkert (interpolerer).

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig at Denons drev altid læser korrekt og uden problemer. Jeg havde tidligere Denon 1290, og brugte den gennem 15 år, den læste aldrig galt, men jeg ryger heller ikke.

Hvis et drev læser galt er det ofte fordi der sidder tjære på linsen, og det gør at den ikke læser korrekt. Derfor må det  første krav til drevet være at det har stået et sted hvor der ikke er blevet røget. Og det er jo et lidt svært krav. 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
I modsætning til computeren, har en CD ikke ret mange skruer den kan dreje på, når vi snakker korrekt læsning. Der er lidt fejlcheck, men den er i bund og grund ikke specielt avanceret, og da alt foregår mere eller mindre realtime, bliver der klippet en hæl og hugget en tå her og der, når den aflæser forkert (interpolerer).

Hvilke muligehder findes der da i en computer?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Mht. dynamik: Den forklaring jeg her fået fra en dygtig digitaltekniker er flg.: Efter selve aflæsningen af CD skiven og
checksum fejlretning er signalet helt uden beskyttelse mod fejl. Tilfældigt forekommende støj (indstråling , andet) vil blandes
med nuller og ettaller, og medføre at nogle nuller kommer til at opfylde kriteriet for at blive opfattet som ettaller. Det højeste
tal, et drev kan give ud er 1111111111111111 = fuldt signal. De signaler, der er lavere, vil tendere til at blive højere i
gennemsnit, pga. omdannelse af nuller til ettaller. Og derfor kan nogle drev lyde som om de tonser af sted hele tiden, med et
dynamikområde på 20 dB. Signal støj forholdet derimod er formentlig stadig 100 dB, men det hører man jo kun, når der ikke er
musik.

Det gode drev evner at spille tilstrækkeligt lavt. De drev der imponerer med at spille højt - gør det hele tiden, og det er dels
monotont at høre på og unaturligt.

Mvh Ulrikmm

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Mht. dynamik: Den forklaring jeg her fået fra en dygtig digitaltekniker er flg.: Efter selve aflæsningen af
CD skiven og
checksum fejlretning er signalet helt uden beskyttelse mod fejl. Tilfældigt forekommende støj (indstråling , andet) vil blandes
med nuller og ettaller, og medføre at nogle nuller kommer til at opfylde kriteriet for at blive opfattet som ettaller. Det højeste
tal, et drev kan give ud er 1111111111111111 = fuldt signal. De signaler, der er lavere, vil tendere til at blive højere i
gennemsnit, pga. omdannelse af nuller til ettaller. Og derfor kan nogle drev lyde som om de tonser af sted hele tiden, med
et
dynamikområde på 20 dB. Signal støj forholdet derimod er formentlig stadig 100 dB, men det hører man jo kun, når der ikke
er
musik.

Det gode drev evner at spille tilstrækkeligt lavt. De drev der imponerer med at spille højt - gør det hele tiden, og det er dels
monotont at høre på og unaturligt.

Mvh Ulrikmm

Øehh... Jeg er ikke helt med. Hvorfor skulle "0'erne" blive omdannet til "1'ere" i et billigere drev og ikke omvendt?

Flemming

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke købe en DVD-maskine. Mange af dem har rigtigt gode drev og de skal ikke være ret mange år gamle, før du nærmest får dem foræret.

Jeg har selv sat en Denon DVD-2900 foran Benchmark DAC-1, og det spiller som englene synger.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

jeg er lige med på en lytter på denne tråd, da jeg også er på jagt efter et CD løbeværk - skal tilsluttes en ekstern DAC, så det er den rene CD aflæsning jeg har brug for. Desuden vil jeg helst have fat i noget, der ikke fylder for meget. Så helst ikke noget i det "sædvanlige" østasiatiske design

Så gode forslag efterlyses.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, fortsæt gerne.

Som i tidligere tråde fremhæver i en række drev, der er mekanisk solidt opbygget. Især Philips og de drev der sidder i Denons maskiner.    Tak.

Men jeg fornemmer at det nærmest er en lettere seksuel opstemthed der indtræder når cdskuffen åbner og lukker lydløstWink. men det straks er mere subjektiv om disse gode drev, har en direkte indflydelse på lydkvaliteten.

Og hvad med alt "det" der sidder mellem laseren og coax-udgangen?.

Måske er der bare ikke det store at komme efter. Hvilket vil betyde at en 10 år gl. Denon (ca. 400 kr i DBA)med et godt drev vil LYDE lige så godt som en high-end transport fra en af de eksotiske producenter (indsæt selv jeres foretrukne mærke her)???. Dette var ment som et provokerende spørgsmål. Provokerende svar er velkommen.

mvh

Claus

Til top Vis kelso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kelso

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

kelso skrev:

Tak for svarene, fortsæt gerne.

Som i tidligere tråde fremhæver i en række drev, der er mekanisk solidt opbygget. Især Philips og de drev der sidder i
Denons maskiner.    Tak.

Men jeg fornemmer at det nærmest er en lettere seksuel opstemthed der indtræder når cdskuffen åbner og lukker
lydløstWinkhttp://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley2.gif">. men det straks er mere subjektiv om disse gode drev, har en
direkte indflydelse på lydkvaliteten.

Og hvad med alt "det" der sidder mellem laseren og coax-udgangen?.

Måske er der bare ikke det store at komme efter. Hvilket vil betyde at en 10 år gl. Denon (ca. 400 kr i DBA)med et godt
drev vil LYDE lige så godt som en high-end transport fra en af de eksotiske producenter (indsæt selv jeres foretrukne mærke
her)???. Dette var ment som et provokerende spørgsmål. Provokerende svar er velkommen.

mvh

Claus

Hæh.. Begge drev/cd afspillere jeg nævnte er toploadede. Usexet? Måske, med det fungerer og en fejlkilde mindre end hvad
en skuffe mekanisme byder på. Dermed ikke sagt at en afspiller med skuffe ikke kan spille udmærket, det kræver bare at
skuffemekanismen er af en vis kvalitet.

Flemming

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

beta skrev:

Hvorfor ikke købe en DVD-maskine. Mange af dem har rigtigt gode drev og de skal ikke være ret mange år gamle, før du nærmest får dem foræret.

Jeg har selv sat en Denon DVD-2900 foran Benchmark DAC-1, og det spiller som englene synger.

Med venlig hilsen

Det er en dårlig ide. Der har været flere tråde her på siden og konklusionen er klar, nemlig at dedikerede afspillere er at foretrække. Se bl.a. nedenstående tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62979&K W=Hermann%2E

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes